Gå til innhold

Uføretygdet på minstesats


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hatt så mye utbetalt i mitt hele liv, kan være derfor jeg syntes jeg har det bra.

Anonymkode: 7ca86...b67

Jeg har 23000,- utbetalt inkl barnetrygd og har aldri hatt så «lite». Klager ikke, men det er noe med hva man er vant med. F.eks bruker jeg nok mye mer penger på barna, klær, mat og andre ting, som mobil, osv. Jeg er vant med å ha god råd så klarer ikke helt omstille meg. Er også vant med å spare en del.  Men det går fint, selvom vi ikke er gjeldsfrie har mannen min god inntekt, så han betaler hus og strøm, bil, ferier, osv. Skulle jeg betalt husleie selv og hatt eneansvar for barna (vet jeg hadde fått barnetillegg da), hadde jeg sliti 😂 Ikke minst fordi jeg da hadde måttet kjøpe meg en del hjelp for å klare hverdagen pga helsa.  Jeg unner meg litt cafebesøk, vin, hjemlevering av mat, osv, fordi jeg er syk og trenger noen gleder ☺️ Men hadde nok fått det til om jeg virkelig hadde ønsket. Du er jo heldig som ikke har huslån, det er jo den største utgiften hos oss. 

Anonymkode: 4aeaf...60c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

H ør mye er minstesatsen på i mnd sånn ca etter skatt? 16000 kr ? Kanskje . Det er lite.

Anonymkode: f8d56...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

H ør mye er minstesatsen på i mnd sånn ca etter skatt? 16000 kr ? Kanskje . Det er lite.

Anonymkode: f8d56...64a

For min del så blir vel det rundt 16000 ja

Anonymkode: 7ca86...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant det 

Anonymkode: 7ca86...b67

Men hvis du har det bra og synes du klarer deg greit så er det jo ingenting som er bedre enn det! :) Fortsatt lykke til! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leo skrev:

Men hvis du har det bra og synes du klarer deg greit så er det jo ingenting som er bedre enn det! :) Fortsatt lykke til! ❤️

😀 takk

Anonymkode: 7ca86...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ung ufør og jobber 22% . 22000 utbetalt 😉 hadde jeg jobbet ordinært i mitt yrke hadde jeg hatt 16000 utbetalt + bensin utgifter 

Anonymkode: 94ebc...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ung ufør og jobber 22% . 22000 utbetalt 😉 hadde jeg jobbet ordinært i mitt yrke hadde jeg hatt 16000 utbetalt + bensin utgifter 

Anonymkode: 94ebc...837

Hva i huleste slags jobb er det, som gir en utbetaling på rundt 95 kr timen? (16.000 /21 arbeidsdager /8 arbeidstimer = 95 kr.)

Anonymkode: ea253...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du klarer deg så bra, TS. Men jeg hadde aldri klart å leve på ditt budsjett. Det er så mange øvrige ting man bør ha med ujevne mellomrom, som det ikke er tatt høyde for. Greit at du sparer litt hver måned, men hva når vaskemaskinen ryker, når fortanna ryker, når huset må males eller det skjer uforutsette ting? Hva når du eller ungen trenger nye briller, og du har maksimale utgifter til både lege og fysio pluss medisiner? Hva når ungen vil drive med den samme hobbyen som alle vennene? Og de fleste andre ville dessuten hatt mye høyere boutgifter.

Slik jeg bor nå er det helt umulig å leve uten bil, og biler koster. Samtidig koster det mye mer å bosette seg i byer nær god kollektivtrafikk, så det vil ikke nødvendigvis bli billigere. Dessuten har uføre ikke nødvendigvis helse eller penger til selve flytteprosessen. 

En annen ting er dette med ferier. Jeg skjønner at man som ufør ikke kan forvente femstjerners opphold i Maldivene, men det er forskjell på midlertidig ikke å ha råd til en reise, og det å leve på en så lav inntekt hele livet. For min del bor familien min spredt i tre deler av landet, og å besøke dem med ungene koster rundt 20.000 kr på det billigste bare i flybillett. Jeg måtte jo spart i mange år for at ungene skulle få møtt mormor! Og hvordan skulle jeg fått råd til annen ferie enn telttur i skogen? (Gitt at jeg hadde fått tak i telt og soveposer på en billig måte, selv om det ikke er budsjett til det.)

