Gå til innhold

Har du noen krav til uteområde når du kjøper bolig?


Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Hva er dine krav og hvorfor har du akkurat dem?

Noen ønsker stor plen, noen synes det er godt nok med en liten flekk. Og noen vil absolutt ikke ha plen pga arbeidet det medfører.

Krav til sol? Terrasse? Utsikt? Innsikt fra andre bygg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ha lite innsyn på terrasse/ hage der det er mest naturlig å oppholde seg. Kan godt bygge selv, men må ha plassen til det.er ganske avhengig av et sted med tak og et uten tak som gjerne henger sammen, man kan spise ute og ha dekket opp bord, og sofa, og et sted ungene kan bade, ha basseng/ jacuzzi og vi kan sole oss og skravle uten å føle på naboer. Viktigere dette enn selve Hagen. Men ungene MÅ ha trampolineplass, også fint om denne ikke syns/ høres godt på vår eller naboers terasse. Og det er pluss om vi har plass til dukkestue/ huskestativ/ sandkasse.

alt dette har vi nå, og mye mer til, innser stadig hvor mye jeg elsker huset mitt gitt 🥰

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss med barn var det viktig at vi fikk stor hage med plass til alle uteleker barna har (trampoline, samdkasse huske- og klatrestativ, basseng osv) og samtidig ha plass til å bygge stor platt/veranda. Samt at Hagen ikke skulle føles fullpakket av ting, ergo at det ble "luft" mellom lekeområde og veranda. Vi kjøpte tomt på to mål og kjenner ofte på hvor perfekt denne størrelsen er for oss. Ville ikke hatt verken større eller mindre :) 

Anonymkode: 6bc59...4a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant akkurat det vi så etter; stor tomt, som er inngjerdet rundt hele med port. God boltreplass for den firbeinte. Stauder, frukttrær og bærbusker + en helt fantastisk utsikt. I tillegg er det overbygd terrasse, som er et fint pluss på varme sommerdager med regn i lufta.

Anonymkode: 5b534...d33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite innsyn og sol, ja helst ikke naboer i heletatt😂

Anonymkode: 50128...af9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

☝️ edit; Så er det selvfølgelig masse rom mellom oss og nærmeste nabo, helt fantastisk. Ingen barn i nærmeste radius, så det er fantastisk stille og rolig. Sol fra den står opp og til den går ned.

Anonymkode: 5b534...d33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Misanthropis said:

Jeg vil ha lite innsyn på terrasse/ hage der det er mest naturlig å oppholde seg. Kan godt bygge selv, men må ha plassen til det.er ganske avhengig av et sted med tak og et uten tak som gjerne henger sammen, man kan spise ute og ha dekket opp bord, og sofa, og et sted ungene kan bade, ha basseng/ jacuzzi og vi kan sole oss og skravle uten å føle på naboer. Viktigere dette enn selve Hagen. Men ungene MÅ ha trampolineplass, også fint om denne ikke syns/ høres godt på vår eller naboers terasse. Og det er pluss om vi har plass til dukkestue/ huskestativ/ sandkasse.

alt dette har vi nå, og mye mer til, innser stadig hvor mye jeg elsker huset mitt gitt 🥰

TS her.

Her var det mange gode poeng! Jeg har alltid tenkt at jeg vil ha litt plen til å kunne ha trampolinen, men den man og ha på terrassen. Dette med basseng og sandkasse, huskestativ i hagen uten at det skal føles tett på har jeg ikke tenkt på. Takk for tipset!

Anonymkode: 2df7f...cea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fornøyd med terrassen vår vi. Ser ikke behoved for å ha plen. Men nå har vi ikke barn ennå, så kanskje det endrer seg?

Anonymkode: 2df7f...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøpte først et hus med stor hage, god plass for barna å boltre seg på, rolig og avskjermet. Da barna vokste litt, så vi imidlertid ulempene. Vi hadde aldri tid, energi eller lyst til så stor hage, som krevde jo en del arbeid - hekk, busker og frukttrær som skulle klippes, plen som måtte klippes ofte. Hagen var avskjermet og fin den, men det var langt for barna å gå til andre barn, da det var ingen i området. Husene var gamle og samme med naboene. Og barna måtte krysse en trafikkert vei, uansett hvor de skulle, så de måtte alltid følges opp. Også huset selv trengte en del vedlikehold. Vi kjøpte istedenfor et nyere rekkehus med minimalt med hage - terrasse og en liten flekk til trampoline, that’s it. Kveldssol på terrassen da. Men ingenting å klippe. To store felles lekeplasser, omtrent bare barnefamilier som bor her, og masse kompiser å leke med, nærme å gå mellom husene og lite trafikk. Vi er foreløpig fornøyde. Alt til sin tid, og et hus med stor hage passet ikke oss nå i verste småbarnsfase. :) 

Anonymkode: 79600...790

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha så lite plen som mulig. Huset vårt har nærmest ikke-eksisterende hage, men grenser til parkområde og lekeplass som hører til nabolaget og vedlikeholdes av et firma :) 

