Gå til innhold

En million nordmenn hører dårlig, gjør du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hører du dårlig? 

Er du åpen om det?

Bruker du høreapparat? (Eller skulle brukt?)

Er du i jobb? 

 

Anonymkode: 7d974...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 31, er i jobb, hører dårlig hvis folk prater lavt, har ryggen til meg når de snakker til meg, eller prater lavt i telefonen. Scorer 98% bra på hørselstest når jeg snakket med bedrftshelsetjenesten, så de mener jeg ikke trenger hørselsassistanse, men jeg sliter 😕

Anonymkode: dafc7...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 36, og har fått påvist hørselstap grad 1 på begge ører. Har foreløpig ikke høreapparat. Har jobbet 12 år i barnehage, så det er nok en yrkesskade.... 

Anonymkode: 06521...564

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 33 år. Arvelig belastet hørselstap. Skal egentlig bruke høreapparat, men kvier meg litt.. Liker ikke å snakke om, eller tenke på at jeg hører dårlig 😬 Jobber 100%. 

Anonymkode: 7d974...fdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 34. Hører dårlig når det er mye bakgrunnsstøy, har tinnitus på et øre. Tror ikke jeg trenger høreapparat, men tenkte jeg skulle be om en henvisning til å få sjekket ut hvor ille det er. Er forsåvidt åpen om det i form av at jeg sier hæ hele tiden :P Er i jobb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørselen er normal. Jeg er en av få jeg kjenner som alltid har ørepropper på konsert og veldig sjelden spiller musikk rett i øret. I så fall har jeg det kun på lavt. Bruker f.eks aldri å ha musikk på øret på kollektivtransport, fordi man må skru så høyt for å overdøve bakgrunnsdtøyen. 

Synet er det verre med. Komt i alderen hvor behovet for lesebriller har meldt seg...

Anonymkode: 7a2d8...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om at jeg hører dårlig og fått tilbud om høreapparat. Kommer til å si ja takk. Merker det foreløpig kun i visse situasjoner og dagliglivet går relativt greit.

Tenker at det er greit å venne seg til nå før behovet blir større.

Anonymkode: 8b778...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører litt dårlig, har ikke behov for høreapparat, men jeg sliter med å oppfatte hva folk sier om det er mange som snakker rundt meg og i munnen på hverandre, hvis det er andre forstyrrelser som høy musikk (fest) eller hvis folk mumler. 
Takket være min tid med innmari mye høy musikk og kraftig bass i små rom, med headset og i biler da jeg var yngre... må sjekke hvor ille det står til igjen snart, er en stund siden jeg tok hørselstest. 

Anonymkode: ff1b7...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinne, 37 år

Har nedsatt hørsel på begge ører, særlig ene. Bare de høyeste frekvensene, men de er omtrent helt borte. 

Bruker høreapparat, men ikke hele tiden. De synes nesten ikke, så ikke noe å tenke på for dere som "burde hatt, men.." 

Er sykemeldt nå, ikke pga hørsel. Men jobber ja. 

Anonymkode: 70d8f...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinne, 37 år

Har nedsatt hørsel på begge ører, særlig ene. Bare de høyeste frekvensene, men de er omtrent helt borte. 

Bruker høreapparat, men ikke hele tiden. De synes nesten ikke, så ikke noe å tenke på for dere som "burde hatt, men.." 

Er sykemeldt nå, ikke pga hørsel. Men jobber ja. 

Anonymkode: 70d8f...905

Hvordan fungerer det å bruke høreapparat bare innimellom? Bruker du det f.eks bare på jobb? Jeg tror jeg må begynne å bruke snart, merker jeg er vanvittig stiv i nakke og skuldre, mest sannsynelig fordi jeg anstrenger meg for å høre.. 

Anonymkode: 7d974...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører faktisk svært godt i følge hørselstester, men har hørselsplager likevel. - Jeg lider av lydtretthet og har blitt litt overfølsom mot lyder.

Anonymkode: 3ab0b...313

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg hører dårlig.
Nei jeg er ikke åpen om det.
Ja jeg har høreapparat og nei jeg bruker dem ikke ofte nok. Av flere grunner, mest lite forståelse, erting, folk som snakker lavt for å gjøre narr når de får vite at jeg hører dårlig etc. 
Nei, ikke i jobb per dags dato men på vei uti jobb.

Det forhindrer meg i arbeidet i ganske stor grad og jeg har funnet ut at det også vil forhindre meg i det yrket jeg skal inni. Det er mange yrker jeg ikke kan jobbe i,på grunn av små ting som mange tar for gitt. Det å ha hørselsplager, gir tilleggsplager på lik linje som en person som trenger briller, som ikke bruker det. Det at man myser dag inn og dag ut i flere år, det gir kroniske smerter i hodet, nakke, skuldre og ofte rygg om det går så langt. Selv med høreapparat så får jeg slike plager, fordi all lyd blir forhøyet og mye støy over lengre tid er ekstremt slitsomt og mange yrker har uutholdelig støynivå som bakgrunnsstøy. 

Anonymkode: 3a7dc...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg hører dårlig.
Nei jeg er ikke åpen om det.
Ja jeg har høreapparat og nei jeg bruker dem ikke ofte nok. Av flere grunner, mest lite forståelse, erting, folk som snakker lavt for å gjøre narr når de får vite at jeg hører dårlig etc. 
Nei, ikke i jobb per dags dato men på vei uti jobb.

Det forhindrer meg i arbeidet i ganske stor grad og jeg har funnet ut at det også vil forhindre meg i det yrket jeg skal inni. Det er mange yrker jeg ikke kan jobbe i,på grunn av små ting som mange tar for gitt. Det å ha hørselsplager, gir tilleggsplager på lik linje som en person som trenger briller, som ikke bruker det. Det at man myser dag inn og dag ut i flere år, det gir kroniske smerter i hodet, nakke, skuldre og ofte rygg om det går så langt. Selv med høreapparat så får jeg slike plager, fordi all lyd blir forhøyet og mye støy over lengre tid er ekstremt slitsomt og mange yrker har uutholdelig støynivå som bakgrunnsstøy. 

Anonymkode: 3a7dc...ee1

❤️❤️ Hvor gammel er du? Høres slitsomt ut. Utrolig at noen kan finne på å være ufin mot deg pga det....

Anonymkode: 7d974...fdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Jeg hører svært godt. Men, jeg jobber med tre, som er under førti, som hører dårlig. To av dem bruker høreapparat. 

Anonymkode: b338b...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

❤️❤️ Hvor gammel er du? Høres slitsomt ut. Utrolig at noen kan finne på å være ufin mot deg pga det....

Anonymkode: 7d974...fdf

29. Har hatt mine opplevelser opp igjennom. Forstår at det er vanskelig for folk å sette seg inn i, og å forstå hvordan det er å høre dårlig. Men det blir litt sårt å hele tiden få "Glem det" hver gang jeg spør om noen kan gjenta seg. Slik at jeg mister halve samtalen. Så det er ikke akkurat noe jeg forteller folk. 

Anonymkode: 3a7dc...ee1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...