Nei, imponerende at du klarer det, TS. Men at du klarer det betyr ikke at alle andre hadde gjort det.

 

Anonymkode: 50c3d...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er flott at du klarer deg så bra, TS. Men jeg hadde aldri klart å leve på ditt budsjett. Det er så mange øvrige ting man bør ha med ujevne mellomrom, som det ikke er tatt høyde for. Greit at du sparer litt hver måned, men hva når vaskemaskinen ryker, når fortanna ryker, når huset må males eller det skjer uforutsette ting? Hva når du eller ungen trenger nye briller, og du har maksimale utgifter til både lege og fysio pluss medisiner? Hva når ungen vil drive med den samme hobbyen som alle vennene? Og de fleste andre ville dessuten hatt mye høyere boutgifter.

Slik jeg bor nå er det helt umulig å leve uten bil, og biler koster. Samtidig koster det mye mer å bosette seg i byer nær god kollektivtrafikk, så det vil ikke nødvendigvis bli billigere. Dessuten har uføre ikke nødvendigvis helse eller penger til selve flytteprosessen. 

En annen ting er dette med ferier. Jeg skjønner at man som ufør ikke kan forvente femstjerners opphold i Maldivene, men det er forskjell på midlertidig ikke å ha råd til en reise, og det å leve på en så lav inntekt hele livet. For min del bor familien min spredt i tre deler av landet, og å besøke dem med ungene koster rundt 20.000 kr på det billigste bare i flybillett. Jeg måtte jo spart i mange år for at ungene skulle få møtt mormor! Og hvordan skulle jeg fått råd til annen ferie enn telttur i skogen? (Gitt at jeg hadde fått tak i telt og soveposer på en billig måte, selv om det ikke er budsjett til det.)

Nei, imponerende at du klarer det, TS. Men at du klarer det betyr ikke at alle andre hadde gjort det.

 

Anonymkode: 50c3d...f54

Siden jeg har så lav inntekt så får jeg frikort på medisiner fra 1 januar (blåresept) men ikke lege. Jeg har satt opp 500 til sparing men det som blir igjen av de 3000 (strøm) blir også spart. 😊

Anonymkode: 7ca86...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden jeg har så lav inntekt så får jeg frikort på medisiner fra 1 januar (blåresept) men ikke lege. Jeg har satt opp 500 til sparing men det som blir igjen av de 3000 (strøm) blir også spart. 😊

Anonymkode: 7ca86...b67

Det står spare 1000 i hi men det skal være 500

Anonymkode: 7ca86...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fellesutgifter. 4000

Forsikring 68

Barnebidrag 1570

Strøm 3000. 

Buss 465

Barn lønn 200

Tlf. 129

Spare 1000

Ips 500

Fond 200

Barn kos når hen er hos meg 3000

Lege 200

Uforutsette utgifter 200

Klær 200

 

trygd inn 18454 kr

 

syntes jeg har det ganske greit 👍🏻

hva syntes du?

Anonymkode: 7ca86...b67

Har du ung ufør?

Anonymkode: b3624...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du ung ufør?

Anonymkode: b3624...1c6

Nei

Anonymkode: 7ca86...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Noen kan kutte utgiftene sine. Andre ikke. Uføre sats er ikke mye. Vi bor i et dyrt land. Lavtlønnede kan ikke sammenligne seg, for de har mulighet til å få bedre jobb, med bedre lønn. Det kan ikke en ufør. Og nei, dette er ikke laveste sats. Vet om folk som får lavere.

Anonymkode: 75aa0...65e

Det er minstesats på UNG uføre. 

Anonymkode: b3624...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er minstesats på UNG uføre. 

Anonymkode: b3624...1c6

Nei det er minstesats og tillegg på ca 3000 barnetillegg

Anonymkode: 7ca86...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er minstesats og tillegg på ca 3000 barnetillegg

Anonymkode: 7ca86...b67

Ok, jeg har hvertfall det utbetalt uten barnetillegg 😊

Anonymkode: b3624...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste har jo høyere utgifter på å bo.

