Gå til innhold

Hjelp til å få stablet livet på beina


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om noen her har hatt kontakt med div organisasjoner for å få hjelp til å stable livet på beina?

Har noen erfaring med Kirkens bymisjon, Epitel, Jurk og andre? 

Jeg har behov for å finne noen som kan se på hele livsituasjonen min, -boligsituasjon, økonomi, psyke (har opplevd vold i flere forskjellige former) og en kronisk sykdom som hemmer meg. Det er mye, jeg er alene, og hodet mitt klarer knapt å samle seg. Fordi jeg ikke ønsker å ta selvmord, eller har et rusproblem, så viser det seg vanskelig å passe inn noe sted også. Ønsker å få orden, men synes det er vanskelig å vite hvor en kan gå. Mental Helse er jo bare en telefon der de ikke kan hjelpe praktisk og jeg kan ikke gå direkte til Nav enda, jeg må/ønsker å prøve å få hjelp av noen andre før jeg "tar kampen" med dem.

Noen råd her?

Anonymkode: f0d15...e3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du burde definitivt prøve å få snakke med en sosionom. Dersom du er kronisk syk, så vil jeg tro at dette ikke vil være noe problem. Ta kontakt med fastlegen din i første omgang. Lykke til! 🙂

Anonymkode: 1f3f5...a5a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med legen for henvisning til dps, og evt en bekreftelse på den kroniske sykdommen din. 

Så ville jeg bestilt time i banken for å få hjelp og råd angående økonomi. I tillegg ville jeg meldt meg til nav og bedt om time hos en saksbehandler for å få informasjon om evt muligheter til hjelp. Start i en ende. Bestill disse timene på mandag, så er du i gang. I løpet av helgen tenker du gjennom hva du vil spørre om de ulike stedene.

Hvordan er boligsituasjonen din i dag? Har du oversikt over utgiftene dine? 

Bare det å sette igang med å ordne opp i livssituasjonen din vil gjøre dagene dine lettere. Se hva du gjøre selv og hva du trenger hjelp til. Så finner du ut hvem som kan hjelpe. Har du en kjenning som kanskje har noe kunnskap om ett eller annet som kan hjelpe deg? Tenk gjennom dette også. Og husk at de aller, aller fleste blir glad for å kunne hjelpe en venn. Det er ikke feigt å spørre om hjelp.

Anonymkode: 20f2e...3a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt kontakt med legen for henvisning til dps, og evt en bekreftelse på den kroniske sykdommen din. 

Så ville jeg bestilt time i banken for å få hjelp og råd angående økonomi. I tillegg ville jeg meldt meg til nav og bedt om time hos en saksbehandler for å få informasjon om evt muligheter til hjelp. Start i en ende. Bestill disse timene på mandag, så er du i gang. I løpet av helgen tenker du gjennom hva du vil spørre om de ulike stedene.

Hvordan er boligsituasjonen din i dag? Har du oversikt over utgiftene dine? 

Bare det å sette igang med å ordne opp i livssituasjonen din vil gjøre dagene dine lettere. Se hva du gjøre selv og hva du trenger hjelp til. Så finner du ut hvem som kan hjelpe. Har du en kjenning som kanskje har noe kunnskap om ett eller annet som kan hjelpe deg? Tenk gjennom dette også. Og husk at de aller, aller fleste blir glad for å kunne hjelpe en venn. Det er ikke feigt å spørre om hjelp.

Anonymkode: 20f2e...3a9

Dette er vel og bra. Men når man er syk og nesten ikke har krefter igjen, så sparer man enormt mye på å få snakke med en sosionom som har kunnskap om alt av instanser, lover og hva man har krav på og hvor man skal henvende seg som syk. Dersom man har en kronisk sykdom og har behov for langvarige, koordinerte tjenester kan man også ha kanskje ha krav på koordinator i kommunen og få en individuell plan. Tenk litt over det, TS. Og begynn uansett hos fastlegen din.

