Gå til innhold

Hvorfor få barn når man ikke skal være med de?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert en veldig upopulær mening, men jeg har fått øynene opp for hvordan vi "har" barn i dagens samfunn. De blir født, vi luller med de i 1-1,5 år, og så er det opp til underbetalte førskolelærere og barneskolelærere å oppdra barna. Kommer hjem fra barnehage/skole, så er det middag, en time iPad og leggetid. Hvor mye preger vi foreldrene barna?

Anonymkode: 33638...ba0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært gjennom samme tankeprosess selv. Offentlige institusjoner, som skole og barnehage, oppdrar barna våre. Slik idealet er i et kommunistisk land. Samfunnet er blitt slik, nesten av seg selv. Årsakene er mange. 

Anonymkode: ce4fe...128

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for jævlig at vi kan sende barna våre i barnehage og på skolen slik at kvinner kan jobbe. Kommunisme i praksis ass!!!!!!!1111

Anonymkode: fb2e2...835

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Sikkert en veldig upopulær mening, men jeg har fått øynene opp for hvordan vi "har" barn i dagens samfunn. De blir født, vi luller med de i 1-1,5 år, og så er det opp til underbetalte førskolelærere og barneskolelærere å oppdra barna. Kommer hjem fra barnehage/skole, så er det middag, en time iPad og leggetid. Hvor mye preger vi foreldrene barna?

Anonymkode: 33638...ba0

Hva er problemet her?

Underbetalte barnehageansatte?

Ipad?

Foreldre som ikke bryr seg er vel et problem uansett?

Anonymkode: 726f3...eac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som lar FAR være hjemme med barna, vi går jo glipp av like mye som de som har barn i barnehage? Burde vi fremdeles droppet barn? Burde alle foreldre ta 5 år fri fra jobb for å få barn?

Anonymkode: b59de...6db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med et skolebarn som eksempel: uka har 168 timer, i 77 sover barnet, i 40 timer er det på skolen og SFO, det gjenstår 51 timer. Hvis 7 av dem går vekk til ipad, har vi 44 timer igjen, det blir 6,5 time om dagen som vi er sammen (mer i helgene, mindre i ukedagene pga skole og søvn). Så har vi fem uker ferie (vi tar ut mer, men la oss si det), det blir 200 timer i året de ellers ville vært på skolen som vi kan legge til. Så bytter vi jo litt på, vi er ikke alltid begge foreldrene til stede, men minst én, de får kortere dager på sfo og mer ferie. 

Jeg er mye mer sammen med mine barn enn mine foreldre var, sånn i hverdagen. Jeg følger dem for eksempel på fritidsaktiviteter og til skolen, for nettopp å være sammen, jeg gjør lekser med dem og jeg sitter hos dem når de sovner. 

Anonymkode: 896d5...3f5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert en veldig upopulær mening, men jeg har fått øynene opp for hvordan vi "har" barn i dagens samfunn. De blir født, vi luller med de i 1-1,5 år, og så er det opp til underbetalte førskolelærere og barneskolelærere å oppdra barna. Kommer hjem fra barnehage/skole, så er det middag, en time iPad og leggetid. Hvor mye preger vi foreldrene barna?

Anonymkode: 33638...ba0

Dette er bare tull. Foreldre har aldri, noe sted eller på noe tidspunkt i historien, tilbragt så mye tid sammen med barna sine eller vært så engasjerte i barnas oppvekst som de er i dagens I-land.

Anonymkode: 59112...9e4

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert en veldig upopulær mening, men jeg har fått øynene opp for hvordan vi "har" barn i dagens samfunn. De blir født, vi luller med de i 1-1,5 år, og så er det opp til underbetalte førskolelærere og barneskolelærere å oppdra barna. Kommer hjem fra barnehage/skole, så er det middag, en time iPad og leggetid. Hvor mye preger vi foreldrene barna?

Anonymkode: 33638...ba0

Fordi Norge AS har lagt opp til at man nærmest sulter hvis man ikke peller seg tilbake til jobb når barnet er 1 år. Derfor blir det til at kommunistlandet tar seg av ansvaret isteden. Man har rett og slett ingen valg!

Anonymkode: c18ce...e9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er ikke stoda så ille som du tror, TS. Tidsbruksundersøkelsen viser at foreldre aldri har tilbragt så mye kvalitetstid med barna sine som i dag. :) 

Anonymkode: 1af72...bb5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er ikke stoda så ille som du tror, TS. Tidsbruksundersøkelsen viser at foreldre aldri har tilbragt så mye kvalitetstid med barna sine som i dag. :) 

Anonymkode: 1af72...bb5

Det er nok også der problemet ligger. Foreldre tilbringer kun såkalt «kvalitetstid» med barna sine den lille tiden de har sammen. Oppdragelse og grensesetting blir barnehage og skole sitt ansvar. 

