Gå til innhold

Stort babyønske - men livredd for å få tvillinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har begynt å planlegge å få barn, dette er noe vi begge ønsker oss!❤

Men jeg kjenner jeg er ganske redd for å bli gravid med tvillinger! Har lite (ingen) erfaring med barn, selv om jeg nå i disse tider leser, ser og hører på alt jeg kommer over!

Vi har begge en del tvillinger i familien, både på mors og fars side, dette er vel noe som er arvelig? 

Vi har grei økonomi, men har noe gjeld. Vi har også en hund som skal taes vare på! (Samboeren jobber 2 uker borte om gangen, så jeg kommer til å være mye alene med baby og hund). Derfor blir jeg ganske stresset med tanken på å få tvillinger!

Hvor stor er sjansen for å få tvillinger? Noen som har tvillinger som vil fortelle hvordan det er? :)

Anonymkode: 2de98...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ha tvillinger er fantastisk. Det er litt mer jobb på enkelte måter, som dobbelt opp med bleier men tvillinger har også så mye glede av hverandre at det mer enn veier opp. 

Jeg hadde først en og så tvillinger. Da jeg hadde en måtte baby ha oppmerksomhet hele tiden nærmest. Tvillingene lå og pludret med hverandre, og var strålende fornøyd. Jeg fikk gjort mye mer annet. 

Ofte skrek de ikke engang på meg når de våknet på morgenen, men jeg våknet av at de pludret i vei. Litt større vekket de meg ikke med vilje, fordi de ville leke litt alene før de ønsket at jeg skulle komme. 

Jeg synes det var mye mindre krevende å ha to faktisk. 

Anonymkode: 863b3...47d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lav sjanse for å få tvillinger, og kun litt forhøyet dersom det er tvillinger på mors side. Du kan google prosentene.

Anonymkode: bbd78...3b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid (på prevensjon) med tvillinger :) Ikke født enda, men gleder meg masse og hørt veldig mye fint om det å få tvillinger.

Anonymkode: 8fb61...5eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er tvillinger veldig sjeldent, så jeg ville gått ut i fra at jeg får ett barn fram til det motsatte er bevist. 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 14.11.2019 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Å ha tvillinger er fantastisk. Det er litt mer jobb på enkelte måter, som dobbelt opp med bleier men tvillinger har også så mye glede av hverandre at det mer enn veier opp. 

Jeg hadde først en og så tvillinger. Da jeg hadde en måtte baby ha oppmerksomhet hele tiden nærmest. Tvillingene lå og pludret med hverandre, og var strålende fornøyd. Jeg fikk gjort mye mer annet. 

Ofte skrek de ikke engang på meg når de våknet på morgenen, men jeg våknet av at de pludret i vei. Litt større vekket de meg ikke med vilje, fordi de ville leke litt alene før de ønsket at jeg skulle komme. 

Jeg synes det var mye mindre krevende å ha to faktisk. 

Anonymkode: 863b3...47d

Nå fikk jeg skikkelig lyst på tvillinger, det hørtes skikkelig fint og koselig ut 😍 

Anonymkode: 4ba84...755

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes verre ting enn å få tvillinger. 
Jeg har selv tvillinger og signerer tvillingmammaen over her. De lekte sammen, pludret og koste seg sammen. Nå som de er ti år sover de sammen og samholdet er unikt. 
Skulle dere få tvillinger, så vil du ikke bytte med noen. Bare sørg for gode rutiner. 

Anonymkode: b14c2...5c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tre barn på 18 mnd og anbefaler det egentlig ikke til noen. Men tvillingene i seg selv gikk veldig greit, selv om vi led av kronisk søvnmangel i lang tid. Og det er selvfølgelig verdt det!

Du kan ikke planlegge alt, når du sier ja til å få barn så tar du en risiko. Kanskje det blir to, kanskje det blir et barn med adferdsproblemer, fysisk sykdom, funksjonshemming osv. Et barn som ikke er friskt kan være uendelig mye mer krevende enn to friske tvillinger!

Heldigvis er det andre ting i livet som kan gjøres noe med, for eks flytte nærmere familie, bytting av jobb, gå ned i stillingsprosent osv.

