Gå til innhold

Hvis du skulle slumpe til å vaske et kjøkkenhåndkle sammed med undertøyet...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, SupaWoman skrev:

Så etter trusene er vasket er det fremdeles avføringsbakterier i maskinen.  Hva gjør du før du vasker kopphåndklene??Maskinen din er jo infisert. 

Nå vet ikke jeg hvilken vaskemaskin du har men det høres ut som du har en fra 60-tallet. 

Min vaskemaskin har innmat av rustfritt stål og kjører flere skyllesekvenser. Av en god grunn. 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker alltid undertøy, håndklær og kjøkkenkluter og sammen og ser ikke noe galt i det.

Anonymkode: a35f2...2e8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke falt med inn å kjøre vaskemaskinen uten at den er full av miljømessige og økonomiske hensyn. Jeg sorterer etter farget tøy og hvittvask, samme hva det er og det går på 60-70 grader og 95 for hvitt. 

Anonymkode: a8567...5e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klorin. Sorry, men går det virkelig an å spørre så dumt? Har du ikke grunnleggende kunnskaper om hygiene? 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Jeg mente hva slags klut. Man må vel kaste den etter bruk? Eller kanskje det kan være en ny truse som ikke har vært på en person før, men etter å ha tørket benken kan den vel ikke brukes til kjøkkenet igjen, men den kan brukes som undertøy...

Nei altså, dette blir for komplisert. Ungene promper når de sitter på stolen. For å klatre opp på stolen, tar de sikkert hendene sine der de sitter, og jeg vasker virkelig ikke disse stolene med klorin hver gang de har sittet der. Ungene tar på kjøkkenbordet som vaskes med kjøkkenkluten. Hva skal denne kluten vaskes sammen med da? 

Hvis den eneste hensikten med dette er å unngå sykdom, tror jeg vi er innafor, for ungene er ikke så syke at de er borte fra skole hvert eneste skoleår. Og oppkast eller diaré er det mange år siden noen av oss har hatt. Dersom folk vasker dette separat fordi de synes det er ekkelt, kan jeg til en viss grad forstå og respektere dette, men jeg synes synd på dem pga at dette må være et tungvindt liv å leve. 

Anonymkode: 6b4c3...c6a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet ikke jeg hvilken vaskemaskin du har men det høres ut som du har en fra 60-tallet. 

Min vaskemaskin har innmat av rustfritt stål og kjører flere skyllesekvenser. Av en god grunn. 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Jeg har ny maskin og vasker både håndklær og truser sammen.  Vasker på 70 grader, noen ganger på 90 grader.  Hvis teorien om at avføringsbakterier smitter over på håndklær stemmer vil  jo maskinen være infisert etter trusevask, bakteriene fra trusene som ifølge dere ikke blir drept på 60 gr er jo inni maskinen.  Jeg skjønner da ikke hvordan flere her kan vaske andre klær etter trusevask uten å kjøre en tom kokvask?  Det gir ingen mening overhodet. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva slags bakterier dere er så redde for? Et friskt underliv kan spises av, uten noe som helst helserisiko for friske voksne, og de fleste skifter vel undertøy såpass ofte at det ikke blir en slum i skittentøyskurven uansett. 

All denne bakteriehysterien er faktisk et problem, da vi får vekst av resistente bakterier, ved overforbruk av antibac og hygiene, og det er litt dumt om disse inntar sykehus og pleieinstitusjoner hvor de faktisk trenger stålkontroll. Artikler om antall bakterier på dørhåndtak ol hjelper ikke, da disse ikke presiserer om dette gjelder vanlige eller skadelige bakterier, antall har ingenting å si. De jeg kjenner som er sykepleiere er vel blant de mest avslappede på privaten, da de vet hvor lite farlig dette er i et hjemmemiljø. 

I tillegg er dette veldig lite miljøvennlig, jeg bor alene, og måtte vel tredoblet klesskapene mine, hvis jeg skulle hatt nok tøy til å separere all vasken min. Venter bare på at vi skal få engangstruser til privat bruk, hvis dette fortsetter. 

(Valgte å svare seriøst, til tross for underforumet, siden dette irriterer meg grenseløst.)

Anonymkode: 921ed...51e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente hva slags klut. Man må vel kaste den etter bruk? Eller kanskje det kan være en ny truse som ikke har vært på en person før, men etter å ha tørket benken kan den vel ikke brukes til kjøkkenet igjen, men den kan brukes som undertøy...

Nei altså, dette blir for komplisert. Ungene promper når de sitter på stolen. For å klatre opp på stolen, tar de sikkert hendene sine der de sitter, og jeg vasker virkelig ikke disse stolene med klorin hver gang de har sittet der. Ungene tar på kjøkkenbordet som vaskes med kjøkkenkluten. Hva skal denne kluten vaskes sammen med da? 

Hvis den eneste hensikten med dette er å unngå sykdom, tror jeg vi er innafor, for ungene er ikke så syke at de er borte fra skole hvert eneste skoleår. Og oppkast eller diaré er det mange år siden noen av oss har hatt. Dersom folk vasker dette separat fordi de synes det er ekkelt, kan jeg til en viss grad forstå og respektere dette, men jeg synes synd på dem pga at dette må være et tungvindt liv å leve. 

Anonymkode: 6b4c3...c6a

Ærlig talt hvis du ikke skjønner at det er uhygienisk å fjerte på overflater der man lager mat så kan ikke jeg hjelpe deg. 

