Gå til innhold

Klarer ikke å forbedre snittet mitt, frustrerende 😞


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er godt voksen, og har tatt opp fag for å komme inn på et studie med høyt snitt. Eksamen har gått dårlig, eller helt latterlig dårlig; dvs. Ingen av de nødvendige karakterene er til nå blitt forbedret. Er det verd et halvt år til (2 eksamner) med dette, eller innse at slaget er tapt; og gå for nettstudier fra januar av? 

Kjenner meg rimelig håpløs og ubrukelig nå😖

Anonymkode: 3e0b6...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags fag er det snakk om? Hva slags arbeidsmengde legger du ned? Hva slags snitt trenger du og hva har du nå? Jeg har masse erfaring som privatist og har tatt opp fag i litt over tre år så kan fortelle litt om mine opplevelser. Før jeg startet kartla jeg hvilke fag jeg hadde gode forutsetninger for å klare uten den største innsatsen og hvilke fag som krevde en god del innsats. Første semester gikk veldig fint da det kun besto av fag jeg var god i fra før. Påfølgende semester begynte jeg med noen av de tyngre fagene (realfag, som jeg aldri hadde hatt før) men økte ikke arbeidsinnsatsen. Det er resulterte i et semester hvor jeg ikke klarte å forbedre noen av fagene eller få de karakterene jeg trengte (var vel fem-seks eksamener). Hva gikk galt? 100% at jeg ikke jobbet nok med fagene. Så da tok jeg skikkelig tak, bestemte meg for å sitte mandag til fredag + søndager hvis jeg ikke hadde noe bedre å gjøre. Siden da har eksamnene gått veien.

Det er veldig vanlig å ikke få til et par eksamener som privatist, og det jeg da føler skiller de som lykkes fra de som ikke gjør det er hvorvidt de bestemmer seg for å jobbe enda hardere eller bare gi opp. Jeg stemmer helt klart for det første! :) 

(Har forresten balansert dette med 70% jobb og er i et forhold, så hvis du virkelig brenner for det - så klarer du det!)

Anonymkode: c99de...2bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, takk for godt svar! Jeg får prøve å pusle selvtilliten sammen, og fortsette å lese.

Nå har jeg hatt typiske lesefag pluss R1. Føler jeg har lest og lest; men når det kommer til stykke- husker jeg ikke halvparten. Har brukt enormt med tid, noe som føles bortkastet når resultatene blir som de blir. 🤷🏼‍♀️ Jobber 100% og har barn, så er vel der «feilen» (tidstyven) ligger mtp studie. 😏

Anonymkode: 3e0b6...6b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fantastisk, takk for godt svar! Jeg får prøve å pusle selvtilliten sammen, og fortsette å lese.

Nå har jeg hatt typiske lesefag pluss R1. Føler jeg har lest og lest; men når det kommer til stykke- husker jeg ikke halvparten. Har brukt enormt med tid, noe som føles bortkastet når resultatene blir som de blir. 🤷🏼‍♀️ Jobber 100% og har barn, så er vel der «feilen» (tidstyven) ligger mtp studie. 😏

Anonymkode: 3e0b6...6b4

Ja, da har du det jo ganske hektisk utenom å lese - enda mer enn meg. Men kan nevne at har jeg funnet på å ta over 10 privatisteksamener på ett semester hvor 80% gikk som det skulle, så det går jo an (men vil absolutt ikke anbefale så mange, var helt jævlig og hadde null liv og kunne ikke stille opp på noe utenom skole og jobb i ett halvt år.)

Har en kommentar til det jeg har markert her også; hvordan er studieteknikken din? Er du flink til å jobbe etter kompetansemålene som ligger på udir? I hvert eneste fag står det en god del i bøkene som man ikke trenger å kunne og som er fyllstoff. Det er aldri noen som dukker opp på en eksamen og kan 100% av alt i faget. Men de som gjør det bra er de som har jobbet strukturert og forstått at å jobbe etter kompetansemålene er sentralt. Kan man besvare kompetansemålene så ligger du fort på en 6 - i alle fall på de muntlige. Og trikset for matte er å gjøre innføringsoppgavene i matteboka + gamle eksamensoppgaver, gjerne 8-12 stk for å gjøre det bra. 

Anonymkode: c99de...2bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fantastisk, takk for godt svar! Jeg får prøve å pusle selvtilliten sammen, og fortsette å lese.

Nå har jeg hatt typiske lesefag pluss R1. Føler jeg har lest og lest; men når det kommer til stykke- husker jeg ikke halvparten. Har brukt enormt med tid, noe som føles bortkastet når resultatene blir som de blir. 🤷🏼‍♀️ Jobber 100% og har barn, så er vel der «feilen» (tidstyven) ligger mtp studie. 😏

Anonymkode: 3e0b6...6b4

Hvilke teknikker bruker du når du leser? Å bare lese er jo utpekt som den dårligste måten å lære på. Hvordan pugger du det du leser? Hvordan tester du deg selv i pensum? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fag tar du? Driver med det samme selv, merker jeg syns det er vanskelig å være strukturert. Tatt samfunnsfag og naturfag som privatist og det gikk bra. 

