Gå til innhold

Hvor lavt kan man tillate seg å gå i stilling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt nyutdannet (4 år på høyskole) og for tiden arbeidsledig. Jeg har ikke fått noen napp på jobber som jeg er utdannet til, men har tidligere fått noen vikariater i en lavere stilling som kun krever fagbrev. Greit, tenker jeg, jeg jo ha penger og jeg er ikke noen fan av å gå på NAV, så jeg har takket ja selv om jeg er overkvalifisert. I min bransje kommer det innimellom ut annonser for jobber som ikke krever utdannelse i det hele tatt. Arbeidsoppgavene er fullstendig irrelevante for min utdanning, og jobbene blir som regel besatt av ungdommer og innvandrere med manglende norskkunnskaper.

Spørsmålet er: Bør jeg søke på disse jobbene også? Først tenkte jeg at det beste for både min egen økonomi og samfunnsøkonomien er at jeg tar "hva som helst", fordi jeg da slipper å gå på NAV. Men på den annen side:

1: Det vil jo overhodet ikke hjelpe meg å komme videre i min karriere. Jeg blir hun som henger etter fordi jeg ikke opparbeidet meg erfaring.

2: Da sitter det sikkert en stakkars innvandrerkvinne der som ikke får jobben, og da må jo hun gå på NAV isteden.

3: Arbeidsgiver vil sitte igjen med en overkvalifisert person som kommer til å hate jobben (virkelig... Jeg har hatt sånne jobber før), og som kommer til å slutte straks hun finner noe bedre. De må da gå igjennom hele ansettelsesprosessen på nytt. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: e9a9c...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ALLTID bedre å ha en jobb, enn å være arbeidsledig. ALLTID.

Så jeg ville tatt en hvilken som helst jobb, og fortsatt å søke.

Anonymkode: e4553...e78

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må starte et sted. Får du ikke relevant jobb må du bare ta det du får for å ha inntekt. Karrieren din stagnerer ikke av at du jobber på et lager i 6mnd. Du er jo ikke dømt til å bli på stedet i en evighet. Ta den jobben du får samtidig som du er aktiv på jobbsøkefronten. Så kan du samtidig lære at noen ganger i livet må man tåle å stå i "dritt" en periode før man kommer seg videre. Du får kjedelige arbeidsoppgaver og hater jobben din selv om den er relevant til utdanningen din også. Ingen jobber er bare fine.

Anonymkode: 03542...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 18.06, AnonymBruker skrev:

 

Spørsmålet er: Bør jeg søke på disse jobbene også? Først tenkte jeg at det beste for både min egen økonomi og samfunnsøkonomien er at jeg tar "hva som helst", fordi jeg da slipper å gå på NAV. Men på den annen side:

2: Da sitter det sikkert en stakkars innvandrerkvinne der som ikke får jobben, og da må jo hun gå på NAV isteden.

Hva tenker dere?

Anonymkode: e9a9c...5bf

Det jeg tenker:

1. Dette må være den dårligste unnskyldningen jeg har hørt for å rettferdiggjøre navingen din for deg selv..

2. Du har 4 års høyere utdanning, og så? Du har selv valgt å utdanne den innen et yrke hvor det er vanskelig å få jobb. Mener du virkelig at vi skal betale deg for å gjøre ingenting bare fordi du er for god for en vanlig jobb? 

3. Voks opp, ta ansvar for ditt eget liv.

Anonymkode: ba685...07c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til de andre som har svart deg mener jeg at du har noen gode poeng. Det er faktisk ikke samfunnsøkonomisk optimalt at mennesker med utdanning tar jobber de er overkvalifisert for og uinteressert i. Da er det bedre at disse jobbene går til noen som vil sette pris på de og som ikke har en annen kompetanse de brenner inne med.

Samtidig må du gjøre noen vurderinger for din egen del og spør deg hvor sannsynlig det er at du får en relevant jobb med det første. Jeg ville nok heller utvidet det geografiske søkeområdet og søkt på flere stillinger som var halvveis relevante før jeg evt. gikk for butikkjobber o.l. I tillegg er det tidkrevende å søke jobber og gå på intervju, så det kan faktisk være bedre å være arbeidsledig en periode og bruke mye tid på å skrive mange og gode søknader (dette fordrer at du går bredt ut og søker på så godt som alt som kan være relevant) fremfor å «kaste bort» tid og krefter på en karrieremessig blindvei. 

Det ordner seg nok med tiden, å søke jobb er litt som et lotteri; man må kjøpe en masse lodd for å øke vinnersjansene. Men en dag har man flaks :)  Lykke til!

 

Anonymkode: 63ca2...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Det jeg tenker:

1. Dette må være den dårligste unnskyldningen jeg har hørt for å rettferdiggjøre navingen din for deg selv..

2. Du har 4 års høyere utdanning, og så? Du har selv valgt å utdanne den innen et yrke hvor det er vanskelig å få jobb. Mener du virkelig at vi skal betale deg for å gjøre ingenting bare fordi du er for god for en vanlig jobb? 