Anonymkode: 1f3f5...a5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for å i første omgang ta kontakt med Jurk, jeg kan nemlig ikke gå direkte til fastlege jeg er ikke i det området og må bytte, og må ha et sted å bo først. Jeg skjønner og at jeg må ha en organisasjon mellom meg og Nav, jeg er ikke sterk nok til å "ta kampen" med dem som jeg nevner i HI. Når de første tingene kommer på plass så vil det være mulig å følge rådene deres, og jeg takker for at dere svarer. :) jeg håper det etterhvert vil være mulig å bruke "vanlige veier" også i mitt liv. (Beklager at jeg er litt tilbakeholden med svar, men jeg innser at jeg lett kan bli gjenkjent om jeg beskriver situasjonen, og det ønsker jeg helst ikke.

Anonymkode: f0d15...e3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg godt! Svarer ikke anonymt nå. Send meg en PM om du trenger å snakke eller trenger ytterligere tips når du har kommet lengre i fremtiden. Jeg kan prøve å hjelpe deg så godt jeg kan. Jurk kan være veldig flinke, og det er definitivt verdt et forsøk!

Ønsker deg masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg er utdannet sosionom, og svarer utfra de opplysningene jeg har.

 

Vold er veldig skadelig, både fysisk og psykisk. Jeg vet ikke hvilke type vold du har vært utsatt for, og hvordan du reagerer på det, om du er ute av relasjonene der du ble utsatt for vold, eller om du trenger behandling,

Dersom du trenger behandling vil fastlege være første skritt på veien. Du kan være heldig, dessverre har jeg erfart selv at det kan være vanskelig å få hjelp, lange venteslister på DPS og privatpraktiserende er kostbart, Det finnes måter å "bli frisk/komme seg ovenpå igjen." Helt enkle råd som riktig mat ( kaffe f,eks trigger engstelse ) ut i naturen, yoga, med mer.

Det kommer helt an på hva du trenger, og bare du kan svare på det, så igjen- jeg skriver ut fra de lille opplysningne jeg har, det er ikke slik at jeg tar lett på det. Mennesker som er voldelige,må ut av livet ditt.

 

Kroniske sykdommer. Har du en kronisk sykdom kan du ha rett på AAP, det vil sikre deg et økonomisk grunnlag. Igjen er fastlegen første vei å gå. Det  er du som søker AAP hos NAV, dette kan gjøres elektronisk over nett,men fastlegen må skrive en god begrunnelse for de kroniske lidelsene dine, behandlingsforløp du trenger og diverse. Du kan også ha rett på grunn og hjepestønad, skjemaet finner du hos NAV.no. Fastlege må skrive bekreftelse på hva du plages med, jo mer detaljert desto bedre.

Boligsituasjon, man kan søke boligkontoret om bostøtte, også kommunalt lån. 

 

Første stedet du må gå er til fastlegen, legg frem situasjonen og si at du søker AAP fordi du har kroniske sykdommer ( annet du vil vektlegge og søke behandling for ). Dette MÅ dokumenteres godt.

Dersom du ønsker og trenger psykolog/ behandling så be legen sende henvisning videre.

Dersom lidelser er av den art at du har krav på det, så søk grunn og hjelpestønad.

 

Hvis dette går i orden får du en fast kontaktperson hos NAV, de skal veilede deg videre i forhold til progresjon og veien videre, ønsker du en utdannelse, eller har du en?

Når du har et økonomisk grunnlag er det lettere å stable seg sammen, bolig- så bostøtte. Det vil gi deg ekstra energi til å fokusere på egen psykisk helse.

 

Jeg forstår at du ikke ønsker å ta noen kamper mot NAV, men de har plikt til å bistå alle mennesker som er norske stasborgere, de har et lovverk de skal følge og en jobb de skal gjøre. Du har rettigheter du som alle andre.

 

Ønsker deg alt godt på veien mot et voldfritt liv, der du selv mestret ditt eget liv. Hvis det er noe jeg kan bistå med så gi en lyd.

