Gå til innhold

Hvis du skulle slumpe til å vaske et kjøkkenhåndkle sammed med undertøyet...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 15.11.2019 den 22.30, SupaWoman skrev:

Ja jeg hiver de ofte jeg også, kjøper FP sine og jeg vasker ikke akkurat gulv så veldig ofte.  Sliter ikke akkurat ut en gulvklut nei.  Syns ikke det er stas å vaske de sammen med annen 70 gr vask men gjør det fordet,  man vasker jo sokkene sine på 70.  Blir jo skitne av gulvet de også. 

Sokker på 70 grader???😱 hvorfor det?

Anonymkode: c3c03...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sokker på 70 grader???😱 hvorfor det?

Anonymkode: c3c03...199

Fordi de er på føttene, man svetter på føttene og sokkene er i kontakt med gulv.  Gulv er sjelden rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Trusene mine kan ikke vaskes på mer enn 60 grader. Da må de jo være av bomull eller noe. Vasker de med annen 60-vask.  Kjøkkenhåndklær vaskes på 90. Blander ikke truser og kjøkkenhåndklær uansett. 

Anonymkode: ab1d4...774

Jeg vasker mine 30 gradert reiser på både 60 og 90 grader. De tåler det helt greit 😃

Og for å svare ts, så vaskes kjøkkenhåndklær sammen med truser.

Anonymkode: 542ba...7e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge enkelte skulle man jo tro truser og sokker var spesialavfall😂😂 morsomt😂

Ja, jeg vasker ofte truser og kjøkkentuene sammen... er det ikke det vaskemaskinen er for da, vaske ting rent?😆

Anonymkode: 5f720...116

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge enkelte skulle man jo tro truser og sokker var spesialavfall😂😂 morsomt😂

Ja, jeg vasker ofte truser og kjøkkentuene sammen... er det ikke det vaskemaskinen er for da, vaske ting rent?😆

Anonymkode: 5f720...116

Har du tuer på kjøkkenet? Blåbærtuer eller tyttebærtuer? 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du tuer på kjøkkenet? Blåbærtuer eller tyttebærtuer? 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Ja, og bringebærtuer🥳

Anonymkode: 5f720...116

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, og bringebærtuer🥳

Anonymkode: 5f720...116

Bringebær vokser på små og større busker. Ikke tuer. 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bringebær vokser på små og større busker. Ikke tuer. 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Burde jeg heist ironiflagget? 😲 

Tror du skjønte hva jeg mente🤦🏻‍♀️ 

Anonymkode: 5f720...116

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Bringebær vokser på små og større busker. Ikke tuer. 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Truser er bare mindre busker med kortere grener.

Anonymkode: 9b67d...0c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 13.11.2019 den 20.34, Nuith skrev:

Hvor mange truser har egentlig dere som vasker hele maskiner fulle med kun truser?

Mange. Nok til å dra på ferie i 14 dager uten å vaske klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg vasker selvsagt alt som er av farget 60 graders vask sammen: håndklær, sengetøy, kjøkkenkluter og håndklær, gulvmopper, BH'er, truser, og sokker. Det hender at jeg bare vasker håndklær eller bare vasker undertøy - fordi jeg har mye som skal vaskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Truser er bare mindre busker med kortere grener.

Anonymkode: 9b67d...0c0

Riktig😂 

Anonymkode: 5f720...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 16.11.2019 den 15.54, AnonymBruker skrev:

Her er det mange som ikke kan noe som helst om mikrobiologi.

Vaskemidler gjør vannet alkalisk, i den grad at mikroorganismer ikke overlever. Bakterier vil dø selv i kaldt vann tilsatt vaskemidler - det tar bare litt lengre tid. Når man i tillegg vasker med høy temperatur, er det svært, svært liten sjanse for at mikroorganismer overlever en vask - med mindre man har vært eksponert for noe helt eksepsjonelt sjeldent - og da vil man som oftest være klar over det. Når det gjelder vanlige bakterier fra tarmen, som f. eks. e. coli, klebsiella, enterobacter, enterococcus, clostridium diff., proteus mirabilis etc. vil disse definitivt ikke overleve en vask på 60 grader (med et mulig unntak for clostridium - men å tilføre c. difficile gjennom munnen vil neppe skape sykdom med mindre det er svært store mengder. Overlever den den lave pH'en i magesekken, møter den igjen sine artsfrender i tarmen....). Selv på 30 eller 40 grader vil det neppe være påviselige mengder med bakterier etter vask.