Det er basalkunnskaper. Håper jeg aldri får servert mat fra noen som deg. 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, SupaWoman skrev:

Jeg har ny maskin og vasker både håndklær og truser sammen.  Vasker på 70 grader, noen ganger på 90 grader.  Hvis teorien om at avføringsbakterier smitter over på håndklær stemmer vil  jo maskinen være infisert etter trusevask, bakteriene fra trusene som ifølge dere ikke blir drept på 60 gr er jo inni maskinen.  Jeg skjønner da ikke hvordan flere her kan vaske andre klær etter trusevask uten å kjøre en tom kokvask?  Det gir ingen mening overhodet. 

TS nevner ingen ting om temperatur i sin post. Hvis en vasker på 90 grader så er en trygg ja. Alt som kan vaskes på 90 grader bør vaskes på 90 grader. Det er en god regel. 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

TS nevner ingen ting om temperatur i sin post. Hvis en vasker på 90 grader så er en trygg ja. Alt som kan vaskes på 90 grader bør vaskes på 90 grader. Det er en god regel. 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Jeg vasker alt på 40 grader.

Anonymkode: 9b67d...0c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker alt på 40 grader.

Anonymkode: 9b67d...0c0

Det er grisete. 

Anonymkode: fb8d3...3f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det. Vasker sengetøy, håndduker (også kjøkkenhåndduker) og truser på 60 grader. Jeg er så vidt jeg vet ikke bærer av resistente bakterier, men hadde jeg vært det hadde jeg nok vasket kjøkkenhåndduker på 90 grader så andre ikke ble smittet. Men ecoli og de greiene der dør i stor grad på 60 grader med såpe, så det er sikkert særdeles mye mer ecoli på hendene mine for eksempel enn en vasket kjøkkenhåndduk. 

Anonymkode: ca233...9db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er grisete. 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Jeg har ikke gått husmorskolen.

Anonymkode: 9b67d...0c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke kastet kjøkkenhånklet, men jeg hadde vasket det på nytt før jeg brukte det.

Dere som vasker k.h sammen med truser🤢   Ujs, altså, dette trodde jeg ingen gjorde.

Vasker truser sammen med vanlige håndklær, og maskinen blir jo full.

 

Anonymkode: a697d...e4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, SupaWoman skrev:

Jeg har ny maskin og vasker både håndklær og truser sammen.  Vasker på 70 grader, noen ganger på 90 grader.  Hvis teorien om at avføringsbakterier smitter over på håndklær stemmer vil  jo maskinen være infisert etter trusevask, bakteriene fra trusene som ifølge dere ikke blir drept på 60 gr er jo inni maskinen.  Jeg skjønner da ikke hvordan flere her kan vaske andre klær etter trusevask uten å kjøre en tom kokvask?  Det gir ingen mening overhodet. 

Men her snakker vi vel om kjøkkenhåndkler, og ikke vanlige håndkler. Stor forskjell synes jeg. 

Anonymkode: a697d...e4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg hadde ikke kastet kjøkkenhånklet, men jeg hadde vasket det på nytt før jeg brukte det.

Dere som vasker k.h sammen med truser🤢   Ujs, altså, dette trodde jeg ingen gjorde.

Vasker truser sammen med vanlige håndklær, og maskinen blir jo full.

 

Anonymkode: a697d...e4f

Du trodde INGEN gjorde det? Really? 

Anonymkode: 28205...914

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke gått husmorskolen.

Anonymkode: 9b67d...0c0

Men du kjenner til google? Eller? 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg hadde ikke kastet kjøkkenhånklet, men jeg hadde vasket det på nytt før jeg brukte det.

Dere som vasker k.h sammen med truser🤢   Ujs, altså, dette trodde jeg ingen gjorde.

Vasker truser sammen med vanlige håndklær, og maskinen blir jo full.

 

Anonymkode: a697d...e4f

Hvis trusene dine ikke er rene når de kommer ut av maskinen løser du det ved å vaske bedre, ikke ved å ikke blande inn andre ting.

Anonymkode: 99603...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du kjenner til google? Eller? 

Anonymkode: fb8d3...3f2

Dette er komplisert.

Anonymkode: 9b67d...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skulle du sett, nå fant jeg denne:

https://www.nrk.no/livsstil/du-gjor-vel-ikke-disse-vasketabbene_-1.14129071

 Er det særlig lurt å vaske truser sammen med kjøkkenhåndklær?

– Det er selvfølgelig mulig, men mange bruker jo truser som ikke kan vaskes særlig varmt og de fleste vil vaske kjøkkenhåndklær varmere, sier Ingun Grimstad Klepp ved Senter for velferds- og arbeidslivsforskning ved Oslo Met.

Hun forklarer at det som skjer når vi vasker, er at smuss løsner og fjernes.

– Men samtidig vil også noe smuss falle tilbake på tøyet, og det vil da skje på alt. Så i den grad tøyet etter vask ikke er rent, vil det være «jevnt» skittent, altså møkka spres.

Anonymkode: 9b67d...0c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dersom en av ungene som sitter på kjøkkenbenken for å hjelpe til med matlaging promper mens de sitter der. Hva skal man vaske kjøkkenbenken med da? 

Anonymkode: 6b4c3...c6a

Vaske? Nei, du har nok ikke noe annet valg enn å destruere hele kjøkkenbenken.

Anonymkode: 0eedc...a42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...