 

 

SAY NO TO ABUSE

Anonymkode: 1e8b2...932

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har bestemt meg for å i første omgang ta kontakt med Jurk, jeg kan nemlig ikke gå direkte til fastlege jeg er ikke i det området og må bytte, og må ha et sted å bo først. Jeg skjønner og at jeg må ha en organisasjon mellom meg og Nav, jeg er ikke sterk nok til å "ta kampen" med dem som jeg nevner i HI. Når de første tingene kommer på plass så vil det være mulig å følge rådene deres, og jeg takker for at dere svarer. :) jeg håper det etterhvert vil være mulig å bruke "vanlige veier" også i mitt liv. (Beklager at jeg er litt tilbakeholden med svar, men jeg innser at jeg lett kan bli gjenkjent om jeg beskriver situasjonen, og det ønsker jeg helst ikke.

Anonymkode: f0d15...e3c

Du må prioritere å komme deg til fastlege, du må få inn søknader så fort som mulig,

AAP, grunn og hjelpestønad, ev sosialhjelp mens du venter, kan også veilede i forhold til bolig, søke om kommunal bolig, inn på privat leiemarked?

Jeg har forståelse for at du er sliten, så finner du en oppegående empatisk sosionom så kan de stille opp som koordinator og bistå deg, ta kontakt å be om en time.

Du må ikke ha en organisasjon mellom deg og NAV, du har rettigheter som alle andre, du skal søke.

ALT er muig så lenge man bestemmer seg for noe, du har ikke problemer med rus, virker som du har god innsikt i eget sykdomsbilde og virker veldig oppegående, så dette klarer du!

Heier på deg! :lillesky2:

Anonymkode: 1e8b2...932

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må ikke ha en organisasjon mellom deg og NAV, du har rettigheter som alle andre, du skal søke.

Anonymkode: 1e8b2...932

Nav har desverre vært med på å gjøre alt mye, mye verre. Jeg trodde også vi alle hadde rettigheter, men det jeg har opplevd med dem er det motsatte, så mye at...jeg tror jeg skal gå igjennom en organisasjon for å få litt støtte i ryggen her. Jeg mener de har opptrått ulovlig.

Har "kommet meg ut" av vold, men står på bar bakke, og den nav-veilederen jeg hadde, vel, det må vel kalles en form for vold det denne personen gjorde også. Forstår at det vil bli annerledes med et nytt nav-kontor og en ny situasjon, jeg må bare få hjelp til å komme meg dit.

Skulle ønske jeg kunne åpne meg om historien min her (!!), men den er altså blitt så spesiell at jeg kan ikke det. Snakket med en advokat på chat her om dagen så vidt og tok også en telefon til Mental Helse, begge sier at jeg bør ta kontakt med Jurk, og jeg er helt enig i det. Det holder ikke bare at jeg tar kontakt selv nå, og dessuten så vet jeg ikke om jeg ville klart å snakke med dem på egenhånd etter alt det som har skjedd.

Vet dere hva min drøm er? Å kunne våkne i "eget hjem", være alene, vite at jeg har mat i kjøleskapet og kunne lage meg en god kopp te mens jeg ser ut av vinduet, i fred og ro, i trygghet. Det har ikke jeg opplevd på mange år.

Anonymkode: f0d15...e3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere svarer forresten!! Og selv om jeg gir dere lite å gå på, så legger dere frem et bilde av en mer normal verden som jeg kan følge opp med litt seinere!

Jeg lurte nok først og fremst på hvilken organisasjon jeg kunne komme i kontakt med som kunne bistå i en type situasjon som jeg står i, og det blir da Jurk for min del nå. Du som sier at "alt er mulig om en bestemmer seg for noe", jeg tror nok du har rett, og jeg tror at mitt valg er å spørre om hjelp til å få ting til. Jeg er på mange måter blitt veldig sterk oppi alt dette, men mest "innvendig" -hadde jeg ikke hatt sykdom med på kjøpet hadde ting i allefall vært mye enklere. Vil bare finne noe å stå på jeg, noe å gå ut i fra. Når en før har opplevd vold, og så står i en sårbar situasjon på flere måter, så er det lett å være magnet for nye slike mennesker, og det har jeg opplevd. Er sliten, men sterk, men ikke sterk, men fortsatt i live! Jeg tror det finnes mennesker som vil bli overrasket om jeg faktisk stabler meg på beina igjen, de har jo prøvd det de kunne å dra meg "six feet under".

