Gå til innhold

Være hos familie rett etter fødsel


Førstegansgsgravid

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal få vårt første lille knøtt i juni og bor 7 timers kjøring fra begges hjemsted. Vi er i vurdering om vi skal kjøre dit og føde for at familie og venner skal få se den nyfødte, men må da bo hjemme hos familie den første tiden. Dette er vi usikre på om er ideelt når vi ikke er foreldre fra før eller om det kan være fint med hjelp og støtte. 
 

Er det noen som har erfaring med ikke å være hjemme den første tiden etter fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg har kun vore heime etter fødsel, og kunne ikkje tenkt meg noko anna. Familien kan kome på besøk, tenker eg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt det, selv om vi har et godt og nært forhold til familien. Og det blir jo en lang reise tilbake med en nyfødt også, når dere skal hjem. Dere må føle litt på det selv, men den første tiden etter fødsel kan være preget av mye hormoner, mye amming (hvis du ønsker amme), man blør (kanskje ganske mye også), du kan ha vonde sting og føle deg lite sosial/veldig sliten. Ta høyde for det ihvertfall. 

Anonymkode: c8723...5d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at det er enklere for familien å komme til dere på besøk, enn hva det vil være for dere å måtte reise hjem så langt med den lille. 

Anonymkode: c8723...5d8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de ovenfor, at det er mye bedre at de voksne familiemedlemmene tar reiseveien og besøker dere, enn at dere skal dra ut på så lang kjøretur med et nyfødt lite barn. Gråting og amming kanskje hver time eller oftere. De henger jo gjerne i puppen dagen lang i starten. Du kan jo ikke amme mens dere kjører, for barnet må sikres i bil, så dere må stoppe hver gang og vente den tiden det tar å amme.... Dere kommer jo ingen vei om dere skal stoppe og amme hele tiden. Og så skal barnet skiftes på, kanskje det gulper i tillegg, så dere må stoppe for det også.

Mye styr å reise med så små babyer. Jeg ville blitt hjemme og heller bedt familien på besøk etter en uke eller to. Du trenger ro og fred til å bli kjent med den lille, venne deg til amming og nattevåk. Det er dessuten ikke alltid så lett å sitte normalt etter en fødsel, særlig ikke om du er blitt sydd... da foretrakk i hvert fall jeg å være hjemme hos meg selv.

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre barn. Jeg er litt delt. Kanskje med den første men kunne ikke tenke meg det med 2 og 3. Da vil en helst være i fred og ro i sitt eget hjem. Den første tiden er man plaget med brystspreng og går rundt i bleier. Husker jeg bare satt i sofaen med puppene ute. For å ikke snakke om barseltårer osv. En er ett vrak psykisk og fysisk, ihvertfall var jeg det. Hvis du har en grei familie som du tenker kan være mer til hjelp enn belastning og har tilgang på eget rom og bad så går det vel helt fint. 

Anonymkode: d0297...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette syns jeg familien skal bruke tid og energi på. Ikke noe dere skal ta ansvar for.

Har sagt til mine at besøk og alt må tas helt på sparket.

Jeg har termin 17 desember, og de vet at julaften blir som den blir for oss.

Anonymkode: 76ec9...6ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøring med nyfødt er ikke gøy. De bæsjer gjerne 10 ganger i døgnet, og skal ammes 12 ganger i døgnet. Dere vil potensielt bruke en uke på den hjemreisen. Amming kan være vanskelig, og det er ikke gøy å lufttørke såre, hypersensitive brystvorter i stua foran sin egen far eller svigerfar. Det er heller ikke gøy å bytte bleiebind fulle av blod på badet som alle andre bruker. Jeg blødde gjennom klær om natten og fikk det i sengen. Måtte tisse gjennom en kald, våt klut de første dagene fordi hele underlivet kjentes ut som det var i flammer. 

Anonymkode: fb1ac...4f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt i betrakning at så små spedbarn ikke skal sitte i bilstol i mer enn 30 min av gangen så hadde jeg tatt det i konsiderasjon. 

Anonymkode: d0297...026

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt det. For det første er det en veldig lang biltur hjem for babyen. Men enda mer vesentlig hadde det vært at jeg hadde syntes det var slitsomt å ikke være hjemme, men på besøk den første tiden. Jeg hadde behov for å lære barnet å kjenne uten veldig mye folk rundt meg, og kunne få gjøre ting på min måte. Med nr 1 følte jeg heller ikke behov for hjelp utover mannen min- det var ikke nødvendig med avlastning.
Med Barn nr to og tre hadde vi litt mer behov for barnepass til de eldre søskene, men med nr en var vi jo to voksne på ett barn. 
En siste ting er at jeg hadde syntes det var slitsomt med en 7 timers kjøretur som høygravid. 

Anonymkode: b5874...29e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det slik, tror jeg. Det kan oppstå komplikasjoner som gjør at man ikke får reist og dermed må endre planene. Selv ble jeg lagt inn på sykehus i uke 36, og er glad for at jeg havnet på sykehuset hvor jeg uansett hadde planlagt å føde slik at jeg slapp å omstille meg totalt. 

Dere må jo også ha utstyr som bilstol, vogn, seng hvis dere skal bruke det, klær, stellebord etc. Kan fort bli styrete å drasse alt frem og tilbake + baby på hjemturen. Lettere for familie å dra andre veien. :) 

Selv var jeg ikke spesielt erfaren med babyer da jeg fikk barn, men hadde ikke noe behov for å ha folk med erfaring boende «oppå» meg. Det er nok individuelt, men for meg så var det veldig deilig å bare være meg, sambo og baby i starten. Gav oss tid til å bli kjent og følge vår egen rytme liksom. 