Anonymkode: 34a7a...de2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei sånne tråder 🙄

Jeg jobber 100%. Står opp med min sønn, spiser frokost, leser bok og koser oss i armkroken. Leverer i barnehagen. Jobber i en givende stilling der jeg får brukt hjernen og bidratt til samfunnet 7.5 timer hver dag. Elsker det! Hjem (dagens eneste stressmoment mtp tid er å nå bussen) Mannen henter og lager middag til 16.30. Vi leker i et par timer, før vi ser litt TV, leser bok og snakker om dagen på sengen. Alle er sammen hele helgen og i ferier.

Jeg kan med hånden på hjertet si at vi begge tilbringer mer tid med vårt barn enn noen av våre foreldre gjorde. Har ikke et fnugg av dårlig samvittighet for å sende ham i barnehagen og elsker å høre han fortelle om hva han har opplevd.

Anonymkode: 944df...5ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg håper virkelig vi som foreldre preger vårt barn! Vi er hyggelige, omgjengelige, samfunnsengasjerte  mennesker som bryr oss om andre, er glad i familie, venner, miljøet og ønsker å gjøre verden til er godt sted for alle.

Anonymkode: 944df...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok også der problemet ligger. Foreldre tilbringer kun såkalt «kvalitetstid» med barna sine den lille tiden de har sammen. Oppdragelse og grensesetting blir barnehage og skole sitt ansvar. 

Anonymkode: 34a7a...de2

Dette var da voldsomt til svartmaling. Slik er det heldigvis ikke her vi bor. :) Høflige, blide unger i barnehagen, med oppegående foreldre. Vi leverer kl. 8 og da er det få barn der, og henter kl. 15.45 og da er det omtrent like få barn igjen (og ikke de samme som kl. 8, nødvendigvis). Tydelig at mange foreldre strekker seg langt for å gi korte barnehagedager. ❤️ 

I løpet av en vanlig uke tilbringer vi 58 våkentimer med sønnen vår, og han tilbringer 40 våkentimer i barnehagen.

Anonymkode: 1af72...bb5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Foreldre har aldri, noe sted eller på noe tidspunkt i historien, tilbragt så mye tid sammen med barna sine eller vært så engasjerte i barnas oppvekst som de er i dagens I-land.

Anonymkode: 59112...9e4

Skulle akkurat til å skrive det samme.

Det er en effekt av at barna er blitt "toppen av kransekaken" - mer et selvrealiseringsprosjekt enn noe som bare skjer. I tillegg har vi bedre kontroll enn noensinne på hvordan og når vi faktisk får barn, hvilket betyr at ingen barn i praksis er uønskede, og de færreste kommer på et dårlig tidspunkt eller med dårlig økonomi. Det reflekteres i barnas oppvekst.

Om noe, får dagens barn for mye personlig oppmerksomhet, ikke for lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere lot vi storfamilien og naboer passe barna, for man måtte jobbe hardt for å overleve, og man fikk langt mindre tid sammen enn vi har nå. Det du sier er jo helt fjernt. Vi er kjempeheldige som får se barna våre så mye som vi gjør i dag. 

Anonymkode: d5f06...4eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 hours ago, AnonymBruker said:

Sikkert en veldig upopulær mening, men jeg har fått øynene opp for hvordan vi "har" barn i dagens samfunn. De blir født, vi luller med de i 1-1,5 år, og så er det opp til underbetalte førskolelærere og barneskolelærere å oppdra barna. Kommer hjem fra barnehage/skole, så er det middag, en time iPad og leggetid. Hvor mye preger vi foreldrene barna?

Anonymkode: 33638...ba0

Snakk for deg sjæl!

Anonymkode: c2679...23a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert en veldig upopulær mening, men jeg har fått øynene opp for hvordan vi "har" barn i dagens samfunn. De blir født, vi luller med de i 1-1,5 år, og så er det opp til underbetalte førskolelærere og barneskolelærere å oppdra barna. Kommer hjem fra barnehage/skole, så er det middag, en time iPad og leggetid. Hvor mye preger vi foreldrene barna?

Anonymkode: 33638...ba0

Hvis du synes det er vanskelig, så hadde jeg byttet jobb/ evt gått ned i stillingsprosent. Da kan det jo hende at du føler at du får mer tid med barnet ditt. Og barnet ditt MÅ ikke se på iPad. Hvis du bruker den tiden til å leke, lese bøker eller spille spill så får du jo litt mer tid. Eller?

Anonymkode: dfddb...4d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet har flere aspekter enn bare hjem og familie. 
 

Min egen (ulykkelige) mor valgte å omskolere seg i voksen alder, noe som betydde at hun var minimalt tilstedeværende i en 2-års periode. Det betydde fulle dager i barnehagen/SFO og barnevakt i flere år. Sikkert mange som tenker at dette er omsorgssvikt og gud vet hva, men ærlig talt var vi så små at jeg nesten ikke husker det. Nå er hun lykkelig i nytt og bedre yrke, og verdens beste mamma. 

Anonymkode: e5ffa...9b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...