Gå til innhold

Foreldreansvar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er konsekvensene i forhold til å ikke ha foreldreansvar? Vet at man ikke har rett til å nekte mor/far å flytte til utlandet, få pass osv. Men man har vel fremdeles visse rettigheter? Kan den forelderen med ansvaret nekte samvær? Har barnet fremdeles krav på arv? 

Anonymkode: 826b5...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, den som har foreldreansvar kan ikke uten videre nekte samvær. Barnet har selvsagt krav på arv.

Anonymkode: 14f2d...242

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det påvirker da i bunn og grunn kun de daglige avgjørelsene også det med pass, skifte trosretning, flytte osv? Mister man noen andre rettigheter? Er nytt for meg så har ikke så mye kunnskap om hva det påvirker. 

Anonymkode: 826b5...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så det påvirker da i bunn og grunn kun de daglige avgjørelsene også det med pass, skifte trosretning, flytte osv? Mister man noen andre rettigheter? Er nytt for meg så har ikke så mye kunnskap om hva det påvirker. 

Anonymkode: 826b5...f5f

Man kan ikke flytte hvor som helst selv om man har foreldreansvar alene. Er det samvær så teller det mye mer enn den som har foreldreansvar sitt ønske om å flytte.

Det letter hverdagen med tanke på pass, bank og de daglige avgjørelser. Men den uten kan og bør få alle opplysninger alikevell.

Anonymkode: 7c6a7...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så det påvirker da i bunn og grunn kun de daglige avgjørelsene også det med pass, skifte trosretning, flytte osv? Mister man noen andre rettigheter? Er nytt for meg så har ikke så mye kunnskap om hva det påvirker. 

Anonymkode: 826b5...f5f

Det er riktig som du sier. Og selv om man har delt foreldreansvar så kan den med fast bosted bestemme flytting, man må bare gi beskjed til den andre tre (?) måneder før. Da kan den andre evt gå til sak. 

En annen ting som følger foreldreansvaret er ting tilknyttet helse/behandling. Det har sjelden noen særlig praktisk betydning, da man ikke trenger godkjenning til vanlig behandling som ved infeksjoner, skader, vaksiner og vanlig kontroll. Men den andre har rett til innsyn og si sin mening om det er snakk om andre typer behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det påvirker da i bunn og grunn kun de daglige avgjørelsene også det med pass, skifte trosretning, flytte osv? Mister man noen andre rettigheter? Er nytt for meg så har ikke så mye kunnskap om hva det påvirker. 

Anonymkode: 826b5...f5f

Jeg tror at om man ikke har foreldreansvar så får man heller ikke automatisk ansvar om den med ansvar dør.

Anonymkode: 90eef...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...