Gå til innhold

Hvordan håndterer jeg en hysterisk unge ved tannpuss :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt skriker så hele nabolaget hører det, hver gang jeg skal pusse tennene, jeg tørr ikke å holde henne fast for da blir hun helt krakilsk, på toppen av det hele så har hun blitt forkjøla så når jeg prøver å bruke nesesugeren så tilter det helt for henne, er så redd for hva naboene vil tenke om meg :( Hvordan løser jeg dette? Jeg har prøvd å synge, roe henne ned, tulle med henne, men nesesuger og tannbørste er ting som hun skyr som pesten :( 

Anonymkode: 288be...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er hun? Hvis hun er litt over året og oppover funker det kanskje at hun får pusse tenner på fantorangen (fantorangen appen på mob/pad). 

Anonymkode: 25760...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke kjent som verdens strengeste mor, ganske mye var lov. Men akkurat tannpussen? Der var jeg streng, helt fra starten. Tenner SKAL pusses hver eneste dag. Han fikk valget, gap opp og la meg pusse frivillig, ellers må jeg holde deg fast og pusse dem med tvang, for pusses skal de. Forklarte med enkle ord at bittesmå bakterier kunne lage hull i tennene som gjorde vondt om vi ikke pusset.

Det hendte i trassalderen at han nektet likevel. Da var det ned på gulvet, holde fast og pusse i vei. Ikke noe problem å få inn tannbørsten, for den illsinte vrælingen gjorde jo at han hadde munnen på vidt gap. Etterpå var det beroligende og gode ord, så var vi ferdig med det. Han var aldri langsint eller sur etterpå, det var fort glemt.

Det var ikke noe gøy å tvinge barnet sitt til noe, men det måtte til. Det var bare noen få ganger det ble nødvendig med tvang, for han lærte jo fort at det nyttet ikke nekte tannpuss.

Anonymkode: 30a9a...8c7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan holder du henne når du pusser? Det kan være ubehagelig å bli pusset på når den som pusser kommer rett forfra, man har mindre kontroll på børsten.

Anonymkode: 193c2...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan holder du henne når du pusser? Det kan være ubehagelig å bli pusset på når den som pusser kommer rett forfra, man har mindre kontroll på børsten.

Anonymkode: 193c2...bd2

Fordi hun hater tannbørsten, det er den eneste muligheten jeg har for å få pusset tennene hennes, selvom jeg selv synes det er ubehagelig :(

ts

Anonymkode: 288be...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er hun? Hvis hun er litt over året og oppover funker det kanskje at hun får pusse tenner på fantorangen (fantorangen appen på mob/pad). 

Anonymkode: 25760...5f9

Hun er 11 mnd.

ts

Anonymkode: 288be...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hun hater tannbørsten, det er den eneste muligheten jeg har for å få pusset tennene hennes, selvom jeg selv synes det er ubehagelig :(

ts

Anonymkode: 288be...4a5

Du har mer kontroll om du for eksempel sitter med utstrakte ben og legger henne oppå dem. Da kan du holde ut kinnet/leppen, og samtidig ha kontroll på hodet med den ene hånden. Eventuelt kan du ha hodet hennes lett tippet bakover i armkroken. Tenk på hvordan tannleger jobber, de sitter ikke rett foran pasienten (kun på film), de sitter bak og gjerne litt til siden for hodet til pasienten.

Anonymkode: 193c2...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter som er 2 1/2 er også av typen som hater alt som blir «gjort mot hennes kropp». Tannpuss, hårvask, gre håret, klippe negler, for ikke å snakke om å ta tempen. Husker helsesøster så til oss at når det kom til tannpuss var tvang innafor siden det er såpass viktig. Hos oss hjalp det litt å ha to tannbørster. En hun fikk holde selv og pusse selv og så pusset vi med den andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er hun? Hvis hun er litt over året og oppover funker det kanskje at hun får pusse tenner på fantorangen (fantorangen appen på mob/pad). 

Anonymkode: 25760...5f9

Jeg har en på 14 måneder som også klikker TOTALT når vi skal pusse tenner. Vi har den appen, men han klarer ikke trekke linjer mellom å pusse fantorangens tenner på mobilen og å pusse sine egne (Han pusser vel strengt tatt ikke fantorangens tenner heller, han klasker tannbørsten rundt og flirer av skummet).

Han kan til nød pusse litt selv, men det sier seg selv at han ikke klarer å pusse ordentlig. Ender med at far må holde og jeg må pusse, føler seriøst jeg traumatiserer den gutten for all framtidig tannpuss hver eneste kveld, ass.

Anonymkode: b241b...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en på 14 måneder som også klikker TOTALT når vi skal pusse tenner. Vi har den appen, men han klarer ikke trekke linjer mellom å pusse fantorangens tenner på mobilen og å pusse sine egne (Han pusser vel strengt tatt ikke fantorangens tenner heller, han klasker tannbørsten rundt og flirer av skummet).

Han kan til nød pusse litt selv, men det sier seg selv at han ikke klarer å pusse ordentlig. Ender med at far må holde og jeg må pusse, føler seriøst jeg traumatiserer den gutten for all framtidig tannpuss hver eneste kveld, ass.

Anonymkode: b241b...96c

Barnet blir ikke traumatisert av tannpuss, eller av å bli holdt av foreldre ved tannpuss.😊 Det er mer traumatiserende å kanskje få hull og å få behandling hos tannlegen når man på ingen måte er moden for det.

