Gå til innhold

Si opp jobben uten å ha en ny?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spoiler

 

Jeg startet i en ny jobb for litt over en måned siden og jeg har bommet helt. Arbeidsoppgavene er ikke slik det ble beskrevet på intervjuet. Jeg er veldig oppgitt over å ha tatt så feil av stillingen og gruer meg hver dag for å dra på jobb. Jeg har en attraktiv utdanning som gjør at det burde være mulig å få en jobb ganske kjapt, men det vet man jo aldri. Jeg har også endel oppsparte penger selv om det er kjedelig å måtte bruke av de. Kan jeg si opp uten å ha en ny jobb klar? Jeg er også urolig for hva en ny arbeidsgiver vil synes om at jeg sluttet. Jeg tar også et 50%nettstudie på kveldstid som er relativt enkelt, men som jeg potensielt kan bruke som unnskyldning. 

Anonymkode: 15e66...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det spørs hva slags utdannelse du har og hvor stor stilling du er avhengig av, og så kommer det an på deg også. Noen sliter veldig med å få ny jobb, andre får det lett. Jeg jobber i helsevesenet og kan fint klare meg på en 50% stilling. Jeg har også lett for å få meg jobb, så jeg ville ikke vært redd for å si opp først hvis jeg i tillegg hadde litt buffer. Men dette er jo veldig individuelt så blir vanskelig å anbefale det ene eller det andre når man ikke kjenner deg, følg magefølelsen din. At nye arbeidsgivere bryr seg om hvorvidt man er i jobb fra før eller ikke er for det meste bare en myte. Om noe så er det en super fordel at du kan starte umiddelbart. 

Anonymkode: 884ec...8be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har god sjanse til å få en ok jobb i en ok stillingsprosent helt uavhengig av jobben du har nå, så ville jeg egentlig bare kjørt på. Den generelle anbefalingen er gjerne at man står sterkere i en søknad når man allerede har en jobb, men på en annen side er det også mye enklere å kunne søke jobber og gå på intervjuer uten å måtte avtale fri fra nåværende jobb der man kanskje t.o.m. må skjule at man er på leting etter ny jobb. 

Anonymkode: 4ebfd...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det, men jeg hadde 100% studier og visste at jeg kunne ta timer som lærer også. Hadde ikke turt det hvis ikke jeg hadde hatt dette i bakhånd 😊 Generelt: aldri si opp uten noe nytt! 

Anonymkode: 02922...9da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har vært hos nåværende arbeidsgiver så kort hadde jeg aller først inngått en dialog med nærmeste leder om oppgavene. De fortjener at du gir dem den tilbakemeldingen og gir dem en sjansen til å endre ting. Jeg hadde ikke gitt dem god tid på endringene, dog, men hadde i hvert fall sørget for å være ut prøvetiden.

Anonymkode: 1c2ed...5ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har vært hos nåværende arbeidsgiver så kort hadde jeg aller først inngått en dialog med nærmeste leder om oppgavene. De fortjener at du gir dem den tilbakemeldingen og gir dem en sjansen til å endre ting. Jeg hadde ikke gitt dem god tid på endringene, dog, men hadde i hvert fall sørget for å være ut prøvetiden.

Anonymkode: 1c2ed...5ef

Enig. Du kan ikke bare gi opp etter én måned, med mindre du blir trakassert e.l. Du må jo ha en dialog med din leder!

Anonymkode: 6373d...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa opp uten å ha en ny jobb. Vil anbefale deg å ikke gjøre det.

Jeg mistrivdes ekstremt og holdt ikke ut mer. Men nå nesten 2 år etter at jeg sluttet har jeg fortsatt ikke fått ny jobb. Hadde jeg visst det hadde jeg nok klart å holde ut i gamle jobben.

Anonymkode: 4437b...ae7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer. Jeg sa opp jobben min rett før sommerferien. Hadde spart en del penger, og levde sparsommelig. Fikk feriepenger i juli, men ingen lønn i august. Søkte masse jobber før og i løpet av ferien, men fikk ingenting. Så kontaktet jeg noen skoler. Sendte med CV og en kort, åpen søknad. Fikk et vikariat rett før første skoledag! Jeg har mindre stillingsprosent nå, og tjener mindre. Men jeg har hvert fall en fot innafor! 

Anonymkode: 020f3...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte også i en ny jobb i høst, og jeg har mistrivdes enormt. Det begynner å bli bedre nå, men det er nok fordi jeg har planer om omskolering til høsten. Jeg søker til tross for det nye jobber, men jeg kommer ikke til å finne på å si opp. Det er vanskelig nok å få ny jobb selv om jeg er i jobb, orker ikke å gå arbeidsledig. 

