Gå til innhold

Hva skal 18-åringen betale selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kvinneguiden er vel et godt bevis på at myndig og voksen ikke er det samme. Hvorfor kan det ikke den leksa vente et år? Ts kan selvfølgelig velge å være en kjip mor, det er dessverre ikke ulovlig, men jeg ville absolutt ikke anbefalt det. Kan ikke tro at dette er normalt, og ville tenkt nøye gjennom hvilke premisser dette setter for mor-datterforholdet videre.

Anonymkode: 1a098...c42

Hvorfor blande kvinneguiden i dette? Kanskje folk hadde vært mer voksne her om de måtte ha tatt ansvar litt tidligere? 😄 men nå var tråden bare tull.

Uansett. Når man jobber, så bør man bidra. Trenger ikke å kreve 50% av lønna liksom, men å betale for seg er bare rett og riktig. Rart at det oftest er folk med mye penger som skjønner at voksne barn må ta ansvar. Det er ihvertfall min erfaring. Mens der det er dårlig eller vanlig økonomi, der slipper de unna. Kanskje foreldre der syns synd på barna fordi de har slitt eller sliter litt selv? Vet ikke. Men å lære og ta ansvar bør en ikke vente med. Det er en god ting å lære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde hjemme frem til jeg fylte 19 år. Gikk på videregående skole og jobbet ved siden av. 

Jeg betalte ikke husleie eller for egen mat som jeg spiste hjemme. Jeg betalte for mine egne klær, skolebøker, mobiltelefon, sosialt osv. Og kjøpte inn til fellesskapet viss jeg skulle innom butikken og lignende. 

Det gav meg et godt utgangspunkt økonomisk når jeg flyttet på hybel som 19 åring. 

Dette er nå 15 år siden, men jeg ville gjort det samme for barnet mitt. Nå hadde ikke foreldrene mine noe supergod råd, men jeg var heller ingen stor utgift. 

Anonymkode: fdab5...6e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les barneloven.

Foreldrene er pliktig til å forsørge barnet sitt så lenge det går på videregående, selv etter fylte 18 år. De har ingen rett til å kreve at barnet skal forsørge seg selv.

Endret av abc123detvardet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ikke noe hjemme etter jeg ble 18, og har klart meg veldig bra økonomisk uansett. Hadde jeg måtte betale hadde jeg ikke følt meg velkommen hjemme, helt ærlig. Kjipe foreldre som gjør det. Unntaket er om man later seg hjemme når man er 25, uten verken jobb eller skole. 

Anonymkode: 9ff10...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

Les barneloven.

Foreldrene er pliktig til å forsørge barnet sitt så lenge det går på videregående, selv etter fylte 18 år. De har ingen rett til å kreve at barnet skal forsørge seg selv.

Vedkommende pekte nok på det at ts diskuterer med seg selv, ikke loven 🙄

Anonymkode: 00b6f...bd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts du veit at vi kan se at du later som at du er noen andre sant? 😂

Anonymkode: 00b6f...bd4

Det er sikkert «datteren» som svarer på morens profil, sånn som i en annen tråd her inne fra i går. 😂

Anonymkode: 28561...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vedkommende pekte nok på det at ts diskuterer med seg selv, ikke loven 🙄

Anonymkode: 00b6f...bd4

Åja. My bad.

Kan ikke KG innføre ett enklere AB system...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Åja. My bad.

Kan ikke KG innføre ett enklere AB system...

 

Er jo ulike koder, vil si det er enkelt nok :) Før hadde ikke AB koder til å skille dem, og det kunne være litt vanskeligere, synes jeg:laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cleopatra. skrev:

Er jo ulike koder, vil si det er enkelt nok

Metoden KG bruker er lite optimal...

Leser heller ikke AB-koden til hver post. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Det er en del diskusjoner hjemme som handler om hva 18-åringen skal betale for og ikke. Jeg mener at hun bør dekke alle utgifter som har noe med henne å gjøre siden hun nå er myndig. Men det er hun sterkt uenig i. Siden hun har jobb og sånt forventer jeg at hun er med på å betaler mat og sånt hun skal ha pluss andre ting hun har lyst på og trenger. Hvor mener dere grensen bør gå?

Anonymkode: 64b5a...350

Dere er faktisk pliktige til å betale for barnet deres, så lenge dette barnet fremdeles holder på med videregående skole. 

Atten år gammel og myndig er egentlig ikke relevant.    

Anonymkode: 1ec34...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...