Gå til innhold

Svigermor forskjellsbehandler barnebarna sine grovt, bør jeg si ifra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra

Jeg synes det er utrolig trist at svigermoren din forskjellsbehandler på den måten. Spesielt når du og svigerinnen har samme relasjon til henne, begge er svigerdøtre. Ikke bare når det gjelder pass av barn, men også gaver. Synes det var veldig rart at hun ikke tenker likt der i det minste. 

Jeg tror hun vet hva hun gjør, spesielt når hun bevisst takker nei til å komme på besøk og lignende. Da er det ikke pass av barn, men rett og slett samvær med sitt eget barnebarn. Jeg hadde nok ikke konfrontert henne, men rett og slett viet henne like mye omtanke og oppmerksomhet som hun gir deg og ditt barn. Synes ikke du skal legge mer i dette, når hun er sånn. La henne favorisere i veg og bry deg heller om deg og ditt barn. Utrolig trist at barnet ikke får en fin relasjon til farmors sin. Men ser ikke en annen løsning her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kruspersilletaco

Heisann. Ville spurt svigermor, eller påpekt på noen måte forskjellen. Det er nok ikke lett, men eneste måten å få svar. Her er det min mor som er slik. Har prøvd å spørre, sagt rett ut hvordan jeg føler det, og hintet, men hun går bare i forsvar og ingenting har endret seg. Så tar mine forhåndsregler for at barna skal få med seg minst mulig av forskjellsbehandlingen. Dvs mye mindre kontakt enn min mor gjerne prøver på. Så alt er min feil nå, og vet at mitt søsken som får all oppmerksomhet er enig med min mor at jeg og min søster (som også blir forskjellsbehandlet) er "de slemme". Vi har heldigvis hverandre og støtte oss på + gode svigerforeldre. Syns selv at det er bedre med minst mulig kontakt.. Det er jo sårt for meg at min egen mor ikke bryr seg om alle disse barna som jeg er så glad i. Har dessverre ført til at jeg har dårligere kontakt med barna til mitt ene søsken, og god til de andre. Syns det også er veldig trist, men mitt søsken gjør absolutt ingenting for å få et forhold til mine barn, jeg er av og til med barna til mitt søsken, og føler vi kjenner hverandre, men de har null kontakt med mine. Hvordan er ditt forhold til svoger og svigerinne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendig kjønnsbundet?!?! Ofte ER man tettere på mor enn svigermor - sånn er det bare! 

Anonymkode: 6d394...ff7

Hva har det med saken å gjøre? Skal svigermoren ikke se barnebarnet sitt når det er sønnens barn? 

Anonymkode: 268fd...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrentlig samme situasjon. 
 

Her har svigermor forskjellsbehandlet barnebarna sine fra dag 1. 

Nå er begge barna med samme far, men forskjellige mødre. 

Svigermor har favorisert eldstemann og fryst ut det yngste barnebarnet sitt. 
Hun har tilogmed uttalt seg at den eldste er «spesiell». 
Nå har aldri svigermor likt meg, aldri invitert meg med på noe og er jeg tilstede på selskaper eller besøk så overser hun meg og ungen min. Hun inviterer x konen til samboeren hele tiden på besøk og passer mer enn gjerne på eldste for henne. Hun kjøper bursdagsgaver og julegaver til henne, jeg har aldri fått noe som helst. 
 

Da babyen ble født, jeg tok hks. Så kom svigerforeldrene på besøk 1 uke etter fødsel (vært hjemme ca 3 dager). Da sa hun verken hei, spurte hvordan det gikk eller så på babyen. Hun hadde kjøpt gaver og en gave til storebroren. Hun satt å bygde lego med eldste. Gikk en stund og hun drakk kaffe. «Vil du holde babyen?» «Ikke nå, jeg drikker kaffe». Da kjente jeg at tårene presset på. Jeg følte meg så utelatt og mindre verdt der jeg satt. Ga babyen til samboeren og gikk på badet. Der gråt jeg mine modige tårer. Så kom jeg tilbake. Svigermor kikket på klokken. «Vi må dra snart.» 

Sønnen hennes spurte om ikke hun ville holde barnebarnet sitt. «Ja så få han hit da.» Så litt på han «Han er lik deg.» og ga han tilbake til meg. Ikke noe skryt, ikke at barnet var fint eller gratulerer. Jeg var så sint at jeg skalv. 
Samboeren tok seg en alvorsprat med henne etterpå. Virket ikke som hun brydde seg.

Barnedåpen kom. Svigermor hjalp ikke til. Jeg måtte gjøre alt alene for samboeren var borte på arbeid (kom hjem til dåpsdagen). Foreldrene mine hjalp meg med mat og pynt. De betalte lokalet. Svigermor mente hun hadde hjulpet til ved å passe eldste for x kona til samboeren. Barnet bor hjem til moren og er på helgesamvær hos oss. Dåpen var ikke på helgen vår heller. Hun ble sint når jeg leste opp takketalen og ekskluderte henne. Hvorfor skulle jeg takke noen som ikke hjalp til i dåpen? Jeg takket alle for gavene personlig. 
 

