Gå til innhold

Hvordan klarer folk seg på engangsstønad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har valgt engangsstønad, hvordan klarer dere det økonomisk? Engangsstønad skal vel vare en stund? Men hva med tiden etterpå? Antar at alle mødre ikke nødvendigvis tar ut 1 år permisjon, men dere som har gjort det i tillegg?

Anonymkode: 974ac...f13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tanken er vel at det skal holde i et par mnd og så skal far ha permisjon når mor går ut i jobb.. 

Anonymkode: 0eea6...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får engangsstønad i tillegg til uføretrygd, klager ikke på det 👍.

Anonymkode: 63a3d...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får engangsstønad i tillegg til uføretrygd, klager ikke på det 👍.

Anonymkode: 63a3d...3d8

Skjønner hvorfor folk med uføretrygd får mange barn hvis de får engangsstønad i tillegg til uføretrygd. Far kan ha permisjon også antar jeg mens dere da er begge hjemme. 

Anonymkode: 97265...273

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hvorfor folk med uføretrygd får mange barn hvis de får engangsstønad i tillegg til uføretrygd. Far kan ha permisjon også antar jeg mens dere da er begge hjemme. 

Anonymkode: 97265...273

Blir nok bare ett barn på oss. Far får 15 uker permisjon, ja. 

Anonymkode: 63a3d...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk engangsstønad og fødselsstipend fra Lånekassen. Far var i full jobb. Dette var før far hadde selvstendig opptjeningsrett.

Anonymkode: 7e3ed...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som får engangsstønad er jo de som har greid seg på liten /ingen inntekt i perioden før også, så de bør jo kunne greie seg fint en periode på engangsstønaden, så høy som den er blitt nå.

Anonymkode: b5f3e...55d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle klart meg på engangsstønad frem til vanlig permisjonsslutt. Den er jo på ganske mye nå. Er jo såpass at det dekker 3-4 lønninger for mange. 

Anonymkode: 19cfa...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger jo ikke engangsstønad, det er en stønad man får når man ikke har rett på foreldrepenger. Da har man gjerne hatt det trangt i månedene før fødsel, også, ettersom man ikke har jobbet i minst seks av ti måneder, slik kravet er. Derfor vil engangsstønaden kunne dekke ganske mange måneder med "permisjon". Etter det må man jo finne en løsning, slik man ellers ville gjort. Leve av fars lønning? Jobbe turnus/fleksibelt, slik at en av dere alltid er hjemme med babyen? Osv.

Anonymkode: d795e...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal være til utstyr og levekostnader seks uker etter fødsel, og også kanskje i to uker før fødsel, usikker på akkurat den biten. 

Anonymkode: f8831...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den skal være til utstyr og levekostnader seks uker etter fødsel, og også kanskje i to uker før fødsel, usikker på akkurat den biten. 

Anonymkode: f8831...0f2

Det kommer jo an på hva man får i tillegg. Ved uføretrygd skal den ikke gå til livsopphold. 

Anonymkode: 63a3d...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på hva man får i tillegg. Ved uføretrygd skal den ikke gå til livsopphold. 

Anonymkode: 63a3d...3d8

Det er sant. Ved sånne type ytelser går den bare til utstyr, men du feks kan ikke få sosialstønad i seks uker etter fødsel om du har fått engangsstønad, fordi den skal dekke det. Er mange som tror at den skal vare i mange måneder 

Anonymkode: f8831...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...