AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #1 Del Skrevet 14. november 2019 Jeg prøver å komme i form etter lang tids sykdom. for å ikke bli truffet Av dørstokkmila har jeg satt listen lavt med tur ute og lett styrke-trening hjemme etter tur. Spørsmålet er: vil dette ha noen effekt ? Eller må det hardere lut (vekt) til? Målet er : bedre kondis mere muskler / sterkere mindre fett/ strammere kropp Anonymkode: 4de25...5a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 14. november 2019 #2 Del Skrevet 14. november 2019 Rask gange forbrenner mer enn jogging, så kombinert med et strammere kosthold bør det absolutt ha effekt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #3 Del Skrevet 14. november 2019 15 minutter siden, ablaze skrev: Rask gange forbrenner mer enn jogging, så kombinert med et strammere kosthold bør det absolutt ha effekt Ja takk, kostholdet er ok men må virkelig utestenge sukker. Spiser lite potet/ brød og lignende. Men drikker en del te m honning / sukker og juice... men jeg skal trappe ned over tid på det. Akkurat nå er det mer viktig å komme i bedre form. Også mye pga holdning/ ryggvondt. Hvor mye styrke må man trene for fremgang? Anonymkode: 4de25...5a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 14. november 2019 #4 Del Skrevet 14. november 2019 ja, du vil ha effekt på alle punktene dersom du greier å holde et greit kosthold samtidig.😊 jeg er veldig for at man skal trene for helsen sin del fremfor utseende, og synes det er kjempeviktig at man finner noe som er lystbetont og som man ønsker å fortsette med. da får man effekt både fysisk og mentalt, tror jeg. Få opp blodpumpa litt, så vil energinivået øke og formen bli bedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #5 Del Skrevet 18. november 2019 Ja definitivt! En super start. På sikt må du nok øke selvfølgelig, men det trenger du ikke å tenke på nå. Anonymkode: a5379...2ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 18. november 2019 #6 Del Skrevet 18. november 2019 På 14.11.2019 den 20.35, ablaze skrev: Rask gange forbrenner mer enn jogging Nei, det gjør det ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 18. november 2019 #7 Del Skrevet 18. november 2019 1 time siden, abc123detvardet skrev: Nei, det gjør det ikke. Rent vitenskapelig forbrenner veldig, veldig rask gange mer enn jogging i rolig tempo rett og slett fordi bevegelsesmønsteret blir så ineffektivt. Ingen kommer til å ønske eller klare å gå så raskt over tid, da. Der er en belastende og lite givende måte å bevege seg på. Da hadde jeg heller jogget rolig. Det de fleste tenker på som "rask gange" forbrenner beviselig ikke mer enn jogging. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 19. november 2019 #8 Del Skrevet 19. november 2019 På 14.11.2019 den 20.35, ablaze skrev: Rask gange forbrenner mer enn jogging, så kombinert med et strammere kosthold bør det absolutt ha effekt Nei, det gjør ikke det. Det som avgjør hvor mye man forbrenner er hvor hardt man jobber. Jeg har løpt feks 30 min og gått raskt i 30 min. Løpining forbrenner mer. Punktum. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 19. november 2019 #9 Del Skrevet 19. november 2019 16 timer siden, Sandum.PT skrev: Rent vitenskapelig forbrenner veldig, veldig rask gange mer enn jogging i rolig tempo rett og slett fordi bevegelsesmønsteret blir så ineffektivt. Ingen kommer til å ønske eller klare å gå så raskt over tid, da. Der er en belastende og lite givende måte å bevege seg på. Da hadde jeg heller jogget rolig. Det de fleste tenker på som "rask gange" forbrenner beviselig ikke mer enn jogging. Rolig jogging er kjedelig. Det samme er gange. Mitt synspunkt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 19. november 2019 #10 Del Skrevet 19. november 2019 52 