Anonymkode: c0625...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norsk (alle 3), matte r1 og naturfag. Hvordan foregikk naturfageksamen mtp lab? Skal også ta historie og engelsk. 😌

Anonymkode: 3e0b6...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk er vel et fag det tar mange år å bli god i, etter min mening et fag man verken kan pugge eller lese seg god i.

Naturfag og matte har jeg selv tatt opp (fikk henholdsvis 6 og 5), og kan komme med mine beste tips: 

- Naturfag: Les kapittel for kapittel, ta notater i word. En stund før eksamen kjøper du svære A3-ark. For hvert kapittel i naturfag lager du et oversiktsark (ved hjelp av word-notatene dine). Oversiktsarket bruker du til å pugge stoffet. 
 

... (jeg bruker å dele arket med ca. 5 diagonale linjer, så skriver jeg i hver kolonne). 

- Matematikk R1: Gjør alle matteoppgaver i boka, kontroller mot fasiten som finnes på internett. Er det oppgaver du ikke forstår, sjekk løsningsforslaget på nett. Forstår du ikke det, skriv ned alle oppgaver du ikke forstår, og få hjelp av en lærer. Her lager jeg også oversiktsark pr. kapittel, der jeg skriver inn formler og litt div. 
 

lykke til!! 

 

Anonymkode: cd0ac...bdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norsk er vel et fag det tar mange år å bli god i, etter min mening et fag man verken kan pugge eller lese seg god i.

Naturfag og matte har jeg selv tatt opp (fikk henholdsvis 6 og 5), og kan komme med mine beste tips: 

- Naturfag: Les kapittel for kapittel, ta notater i word. En stund før eksamen kjøper du svære A3-ark. For hvert kapittel i naturfag lager du et oversiktsark (ved hjelp av word-notatene dine). Oversiktsarket bruker du til å pugge stoffet. 
 

... (jeg bruker å dele arket med ca. 5 diagonale linjer, så skriver jeg i hver kolonne). 

- Matematikk R1: Gjør alle matteoppgaver i boka, kontroller mot fasiten som finnes på internett. Er det oppgaver du ikke forstår, sjekk løsningsforslaget på nett. Forstår du ikke det, skriv ned alle oppgaver du ikke forstår, og få hjelp av en lærer. Her lager jeg også oversiktsark pr. kapittel, der jeg skriver inn formler og litt div. 
 

lykke til!! 

 

Anonymkode: cd0ac...bdd

Jeg har klart å forbedre alle fag unntatt norsk. Der har ikke knekt koden. Jeg har 4 i bokmål og muntlig, men 3 i nynorsk. Jeg må forbedre snittet for å komme inn på drømmestudiet.

Hva er hemmeligheten?

For meg oppleves det lite motiverende å jobbe med norsken siden jeg ikke er spesielt interessert, og det er veldig lite relevant til det jeg ønsker å studere (realfag). Men dessverre har jeg 5 karakterer i faget siden jeg måtte ta eksamen både i nynorsk og bokmål, noe som gjør at ett fag utgjør en stor andel av vitnemålet. Skjenner jeg blir frustrert på denne ordningen.

Anonymkode: 216df...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har klart å forbedre alle fag unntatt norsk. Der har ikke knekt koden. Jeg har 4 i bokmål og muntlig, men 3 i nynorsk. Jeg må forbedre snittet for å komme inn på drømmestudiet.

Hva er hemmeligheten?

For meg oppleves det lite motiverende å jobbe med norsken siden jeg ikke er spesielt interessert, og det er veldig lite relevant til det jeg ønsker å studere (realfag). Men dessverre har jeg 5 karakterer i faget siden jeg måtte ta eksamen både i nynorsk og bokmål, noe som gjør at ett fag utgjør en stor andel av vitnemålet. Skjenner jeg blir frustrert på denne ordningen.

Anonymkode: 216df...70f

Norsk er antageligvis et fag man må bruke nærmest et helt liv på å bli god i. Jeg vil tro det krever interesse for lesing av alt fra skjønnlitteratur til fagartikler over flere år.

Ikke bare skal man vite hvordan man f.eks. analyserer dikt, reklamer, bygger opp gode artikler og henviser i en tekst (alt det «tekniske«), men man må også kunne formulere GODE setninger (som også skal være fri for skrivefeil og grammatiske feil) med korrekt tegnsetting. 