Jeg er uføretrygda på laveste sats, men har barn på 13 år. Så nå får jeg barnetillegg, barnetrygd og barnebidrag. Så nå klarer jeg meg greit. Selv om jeg har utgifter på å bo på 10 000 kr uten strøm. Det store problemet blir når barnet blir 18 år gammel. Og jeg da kun har 15 000 kr utbetalt. Hvordan skal jeg ha råd til boutgifter på 10 000 da, og mat til meg og 18 åringen, strøm og andre nødvendige ting.

Anonymkode: 19bd2...e3e

Da kan du søke bostøtte, eller supplerende sosialhjelp. Evt. han på 18 år kan jobbe litt og bidra litt.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja kun innbo

Anonymkode: 7ca86...b67

Hvor for du den så rimelig? :)

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når du har hovedomsorg så får du bidrag å barnetrygd også. Jeg har det samme som deg. Med bidrag å barnetrygd så har jeg utbetalt nesten 27000 kr i mnd. Bidrag er på 3500 kr.Men jeg har boutgifter på 10 000 kr i mnd.

Anonymkode: f8d56...64a

17.000 å rutte med etter bolig er jo veldig bra!

Anonymkode: e0259...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du søke bostøtte, eller supplerende sosialhjelp. Evt. han på 18 år kan jobbe litt og bidra litt.

Anonymkode: e0259...217

Man får ikke bostøtte på uføretrygd. Selv ikke på laveste sats. Og sosialen betaler ikke sosialstønad til de som studerer. Barnet mitt har 2 diagnoser, så jobb ved siden av skole er ikke aktuelt. Barnet må nok og bruke lenger tid på å fullføre videregående. 

Anonymkode: 19bd2...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det budsjettet du illustrer er noe de færreste har. Enten har man nedbetalt hus, eller så bor man sammen med noen. Jeg bor heldigvis sammen med noen, men skulle jeg bodd alene hadde jeg neppe overlevd i denne kommunen. Leieprisene for bare en liten leilighet ligger på en rundt 10000,- og det er usentralt. De nærmeste kommunene har også omtrent samme pris. I tilegg kommer strøm, forsikring, internett, tlf, lege, medisiner hver mnd. Så er det jo gaver, fritid, og tannlege av og til + uforutsette utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er flott at du klarer deg så bra, TS. Men jeg hadde aldri klart å leve på ditt budsjett. Det er så mange øvrige ting man bør ha med ujevne mellomrom, som det ikke er tatt høyde for. Greit at du sparer litt hver måned, men hva når vaskemaskinen ryker, når fortanna ryker, når huset må males eller det skjer uforutsette ting? Hva når du eller ungen trenger nye briller, og du har maksimale utgifter til både lege og fysio pluss medisiner? Hva når ungen vil drive med den samme hobbyen som alle vennene? Og de fleste andre ville dessuten hatt mye høyere boutgifter.

Slik jeg bor nå er det helt umulig å leve uten bil, og biler koster. Samtidig koster det mye mer å bosette seg i byer nær god kollektivtrafikk, så det vil ikke nødvendigvis bli billigere. Dessuten har uføre ikke nødvendigvis helse eller penger til selve flytteprosessen. 

En annen ting er dette med ferier. Jeg skjønner at man som ufør ikke kan forvente femstjerners opphold i Maldivene, men det er forskjell på midlertidig ikke å ha råd til en reise, og det å leve på en så lav inntekt hele livet. For min del bor familien min spredt i tre deler av landet, og å besøke dem med ungene koster rundt 20.000 kr på det billigste bare i flybillett. Jeg måtte jo spart i mange år for at ungene skulle få møtt mormor! Og hvordan skulle jeg fått råd til annen ferie enn telttur i skogen? (Gitt at jeg hadde fått tak i telt og soveposer på en billig måte, selv om det ikke er budsjett til det.)

Nei, imponerende at du klarer det, TS. Men at du klarer det betyr ikke at alle andre hadde gjort det.

 

Anonymkode: 50c3d...f54

sa satt til side noen penger til dette

har ikke penger til ferier blir kun kos i nærområdet :) 

Anonymkode: 7ca86...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...