I tillegg til dette, har friske mennesker et fungerende immunforsvar, og man må ha store mengder smitte, eller få det inn via sår eller rifter for å bli syk. Alle mennesker blir utsatt for titusenvis av patogene bakterier hver eneste dag, men immunforsvaret slår alt tilbake uten at du merker det - inntil du opplever smitte som overvelder kapasiteten. For friske mennesker er dette i hovedsak virusinfeksjoner, som overføres gjennom luft eller kontakt med andre mennesker - ikke gjennom klesvask.

Denne tråden er en orgie i manglende kunnskap om mikroorganismer og smittemekanismer.

Håndhygiene er det tiltaket man burde bekymre seg for - ikke separasjon av tøy under vask. Samt ordentlig rengjøring av flater der det produseres mat (man trenger ikke bakteridrepende vaskemidler).

Hvis tarmbakterier overlever vask, er det jo ikke noe poeng i å vaske undertøy, og man måtte eventuelt ha hatt en egen maskin til dette, i et rom som ble rutinemessig desinfisert hver gang noen gikk inn eller ut av det. Jeg er imponert over hva folk klarer å lire av seg her. Hvis alt det folk skriver her stemte, hadde jeg vært lagt på smitteisolat etter første dag på min jobb. Og sannsynligvis vært død.

Eventuelt kan jeg tilby folk gule overtrykksdrakter og ventilasjosnssystemer med overtrykk og HEPA-filter for en "rimelig" penge. Samt at dere må kvitte dere med barna. De er en mye større kilde til smitte enn klesvasken deres. Og slutt å oppbevare mat i huset. Hvordan tør dere å gå ut av huset eller hilse på folk?

For å få slike infeksjoner må man bli bitt med penetrasjon av huden slik at organismene kommer i kontakt med underhud og blod. Ved slike bitt skal man uansett oppsøke legevakt eller annen medisinsk akuttjeneste.

Katteeiere behøver slett ikke å bekymre seg for hverken pasteurella spp. eller clostridium tetani, toxoplasma gondii eller noe annet. Normal håndhygiene holder i massevis. Det medfører ikke noen utålelig infeksjonsrisiko å ha katt. Da hadde ikke folk hatt katt. Det er en større risiko å oppholde seg i en hage eller reise med en buss i rushtiden.

Lærer folk ingen ting på skolen lenger?

Anonymkode: 51644...eda

Takk :smilyblomst:

Anonymkode: 6b4c3...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 15.54, AnonymBruker skrev:

Her er det mange som ikke kan noe som helst om mikrobiologi.

Vaskemidler gjør vannet alkalisk, i den grad at mikroorganismer ikke overlever. Bakterier vil dø selv i kaldt vann tilsatt vaskemidler - det tar bare litt lengre tid. Når man i tillegg vasker med høy temperatur, er det svært, svært liten sjanse for at mikroorganismer overlever en vask - med mindre man har vært eksponert for noe helt eksepsjonelt sjeldent - og da vil man som oftest være klar over det. Når det gjelder vanlige bakterier fra tarmen, som f. eks. e. coli, klebsiella, enterobacter, enterococcus, clostridium diff., proteus mirabilis etc. vil disse definitivt ikke overleve en vask på 60 grader (med et mulig unntak for clostridium - men å tilføre c. difficile gjennom munnen vil neppe skape sykdom med mindre det er svært store mengder. Overlever den den lave pH'en i magesekken, møter den igjen sine artsfrender i tarmen....). Selv på 30 eller 40 grader vil det neppe være påviselige mengder med bakterier etter vask.