Jeg fikk faktisk 6 i norsk bokmål, men det tror jeg ikke jeg hadde klart igjen. Det jeg gjorde før og under eksamen som kanskje kan være til hjelp er:

- Omformulerte alle setninger som jeg var usikker på (dvs. ikke visste om de inneholdt grammatiske feil eller skrivefeil) slik at jeg ikke fikk trekk for det. 

- Finleste teksten min flere ganger. Omformulerte alle setninger jeg syntes hadde rar flyt (om det gir mening).

- Leste i norskboka på forhånd og sørget for at jeg hadde kontroll på alle de ulike skrivestilene og analysene. Da kan man fort bla til den aktuelle siden under eksamen, og få oppskriften på hvordan man skal løse eksamensoppgaven man valgte. Del 1 på min norskeksamen var å analysere en reklame om jeg ikke husker feil, og oppskriften for dette bladde jeg fort frem til under eksamen!

- Lær deg hvordan du henviser, dette skal gjøres på eksamen. Om du bruker utdrag fra eksamensheftet f.eks. (noe man jo må gjøre) må det henvises. 
 

 

Bortsett fra dette er vel det viktigste:

- Ingen skrivefeil (Kjenner skrives f.eks. ikke «skjenner»).

- Riktig tegnsetting og riktig inndeling i avsnitt (den ene setningen din kunne du f.eks. omformulert til «For meg oppleves det lite motiverende å jobbe med norsken, fordi det både er uinteressant og lite relevant for det jeg ønsker å studere»). 

- God oppbygning av setninger er viktig! 


- Ikke for lange setninger! 

Anonymkode: cd0ac...bdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norsk bør du kunne sjangrene (hva er typisk å ha med, hvordan er strukturen...). Du bør også vite hvordan du analyserer (dikt, reklame...). Det som ofte feller folk på skriftlig eksamen i norsk er de ikke kan sjanger og analyse. https://ndla.no er veldig godt hjelpemiddel!

I historie er dette viktig: Tid - hva er grunnen til at X skjedde - hva skjedde under X - hvordan sluttet X - hva ble konsekvensene.

Lykke til!

Anonymkode: d79c7...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke karakterer fikk du og hvilke karakterer trenger du for å komme inn på studiet? Og skal du ned i stillingsprosent om du kommer inn på studiet?

Anonymkode: 439b7...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Norsk er antageligvis et fag man må bruke nærmest et helt liv på å bli god i. Jeg vil tro det krever interesse for lesing av alt fra skjønnlitteratur til fagartikler over flere år.

Ikke bare skal man vite hvordan man f.eks. analyserer dikt, reklamer, bygger opp gode artikler og henviser i en tekst (alt det «tekniske«), men man må også kunne formulere GODE setninger (som også skal være fri for skrivefeil og grammatiske feil) med korrekt tegnsetting. 

Jeg fikk faktisk 6 i norsk bokmål, men det tror jeg ikke jeg hadde klart igjen. Det jeg gjorde før og under eksamen som kanskje kan være til hjelp er:

- Omformulerte alle setninger som jeg var usikker på (dvs. ikke visste om de inneholdt grammatiske feil eller skrivefeil) slik at jeg ikke fikk trekk for det. 

- Finleste teksten min flere ganger. Omformulerte alle setninger jeg syntes hadde rar flyt (om det gir mening).

- Leste i norskboka på forhånd og sørget for at jeg hadde kontroll på alle de ulike skrivestilene og analysene. Da kan man fort bla til den aktuelle siden under eksamen, og få oppskriften på hvordan man skal løse eksamensoppgaven man valgte. Del 1 på min norskeksamen var å analysere en reklame om jeg ikke husker feil, og oppskriften for dette bladde jeg fort frem til under eksamen!

- Lær deg hvordan du henviser, dette skal gjøres på eksamen. Om du bruker utdrag fra eksamensheftet f.eks. (noe man jo må gjøre) må det henvises. 
 

 

Bortsett fra dette er vel det viktigste:

- Ingen skrivefeil (Kjenner skrives f.eks. ikke «skjenner»).

- Riktig tegnsetting og riktig inndeling i avsnitt (den ene setningen din kunne du f.eks. omformulert til «For meg oppleves det lite motiverende å jobbe med norsken, fordi det både er uinteressant og lite relevant for det jeg ønsker å studere»). 

- God oppbygning av setninger er viktig! 


- Ikke for lange setninger! 

Anonymkode: cd0ac...bdd

stjeler kanskje litt tråden her, men når skal en bruke bindestrek eller tankestrek i en setninger? Ser det ofte her på forumet, og opplever at det erstatter komma?! må bare spørre, da dette irriterer meg!

Anonymkode: f2533...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å bli god i fag som norsk og engelsk må en være god til å reflektere, og kunne skrive godt. 

Anonymkode: 9b567...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...