Anonymkode: f0d15...e3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav har desverre vært med på å gjøre alt mye, mye verre. Jeg trodde også vi alle hadde rettigheter, men det jeg har opplevd med dem er det motsatte, så mye at...jeg tror jeg skal gå igjennom en organisasjon for å få litt støtte i ryggen her. Jeg mener de har opptrått ulovlig.

Har "kommet meg ut" av vold, men står på bar bakke, og den nav-veilederen jeg hadde, vel, det må vel kalles en form for vold det denne personen gjorde også. Forstår at det vil bli annerledes med et nytt nav-kontor og en ny situasjon, jeg må bare få hjelp til å komme meg dit.

Skulle ønske jeg kunne åpne meg om historien min her (!!), men den er altså blitt så spesiell at jeg kan ikke det. Snakket med en advokat på chat her om dagen så vidt og tok også en telefon til Mental Helse, begge sier at jeg bør ta kontakt med Jurk, og jeg er helt enig i det. Det holder ikke bare at jeg tar kontakt selv nå, og dessuten så vet jeg ikke om jeg ville klart å snakke med dem på egenhånd etter alt det som har skjedd.

Vet dere hva min drøm er? Å kunne våkne i "eget hjem", være alene, vite at jeg har mat i kjøleskapet og kunne lage meg en god kopp te mens jeg ser ut av vinduet, i fred og ro, i trygghet. Det har ikke jeg opplevd på mange år.

Anonymkode: f0d15...e3c

Vi har rettighter, ingen kan nekte deg AAP, grunn og hjelpestønad og annen økonomisk støtte og bistand dersom du trenger det. Det er nedfelt i lov, du har vært uheldig med de folkene du har møtt på, det er ikke alle som burde jobbet med mennesker.

Anonymkode: 1e8b2...932

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at dere svarer forresten!! Og selv om jeg gir dere lite å gå på, så legger dere frem et bilde av en mer normal verden som jeg kan følge opp med litt seinere!

Jeg lurte nok først og fremst på hvilken organisasjon jeg kunne komme i kontakt med som kunne bistå i en type situasjon som jeg står i, og det blir da Jurk for min del nå. Du som sier at "alt er mulig om en bestemmer seg for noe", jeg tror nok du har rett, og jeg tror at mitt valg er å spørre om hjelp til å få ting til. Jeg er på mange måter blitt veldig sterk oppi alt dette, men mest "innvendig" -hadde jeg ikke hatt sykdom med på kjøpet hadde ting i allefall vært mye enklere. Vil bare finne noe å stå på jeg, noe å gå ut i fra. Når en før har opplevd vold, og så står i en sårbar situasjon på flere måter, så er det lett å være magnet for nye slike mennesker, og det har jeg opplevd. Er sliten, men sterk, men ikke sterk, men fortsatt i live! Jeg tror det finnes mennesker som vil bli overrasket om jeg faktisk stabler meg på beina igjen, de har jo prøvd det de kunne å dra meg "six feet under".

Anonymkode: f0d15...e3c

Du har vel ikke vært utsatt for narsissister og psykopater? er en del av dem. De kan dra til helvete, du kan bryte mønsteret med å være en magnet for slike skadelige "mennesker,"dersom du vet hvodan det gjøres.

Men igjen, jeg vet ikke hva du har vært utsatt for….men siden du nevner folk som drar deg ned, da går mine tanker til slike giftige mennesker med en gang, spesielt siden du har vært utsatt for vold.

Anonymkode: 1e8b2...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har vel ikke vært utsatt for narsissister og psykopater? er en del av dem. De kan dra til helvete, du kan bryte mønsteret med å være en magnet for slike skadelige "mennesker,"dersom du vet hvodan det gjøres.