Anonymkode: f3e0d...741

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det var det vi tenkte og da blir valget veldig enkelt; vi føder i vår nye by så kan folk komme til oss når vi har landet litt sammen med vårt nye familiemedlem😊

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke glem barseltårene. Man får rundt og griner for alt mulig pga hormonene som herjer. Sutra som en liten unge i 2 dager j😂

Anonymkode: 4d77d...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Førstegansgsgravid skrev:

Hei!

Vi skal få vårt første lille knøtt i juni og bor 7 timers kjøring fra begges hjemsted. Vi er i vurdering om vi skal kjøre dit og føde for at familie og venner skal få se den nyfødte, men må da bo hjemme hos familie den første tiden. Dette er vi usikre på om er ideelt når vi ikke er foreldre fra før eller om det kan være fint med hjelp og støtte. 
 

Er det noen som har erfaring med ikke å være hjemme den første tiden etter fødsel?

Jeg hadde aldri gjort det.Det er umulig å forutse hvordan den første tiden etter fødsel blir og det kan bli slitsomt å skulle forholde seg til andre uansett hvor hjelpsomme de måtte være. Ville vært hjemme hos meg selv og hatt den dyrebare første tiden alene med mann og barn. Så kan besøk komme - eller dere drar til dem, når dere er klar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sykehusinfeksjon i keisersnittsåret og måtte regelmessig på kontroll på barselpol. Å ha det hengende over seg når man har lagt seg inn hos andre, hadde jeg ikke orket. Selv om det er familie. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi studerte da vi ble foreldre for første gang. 

Reiste hjem for tre ukers juleferie da babyen var 6 dager gammel. 

Var både godt og samtidig helt feil. Og jeg gruet meg veldig (unødig) til reise tilbake igjen.  I jula var vi jo mange hele tiden, og da vi kom tilbake til studiestedet skulle jo mannen være borte hele dagene og jeg helt alene med den lille babyen.. 

Vi hadde nok aldri gjort det slik om det ikke var jul, men jeg orket ikke tanken på å feire jul i studentleiligheten vår med en liten baby. 

Anonymkode: 4d292...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trengte ro etter fødslene, og ville ikke vært et annet sted enn hjemme. Å kjøre så langt med en nyfødt og mørbanket underliv (var vondt å sitte etter første fødsel) hadde vært ekstremt krevende. Ikke alle babyer liker å kjøre bil. Rent praktisk er det kanskje enklest i løpet av de første 14 dagene, da de fleste (men ikke alle!) babyer sover omtrent hele tiden.

Bilstol er ikke bra for ryggen til babyen, spesielt ikke så lenge. Jeg tror dog det går fint om det kun er den ene gangen. Dere vil nok bruke mer enn 7 timer på reisen, kanskje 10-12 timer. Jeg ville ikke lagt ut på langtur med nyfødt om det ikke var helt nødvendig.

Med andremann måtte jeg kjøre langtur da hen var 15 dager gammel. Seks timer inkl. to ferieturer på ca. 30 min. hver. Jeg tok babyen ut av setet og ammet på ferga + andre stopp. Det gikk veldig bra, da babyen sov nesten hele tiden (Men det var også litt hylskriking), men det var krevende og utmattende. Jeg hadde aldri gjort det igjen om jeg ikke måtte. Med "måtte" tenker jeg av typen moren din havner i en alvorlig ulykke og svever mellom liv og død. 

Bli hjemme, så kan familien besøke dere i stedet.

Anonymkode: 70309...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemningsløst uaktuelt for vårt vedkommende. Helt fullstendig uaktuelt å være noe annet sted enn hjemme i vårt eget hus. 

Tenk på det: Skal dere reise i timesvis med et lite spebarn når dere skal komme dere hjem? Med alt av pakkenelliker, gulp og bæsj? Det er dritt å reise med babyer... 

Dere får ikke være i fred som familie om dere bor hos andre. Det er DERE som skal bli kjent med babyen, ikke besteforeldrene eller tantene/onklene. Det kommer senere. 

Jada, det kan være greit med hjelp, men det er enda greiere med privatliv, og å få fred. Dere risikerer å bli nedsyltet i "gode råd", måtte kjempe for å vreste babyen ut av armene på bestemor som mener at neeeida han er ikke sulten han vil bare ha kooos, osv. 

Anonymkode: 681c5...6ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hemningsløst uaktuelt for vårt vedkommende. Helt fullstendig uaktuelt å være noe annet sted enn hjemme i vårt eget hus. 

Tenk på det: Skal dere reise i timesvis med et lite spebarn når dere skal komme dere hjem? Med alt av pakkenelliker, gulp og bæsj? Det er dritt å reise med babyer... 

Dere får ikke være i fred som familie om dere bor hos andre. Det er DERE som skal bli kjent med babyen, ikke besteforeldrene eller tantene/onklene. Det kommer senere. 

Jada, det kan være greit med hjelp, men det er enda greiere med privatliv, og å få fred. Dere risikerer å bli nedsyltet i "gode råd", måtte kjempe for å vreste babyen ut av armene på bestemor som mener at neeeida han er ikke sulten han vil bare ha kooos, osv. 

Anonymkode: 681c5...6ba

Har for lengst konkludert med at vi føder her vi bor:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i livet villet vært noen annen plass enn hjemme etter fødsel. Ville ikke hatt besøk heller. De møter den lille tidsnok. Og selvfølgelig er det familien som skal reise til dere. 

Anonymkode: 68524...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...