Gå til innhold

Sosialstønad når man har verdier man ikke får solgt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 13.11.2019 den 0.18, AnonymBruker skrev:

Nav dekker ikke gjeld nei. Husleie/renter på huslån, strøm og forsikring er godkjente utgifter. Uten gjeldsposter vil ts ha mer enn 4000 igjen hver måned og dermed heller ikke kvalifisere for økonomisk sosialhjelp. 

Anonymkode: 8ea82...193

Hva kan man gjøre med gjelden da?

Anonymkode: 21610...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan man gjøre med gjelden da?

Anonymkode: 21610...925

Be om avdragsfrihet på grunn av midlertidig vanskelig økonomisk situasjon. De fleste kreditorer vil jo ha penger, og renter er mer en ingen penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2019 den 23.48, førstedamen skrev:

Om du ikke får sosialstønad kan du fortsatt få nødpenger når du er helt blakk. Til møbler kan du få rentefritt lån av nav. Dra på nav å snakk med de, og ikke folk på forum 

Hva er krav for å få rentefritt lån til fks uforutsette utgifter? Tenker på FKS hvitevarer, brunevarer eller at man m ha rørlegger eller elektriker ?
er uføretrygdet vis det har noe å si

Anonymkode: 5a75f...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2019 den 23.11, Thie skrev:

Jeg tviler på at du får sosialhjelp når du har 4000 å leve for. Da har du jo penger.

Alt av møbler kan man få gratis på finn så lenge man følger nøye med og melder seg med en gang en annonse kommer ut.

Hvis du har 0kr på kontoen og ikke har noe mat i hus, kan du gå på NAV å få nødpenger. 200kr kiwikort normalt.

Helt sykt at de har begynt en slik praksis. Slike kort er ikke en god løsning. Blir bare stigma.

Anonymkode: b632e...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan man gjøre med gjelden da?

Anonymkode: 21610...925

La den forfalle. Eller betale av det man har. Ifølge nav er det siste post som skal dekkes. Offentlige ytelser skal selvfølgelig ikke dekke personlig gjeld. 

Anonymkode: 8ea82...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk nettverket ditt og be om hjelp. Lag en liste over det nødvendigste. Mange gar ekstra ting stående. 

Bra du er innstilt på å komme deg ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er krav for å få rentefritt lån til fks uforutsette utgifter? Tenker på FKS hvitevarer, brunevarer eller at man m ha rørlegger eller elektriker ?
er uføretrygdet vis det har noe å si

Anonymkode: 5a75f...54b

Hva mener du med/betyr FKS? 🙄

Anonymkode: 3c572...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt sykt at de har begynt en slik praksis. Slike kort er ikke en god løsning. Blir bare stigma.

Anonymkode: b632e...111

Hva mener du? Rekvisisjon som man fikk igamle dager er da mye mer stigmatiserende enn moderne kontantkort? 

Nødhjelp skal også gis som penger på konto/kontanter, med mindre det foreligger konkret grunn til å tro at pengene misbrukes, feks ved at man søker om penger for samme periode to ganger. 

Anonymkode: 6befc...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med/betyr FKS? 🙄

Anonymkode: 3c572...35f

Helt sikkert for eksempel. Hvordan noen får det til å bli FKS er for meg en gåte... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2019 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Jeg har et problem.

Jeg må ut av et samboerskap som ikke er bra for verken meg eller barnet mitt (11 år). Problemet er at jeg har mye gjeld jeg betaler ned på, så jeg vil sitte igjen med veldig lite utbetalt da gjelda er betalt. 

 

Anonymkode: 2e5e8...9b4

Sosialtjenesten tar ikke hensyn til at du velger å betale ned på gjeld. 

Anonymkode: dc8b6...dc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt sykt at de har begynt en slik praksis. Slike kort er ikke en god løsning. Blir bare stigma.

Anonymkode: b632e...111

Hvordan er det stigma?

Anonymkode: 5437e...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med/betyr FKS? 🙄

Anonymkode: 3c572...35f

For eksempel

Anonymkode: 5a75f...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt sykt at de har begynt en slik praksis. Slike kort er ikke en god løsning. Blir bare stigma.

Anonymkode: b632e...111

Stigma? Jeg har selv hatt kiwi-kort uten at det hadde noe med med nav å gjøre (Fikk det i gave da jeg var student :P Det var noe jeg selv ønsket meg). På jobben min har vi også kiwikort som brukes til innkjøp av matvarer.. så jeg ser ikke helt problemet.

Det kan hende du får penger også, men har erfart (ikke egenerfaring, jobber med brukere som av og til trenger dette) at noen får kiwi-kort slik at de faktisk skal bruke det på mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest førstedamen
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er krav for å få rentefritt lån til fks uforutsette utgifter? Tenker på FKS hvitevarer, brunevarer eller at man m ha rørlegger eller elektriker ?
er uføretrygdet vis det har noe å si

Anonymkode: 5a75f...54b

Varierer fra kommune til kommune, men stort sett er det enkelt å få på plass en slik ordning om du kan vise til batalingsevne ved en senere anledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...