Hun har aldri trillet tur, passet han eller tatt han med på noe gøy. På facebooken hennes så er det masse bilder og innlegg om hvor flott eldstemann er. (Har gitt tillatelse til familien å legge ut bilder). 
Hun tok eldste med på ferie i sommer. Gutten min ble ikke engang bedt med. Det er kun 3 år mellom de. Nå er gutten min 4 år. 
 

Har sagt ifra til samboeren at jeg ikke aksepterer slik oppførsel. Hun overser gutten rett og slett. Da jeg konfronterte henne med det så sa hun at det var min skyld for at ting er slik de er. Jeg sa at du trenger ikke å like meg, men barna er uskyldig. 
 

Jeg bare gruer meg til den dagen gutten min spør hvorfor han ikke får bli med på ting eller om farmoren er glad i han. Aldri sett henne kysse eller klemme han.. det er så sårt og det knuser hjertet mitt. 
 

Heldigvis har han en engasjert mormor og morfar som passer han hver uke og vi er ofte på besøk. De har et veldig sterkt bånd. 
 

Du burde konfrontere henne, for barnet ditt sin skyld. Om hun ikke bedrer seg så bør du ta tak for å beskytte ungen fra å bli såret.

Anonymkode: c237e...a85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 9.32, Shenzi skrev:

Ikke forvent noe av noen, da slipper du å bli skuffet.

Det kan hende svigermor føler hun har bedre kontakt med din svigerinne, jeg ville først invitert på noen relasjonsbyggende aktiviteter som gjør at hun iallefall føler seg velkommen hos dere (hvis det skulle være problemet). For eksempel middag, da har dere også god tid til å snakke, og jeg ville kanskje da hintet litt frampå at det hadde vært skikkelig koselig om hun ville passe barnebarnet sitt en gang i blant. Eller koselig om hun bare stakk innom og var med dere, evt så du får gjort andre ting i huset 😊 verdt et forsøk tenker jeg.

 

På 13.11.2019 den 16.36, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bekjent som klagde om samme som deg, men glemt at oppførselen til svigermor var resultatet av år etter år med konflikt med svigerdatteren sin.  Konflikt som oppstå fordi svigerdatteren var utrolig vanskelig og respektløs mot svigermoren og som flest narsissister gjørt alt hun kunne for å ødelegge forholdet mellom mor og sønnen.  Best råd jeg kan gi deg ts er å heve deg over dette, invitere svigermoren ofte (ikke for å avlaste dere, men for å ha henne på besøk) og ta det derfra.  

Anonymkode: 2131d...a47

 

På 13.11.2019 den 17.23, AnonymBruker skrev:

Hun er pensjonist. Kanskje hun er sliten etter et langt arbeidsliv? Hun er jo ikke ung lenger. Du er kravstor som forventer at hun skal stille opp for deg når du ber om det. Du har selv valgt å få barn. Hun har ikke valgt å bli bestemor for å være barnevakt i tide og utide. Nå får du ta konsekvensene av å ha blitt mamma og ta det ansvaret. Forskjellsbehandling eller ikke, sånn er det. 

Anonymkode: 66f6c...459

Jeg har invitert svigermor over på middag/kaffe/ lunsj flere ganger, men hver gang har hun vist liten eller ingen interesse. Jeg får som regel et «nei» hver gang jeg har spurt. Dette er ikke snakk om barnepass, men hyggelige sosiale sammenkomster. 

Jeg forventer ikke at hun eller noen andre skal være barnevakt i tide og utide, har hvis dere leser tråden nøye spurt om barnevakt 2 ganger, og da fått nei begge gangene. Og jeg hadde ikke reagert på dette, men det jeg reagerer på er at hun passer barnet til svigerinna flere ganger i uka. Jeg vet det fordi svigerinna trener når svigermor passer barnet hennes. 

TS

Anonymkode: 886d7...379

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes hun er urettferdig. Veldig tydlig om dere har lik økonomi og de fikk masse dyre gaver og dere ingen.. Men som noen andre sier her, det kan jo ikke være barna som blir forskjellsbehandlet, det er jo sønnene hennes eventuelt deg og svigerinnen din. Barna er jo så små, bare 12 og 6 måneder, det er jo ingen grunn til at hun skulle like en av dem bedre enn det andre. Har hun for vane å forskjellsbehandle sønnene sine? Hvordan var deres forhold til henne før barn vs svoger & svogerinne?

Anonymkode: d563a...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis sønnen hennes spør direkte da? Sier hun nei da også? Både til å komme på besøk og å passe? Spørsmålet er om det er deg eller mannen din hun har noe i mot. Tviler på at hun liker dere men misliker barnebarnet

Anonymkode: 8a937...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...