Gå til innhold

Plutselig 3 ekstra middagsgjester, ungen har alltid med seg venner på middag utrolig stressende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 9 åring som alltid inviterer med seg noen kompiser hjem etter skolen og jeg blir utrolig stressa når jeg plutselig får 2-3 middagsgjester ekstra. Da blir det sånn at jeg lager middag og sender dem på fotballtrening, de hentes av foresatte. 

Synes det er utrolig stress, da jeg ofte må endre middagen, 4 laksefileter er ikke nok mat til 6 stykk. Føler meg også forpliktet til å lage noe barnevennlig, så det blir fort pasta og kjøttsaus, pølser, kjøttkaker/ fiskekaker. Synes det er litt kjipt og det begynner å bli litt slitsomt nå, dette er tredje dagen på rad med middagsgjester og 3 ekstra kids jeg må kjøre til trening. 

Har dere noen råd? Noen gode middager som lages på maks 20 minutter? Inkludert kutting av grønnsaker...

Jeg kan liksom ikke klage heller, sønnen min stortrives og har mange gode venner, men bare litt slitsomt for meg som mamma. Jeg har også en 4 åring og en mann som jobber mye, så alt faller på meg...

Anonymkode: 65881...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo sette grenser for dette. Det er ikke sånn at ni-åringen tenker så langt som at det kanskje ikke passer med middagsbesøk:)

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du jo bare sette grenser?? Det er helt normalt og ok. Her er det helt uaktuelt med overraskelsesmiddagsgjester. 

Han må spörre om lov til å ta med venner hjem. Skal de spise her, skal det avtales. Jeg lager IKKE noe annet enn det som er planlagt, og om det blir for lite mat, så får de ete en skive. Eller de får beskjed når det er middagstid om at de må gå hjem for å ete. 

Besök skal planlegges om det skal diskes opp med middag. 

Anonymkode: f56e8...cad

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å servere brødskiver? Så tar dere middagen til kvelds/etter trening?

Evt må du sette grenser, dvs det er ikke ditt ansvar å mate og kjøre disse barna før trening. Hva sier foreldrene deres, får du en takk? Og gjengjelder de tjenesten?

Hvis det ikke er noe problem for deg annet enn middagen, så ville jeg gått for mitt forslag om brødskiver! Og jeg mener de kan få brød mens dere spiser noe annet hvis dere ikke vil bytte om på måltidene (vil de ha middag må de dra hjem).

Anonymkode: bb411...38f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: dropp å servere barnevennlig mat. Vi serverer det vi har, og noen ganger elsker gjestene det og andre ganger pirker de i maten. Såfremt det ikke er slik at de ikke kan gå hjem for å spise, tilrettelegger vi ikke. Om de nesten ikke spiser, tilbyr vi en brødskive.

Mannen og jeg spiser helst middagsrester til lunsj, så vi lager alltid mer middag enn vi trenger uansett. Og har vi ikke muligheten til det, supplerer vi med grønnsaker og/eller middagsrester fra tidligere i uka. Hvis ikke det går, serverer vi middag til ungene og lager noe annet til oss voksne. Vi planlegger middag for ei uke fremover uansett, så vi har alltid noe annet. 

Jeg synes det er trist med de som vil begrense dette. Det er så mange barn som ikke har venner og som blir utestengt, at jeg er SJELEGLAD for at sønnen min har med seg kompiser hjem. Å si nei til dette og at det må avtales på forhånd kunne virkelig ikke falt meg inn. Det eneste jeg har gjort når det har blitt mye er å foreslå for sønnen at de kan være litt hos de andre også, og begrunnet det med at de andre foreldrene sikkert også vil se ungene sine og vennene litt.

Anonymkode: 99f8a...b5a

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lager vi ekstra middag i tilfelle det kjem besøk, det blir alltid spist uansett. Her ramler det inn både barn og vaksne som ikkje er direkte invitert, vi synest det er koselig! Enten tar eg med restar som lunsj eller varmer opp restene til kvelds. Vi serverer også det som vi skal ha den dagen, tar ikkje omsyn til at det skal væra barnevennlig. Eg skjønner at du synest det er slitsomt, det er ein del ekstra arbeid.

Anonymkode: d4a27...c53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å servere brødskiver? Så tar dere middagen til kvelds/etter trening?

Evt må du sette grenser, dvs det er ikke ditt ansvar å mate og kjøre disse barna før trening. Hva sier foreldrene deres, får du en takk? Og gjengjelder de tjenesten?

Hvis det ikke er noe problem for deg annet enn middagen, så ville jeg gått for mitt forslag om brødskiver! Og jeg mener de kan få brød mens dere spiser noe annet hvis dere ikke vil bytte om på måltidene (vil de ha middag må de dra hjem).

Anonymkode: bb411...38f

Ja, de andre foreldrene setter pris på det jeg gjør og har ikke noe imot at ungene deres spiser middag her. Vår unge får også middag hvis han er hos dem, men det er dessverre slik at de er oftest hos oss. 

Anonymkode: 65881...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de andre foreldrene setter pris på det jeg gjør og har ikke noe imot at ungene deres spiser middag her. Vår unge får også middag hvis han er hos dem, men det er dessverre slik at de er oftest hos oss. 

Anonymkode: 65881...8d1

Det bør du være glad for, spesielt om det fortsetter opp i ungdomsårene. Da vil du ha mye mer kontroll. 