Men igjen, jeg vet ikke hva du har vært utsatt for….men siden du nevner folk som drar deg ned, da går mine tanker til slike giftige mennesker med en gang, spesielt siden du har vært utsatt for vold.

Anonymkode: 1e8b2...932

Helt riktig, og jeg vet nok mer om emnet enn mange når det kommer til narsissister og psykopater, både av erfaring og av den kunnskapen jeg har opparbeidet meg ved å lese om dette, men det betyr ikke at samfunnet rundt forstår, og det betyr desverre også at det finnes folk som jobber for det offentlige som også er slik, og det er det jeg delvis ble utsatt for oppi alt det her. Er en i en svak posisjon fra før så er det lett for andre å dra deg mer ned av de som ønsker det. "Uheldig" er bare fornavnet her i gården, det har gått over stokk og stein.

Anonymkode: f0d15...e3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig, og jeg vet nok mer om emnet enn mange når det kommer til narsissister og psykopater, både av erfaring og av den kunnskapen jeg har opparbeidet meg ved å lese om dette, men det betyr ikke at samfunnet rundt forstår, og det betyr desverre også at det finnes folk som jobber for det offentlige som også er slik, og det er det jeg delvis ble utsatt for oppi alt det her. Er en i en svak posisjon fra før så er det lett for andre å dra deg mer ned av de som ønsker det. "Uheldig" er bare fornavnet her i gården, det har gått over stokk og stein.

Anonymkode: f0d15...e3c

Har selv vært en "magnet," og nei, vi blir ikke trodd, jeg fikk ingen hjelp, så jeg bestemte meg for å "hjelpe meg selv," du har sikkert lest mye selv, men her i hverfall det som hjalp meg. Ønsker deg alt godt.

Youtube:

psykopati og kjærlighet

assc direct

soul gps

inner integration

narcologi unscripted

Dana morningstar/ thrive after abuse

 

Bøker:

The human magnet syndrom

Pshycopath free

psykopati og kjærlighet

Omgitt av idioter

 

Blogg:

psykopati og kjærlighet

 

 

Anonymkode: 1e8b2...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil beholde tråden i "mine innlegg", men føler virkelig for å ikke svare mer i tråden nå, kun fordi jeg ikke vil åpne meg mer her inne. Det hadde vært godt å få snakket ut om ting, men dette er ikke riktig forum når en vil holde seg anonym.

Takk til deg Celestia som sier jeg kan ta kontakt om jeg ønsker, og det kan hende, vi får se. Takk for at du tilbyr! :)

Ja, takk til dere alle, det hjelper på selvtillitten :smilyblomst:

Anonymkode: f0d15...e3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir et svar til for jeg ville si en ekstra takk til deg også AB: 1e8b2...932 for at du svarer slik du gjør. Jeg tror jeg har sikkert 20 forskjellige youtube kanaler jeg abbonerer på om emnet, jeg har lyttet mye til Ross Rosenberg og dem alle, jeg har lest artikkel etter artikkel, desverre ikke hatt tilgang på så mange bøker. Jeg startet med å lese for flere år siden (jeg har og vært magnet, og vært igjennom "flere runder"..), det hjelper på å forstå, men desverre ikke så mye "praktisk", spesielt når livssituasjonen er vanskelig. En trenger liksom noe å stå på for å ikke havne i slike situasjoner igjen.

Vondt å høre at du også har gått igjennom mye. Du er fri nå? Og har det bedre? Krysser fingrene for deg og, og gir deg en nett-klem.

Denne verdenen vi lever i er jammen meg mer komplisert og utrygg enn det jeg noen gang hadde forestilt meg at den skulle være. For noen av oss. Jeg vil gjerne "ut av karusellen" som jeg sier det, både i forhold til å være magnet, men også i forhold til å "rette opp" dette livet som har blitt så utenkelig vanskelig. Har heldigvis noen hobbyer jeg kan gjøre "hvor som helst" som jeg tror jeg kan holde på resten av livet som er god terapi for meg, og som jeg kanskje kan bruke delvis som arbeid/inntekt senere. Er godt å vite at en iallefall har noe, kan skape noe. Det aller verste med alt dette er jo at en føler at en aldri får vært en ressurs, at en bare er den som "ligger på bakken".

