Gå til innhold

Uvitende "dumme" spørsmål og feil i løpet av studiet, hva har du sagt eller gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Går 1. året, og (føler) jeg har gjort så mye dumt allerede!  Andre som er/har vert i samme situasjon? Kanskje hadde det vært en idé å dele 

De siste ukene har jeg:
* Målte blodtrykk helt feil på omtrent alle måter, skjønner meg ikke på den greia man skal skru
på (husker ikke hva den heter en gang) og synes og det er vanskelig å høre og måle rett
* Glemte å skru på stetoskop og skjønte ikke hvorfor jeg ikke hørte noe før jeg spurte veileder om hjelp, ante ikke at det var en greie
* Klarer sjeldent finne puls, selv med mye hjelp, skjønner ikke at det er mulig... eller hvordan jeg noen gang kan jobbe på sykehus når jeg ikke klarer det!
* Trodde jeg kunne høre puls med stetoskop (tror nok ikke veileder ble særlig imponert over manglende basiskunnskap her)
* Fikk spørsmål om hva lårbenet (femur) heter på latinsk, svarte humurus  
* Regner enkel matte feil. Om noen sier de er født i 1983 klarer jeg ikke sjeldent ut alder uten å bruke lang tid eller regne feil
* Misforstår ofte <> tegnene eks.om  >10, er over eller under 10, lærte det jo på barneskolen! men klarer aldri huske det

image.png

image.png

Anonymkode: a5198...e65

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Går 1. året, og (føler) jeg har gjort så mye dumt allerede!  Andre som er/har vert i samme situasjon? Kanskje hadde det vært en idé å dele 

De siste ukene har jeg:
* Målte blodtrykk helt feil på omtrent alle måter, skjønner meg ikke på den greia man skal skru
på (husker ikke hva den heter en gang) og synes og det er vanskelig å høre og måle rett
* Glemte å skru på stetoskop og skjønte ikke hvorfor jeg ikke hørte noe før jeg spurte veileder om hjelp, ante ikke at det var en greie
* Klarer sjeldent finne puls, selv med mye hjelp, skjønner ikke at det er mulig... eller hvordan jeg noen gang kan jobbe på sykehus når jeg ikke klarer det!
* Trodde jeg kunne høre puls med stetoskop (tror nok ikke veileder ble særlig imponert over manglende basiskunnskap her)
* Fikk spørsmål om hva lårbenet (femur) heter på latinsk, svarte humurus  
* Regner enkel matte feil. Om noen sier de er født i 1983 klarer jeg ikke sjeldent ut alder uten å bruke lang tid eller regne feil
* Misforstår ofte <> tegnene eks.om  >10, er over eller under 10, lærte det jo på barneskolen! men klarer aldri huske det

image.png

image.png

<>-tegnene er enkel å huske hvis du tenker på det som en åpen munn. Den vil alltid spise det største tallet. 

• Liker 5
Skrevet
35 minutter siden, The Kitten skrev:

<>-tegnene er enkel å huske hvis du tenker på det som en åpen munn. Den vil alltid spise det største tallet. 

Åå, så smart måte å huske det på,  takk for supert tips 🙂 Bare så jeg er sikker på at jeg har skjønt rett så: >10 = under 10 og <10 = over 10? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åå, så smart måte å huske det på,  takk for supert tips 🙂 Bare så jeg er sikker på at jeg har skjønt rett så: >10 = under 10 og <10 = over 10? 

Nei, det er motsatt!

Anonymkode: b96e7...cd6

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

>10 = under 10 og <10 = over 10? 

X > 10 er det samme som X er større enn 10.

X < 10 er det det samme som X er mindre enn 10.

• Liker 1
Skrevet

På vår aller første skriftlige oppgave, skulle vi gå gjennom alle de grunnleggende behovene til et menneske, derav respirasjon. Jeg forvekslet respirasjon med respirator, og skrev et helt delkapittel om hva man måtte passe på med respiratorpasienter. 

Og på vår aller første praktiske prøve, var jeg så nervøs, at jeg sprita hendene før jeg gikk inn på skyllerommet med det skitne sengetøyet.

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående det. Jeg sliter med å regne alder jeg også. I tillegg husker jeg mitt fødselsår bedre enn min alder siden fødselsåret aldri endres. Så når noen spør meg om hvor gammel jeg er så bruker jeg alltid tid på å svare og folk tror jeg enten dikter opp alderen min eller er lett tilbakestående. 

Anonymkode: 5afea...901

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skal spørre om hjelp, da? Hva studerer du egentlig? Medisin? Sykepleie? Burde du ikke ha fått noen av den kunnskapen på forelesning eller i pensum?

