Gå til innhold

Hvor lavt bud på bolig (i %) kan man gi i et dårlig marked. Tips og erfaringer?


Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips til hvordan man skal gå fram? Hvor lavt bud kan man gi uten å fornærme huseier?

På to mnd har de satt ned prisen på boligen med 11 %, og nå har boligeier flyttet ut av huset og til hans nye og dyre hus.

Hvor mange prosent ned kan man gå ned uten å fornærme boligeier? 12%, 15%, eller til og med mer?

 

Ønsker gjerne tips og erfaring fra andre :)

NB: Boligen vi ser på ble kjøpt for 9,4 mill for tre år siden. Prisantydning i det dårlige boligmarkedet i dag er 9.0 mill, men megler har gått ned til 8.0 mill etter to mnd med lite interesse... Jeg lurer på hvor mye mer vi kan tyne prisen.

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har antakelig sett for mye på Boligjakten, men hva med 7,5 for å senke forventningene til selger enda litt til? Og hvor mye er dere villig til å gi?

Anonymkode: 8973a...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Har antakelig sett for mye på Boligjakten, men hva med 7,5 for å senke forventningene til selger enda litt til? Og hvor mye er dere villig til å gi?

Anonymkode: 8973a...431

Vi tenker absolutt maks er 7,8 mill. Sist gang gav vi alt for mye for boligen og vil unngå å gjøre det samme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger kan velge å sette ned prisen med kr. 300.000 eller gå ned med 5% i prisantydning for å komme ut som en «nyhet» på nytt på Finn. Da får alle med potensielle lagringer på søket pushvarsl og den kommer på toppen på Finn.

Så da hadde jeg ikke lagt meg lavere enn det, samtidig har selger allerede gitt en kraftig rabatt.
Hvis han fikk en verdivurdering i første omgang og banken har tatt en sikkerhetsmargin på 10% er det ikke sikkert han kan akseptere stort under kr. 8.000.000.

Lykke til!

Anonymkode: c704c...688

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Selger kan velge å sette ned prisen med kr. 300.000 eller gå ned med 5% i prisantydning for å komme ut som en «nyhet» på nytt på Finn. Da får alle med potensielle lagringer på søket pushvarsl og den kommer på toppen på Finn.

Så da hadde jeg ikke lagt meg lavere enn det, samtidig har selger allerede gitt en kraftig rabatt.
Hvis han fikk en verdivurdering i første omgang og banken har tatt en sikkerhetsmargin på 10% er det ikke sikkert han kan akseptere stort under kr. 8.000.000.

Lykke til!

Anonymkode: c704c...688

Stemmer! De gikk akkurat ned 500 000kr til, så da er jeg ikke så bekymret for pushvarsel, men det kan godt være vanskelig å å under 8 mill mtp bankens sikkerthetsmargin. Det hadde jeg ikke tenkt på, takk for tipset :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankens sikkerhetsmargin skal du som kjøper ikke bry deg om. Selgers problem. En sak mellom selger og banken.

Det høres ut som at man liksom skal finne det høyeste beløpet kjøper vil akseptere, det er selvsagt feil taktikk. Poenget er å finne den absolutt laveste summen han må akseptere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har du virkelig alle kort på hånden, og kjøper kan ikke vite at du vet at boligen har ligget ute til 9 mill. Jeg ville lagt inn bud på 7 mill i første omgang. Har det vært nylige visninger? Blir det budrunde? Hvis ikke, kan du ringe megler, by 7 mill, og be kjøper komme med motbud. Lat som du bare forholder deg til prisen på 8 mill.

At du vet at de kjøpte boligen til 9,4 mill., at de har flyttet ut osv., all denne historikken trenger du ikke referere til eller forholde deg til når du gir bud.

Lykke til!

Anonymkode: 50a7b...0d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet er dette? Det var voldsomt som huset har sunket i pris. 

Er det slik overalt for tiden?

Anonymkode: 3e366...0ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Her har du virkelig alle kort på hånden, og kjøper kan ikke vite at du vet at boligen har ligget ute til 9 mill. Jeg ville lagt inn bud på 7 mill i første omgang. Har det vært nylige visninger? Blir det budrunde? Hvis ikke, kan du ringe megler, by 7 mill, og be kjøper komme med motbud. Lat som du bare forholder deg til prisen på 8 mill.

At du vet at de kjøpte boligen til 9,4 mill., at de har flyttet ut osv., all denne historikken trenger du ikke referere til eller forholde deg til når du gir bud.

Lykke til!

Anonymkode: 50a7b...0d1

Det er kjekt å høre!

Det har vært litt visninger i oktober, men nå har de har de sluttet med det og bare gir privatvisninger når folk spør om det. Er bare fem interessenter, men ingen som har gitt bud ennå.

Det eneste er at megleren nevnte at det var et bortreist par som ville ha visning neste uke, så mye kan skje om vi venter... med mindre det er et salgstriks fra megleren.

Også nevnte megler at boligeier vurderer å bare leie ut eneboligen dersom han får et for lavt bud.

Takk for tipsene sålangt!

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor i landet er dette? Det var voldsomt som huset har sunket i pris. 

Er det slik overalt for tiden?

Anonymkode: 3e366...0ca

Rogaland. Har vært skikkelig dårlig boligmarked siden oljekrisa begynte i 2014, men har begynt å bli litt bedre fra 2017 :)

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bydde 600 000 under takst på vårt hus, megler sa rett ut at det kom huseier aldri til å godta. Hun ringte samboer med ett motbud men vi takket nei. 24 timer etterpå så ringte megler  for å be oss legge inn budet på nytt så kom de til å godta det. Var 4-5 stykk på første visning, ingen på andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Energi-jenta skrev:

Noen som har noen tips til hvordan man skal gå fram? Hvor lavt bud kan man gi uten å fornærme huseier?

