Gå til innhold

Vil slutte å amme. Trenger litt hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Vi sleit med å få barn. Eggdonasjon var løsningen her. Ble gravid og barnet er 1 år gammelt nå💕 har gått kjempe bra med amming siden fødsel. Fullammet barnet i 6 mnd. Så startet med litt mat men ammingen var fortsatt hovednæringen. I det siste spiser han greit så ammer lite om dagen. Men ammer fortsatt 2-3 ganger om natta..

 

Nå er det slik at vi ønsker et barn til gjennom eggdonasjon. Vi ønsker akkurat 2 års alders forskjell mellom begge barna. Derfor må jeg ha innsett rundt 15.feb. 2020. Kontaktet klinikken i går og de sier at jeg må slutte med ammingen med en gang. Man må være amme fri i 3 mnd før innsett.

Så jeg har ikke ammet barnet i hele i dag. Det har gått bra.. gruer meg litt til natten men tror det ordner seg. Akkurat nå føler jeg at brystene er fulle av melk. Men jeg vil ikke amme eller pumpe. (Jeg får uansett ikke til å pumpe).  

 

Spørsmål: i hvor mange dager vil brystene føles tunge og fulle av melk? Når vil det gi seg? Leser litt om brystbetennelse også..er det noe alle får??

 

Barnet tar ikke flaske i det hele tatt. Hva skal jeg gi han om natta når han leter etter pupp?

Anonymkode: 1c587...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babyen er så stor nå at det går fint å avslutte natteamming, og det trenger heller ikke mat om natten. Kanskje lurt å la far ta seg av barnet om natten en liten periode mens avvenning pågår? 

Her ble det en naturlig overgang da min baby var 8 mnd fordi jeg slet med å få nok melk, så slutter å amme om natten da, og sluttet å amme på dagtid rundt 11 mnd. Det gikk helt fint på natten. Far tok seg av barnet de gangene det våknet de første 4 nettene. Etter det, lette ikke barnet lenger etter pupp på natten. Du kan også forsøke smokk. 

Brystene blir gradvis lettere og mindre melk. Det kan hende du må få tømt melk dersom du blir veldig øm (å klemme på brystvortene kan funke om du ikke får til å pumpe). Ikke alle får brystbetennelse. Dersom du får det, kan du forsøke varm klut på brystene og klemme forsiktig. 

Endret av Missbehave
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel ikke anbefalt å slutte tvert. Jeg vil anbefale deg å lese om ammeslutt på Ammehjelpens nettsider.

Anonymkode: 6e584...899

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å slutte tvert, sluttet begge ganger når barnet var 1,5 år. Begge barna var akkurat da passe likegyldige til amming, så jeg tok en råsjans, og unngikk noen stor kamp. Begge sa ja til å få en grøt med banan istedenfor. :)  Men jeg måtte pumpe ihvertfall to ganger etter ammeslutt, fordi det ble for vondt. Så jeg klarte ikke å bare slutte. Hadde elektrisk pumpe. 

Barnet kan drikke fra kopp, eller sånn babykopp, men noe må jo barnet drikke. Eller risikerer dere forstoppelse. 

Anonymkode: e8dd5...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei takk til alle som har svart :)

Når det gjelder barnet så går det fint med han. Han spiser mer enn nok av vanlig mat så han har ikke savnet mm. Han pleier å drikke kumelk også. Det var første natt uten mm. Han våknet 2 ganger. Jeg sendte pappaen inn. Han trøstet barnet med vann og  smokk. Og det gikk fint. Barnet våknet kl 8 som vanlig. 

Men når det gjelder meg så har puppene blitt veldig veldig harde. Det gjør litt vondt. Men jeg klarer å tåle. Det har nå gått ca 40 timer siden jeg ammet sist. Dusjet med varmt vann i dag. Ønsker ikke å pumpe. 

Lurer på når puppene vil bli normale igjen? Noen sier etter 1 uke. Stemmer det?