Anonymkode: 193c2...bd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er 10 månader, av og til gaper ho opp og er svært tolmodig. Andre gongar er det hyling og gråting. Så kom ein periode der ho gråt og hylte kvar dag, vi kjøpte faktisk elektrisk tannbørste Foreo ISSA Mikro (spesialbørste). Den er heilt fantastisk! Vi pusse først våre tenner med vår elektriske børste, så hennas med hennas børste. No sammarbeider ho greitt under tannpussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår liker det enda ikke. Men

vi øvde mye på å gape ila dagen. Peke på tennene. Snakke om det.Så fantorangen tannpussesang på NRK app. Pusset dukkene, bikkja og våre egne tenner. Også har jeg kjøpt mange fine tannbørster som jeg har pakket inn slik at hn får åpne og får gave. 

Nå på 19’mmdr er det en ny verden. 

Også er vi bevisst på å si at nå SKAL vi snart pusse tennene. 5 minutter etterpå; nå SkAl vi pusse....

det er ikke et spørsmål men en beskjed.

Anonymkode: 0ad40...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som løste problemet med begge mine, som eg har tipset til andre og tror ikke det er noen det ikke fungerte hos.

 

Elektrisk tannkost 😁 Så enkelt var det 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei som nektet før, og vi måtte holde henne. Fantorangen har tannpussesang, så vi gav henne en tannbørste og pusset tennene sammen til sangen (egne tenner også). 

Gjør det til en lek nå i begynnelsen. Etterhvert vil du ikke trenge det. Dattera mi vet veldig godt nå at tennene skal pusses og det er dager hun ikke vil, og da sier jeg bare "det skjønner jeg, men da må mamma holde deg fast mens jeg pusser", hun brøler nei, men jeg holder meg rolig og sier "jo jenta mi, det er veldig viktig å pusse tenner, så dette må du" og jeg holder henne fast. Da roer hun seg faktisk og sier at jeg ikke skal holde henne. Og da slipper jeg og hun sitter like fint på fanget:) 

Anonymkode: db6d4...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat tannpuss var en av de tingene som var uaktuelt å gi etter på når ungene klikket bananas og oppførte seg som tatt ut av en scene fra exorsisten; hvis de ikke frivillig lot meg pusse så ble de holdt fast. Og de vrælte så man kunne tro de ble utsatt for den verste mishandling (gikk i allefall fort å pusse når de vrælte, tannkosten kom bedre til på jekslene). 

Noen minutter med full meltdown hver dag er på sikt mindre traumatisk enn en småunge med råtne tenner til tannlegen pga manglende tannpuss.

Aner ikke om det er å få kjøpt lengre, men barna mine fikk en elektrisk tannkost som også spilte musikk mens vi pusset, det var faktisk veldig stas. 

Likedan var det stas med fluortablett etter tannpussen, det var belønningen for å pusse, og den smakte godt. Etter tips fra tannlegen så kjøpte jeg fluortabletter med lavere styrke sånn at de kunne få en om morgenen etter tannpuss og en om kvelden.

Fluortabletter kan barna få fra tidlig alder 

https://tidsskriftet.no/1997/02/redaksjonelt/fluor-mot-karies

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, skruf skrev:

Akkurat tannpuss var en av de tingene som var uaktuelt å gi etter på når ungene klikket bananas og oppførte seg som tatt ut av en scene fra exorsisten; hvis de ikke frivillig lot meg pusse så ble de holdt fast. Og de vrælte så man kunne tro de ble utsatt for den verste mishandling (gikk i allefall fort å pusse når de vrælte, tannkosten kom bedre til på jekslene). 

 Noen minutter med full meltdown hver dag er på sikt mindre traumatisk enn en småunge med råtne tenner til tannlegen pga manglende tannpuss.

Aner ikke om det er å få kjøpt lengre, men barna mine fikk en elektrisk tannkost som også spilte musikk mens vi pusset, det var faktisk veldig stas. 

Likedan var det stas med fluortablett etter tannpussen, det var belønningen for å pusse, og den smakte godt. Etter tips fra tannlegen så kjøpte jeg fluortabletter med lavere styrke sånn at de kunne få en om morgenen etter tannpuss og en om kvelden.

 Fluortabletter kan barna få fra tidlig alder 

https://tidsskriftet.no/1997/02/redaksjonelt/fluor-mot-karies

Har mange lignende erfaringer som deg. I starten er det helt meltdown, men etter en stund går det gradvis bedre. Flourtabletter som "belønning" fungerte også veldig godt her. 

TS: Dette er en kamp du bare må ta og må nødt til å vinne. Om det er noen trøst så har vi nesten alle vært gjennom den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hatet også tannbørsten som pesten, hjalp å la han se på et eller annet på ipad mens vi pusset, evt fikk han pusse litt selv før jeg eller mannen gjorde det. Noen ganger måtte det bare bli tvang men det var fort glemt etterpå. Nå er han 5 og fremdeles liker han ikke pussingen men han godtar det i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte tannkrem og tannbørste samme. Hver dag dag forteller jeg om giraffen, bamsen og lille fuglen på øya. Han for også holde tannkremen mens vi pusser. Etter at jeg begynte med det har han ikke slått seg vrang en eneste gang.

Anonymkode: 6283d...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...