På to mnd har de satt ned prisen på boligen med 11 %, og nå har boligeier flyttet ut av huset og til hans nye og dyre hus.

Hvor mange prosent ned kan man gå ned uten å fornærme boligeier? 12%, 15%, eller til og med mer?

 

Ønsker gjerne tips og erfaring fra andre :)

NB: Boligen vi ser på ble kjøpt for 9,4 mill for tre år siden. Prisantydning i det dårlige boligmarkedet i dag er 9.0 mill, men megler har gått ned til 8.0 mill etter to mnd med lite interesse... Jeg lurer på hvor mye mer vi kan tyne prisen.

Ville ikke vært bekymret for å fornærme selger.

Problemet her er nok heller hvor billig banken lar selger få lov til å selge. Plutselig er all egenkapitalen blåst og da krever kanskje banken at han/hun heller selger det nye huset..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Det er kjekt å høre!

Det har vært litt visninger i oktober, men nå har de har de sluttet med det og bare gir privatvisninger når folk spør om det. Er bare fem interessenter, men ingen som har gitt bud ennå.

Det eneste er at megleren nevnte at det var et bortreist par som ville ha visning neste uke, så mye kan skje om vi venter... med mindre det er et salgstriks fra megleren.

Også nevnte megler at boligeier vurderer å bare leie ut eneboligen dersom han får et for lavt bud.

Takk for tipsene sålangt!

Jeg ville uansett lagt inn bud nå, men da blir det nok kanskje avvist, siden kjøper håper på et bedre bud fra paret som skal ha visning i neste uke.

Hvis dere har tid til å vente, kan dere vente til dette andre paret har hatt visning, og se om de legger inn bud, og i så fall hvor de legger seg.

Dere har uansett ingenting å tape på å legge inn bud. Dere kan også be om motbud. Hvis dere ikke blir enige, får kjøper legge ut boligen for utleie, da. Det er jo mye mer styr, så jeg tror kjøper vil strekke seg litt.

Anonymkode: 50a7b...0d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville uansett lagt inn bud nå, men da blir det nok kanskje avvist, siden kjøper håper på et bedre bud fra paret som skal ha visning i neste uke.

Hvis dere har tid til å vente, kan dere vente til dette andre paret har hatt visning, og se om de legger inn bud, og i så fall hvor de legger seg.

Dere har uansett ingenting å tape på å legge inn bud. Dere kan også be om motbud. Hvis dere ikke blir enige, får kjøper legge ut boligen for utleie, da. Det er jo mye mer styr, så jeg tror kjøper vil strekke seg litt.

Anonymkode: 50a7b...0d1

Høres ut som en god idé. Vi har ikke dårlig tid med å kjøpe, så vi får prøve å ha litt is i magen. Være forberedt på en avvisning, men stå på vårt og håpe at han aksepterer det etter litt tid. Eventuelt kommer tilbake med samme bud dagen/uken etter. Som har hendt med noen over her i tråden.

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bydda 15% under prisantydningen. Der hadde også selger flyttet inn i nytt og dyrer hus. Det hadde vært ute på markedet i noen måneder.

Megleren ville jeg skulle by mer, men det takket jeg nei til.

Fikk huset til budet mitt ;)

Anonymkode: 62183...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den funkisboligen som Aktiv har for salg? Veldig spesiell bolig, så kanskje derfor det er vanskelig å få solgt. 

Anonymkode: 1c273...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset ligger nå ute med prisantydning 1.4 mill mindre enn det eier kjøpte for. Dere vet at eier vurderer utleie. Da ville ikke jeg tatt sjansen på å by en halv mill lavere enn prisantydning, siden dette kan være det som gjør at selger lander på utleie. Hvis 7.8 er det dere er villige til å gi, hadde jeg budt det, og håpet på at selger tenkte det var nært nok prisantydning til at det var greit - er tross alt litt bryderi spart i forhold til utleie.

Dersom markedet hadde vært for nedadgående i Rogaland, ville jeg tenkt litt annerledes, men selger har god grunn til å forvente prisvekst framover, og vil da lettere gå for utleie.

Anonymkode: fc4c9...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huset ligger nå ute med prisantydning 1.4 mill mindre enn det eier kjøpte for. Dere vet at eier vurderer utleie. Da ville ikke jeg tatt sjansen på å by en halv mill lavere enn prisantydning, siden dette kan være det som gjør at selger lander på utleie. Hvis 7.8 er det dere er villige til å gi, hadde jeg budt det, og håpet på at selger tenkte det var nært nok prisantydning til at det var greit - er tross alt litt bryderi spart i forhold til utleie.

Dersom markedet hadde vært for nedadgående i Rogaland, ville jeg tenkt litt annerledes, men selger har god grunn til å forvente prisvekst framover, og vil da lettere gå for utleie.

Anonymkode: fc4c9...535

Dette er jeg helt uenig i. Det virker helt usannsynlig at ett eneste lavt bud gjør at selger plutselig vipper ned på utleie, spesielt siden det er flere privatvisninger på tapetet framover. Man taper virkelig ikke noe på å starte lavt. Det verste man kan få er et nei, og så kan man vurdere om man ønsker å høyne.

Hvis TS begynner på 7,8 mill., vil hun aldri få vite om de kunne fått boligen til f.eks. 7,6.

7,8 mill. er dessuten bare 2,5 % under prisantydning. Det er veldig spesielt å starte så høyt, i alle tilfeller.

 

Anonymkode: 50a7b...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...