Anonymkode: 0251c...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

vi kjøpte først et hus med stor hage, god plass for barna å boltre seg på, rolig og avskjermet. Da barna vokste litt, så vi imidlertid ulempene. Vi hadde aldri tid, energi eller lyst til så stor hage, som krevde jo en del arbeid - hekk, busker og frukttrær som skulle klippes, plen som måtte klippes ofte. Hagen var avskjermet og fin den, men det var langt for barna å gå til andre barn, da det var ingen i området. Husene var gamle og samme med naboene. Og barna måtte krysse en trafikkert vei, uansett hvor de skulle, så de måtte alltid følges opp. Også huset selv trengte en del vedlikehold. Vi kjøpte istedenfor et nyere rekkehus med minimalt med hage - terrasse og en liten flekk til trampoline, that’s it. Kveldssol på terrassen da. Men ingenting å klippe. To store felles lekeplasser, omtrent bare barnefamilier som bor her, og masse kompiser å leke med, nærme å gå mellom husene og lite trafikk. Vi er foreløpig fornøyde. Alt til sin tid, og et hus med stor hage passet ikke oss nå i verste småbarnsfase. :) 

Anonymkode: 79600...790

Denne gav meg litt å tenke på. Huset vi ser på nå er rett ved en litt trafikkert vei. Jeg tenker at mye kan gjøres med et langt gjerde, men det er vanskelig å vite på forhånd.

Du nevner ikke så mye om jobb i teksten din. Føler du det har noe å si? Om du bor langt eller kort fra jobb?

Anonymkode: 2df7f...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha relativt gode solforhold, minimalt med vedlikehold, lite trafikk, og ingen lekeplass i nærheten. 
Jeg jaktet etter leilighet da, men ville ha førsteetasje med veranda eller egen hageflekk. 

Jeg fikk stor veranda med sol fra  kl10 til kl20 på midtsommer, trapp til en felles hage som innleid selskap vedlikeholder, ingen barn i borettslaget og ingen lekeplasser i nærheten, og minimalt med trafikk utenfor! Uteområdet er noe jeg virkelig elsker med leiligheten jeg har kjøpt :ninuskapus: 

Anonymkode: ff18e...4ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ha den usjenert uteplass med mye sol.  Ønsker ikke naboer tett på,  og i hvertfall ikke en barnefamilie med trampoline,  basseng,  og fotballbane! Liker å slappe av i egen hage uten støy.

Bodde tidligere i et boligfelt med barnefamilier på alle kanter.  

Nå har vi flyttet og vi er så fornøyd med å ha hage hvor vi bare hører fuglekvitter. 

Anonymkode: ec466...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Denne gav meg litt å tenke på. Huset vi ser på nå er rett ved en litt trafikkert vei. Jeg tenker at mye kan gjøres med et langt gjerde, men det er vanskelig å vite på forhånd.

Du nevner ikke så mye om jobb i teksten din. Føler du det har noe å si? Om du bor langt eller kort fra jobb?

Anonymkode: 2df7f...cea

bor en del lengre fra jobb nå enn før og ja, litt mas med å komme til og fra. Men prioriterer barnas vel nå, og de har det så åpenbart bedre her på den nye plassen. Det gjør livet til oss foreldrene også litt enklere. At barna kan gå fritt mellom husene og har noen andre å leke med. Kanskje tenk hvor gamle må barna være før du lar de krysse den veien alene, for å kunne gå alene til nærmeste nabohus hvor det bor andre barn? 

Anonymkode: 79600...790

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste for meg var solforhold på tomta. Var det skygge noe sted? Hvor var morgensol og kveldssol. Bodde en plass der solen gikk bak andre hus og skog i halv 6tiden på sommeren, og det var kjedelig. Her jeg bor nå er det sol til 9. Og da er det greit at den går vekk.  Samtidig har vi morgensol på den andre siden av huset, og det er og deilig. 

Ønsket og plass til soner. En plass til sittegruppe.  Spisegruppe, leker, litt plen. 

Anonymkode: a2fe7...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg var usjenert uteplass viktigst, og at det var uteplasser jeg i sommerhalvåret kan sitte i sol fra morgen til kveld. Topp med så liten plen at jeg synes det bare er kos å klippe den (100 kvm), men hadde den vært større kunne jeg jo bare kjøpt en robotgressklipper.

Forøvrig henger jo hagen sammen med huset, budsjettet og plasseringen av hagen, så selv om jeg gjerne kunne ønsket meg en stor hage med basseng, strakk ikke budsjettet til det i områdene jeg ønsker å bo i. 

Anonymkode: ff471...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hage, men med balkong.

Bor i leilighet fordi jeg ikke har grønne fingre og ikke har noe ønske om å stelle en hage. Det er dog viktig for meg at grøntområdene i borettslaget er flotte og fine, og at de er velstelte - og stelles av gartner eller lignende (hvilket er tilfellet i vårt borettslag, slik at beboerne slipper å gjøre noe utendørs). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uteområdet er noe av det viktigste når jeg kjøper bolig. Bor i leilighet nå, med veranda på hver side og sol fra soloppgang til solnedgang. På den ene siden av leiligheten er det ikke innsyn, noe jeg verdsetter høyt. Der er det utsikt til fjell og fjord. 

Når jeg får råd til å kjøpe enebolig ønsker jeg meg hage med lite innsyn, mye utsikt og stor plass til å kose meg i. Gjerne drivhus, ulike trær og flere steder å sitte, alt etter hvor solen beveger seg. Er jeg veldig heldig grenser hagen til sjøen, og der skal jeg ha en badebrygge. Boligen skal ligge såpass øde at jeg hverken ser eller hører andre (og da spesielt trampolineunger). 

Anonymkode: cd5a8...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten platting med plass til utemøbler og grill, og en liten hageflekk. Orker ikke veldig mye arbeid med vedlikehold og gressklipping. 

Anonymkode: f84df...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...