minutter siden, OPIgirl skrev: Rolig jogging er kjedelig. Det samme er gange. Mitt synspunkt da. Det kan hende, men det har ikke noe med hvor mye man forbrenner å gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 19. november 2019 #11 Del Skrevet 19. november 2019 1 minutt siden, Sandum.PT skrev: Det kan hende, men det har ikke noe med hvor mye man forbrenner å gjøre. Sant det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #12 Del Skrevet 21. november 2019 På 18.11.2019 den 16.25, Sandum.PT skrev: Rent vitenskapelig forbrenner veldig, veldig rask gange mer enn jogging i rolig tempo rett og slett fordi bevegelsesmønsteret blir så ineffektivt. Ingen kommer til å ønske eller klare å gå så raskt over tid, da. Der er en belastende og lite givende måte å bevege seg på. Da hadde jeg heller jogget rolig. Det de fleste tenker på som "rask gange" forbrenner beviselig ikke mer enn jogging. Hei, vet du hvor man kan få målt fettprosenten ? Anonymkode: 4de25...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #13 Del Skrevet 21. november 2019 På 19.11.2019 den 9.31, Sandum.PT skrev: Det kan hende, men det har ikke noe med hvor mye man forbrenner å gjøre. Hei hei Hvor fort må man gå for å forbrenne feks 100 kalorier ? aner ikke hvor mange kalorier jeg ligger på. Også blir jeg forvirret Av : jeg så på to sjokoladeplater i sted. De hadde samme antall kalorier men den ene dobbelt så mye karbohydrat/ sukker som den andre da den andre hadde mer fett/ proteiner per 100 gram. Så hva er poenget med å telle kalorier når en kalori ikke er en kalori ? Anonymkode: 4de25...5a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #14 Del Skrevet 21. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei hei Hvor fort må man gå for å forbrenne feks 100 kalorier ? aner ikke hvor mange kalorier jeg ligger på. Også blir jeg forvirret Av : jeg så på to sjokoladeplater i sted. De hadde samme antall kalorier men den ene dobbelt så mye karbohydrat/ sukker som den andre da den andre hadde mer fett/ proteiner per 100 gram. Så hva er poenget med å telle kalorier når en kalori ikke er en kalori ? Anonymkode: 4de25...5a1 En kalori er faktisk en kalori. Men kroppen behandler og bruker de ulike makro- og mikronæringsstoffene på forskjellig måte. Det er vel det du mener? Kaloritelling er den enkleste måten å regulere matinntaket på til tross for at det aldri blir 100% riktig. Og for de aller, aller fleste vil dette være mer en godt nok. Jeg hadde forresten valgt den sjokoladen med høyest proteininnhold 😉 Anonymkode: 95456...b89 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #15 Del Skrevet 21. november 2019 Jeg aner faktisk ikke hva jeg skal spise for å gå ned i fett og opp i muskler. Anonymkode: 4de25...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 21. november 2019 #16 Del Skrevet 21. november 2019 Les denne https://www.nrk.no/norge/ny-studie_-rusleturer-kan-redusere-tidlig-dod-1.14669212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CabinCruiser Skrevet 21. november 2019 #17 Del Skrevet 21. november 2019 Dere glemmer viktigheten av å diskutere forbrenning av kalori der og da vs "heldøgnsforbrenning" altså effekten av treningen i løpet av døgnet. For TS sin del vil jeg tørre å påstå at styrketrening først og så etterfulgt av litt cardio er mer optimalt med tanke på TS sin målsetning. Er TS sin målsetning å bli maratonløper hadde jo løp og jogg helt klart vært den prioriterte treningsformen. Men her er det kroppskomposisjon + holdning som er hovedmålet. Da bør styrketrening være prioritet fulgt av 1-2 HIIT-økter, intervalløkter osv i uka. Der er utbyttet mye større enn ved å fokusere på den evindelige cardioen. Styrketrening gir også økt basalforbrenning ettersom man øker og styrker muskelmassen (mer å bære på = flere