Anonymkode: 7ffa4...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har prøvd ny jobb i bare noen få uker. Jeg syns du skal gjøre som en over her foreslo: ta det opp med leder og vis til mismatch mellom forespeilte oppgaver og reelle oppgaver.

Antar du har 6 mnd prøvetid? Da har du kort oppsigelsestid - 2 uker gjerne - i denne perioden. Dersom du velger å søke nye jobber parallelt med at du avventer endring av oppgaver der du er, så vil du kunne starte raskt i ny jobb så lenge du fortsatt er i prøvetid. 

Tenker du kan gjøre flere grep på èn gang uten å si opp tvert altså. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte det på samme måte men holdt ut. Nå har jeg straks vært der i 6 mnd og ting er litt bedre. Vil fremdeles vekk men det er utrolig hvor fort tiden egentlig går. Tenker det er en fordel med å ha vært i en stilling ing en stund også med tanke på å få ny. 

Anonymkode: 96fa1...73b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en attraktiv utdannelse og det er null problem å få ny jobb burde du jo enkelt kunne finne deg ny jobb før du slutter. Men neste arbeidsgiver vil nok ikke tenke det er positivt at du sluttet i forrige jobb etter én måned. Jeg hadde holdt ut til litt nærmere prøvetiden er over (6 mnd som regel). Da har du fortsatt kort oppsigelsestid og kan vise til at du faktisk har prøvd

Anonymkode: 2b464...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det, og ville aldri ha gjort det igjen, med mindre jeg hadde en god plan B. Noen spørsmål som i hvert fall er verdt å stille seg først er om du vet noe om din egen markedsverdi. Skrev du mange søknader/gikk på mange intervjuer før du fikk jobben du har i dag? Fikk du flere jobbtilbud enn denne jobben? Og har du relevant erfaring for akkurat den type stilling du ønsker deg? Kan du vise til gode karakterer og gode referanser? Dette er ting som kan gi deg en pekepinn på hvor lett du vil få deg ny jobb. Men ha også i bakhodet at det er fort gjort å undervurdere hvor krevende det kan være å få jobb, selv om man har en god CV. Riktig nok er arbeidsmarkedet bra på makronivå, men det er hard konkurranse om de attraktive jobbene, og utdanning i seg selv er ofte ikke nok. Ofte er også arbeidsgivere på jakt etter kandidater som har erfaring med de konkrete arbeidsoppgavene/programmene/metodikken som benyttes i stillingen, slik at det ikke holder å ha halvveis relevant erfaring.  

I motsetning til hva som skrives over her, er også min erfaring at arbeidsgivere fort blir skeptiske hvis man ikke er i jobb fra før. Det vil heller ikke være noen fordel for deg å si opp i prøvetiden, ettersom du jo fortsatt kan starte opp kjapt i ny jobb (ingen seriøse arbeidsgivere vil ha noen problemer med å vente i 2-4 uker på rett kandidat). Og som andre er inne på vil nok mange arbeidsgivere se negativt på at du slutter etter så kort tid, ettersom det kan gi et inntrykk av at du gir for fort opp eller har for høye forventninger til arbeidslivet.

Det er ikke meningen å virke negativ nå, jeg er vanligvis for å ta noen sjansen i livet, men erfaringen jeg gjorde meg mens jeg gikk arbeidsledig unner jeg ingen. Det er utrolig hvor fort man mister selvtilliten av å gå arbeidsledig, og det blir vanskeligere og vanskeligere for hver uke man går arbeidsledig å komme seg tilbake i jobb. Hadde jeg vært deg ville jeg i hvert fall sendt ut noen søknader/tatt noen telefoner og loddet stemningen i arbeidsmarkedet før jeg tok skrittet og sa opp. 

Anonymkode: 259d5...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør aldri si opp uten å ha en ny jobb å gå til. Det er mye empiri som tilsier at det er enklere å få jobb når man allerede er i en stilling. 
 

Arbeidsgivere foretrekker arbeidstakere uten hull i cv’en. Så om man kan unngå hull, er det aller best. 

Anonymkode: 8482d...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 12.11.2019 den 14.21):

Jeg sa opp uten å ha en ny jobb. Vil anbefale deg å ikke gjøre det.

Jeg mistrivdes ekstremt og holdt ikke ut mer. Men nå nesten 2 år etter at jeg sluttet har jeg fortsatt ikke fått ny jobb. Hadde jeg visst det hadde jeg nok klart å holde ut i gamle jobben.

Anonymkode: 4437b...ae7

Oi....hvordan har det gått? 

Anonymkode: 48a4b...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...