Gå til innhold

Sosialister og verdiskapning


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg stemmer RV, og regner meg som sosialist.

Jeg har ingen problemer med å forklare hvorfor jeg er sosialist, eller hvorfor jeg ikke liker høyrepartienes politikk.

Jeg mener at veien til demokrati går gjennom sosialisme. Ressursene skal være eid av folket i fellesskap, som sammen skal ta kontroll over samfunnet. Makta føres over til demokratiet ced at eiendommen blir ført over i folkets hender.

Vi kan ikke ha et samfunn hvor noen få mennesker eier og styrer alt. Den friheten dere på høyresida så gjerne vil ha, blir jo bare tilgjengelig for noen få mennesker når alt skal koste penger. Ja, de rikeste får sikkert en veldig stor frihet under et FrP-styre el.l, men vanlige folk får det ikke.

Jeg mener at alle skal ha like muligheter, og at verdens ressurser skal være tilnærmet jevnt fordelt. Derfor er jeg sosialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest DemosKratein

Jeg mener at veien til demokrati går gjennom sosialisme. Ressursene skal være eid av folket i fellesskap, som sammen skal ta kontroll over samfunnet. Makta føres over til demokratiet ced at eiendommen blir ført over i folkets hender.

Diktern, hva skal du og de andre kommunistene gjør med de som protesterer mot denne konfiskeringen du beskriver, og kanskje anmelder dere til menneskerettighetsdomstolen i Haag? Skal dere gjøre det samme som Stalin gjorde?

Din beskrivelse av idealsamfunnet, vil være så langt fra demokratiet som det er mulig å komme. Historien har vist oss nok eksempler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhm...
Men konfronterer man disse med deres holdninger til frihet' date=' demokrati, verdiskapning, og eierskap/råderett til produksjonmidlene, så sklir de ut, og prøver "å glemme" å svare. [/quote']

De er på ingen måte så glemske som ytre høyre når man stiller spørsmål ved kapitalismens bærekraftighet over tid, den nære bånd til fascismen og tilhengernes trang til å opptre som flere individer i samme tråd grunnet manglende oppslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein

Her må det dreie seg om et alvorlig anfall av hukommelsessvikt fra "uhm"'s side. Når man ser hvordan sosialistiske og kommunistiske skrekkregimer har falt en etter en bare de de siste 15 årene, så tror jeg man skal gå stille i dørene ang "bærekraftige" ideologier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:ler:

Fascinerende hvordan politiske villstyringer på ytre høyre eller venstre fløy konsekvent husker "motstanderes" problemer og glemmer/fortrenger sine egne.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein

Hvilke markedsliberalistiske og demokratiske regimer har falt de siste 30 årene og blitt erstattet med kommunisme og planøkonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg tror du vil tjene på, hvis målet ditt er noe mer enn å bli en man uvilkårlig flirer av, å se at venstreorienterte regjeringer har like mye til felles med kommunisme og planøkonomi som høyreorienterte regjeringer har med fascisme og anarki.

Stereotypiene dine passet i beste fall på 50-tallet, verden har beveget seg videre siden da - både på høyre og venstre fløy. Hvis du ikke ser og/eller innrømmer såpass, har du lite å bidra med under Aktuelle saker.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein

Det er bare kommunistjævler og annet venstrepakk som følger med i tiden, vi andre har det for travelt med å bygge landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EKTE DemosKratein

:o

Neida vi markedsliberalister følger med i tiden, i hvert fall mye bedre enn de gjør de kommunistene i sovjetunionen. Oppløst skulle de vært, sånn som de holder på med kald krig og alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein
Hoi! DemosKratein er en splittet personlighet! Diskuterer med seg selv!

Jeg er den ekte og opprinnelige DemosKratein. Det kan sikkert moderator bekrefte gjennom å kontrollere IP-adresser.

Ynkelig at noen ikke har har argumenter for sin sak, men må ta i bruk tarvelige metoder i sin hjelpeløshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uhm..

Jeg er den ekte og opprinnelige DemosKratein. Det kan sikkert moderator bekrefte gjennom å kontrollere IP-adresser.

Ynkelig at noen ikke har har argumenter for sin sak, men må ta i bruk tarvelige metoder i sin hjelpeløshet.

Jeg er den ekte og opprinnelige DemosKratein!! :ler::ler:

THE DemoKratein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DemosKratein

Jeg skal ikke falle i den graven du faller, mht til ynkelig hersketeknikk som går direkte på person.

Dette står å lese som første setning i SV's program:

"SV er et sosialistisk parti."