I tillegg til dette, har friske mennesker et fungerende immunforsvar, og man må ha store mengder smitte, eller få det inn via sår eller rifter for å bli syk. Alle mennesker blir utsatt for titusenvis av patogene bakterier hver eneste dag, men immunforsvaret slår alt tilbake uten at du merker det - inntil du opplever smitte som overvelder kapasiteten. For friske mennesker er dette i hovedsak virusinfeksjoner, som overføres gjennom luft eller kontakt med andre mennesker - ikke gjennom klesvask.

Denne tråden er en orgie i manglende kunnskap om mikroorganismer og smittemekanismer.

Håndhygiene er det tiltaket man burde bekymre seg for - ikke separasjon av tøy under vask. Samt ordentlig rengjøring av flater der det produseres mat (man trenger ikke bakteridrepende vaskemidler).

Hvis tarmbakterier overlever vask, er det jo ikke noe poeng i å vaske undertøy, og man måtte eventuelt ha hatt en egen maskin til dette, i et rom som ble rutinemessig desinfisert hver gang noen gikk inn eller ut av det. Jeg er imponert over hva folk klarer å lire av seg her. Hvis alt det folk skriver her stemte, hadde jeg vært lagt på smitteisolat etter første dag på min jobb. Og sannsynligvis vært død.

Eventuelt kan jeg tilby folk gule overtrykksdrakter og ventilasjosnssystemer med overtrykk og HEPA-filter for en "rimelig" penge. Samt at dere må kvitte dere med barna. De er en mye større kilde til smitte enn klesvasken deres. Og slutt å oppbevare mat i huset. Hvordan tør dere å gå ut av huset eller hilse på folk?

For å få slike infeksjoner må man bli bitt med penetrasjon av huden slik at organismene kommer i kontakt med underhud og blod. Ved slike bitt skal man uansett oppsøke legevakt eller annen medisinsk akuttjeneste.

Katteeiere behøver slett ikke å bekymre seg for hverken pasteurella spp. eller clostridium tetani, toxoplasma gondii eller noe annet. Normal håndhygiene holder i massevis. Det medfører ikke noen utålelig infeksjonsrisiko å ha katt. Da hadde ikke folk hatt katt. Det er en større risiko å oppholde seg i en hage eller reise med en buss i rushtiden.

Lærer folk ingen ting på skolen lenger?

Anonymkode: 51644...eda

Takk! Godt og sjå at nokon er oppdaterte på fakta og ikkje berre føler og er hysteriske :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.11.2019 den 15.12, AnonymBruker skrev:

Her har vi en som tror h*n kan mye om mkrobiologi og bruker det som ren hersketeknikk for å hevde seg selv.

Du kan ikke ha det godt.

Anonymkode: 48129...c18

Du skal ikke tro du er noe , much? 

Anonymkode: b3d1d...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2019 den 19.06, SupaWoman skrev:

Fordi de er på føttene, man svetter på føttene og sokkene er i kontakt med gulv.  Gulv er sjelden rene.

Men trenger sokker å være steriliserte? Du skal ikke bruke dem når du foretar kirurgiske inngrep, heller ikke spise med dem. 

Anonymkode: b3d1d...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2019 den 16.52, AnonymBruker skrev:

Hersketeknikk på sitt mest rafinerte. Gratulerer. Du grunnstøtte akkurat debatten. 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Grunnstøter man en debatt når en kommer med fakta? Er du snurt fordi ikke folk får fortsette å diskutere ting de synser om? 

Anonymkode: b3d1d...371

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er i grunn en rar tråd ; i ts gjaldt det 40-graders vask . Noe som åpenbart ikke er nok på undertøy og kopphåndklær. Men vasker man ting sammen på 90 grader så er alt rent uansett hva man putter i maskina. 

Dere vet at på mindre sykehus og hoteller så koker man dokluter sammen med støvkluter? Og det er fullstendig forsvarlig. 

Anonymkode: b3d1d...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...