kalorier brukt) i tillegg til at det forebygger dårlig holdning og f.eks beinskjørhet. Prioriteringsrekkefølgen bør vel være godt kosthold, så styrke, så cardio. NB: Bevegelse er bedre enn ingen bevegelse, så dersom cardio er eneste alternativ så er det vel det da. Bare merk at du får ingen stram sterk kropp av det. Du får heller ikke muskelbyggermuskler av normal styrketrening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 21. november 2019 #18 Del Skrevet 21. november 2019 1 minutt siden, CabinCruiser skrev: Dere glemmer viktigheten av å diskutere forbrenning av kalori der og da vs "heldøgnsforbrenning" altså effekten av treningen i løpet av døgnet. For TS sin del vil jeg tørre å påstå at styrketrening først og så etterfulgt av litt cardio er mer optimalt med tanke på TS sin målsetning. Er TS sin målsetning å bli maratonløper hadde jo løp og jogg helt klart vært den prioriterte treningsformen. Men her er det kroppskomposisjon + holdning som er hovedmålet. Da bør styrketrening være prioritet fulgt av 1-2 HIIT-økter, intervalløkter osv i uka. Der er utbyttet mye større enn ved å fokusere på den evindelige cardioen. Styrketrening gir også økt basalforbrenning ettersom man øker og styrker muskelmassen (mer å bære på = flere kalorier brukt) i tillegg til at det forebygger dårlig holdning og f.eks beinskjørhet. Prioriteringsrekkefølgen bør vel være godt kosthold, så styrke, så cardio. NB: Bevegelse er bedre enn ingen bevegelse, så dersom cardio er eneste alternativ så er det vel det da. Bare merk at du får ingen stram sterk kropp av det. Du får heller ikke muskelbyggermuskler av normal styrketrening. Ja, dette er selvsagt også viktig. Men jeg må presisere at etterforbrenningseffekten etter hard intervalltrening og styrketrening ikke er så stor som mange skal ha det til: http://fitnessbloggen.no/etterforbrenningseffekten-har-kanskje-ikke-sa-mye-si-vekta-di-som-du-tror/ Økt muskelmasse er alltid positivt 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CabinCruiser Skrevet 21. november 2019 #19 Del Skrevet 21. november 2019 (endret) 5 minutter siden, Sandum.PT skrev: Ja, dette er selvsagt også viktig. Men jeg må presisere at etterforbrenningseffekten etter hard intervalltrening og styrketrening ikke er så stor som mange skal ha det til: http://fitnessbloggen.no/etterforbrenningseffekten-har-kanskje-ikke-sa-mye-si-vekta-di-som-du-tror/ Økt muskelmasse er alltid positivt 👍 Det vet jeg. Fordelen med cardio er effekten på cardiovaskulært system. Man skal trene ganske intenst med vekter for å oppnå samme effekt fra en styrketrening til en intervalltrening på det punktet. Jeg tror på en mix og match av treningsformer er best, selv om jeg alltid prioriterer styrke selv. Skal man først bruke tid på cardio kan man jo like gjerne ta en økt på 20 min som er like effektivt om ikke mer, enn å jogge i steady pace i 1 time. EDIT: Til syvende og sist havner det alltid tilbake på målsetninger og hva man er komfortable med. Hvis man liker zumba, så gå på zumba. Hvis man liker vekttrening, så løft vekter. Man klarer ikke å holde ut med en aktivitet man hater i lengden. MEN, jenter jager jo ofte på den mølla i jakt etter modellkroppen, og den skapes jo ikke på mølla. Den skapes på kjøkkenet og i styrkesalen. Endret 21. november 2019 av CabinCruiser 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 21. november 2019 #20 Del Skrevet 21. november 2019 1 minutt siden, CabinCruiser skrev: Skal man først bruke tid på cardio kan man jo like gjerne ta en økt på 20 min som er like effektivt om ikke mer, enn å jogge i steady pace i 1 time. Dette er jo også veldig individuelt i forhold til hva man liker osv. Men jeg er helt enig i at styrketrening pluss HIIT er en knallkombo! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå