Gå til innhold

SÅ sår - hjelp en nybakt mamma :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ikke til ammingen i starten, lille er bare en uke gammel. Fikk et skikkelig sår på ene brystvorta, og det er så vondt. Har fått god hjelp på ammepoliklinikken og sugetaket er veldig mye bedre - men dette såret får ikke rom til å gro mellom ammingene :( Det blør og er sånn at jeg gruer meg veldig til mating.. Så tiltak må gjøres og jeg spør da dere som er mer erfarne: skal jeg prøve brystskjold eller skal jeg håndmelke og gi kopp noen dager for å avlaste? Vet at ingen av delene er optimalt, men jeg klarer bare ikke amme fra det brystet :( Det andre brystet går helt fint å amme fra nå :) 

Anonymkode: 4e13b...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville håndmelket hvis du får det til. Kanskje prøvd litt brulidine på brystvorten?  Deg gjorde jeg med stort hell, ville ikke gro ellers da det sikkert var litt infisert

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk blødende brystvorter allerede dag 2. Jeg fikk beskjed på barselhotellet om å pumpe i 24 timer hver gang det ble blødende sår og det fungerte gull for meg. Brystvorten leget seg faktisk på 24 timer. Jeg smurte på min egen melk og lot det lufttørke etter hver pumping.

Jeg brukte brystskjold fra dag 3, men det hjalp ikke. Fikk blødende brystvorter likevel. Men sønnen vår trengte skjoldene for å få tak, så vi brukte dem til han ble 5,5 mnd.

Vi ga flaske, men du kan også gi med kopp.

Anonymkode: dee83...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lufttørket, og jeg håndmelket. Og jeg begynte alltid å amme på andre sida, da startet også utdrivningen på det vonde slik at trykket løsnet. Og om jeg la baby til det såre brystet, så var babyen ikke skrubbsulten, og dermed mer tålmodig. 

Det er grusomt vondt.  Men hvis du har fått rett sugetak nå   så gror det fort altså. 

Anonymkode: 0d81d...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde smørt tjukt på med purilan,pumpet og lufttørket MYE.. 😊

Gratulerer!

Anonymkode: e6499...4ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bioclin multi-mam kompress

Dette hjalp meg veldig da jeg fikk problemer. Jeg lot dem sitte på dobbelt så lenge som anbefalt på pakka. 

Anonymkode: d3b0e...73b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multi mam er helt fantastisk! Trodde ikke sår kunne gro så raskt!

Anonymkode: 288d7...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på apoteket, de har noen kompresser der til såre ammepupper som er HELT fantastiske! Jeg husker ikke hva de heter, for jeg hadde tidenes ammehjerne da jeg trang dette, men jeg fikk dem anbefalt på apoteket og regner med at de som jobber der har peiling uansett hvor du går ♥️

Anonymkode: 0c0dc...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter multimam kompresser. De er ren magi. 
Ellers ville jeg håndmelket og gitt med kopp. Skal du gi flaske ville jeg søkt opp sakte flaskemating på ammehjelpen. Så her forleden en fin flaske på babycare tror jeg det var, som var så nær brystet i likhet som du kan komme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg bruker multi-mam, purelan osv men problemet er at såret er så hovent og jeg har små brystknopper så det virker umulig for lille å få tak i annet enn såret... Helt grusomt vondt, jeg klarer det bare ikke :( 

Prøver å håndmelke og får ut masse melk, men han blir ikke fornøyd av det... Kanskje sugebehovet er for stort til å få kopp?

Anonymkode: 4e13b...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Multimam reddet ammingen her! Komponert med brystskjold de tre første ukene. Altså multimam ved behov og brystskjold ved hver amming. 

Anonymkode: 4cc87...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med skjold nå - det hjalp ikke en døyt.. Var minst like vondt som å ha han på direkte 😮 Får bare prøve og håndmelke i dag og heller la han «kosesuge» litt på det andre brystet etterpå..

Anonymkode: 4e13b...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøvde med skjold nå - det hjalp ikke en døyt.. Var minst like vondt som å ha han på direkte 😮 Får bare prøve og håndmelke i dag og heller la han «kosesuge» litt på det andre brystet etterpå..

Anonymkode: 4e13b...401

Skaff multimamkompresser i dag! 

Anonymkode: 4cc87...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaff multimamkompresser i dag! 

Anonymkode: 4cc87...ddd

Hun bruker jo det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaff multimamkompresser i dag! 

Anonymkode: 4cc87...ddd

Hun bruker allerede det

Anonymkode: 47fda...e36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg bruker multi-mam, purelan osv men problemet er at såret er så hovent og jeg har små brystknopper så det virker umulig for lille å få tak i annet enn såret... Helt grusomt vondt, jeg klarer det bare ikke :( 

Prøver å håndmelke og får ut masse melk, men han blir ikke fornøyd av det... Kanskje sugebehovet er for stort til å få kopp?

Anonymkode: 4e13b...401

Da ville jeg håndmelket og gitt flaske. 
 

https://www.babycare.no/suavinex-tateflaske-zero-zero-justerbar-flyt-180-ml.html

Denne feks. Har ikke prøvd denne, men en tilnærmet lik. Gode flasker.

 

Endret av KatyP
La til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst var det verste for ammingen av min nå ved ca 1 uke og jeg trodde jeg måtte gi opp. Allerede ved 2 uker rakk det bli langt bedre. 

Her var det lufttørking med egen melk som hjalp mest, så ofte som mulig og minst hver 2. time. Brukte multimam-kompresser og de lindret, men lufttørking med egen melk var det som fikk det til å gro. 

Har du prøvd å variere ammestilling? Ofte er såret verst på undersiden der tungen tar tak. Med tvillingstilling blir belastningen på motsatt side, liggende amming gir også et annet tak. Jeg klarte kun å amme i "vanlig" ammestilling med baby plassert stabilt på cozyfix mage mot mage, eller liggende mage mot mage. Jeg trenger begge hender for å støtte opp, en på babys hode og en for å holde brystet på plass så ikke baby glipper taket litt og tar nytt tak der det er vondt. 

Anonymkode: e944f...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...