 

Anonymkode: f0d15...e3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir et svar til for jeg ville si en ekstra takk til deg også AB: 1e8b2...932 for at du svarer slik du gjør. Jeg tror jeg har sikkert 20 forskjellige youtube kanaler jeg abbonerer på om emnet, jeg har lyttet mye til Ross Rosenberg og dem alle, jeg har lest artikkel etter artikkel, desverre ikke hatt tilgang på så mange bøker. Jeg startet med å lese for flere år siden (jeg har og vært magnet, og vært igjennom "flere runder"..), det hjelper på å forstå, men desverre ikke så mye "praktisk", spesielt når livssituasjonen er vanskelig. En trenger liksom noe å stå på for å ikke havne i slike situasjoner igjen.

Vondt å høre at du også har gått igjennom mye. Du er fri nå? Og har det bedre? Krysser fingrene for deg og, og gir deg en nett-klem.

Denne verdenen vi lever i er jammen meg mer komplisert og utrygg enn det jeg noen gang hadde forestilt meg at den skulle være. For noen av oss. Jeg vil gjerne "ut av karusellen" som jeg sier det, både i forhold til å være magnet, men også i forhold til å "rette opp" dette livet som har blitt så utenkelig vanskelig. Har heldigvis noen hobbyer jeg kan gjøre "hvor som helst" som jeg tror jeg kan holde på resten av livet som er god terapi for meg, og som jeg kanskje kan bruke delvis som arbeid/inntekt senere. Er godt å vite at en iallefall har noe, kan skape noe. Det aller verste med alt dette er jo at en føler at en aldri får vært en ressurs, at en bare er den som "ligger på bakken".

 

Anonymkode: f0d15...e3c

Jeg er fri og har brukt mye tid på å heles, jeg har stått i slike umenneskelige situasjoner at ingen vil tro meg. Det er en annen verden, og det er skjult mishandling.

Jeg har sovet, lest, gått turer og tilegnet meg kunnskap. har brukt over ett halvt år på å heles, har ikke vært i jobb.

Jeg er på vei videre, sterkere enn noen gang, lar meg ikke påvirke av andre mennesker lenger, står stødig i meg selv. Jeg kommer å være der for andre empater som er offer for "mennesker uten sjel,"thats it, mitt liv er for kort til å kaste det bort på folk som prøver å stjele lyset ditt, energien din, varmen din og de menneskelige gode egenskapene jeg har.

 

Jeg er sikker på at du TS vil klare dette, jeg merker det på hvordan du skrver, holdningene dine og hvordan du klarer å sette grenser.

Jeg heier på deg, husk at du er et menneske som fortjener alt godt i livet, og at vold ALDRI var din feil.

Lykke til videre, det finnes mange gode mennesker i denne verden, hold deg til de. 

 

 

SAY NO TO ABUSE

Anonymkode: 1e8b2...932

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, du vil bli en ressurs, det føles ikke slik nå.

 

Bare vent.

:lillesky2::hjerte:

Anonymkode: 1e8b2...932

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig, og jeg vet nok mer om emnet enn mange når det kommer til narsissister og psykopater, både av erfaring og av den kunnskapen jeg har opparbeidet meg ved å lese om dette, men det betyr ikke at samfunnet rundt forstår, og det betyr desverre også at det finnes folk som jobber for det offentlige som også er slik, og det er det jeg delvis ble utsatt for oppi alt det her. Er en i en svak posisjon fra før så er det lett for andre å dra deg mer ned av de som ønsker det. "Uheldig" er bare fornavnet her i gården, det har gått over stokk og stein.

Anonymkode: f0d15...e3c

Huff, håper ikke det var psykiatrien... eller leger...

 

Du kan nok klare å komme utav dette!

Anonymkode: 969cb...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...