Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enten du hadde dårlige, middels eller gode karakterer, har dette hatt noen som helst betydning for deg når du har søkt jobber? 

Tenker da ikke på de som har tatt videreutdanning/master og trengte et visst snitt for det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 3be6e...819

Skrevet

Ingen har noen gang etterspurt karakterene mine når jeg har søkt jobber

Skrevet

Nei.

Anonymkode: 47d41...3be

Skrevet

For meg betydde det noe å ha bestått vitnemål, men det hadde jeg. Ingen har noengang sagt noenting.

Anonymkode: 0a580...ed1

Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 59301...bda

Skrevet

Trengte et visst snitt for å komme inn på høyskole/universitet, men lå langt over på de studiene jeg valgte (byttet en gang).

Jobbmessig derimot begynte jeg på laveste nivå - som krevde "fullført ungdomsskole" - og ble forfremmet raskt fordi jeg hadde en bachelor + kunnskap + innsats. Men jeg tror ikke noen på jobb faktisk har sett papirene mine. Har veldig varierende karakterer fordi jeg var skolelei og derfor bare gjorde det ok i de "morsomme" fagene.

Ville nok aldri fått jobben jeg har idag basert på karakterer og CV, men har jobbet meg opp og gjort meg fortjent til den.

Anonymkode: 52abe...cb6

Skrevet

Jeg har tatt to utdanninger som begge hadde ganske høye inntakskrav, så karakterene fra videregående har på indirekte vis hatt alt å si for at jeg kan jobbe med det jeg gjør i dag.

Karakterene fra studiene har også hatt noe å si. Mitt første studium var et integrert masterstudium som endte med middelmådig gjennomsnitt (dårlig i grunnlagsfagene, svært bra i fordypningsfagene og på masteroppgaven). Resultatene medførte at noen få  av de mest attraktive arbeidsgiverne for folk med min bakgrunn ikke ville ansette meg da jeg var nyutdannet. De hadde nok av faglig sterke kandidater å velge mellom.

Mitt andre studium endte med veldig gode resultater, og disse resultatene har brakt meg både til intervju og jobbtilbud i konkurranse med formelt bedre kvalifiserte kandidater. 

Mitt inntrykk er derfor at karakterene KAN ha noe å si når utdanningen er helt fersk. Etter å ha opparbeidet seg praksis betyr ikke lenger karakterene så mye. Men det finnes noen få yrkesgrupper der karakterene kan ha betydning gjennom hele yrkeskarrieren. Jurister er et kjent eksempel på det. 

Anonymkode: 651f8...902

Skrevet

Ikkje annet enn at gjorde at eg kom inn på rett utdanning og skule. Avsluttende snitt har ingen spurt etter. 

Anonymkode: 7fd6d...aca

Skrevet

Gikk først fagskole hvor kravet kun var studiekompetanse. Søkte senere studier (topp 10 i Norge) hvor karakterer har noe å si for inntak. Men ellers har ingen sjekket eller spurt. Jeg har allsidig erfaring fra arbeidslivet fra tidligere og det har vært mer interessant for arbeidsgiver. 

Anonymkode: e0853...de3

Skrevet

Hvis du er sivilingeniør, siviløkonom, ingeniør etc så betyr karakter en del, spesielt for din første jobb.

Anonymkode: c942e...8f3

• Liker 2
Skrevet

Jeg er siving og karakterene hadde en del å si for jobben jeg fikk. De fleste får jobb, men mange bedrifter siler ut på karakterer. 

Anonymkode: fe168...969

Gjest tranedatter
Skrevet

Grunnskolen har jeg aldri vist, bare for å komme inn på videregående. Mulig jeg hadde de til min aller første jobb som 19 åring, uten arbeidserfaring.

Men karakterer er det ingen som har sett på. Jeg har til og med ikke komplett videregående. Men har to bachelor, och en drøss andre kurs og utdannelser (med poeng)på høyere nivå.

Skrevet

Har aldri vist frem vitnemålet mitt (har master) før etter at jeg har fått jobbtilbud. En gang ble jeg spurt på intervju om jeg var fornøyd med karakterene mine, og da svarte jeg ærlig og noe utdypet på det (har ikke kun toppkarakterer), og fikk jobbtilbud.  

Anonymkode: b2eb0...201

Skrevet

Ikke som jeg vet om. Jeg hadde nok under snittet på universitetet, ingeniør. Men har fått de jobbene jeg har søkt på.

Usikker på videregående og grensen for å komme inn på det jeg søkte på, men kom inn på førstevalget.

Anonymkode: 9380c...08c

Skrevet

Ja, da jeg skulle ta PhD. Ellers ikke.

Anonymkode: 4387b...189

Skrevet

Ja. Karakterer har betydd alt i forhold til hvor jeg er i dag. 

De gjorde at jeg kom inn på studiet. 

De gjorde at jeg kom inn på førstegangsintervju etter mastergrad (krav om B i snitt). 

Etter det har de sett på jobberfaring, samt at jeg har graden min. 

Anonymkode: 9003e...0f0

Skrevet

Nei

Anonymkode: 754ae...de8

Skrevet

Nei, ingen har spurt om å få se vitnemålet mitt. 

Anonymkode: 6472c...8fc

Skrevet (endret)

Jeg har kommet inn på de studiene jeg ville. Har akkurat hatt gode nok karakterer. De har blitt tilsendt arbeidsgivere og samlet har jeg vært verdig ansettelse. For meg har karakterene gjenspeilt arbeidsinnsats og utvikling. De gode karakterene har formet meg og vist at jeg mestrer det å stå på og jobbe. Det har gitt meg selvtillit. Når karakteren ikke har vært så god, så har jeg skjønt hvorfor. Jeg jobbet ikke hardt nok og lenge nok med stoffet. Jeg hadde ikke hatt jobben jeg har i dag om det ikke var for karakterene. Så ja. Vil si de har hatt betydning. 

Endret av Sensi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...