Anonymkode: cfd82...ec8

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skal spørre om hjelp, da? Hva studerer du egentlig? Medisin? Sykepleie? Burde du ikke ha fått noen av den kunnskapen på forelesning eller i pensum?

Anonymkode: cfd82...ec8

Jepp. Jo, egentlig. Men vi fikk bare beskjed om å lese prosedyre, som jeg ikke klarte å huske utenat. Så ble det kort oppsummert muntlig før vi skulle prøve, men glemte tydeligvis av det meste  😕

Skrevet

Jeg sliter også med årstall og alder! Hvis noen er født i 1973 må jeg telle (på fingrene) 83, 93, 2003, 2013, og så fra 13 til 19.

Dette gjelder også om personen er født i 1993. Jeg er virkelig helt håpløs på å regne årstall. 

Anonymkode: 26851...295

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er motsatt!

Anonymkode: b96e7...cd6

Oj. At jeg  fortsatt klarer å skjønne det feil 😳 Var sikker på at jeg hadde skjønt det haha. 

2 timer siden, abc123detvardet skrev:

X > 10 er det samme som X er større enn 10.

X < 10 er det det samme som X er mindre enn 10.

Ok. Hvis man skal gjøre det praktisk

1) ALAT Normalverdier: Menn < 70 U/l. Betyr: Normalverdi er over 70 U/l. Har man eks. 60U/l er man under normalverdi?

2) Medisinering ved diabetes; 
Blodsukker skal ikke være over 12 mmol og ikke under 4mmol
Måling >12 = når målingen er over 12 = for høyt blodsukker = gi insulin
Måling <4 = når målingen er under 4 = for lavt blodsukker = gi sukker

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj. At jeg  fortsatt klarer å skjønne det feil 😳 Var sikker på at jeg hadde skjønt det haha. 

Ok. Hvis man skal gjøre det praktisk

1) ALAT Normalverdier: Menn < 70 U/l. Betyr: Normalverdi er over 70 U/l. Har man eks. 60U/l er man under normalverdi?

2) Medisinering ved diabetes; 
Blodsukker skal ikke være over 12 mmol og ikke under 4mmol
Måling >12 = når målingen er over 12 = for høyt blodsukker = gi insulin
Måling <4 = når målingen er under 4 = for lavt blodsukker = gi sukker

Du tolker fortsatt feil... <70 U/l betyr at normalverdi er UNDER 70 U/l. Alt over 70 er ikke normalverdi.

Anonymkode: e1d34...490

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tolker fortsatt feil... <70 U/l betyr at normalverdi er UNDER 70 U/l. Alt over 70 er ikke normalverdi.

Anonymkode: e1d34...490

Hjelpes, at det er mulig 😅

Trenger visst dette ekstremt detaljert forklart steg for steg og inn med teskje. 
Finnes det noen slik huskreregel som jeg er 100% sikker på å huske og forstå? Kan jo i verste fall få store konsekvenser å huske dette feil. 

Enn eksempel 2 er rett slik jeg tolker svaret ditt, stemmer det?

Skrevet

Den største enden an tegnet peker mot den største verdien. Den smale enden (spissen) peker mot den minste verdien. 

Anonymkode: e30b4...408

Skrevet

Som the kitten sa: Det er en kjempenkel måte å huske det på, og det er:

Tenk på det som en krokodillekjeft. Den vil alltid spise mest mulig mat. Derfor gaper den alltid mot det tallet som er størst.

18 > 15  betyr "18 er over(mer enn) 15"

< 50 betyr "mindre enn 50", siden krokodillen åpner kjeften mot og vil spise tallet 50, betyr det at det krokodillen snur seg vekk fra er mindre enn 50.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den største enden an tegnet peker mot den største verdien. Den smale enden (spissen) peker mot den minste verdien. 

Anonymkode: e30b4...408

Takk!

51 minutter siden, Nicathv skrev:

Som the kitten sa: Det er en kjempenkel måte å huske det på, og det er:

Tenk på det som en krokodillekjeft. Den vil alltid spise mest mulig mat. Derfor gaper den alltid mot det tallet som er størst.

18 > 15  betyr "18 er over(mer enn) 15"

< 50 betyr "mindre enn 50", siden krokodillen åpner kjeften mot og vil spise tallet 50, betyr det at det krokodillen snur seg vekk fra er mindre enn 50.

Selvfølgelig ja, det var jo akkurat sånn vi lærte det på barneskolen 😅

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...