Det hjelper ikke hvor mye de preiker om sin politikk. Ingen av mine motdebattanter her har klart å forklare meg hvordan de man skal ivareta demokratiet i et sosialistisk Norge. Det synes jeg er svakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein

Dette var vel innlegget mitt du svarte på, Trøffelhelten:

"Hvilke markedsliberalistiske og demokratiske regimer har falt de siste 30 årene og blitt erstattet med kommunisme og planøkonomi?"

Kan du være snill å nevne noen eksempler på dette? Du trenger bare nevne de viktigste, f eks en 5-6 nasjoner som har fått et slikt bytte.

Så skal jeg etterpå nevne nasjonene som har fått et omvendt bytte av regime. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ser at du fortsatt blander sosialisme, kommunisme og planøkonomi - samtidig som du forkaster utviklingen bort fra den kalde krigs slagord ved å kalle den "hersketeknikk."

Interessant, psykologisk sett. Men dessverre ikke interessant som diskusjonstema når premissene blir fundamentalt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest DemosKratein
Jeg ser at du fortsatt blander sosialisme, kommunisme og planøkonomi - samtidig som du forkaster utviklingen bort fra den kalde krigs slagord ved å kalle den "hersketeknikk."

Interessant, psykologisk sett. Men dessverre ikke interessant som diskusjonstema når premissene blir fundamentalt feil.

"Premissene". Er det du som skal legge disse, altså? Ikke politiske ideologier, politiske programerklæringer og historiske fakta?

Forøvrig: Sosialisme=Kommunisme=Planøkonomi. Motbevis det gjerne.

Så lenge SV erklærer at de er et sosialistisk parti, så sier de også samtidig at Staten skal eie produksjonsmidlene. Det er et av de viktigste monumenter i sosialismen.

SV kan når som helst gjøre som sitt søsterparti i Sverige, og fjerne alt som gir assosiasjoner til sosialisme/kommunisme fra partinavnet. Men de gjør det ikke. Tilfeldig? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så lenge SV erklærer at de er et sosialistisk parti, så sier de også samtidig at Staten skal eie produksjonsmidlene. Det er et av de viktigste monumenter i sosialismen.

Dette var kanskje et viktig moment (monument blir liksom ikke helt dekkende...) rundt om i verden i tiden før SV - eller SF, som det het - ble stiftet. Men hvis du leser SVs program og ser på SVs praksis finner du vel ikke så fryktelig mange eksempler på praktisk nasjonalisering..?

Og det er vel tross alt praksis man bør diskutere..? Siden du har lest SVs program har du sikkert en link til påstanden om at Staten skal eie produksjonsmidlene også, eller..?

:wink:

For ordens skyld: Det er mange gode grunner til at jeg aldri kommer til å stemme på SV. Disse grunnene er basert på partiets faktiske politikk, ikke noe jeg tror at jeg har lest i en eller annen historiebok eller på Sam.pol. grunnfag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DemosKratein

Dette var kanskje et viktig moment (monument blir liksom ikke helt dekkende...) rundt om i verden i tiden før SV - eller SF, som det het - ble stiftet. Men hvis du leser SVs program og ser på SVs praksis finner du vel ikke så fryktelig mange eksempler på praktisk nasjonalisering..?

Og det er vel tross alt praksis man bør diskutere..? Siden du har lest SVs program har du sikkert en link til påstanden om at Staten skal eie produksjonsmidlene også, eller..?

:wink:

For ordens skyld: Det er mange gode grunner til at jeg aldri kommer til å stemme på SV. Disse grunnene er basert på partiets faktiske politikk, ikke noe jeg tror at jeg har lest i en eller annen historiebok eller på Sam.pol. grunnfag...

Det er enkelte fyrtårn eller monumenter i sosialismen. Eiendomsrett til produksjonsmidlene er en av de. Derfor kan man ikke redusere denne retten til et "moment".

SV sier, at de ønsker å få kontroll over alle private eierandeler i Statoil og Telenor. En bra start på prosessen med overtagelse av produksjonsmidlene. Sosialister slutter aldri å tro på Statens evne til å drive næringsvirksomhet, men de tør ikke selve risikere en eneste krone av private penger. Andres penger trives de bedre med å bruke.

Bra at du selv ikke kommer til å stemme SV. Det betyr at du allerede har tatt standpunkt mot hva de står for. Forøvrig bygger mitt syn på se-og-lær. Ikke noe mer akademisk enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

> Forøvrig: Sosialisme=Kommunisme=Planøkonomi.

Dæven! :sjarmor:

Jeg tror du er inne på noe her.

Skulle ønske jeg hadde din politiske innsikt, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...