Anonymkode: db7ac...aa3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo sette grenser for deg selv! Det er ikke niåringen som bestemmer her – og han tenker ikke nødvendigvis så langt.

Si tydelig ifra at foreldrene må hente barna sine før middag/at de må gå hjem når du begynner på middagen. Hver dag. Det går seg kjapt til.

Anonymkode: 79957...5cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 9 åring som alltid inviterer med seg noen kompiser hjem etter skolen og jeg blir utrolig stressa når jeg plutselig får 2-3 middagsgjester ekstra. Da blir det sånn at jeg lager middag og sender dem på fotballtrening, de hentes av foresatte. 

Synes det er utrolig stress, da jeg ofte må endre middagen, 4 laksefileter er ikke nok mat til 6 stykk. Føler meg også forpliktet til å lage noe barnevennlig, så det blir fort pasta og kjøttsaus, pølser, kjøttkaker/ fiskekaker. Synes det er litt kjipt og det begynner å bli litt slitsomt nå, dette er tredje dagen på rad med middagsgjester og 3 ekstra kids jeg må kjøre til trening. 

Har dere noen råd? Noen gode middager som lages på maks 20 minutter? Inkludert kutting av grønnsaker...

Jeg kan liksom ikke klage heller, sønnen min stortrives og har mange gode venner, men bare litt slitsomt for meg som mamma. Jeg har også en 4 åring og en mann som jobber mye, så alt faller på meg...

Anonymkode: 65881...8d1

Trodde de voksne var de som måtte sette grenser jeg? Det er jo slik nå til dags at barna styrer mest, da får du vel gjøre noe med det. 

Anonymkode: 411a0...fb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å servere brødskiver? Så tar dere middagen til kvelds/etter trening?

Evt må du sette grenser, dvs det er ikke ditt ansvar å mate og kjøre disse barna før trening. Hva sier foreldrene deres, får du en takk? Og gjengjelder de tjenesten?

Hvis det ikke er noe problem for deg annet enn middagen, så ville jeg gått for mitt forslag om brødskiver! Og jeg mener de kan få brød mens dere spiser noe annet hvis dere ikke vil bytte om på måltidene (vil de ha middag må de dra hjem).

Anonymkode: bb411...38f

Vi er nødt til å spise middag da, eldstes fotballtrening er ikke ferdig før 18.30 og yngste (4 åringen) må i seng senest kl. 19.00. Liker at vi spiser sammen og mest praktisk på den måten. 

Anonymkode: 65881...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, addict skrev:

"Nå må besøket dra, vi skal spise middag, også kan dere møtes på fotballtrening etterpå!" 

Skikkelig hyggelig menneske du.. ikke rart ungene dine ikke har venner! Du er jo direkte slem og uhøflig!!

Anonymkode: 54b2a...20b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skikkelig hyggelig menneske du.. ikke rart ungene dine ikke har venner! Du er jo direkte slem og uhøflig!!

Anonymkode: 54b2a...20b

Det der er en helt normal kommentar å komme med rundt om i de tusen hjem. Barn trenger tydelige voksne og det har ingenting med hyggelig/ikke hyggelig å gjøre.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skikkelig hyggelig menneske du.. ikke rart ungene dine ikke har venner! Du er jo direkte slem og uhøflig!!

Anonymkode: 54b2a...20b

 

Huff ikke greit med slike personangrep! Syns det DU skriver er slemt og uhøflig jeg! 

Poenget til vedkommende er jo at man kan sette grenser! 

Anonymkode: c8ed5...42d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde aldri jeg fått lov til. Mamma sa rett ut at middag var dyrt, og at jeg aldri fikk ha med venner hjem rett etter skolen :sukk:

Anonymkode: f7786...5aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, visp skrev:

Det der er en helt normal kommentar å komme med rundt om i de tusen hjem. Barn trenger tydelige voksne og det har ingenting med hyggelig/ikke hyggelig å gjøre.

Nei overhodet ikke! Her er det en selvfølge at når noen er med hverandre hjem så får de middag der. 

Anonymkode: 54b2a...20b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har vi det også, og jeg elsker det!

Eldste er ultrasosial og har ofte med seg 2-3 kompiser hjem. 
De to minste har av og til med 1 venn hver. 
Så noen ganger er det 7-8 barn til bords 😄

Det varierer hvordan vi løser det, men vi finner alltid en løsning. Sodd i fryseren som bare kan varmes er ett tips, laksen kan spares til neste dag 😄 Ellers deler vi på det som er og supplere med frukt eller corn flakes etterpå. Det finnes alltid en løsning!

Anonymkode: bfb1b...3c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skikkelig hyggelig menneske du.. ikke rart ungene dine ikke har venner! Du er jo direkte slem og uhøflig!!

Anonymkode: 54b2a...20b

Uhøflig fordi jeg sier at besøket må dra fordi de skal spise middag når TS synes det lager en stressende situasjon..? 

 

Er det noe jeg har gått glipp av her? 

 

Her i huset passer det ikke alltid å ha besøk, rett og slett. Ingenting uhøflig med det. 

 

Hva skjer med denne bobleplast-mentaliteten? Kan man ikke gi tydelige og vennlige beskjeder til barn? 

Endret av addict
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skikkelig hyggelig menneske du.. ikke rart ungene dine ikke har venner! Du er jo direkte slem og uhøflig!!

Anonymkode: 54b2a...20b

Hvordan vet du om hennes unger har venner eller ikke? 

Det vet du ikke, du bare lirer av deg shit

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...