Anonymkode: 1c587...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei takk til alle som har svart :)

Når det gjelder barnet så går det fint med han. Han spiser mer enn nok av vanlig mat så han har ikke savnet mm. Han pleier å drikke kumelk også. Det var første natt uten mm. Han våknet 2 ganger. Jeg sendte pappaen inn. Han trøstet barnet med vann og  smokk. Og det gikk fint. Barnet våknet kl 8 som vanlig. 

Men når det gjelder meg så har puppene blitt veldig veldig harde. Det gjør litt vondt. Men jeg klarer å tåle. Det har nå gått ca 40 timer siden jeg ammet sist. Dusjet med varmt vann i dag. Ønsker ikke å pumpe. 

Lurer på når puppene vil bli normale igjen? Noen sier etter 1 uke. Stemmer det?

Anonymkode: 1c587...f5d

Du bør lette litt på trykket, så ikke du får tette melkeganger eller brystbetennelse. Du trenger ikke tømme brystene, men bare få ut litt. Produksjonen går ned etterhvert, hvor fort er individuelt. Hvis du ikke vil pumpe, kan du håndmelke litt i dusjen feks. 

Anonymkode: eef68...ed2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spørre legen om tabletter? Siden du måtte slutte så brått nå.

Anonymkode: 949aa...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må pumpe ut litt! Du trenger ikke tømme brystet, men det er IKKE anbefalt å slutte tvert.

Anonymkode: 6e584...899

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke spørre legen om tabletter? Siden du måtte slutte så brått nå.

Anonymkode: 949aa...0f0

Det er man veldig restriktive på, med god grunn. Som regel går det greit å slutte uten noen form for medikamenter når man er såpass langt ute i ammeforløpet. 

Anonymkode: eef68...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo galskap. Du kommer til å få brystbetennelse. Du må i det minste håndmelke ut litt. 

Anonymkode: bf630...721

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo galskap. Du kommer til å få brystbetennelse. Du må i det minste håndmelke ut litt. 

Anonymkode: bf630...721

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må pumpe ut litt! Du trenger ikke tømme brystet, men det er IKKE anbefalt å slutte tvert.

Anonymkode: 6e584...899

 Hvor mye er "litt"??

 

Ts

Anonymkode: 1c587...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

 Hvor mye er "litt"??

 

Ts

Anonymkode: 1c587...f5d

Det må du nesten bare prøve deg frem til, det holder som regel å lette trykket litt. 

Anonymkode: eef68...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det må du nesten bare prøve deg frem til, det holder som regel å lette trykket litt. 

Anonymkode: eef68...ed2

Ok. Og hvor mange ganger om dagen skal jeg gjøre det? Og i hvor mange dager?

Anonymkode: 1c587...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Og hvor mange ganger om dagen skal jeg gjøre det? Og i hvor mange dager?

Anonymkode: 1c587...f5d

Jeg ville gjort det når du føler brystene blir veldig harde og litt vonde, holder kanskje med et par ganger om dagen. Men det finnes ikke noen oppskrift som passer alle her, poenget er å gradvis trappe ned. Å slutte brått kan gi problemer. Du vil merke selv at det blir mindre og mindre melk, og om brystene ikke er harde/vonde lenger trenger du ikke tømme. 

Anonymkode: eef68...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er man veldig restriktive på, med god grunn. Som regel går det greit å slutte uten noen form for medikamenter når man er såpass langt ute i ammeforløpet. 

Anonymkode: eef68...ed2

Det er vel helst de gamle tablettene de vil unngå med god grunn. 

Anonymkode: 949aa...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker hver gang du kjenner trykk og at brystene er harde. Kanskje til de tidene du vanligvis ammet. Så melker du ut noen sprut. Det trengs ofte ikke så melking før trykket er bedre. Deretter kutter du du ned dag for dag. 
 

 

Anonymkode: bf630...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel helst de gamle tablettene de vil unngå med god grunn. 

Anonymkode: 949aa...0f0

Det er likevel ikke noe poeng når det er snakk om 1 år ut i ammeforløpet 

Anonymkode: eef68...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal håndmelke verste sprengen, må jeg massere med varmt vann først?? Siden jeg ikke har mulighet til å kle av og hoppe inn i dusjen flere ganger om dagen med en liten unge. 

 

Ts

Anonymkode: 1c587...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...