Av 1000 fødsler i 2018 var 18,2 tvillingfødsler. Liten sjans for det altså.

Anonymkode: a25e3...123

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2019 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjæresten har begynt å planlegge å få barn, dette er noe vi begge ønsker oss!❤

Men jeg kjenner jeg er ganske redd for å bli gravid med tvillinger! Har lite (ingen) erfaring med barn, selv om jeg nå i disse tider leser, ser og hører på alt jeg kommer over!

Vi har begge en del tvillinger i familien, både på mors og fars side, dette er vel noe som er arvelig? 

Vi har grei økonomi, men har noe gjeld. Vi har også en hund som skal taes vare på! (Samboeren jobber 2 uker borte om gangen, så jeg kommer til å være mye alene med baby og hund). Derfor blir jeg ganske stresset med tanken på å få tvillinger!

Hvor stor er sjansen for å få tvillinger? Noen som har tvillinger som vil fortelle hvordan det er? :)

Anonymkode: 2de98...275

Statistikken jeg har sett tilsier at sjansen for å få flerlinger unnfanget naturlig ligger på rundt 1,5-2 %. Så sjansene er ganske små. 

I den grad tvillinger går i arv er det kun på morssiden. Det er ganske logisk når man tenker over det:

Ca 25% av tvillinger er eneggede. Eneggede tvillinger er regnet som en (helt fantastisk) mutasjon som det meste av forskning ikke har funnet tegn på at er arvelig. Derfor har det ikke noe å si om man har eneggede tvillinger i familien hverken på mor- eller farssiden. 

De resterende ca 75% av tvillinger er toeggede. Som navnet tilsier skyldes det at mor slipper to egg som begge blir befruktet. Denne økte sjansen til å slippe to egg samtidig er noe som kan gå i arv, men så leng det er mor som slipper egg så har det ikke noe å si om det er masse tvillinger på farssiden.

Så TS, dersom du har mange tilfeller av toeggede tvillinger unnfanget naturlig på din side av familien, så kan det være økt sannsynlighet for at du også får tvillinger. Dersom det er mange tvillingpar på hans side, eller de på din side er eneggede, eller har blitt til med IVF eller liknende, så påvirker det ikke sannsynligheten for tvillinger. 

Syns også det høres fantastisk ut med tvillinger forøvrig 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det svært liten sannsynlighet for tvillinger. Men jeg er ganske sikker på at det vil gå veldig bra om du skulle få tvillinger og.

 

Anonymkode: 7e53b...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lilypond said:

Statistikken jeg har sett tilsier at sjansen for å få flerlinger unnfanget naturlig ligger på rundt 1,5-2 %. Så sjansene er ganske små. 

I den grad tvillinger går i arv er det kun på morssiden. Det er ganske logisk når man tenker over det:

Ca 25% av tvillinger er eneggede. Eneggede tvillinger er regnet som en (helt fantastisk) mutasjon som det meste av forskning ikke har funnet tegn på at er arvelig. Derfor har det ikke noe å si om man har eneggede tvillinger i familien hverken på mor- eller farssiden. 

De resterende ca 75% av tvillinger er toeggede. Som navnet tilsier skyldes det at mor slipper to egg som begge blir befruktet. Denne økte sjansen til å slippe to egg samtidig er noe som kan gå i arv, men så leng det er mor som slipper egg så har det ikke noe å si om det er masse tvillinger på farssiden.

Så TS, dersom du har mange tilfeller av toeggede tvillinger unnfanget naturlig på din side av familien, så kan det være økt sannsynlighet for at du også får tvillinger. Dersom det er mange tvillingpar på hans side, eller de på din side er eneggede, eller har blitt til med IVF eller liknende, så påvirker det ikke sannsynligheten for tvillinger. 

Syns også det høres fantastisk ut med tvillinger forøvrig 😊

Tvillinger kan gå i arv på farssiden, men far selv har naturlig nok ikke økt sannsynlighet for tvillinger. Men far kan overføre "tvillinggenet" fra sin mor til sin datter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...