3. Voks opp, ta ansvar for ditt eget liv.

Anonymkode: ba685...07c

Unnskyld meg, men det er det dummeste svaret hittil...  🙄 Jeg er ikke fullstendig idiot og lat bare fordi jeg er (ufrivillig) arbeidsledig for en liten periode. Og selvfølgelig tok jeg ikke en utdannelse uten at jeg trodde det var muligheter for jobb. Jeg er forøvrig nærmere 40 enn 20, så jeg anser meg selv som voksen. 

 

5 hours ago, AnonymBruker said:

I motsetning til de andre som har svart deg mener jeg at du har noen gode poeng. Det er faktisk ikke samfunnsøkonomisk optimalt at mennesker med utdanning tar jobber de er overkvalifisert for og uinteressert i. Da er det bedre at disse jobbene går til noen som vil sette pris på de og som ikke har en annen kompetanse de brenner inne med.

Samtidig må du gjøre noen vurderinger for din egen del og spør deg hvor sannsynlig det er at du får en relevant jobb med det første. Jeg ville nok heller utvidet det geografiske søkeområdet og søkt på flere stillinger som var halvveis relevante før jeg evt. gikk for butikkjobber o.l. I tillegg er det tidkrevende å søke jobber og gå på intervju, så det kan faktisk være bedre å være arbeidsledig en periode og bruke mye tid på å skrive mange og gode søknader (dette fordrer at du går bredt ut og søker på så godt som alt som kan være relevant) fremfor å «kaste bort» tid og krefter på en karrieremessig blindvei. 

Det ordner seg nok med tiden, å søke jobb er litt som et lotteri; man må kjøpe en masse lodd for å øke vinnersjansene. Men en dag har man flaks :)  Lykke til!

 

Anonymkode: 63ca2...376

Takk, du skjønte tydeligvis hvor jeg ville med spørsmålet 🙂. Hvis jeg skal få en butikkjobb o.l. er jeg nødt til å lyve for å få den, og det liker jeg ikke. Jeg vil heller spille med åpne kort og si hva jeg ønsker i fremtiden. 

Jeg søker over hele landet og i utlandet, og bruker mye tid på å pleie kontakter. Har levert masse åpne søknader til både firmaer og rekrutteringsbyråer. Har aldri fått napp på det før, men man vet jo aldri:P

Anonymkode: e9a9c...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å søke på ufaglært er ofte bortkastet tid. Det er hundrevis av søkere på hver jobb, mange som har jobbet med lignende tidligere, og arbeidsgiver har ingen tro på at en med høyere utdanning gidder å bli lenger enn absolutt nødvendig.

Kan du få en "drittjobb" gjennom nettverk, kjør på, men ikke bruk tid og energi på å jage etter disse jobbene. Du får dem mest sannsynlig ikke.

Anonymkode: 2c19a...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å søke på ufaglært er ofte bortkastet tid. Det er hundrevis av søkere på hver jobb, mange som har jobbet med lignende tidligere, og arbeidsgiver har ingen tro på at en med høyere utdanning gidder å bli lenger enn absolutt nødvendig.

Kan du få en "drittjobb" gjennom nettverk, kjør på, men ikke bruk tid og energi på å jage etter disse jobbene. Du får dem mest sannsynlig ikke.

Anonymkode: 2c19a...da3

TS skriver jo: "Jeg har ikke fått noen napp på jobber som jeg er utdannet til, men har tidligere fått noen vikariater i en lavere stilling som kun krever fagbrev." Det er med andre ord ikke snakk om ufaglærte jobber, men jobber som krever fagbrev, ikke bachelor. Jeg ville uansett søkt på disse stillingene, også, for det er jo fortsatt relevante jobber innenfor samme bransje. Og det er alltid bedre å ha en jobb, enn å ikke ha en jobb.

Anonymkode: e4553...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg søker over hele landet og i utlandet, og bruker mye tid på å pleie kontakter. Har levert masse åpne søknader til både firmaer og rekrutteringsbyråer. Har aldri fått napp på det før, men man vet jo aldri:P

Anonymkode: e9a9c...5bf

Når ble du ferdig med utdannelsen din? Hvis det var i mai/juni, har du søkt ganske lenge, så da ville jeg utvidet til fagbrevstillinger, også. Hvis det var i oktober, kan du se an litt.

Det høres jo ut som du har søkt mye, og ikke fått napp, så da ville jeg helt klart vurdert lavere stillinger, også. Det høres ikke ut som det er "kassa på Rema"-stillinger du søker på, men stillinger innen samme bransje, med lavere krav til utdanning (fagbrev i stedet for bachelor)? Alltid bedre med en fot innenfor døren!

Anonymkode: e4553...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når ble du ferdig med utdannelsen din? Hvis det var i mai/juni, har du søkt ganske lenge, så da ville jeg utvidet til fagbrevstillinger, også. Hvis det var i oktober, kan du se an litt.

Det høres jo ut som du har søkt mye, og ikke fått napp, så da ville jeg helt klart vurdert lavere stillinger, også. Det høres ikke ut som det er "kassa på Rema"-stillinger du søker på, men stillinger innen samme bransje, med lavere krav til utdanning (fagbrev i stedet for bachelor)? Alltid bedre med en fot innenfor døren!

Anonymkode: e4553...e78

Det er lenge hvis hun har jobbet her siden mai/juni. Det er først når det har gått 7 måneder at jeg vil si at det har gått uten å få napp. 

Anonymkode: 49f3d...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...