Gå til innhold

Hjemmelagede gaver teller ikke?


AnOnYm jEnTe.

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig teller de. Hjemmestrikkede sokker som jeg har fått fra bestemor (pappas) side, er ekstra verdifulle for meg. Nå klarer hun ikke strikke så mye lenger, men jeg har tatt godt vare på de jeg har igjen fra henne :) 

Alle gaver teller. Utakknemlige mottakere, trenger ikke gave.

Anonymkode: f28c7...ece

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så xantall timer på votter og gensere er mindre verdt enn at du stikker en halvtime på shopping..,. kontorist han mannen din kanskje, uten forståelse av hvor lang tid et skikkelig håndverk tar...,?

Anonymkode: 9d696...6e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 15.00, AnOnYm jEnTe. skrev:

Dette er en evig diskusjon hos oss, jeg er glad i å strikke og lager derfor mange julegaver selv. 

Jeg lager selbuvotter, div. gensere og tøfler som jeg gir bort til jul. Samboeren min mener at disse ikke «teller» på lik linje med kjøpte gaver... jeg har funnet meg i dette og tenkt at han sikkert føler på at disse gavene blir mer fra meg enn fra oss. 

I år har det seg imidlertid slik at økonomien vår har blitt svært trang, og vi jobber hardt for å holde tritt med utgifter... 

Kan ikke da en hjemmelaget gave være nok? Jeg betaler jo tross alt for garnet og de jeg gir det til virker å bli glade for gavene. Må det virkelig legges inn en kjøpegave ved siden av for at gaven skal telle?

Hadde jeg fått hjemmestrikkede gaver til jul, så hadde jeg blitt kjempeglad! Tipp topp gaver spør du meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ham betale for garnet, så strikker du. Tror du kan ha rett i at han føler gaven er fra deg, slik unngår du det. 
Enig med den som sa at skikkelig håndverk er luksusgaver. Helt topp!

Mener dog å huske at i min oppvekst (80-90-tallet) var det en holdning om at hjemmelagde gaver ikke telte helt. Men heldigvis har vinden snudd! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagede gaver er de jeg setter mest pris på! Nå er jeg ikke glad i å få gaver egentlig, men de jeg virkelig setter pris på er de som viser omtanke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Fortell han at du fortsatt vil gi selbuvåtter og tøfler og gensere, men at dere godt kan kjøpe istedenfor at du lager. 

Så kan du jo vise han hva det vil koste, så kan han selv avgjøre hva som er best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker hjemmelagde gaver, spesielt strikka votter, luer, sitteunderlag osv. Setter mye mer pris på det enn enda en lysestake liksom.

Anonymkode: 86592...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/11/2019 at 3:00 PM, AnOnYm jEnTe. said:

Dette er en evig diskusjon hos oss, jeg er glad i å strikke og lager derfor mange julegaver selv. 

Jeg lager selbuvotter, div. gensere og tøfler som jeg gir bort til jul. Samboeren min mener at disse ikke «teller» på lik linje med kjøpte gaver... jeg har funnet meg i dette og tenkt at han sikkert føler på at disse gavene blir mer fra meg enn fra oss. 

I år har det seg imidlertid slik at økonomien vår har blitt svært trang, og vi jobber hardt for å holde tritt med utgifter... 

Kan ikke da en hjemmelaget gave være nok? Jeg betaler jo tross alt for garnet og de jeg gir det til virker å bli glade for gavene. Må det virkelig legges inn en kjøpegave ved siden av for at gaven skal telle?

Unnskyld altså, men for en materialistisk dust. Gaver du har brukt masse tid på teller ikke? Hadde virkelig bedt han tatt en bolle. 

Anonymkode: 7e0ab...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på, gir man noe folk ønsker seg så teller det da veldig mye. 

Anonymkode: c71bc...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det teller like mye her ihvertfall, sånn bortsett fra de raggsokkene jeg får av mormor annenhvert år som ligger og støver ned i skuffen.. I år har jeg ønsket meg kluter istedenfor, de elsker jeg! Strikkede eller hjemmelagde gaver er noe jeg setter høyt, og også noe jeg lager selv. Jeg strikker ikke, men limer visst sammen skrot blant annet da i følge noen tidligere i tråden her. En gave som ga stefattern tårer i øynene til jul i fjor, så jeg tviler på at det er skrot gitt. Nei, hjemmelagde gaver er fint og best i mine øyne, så lenge mottaker har bruk for de😊😁 Heller hjemmelagde gaver som blir brukt, enn kjøpte gaver som ingen har bruk for. 

Anonymkode: 24371...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delt. Strikkeklær og liknende teller i høyeste grad og jeg blir veldig glad for det.
 

Derimot hjemmelaget snop, bakverk osv setter jeg lite pris på. Vet aldri hvordan hygienen rundt tillagingen er, og jeg baker/lager mye selv (den tingen jeg er ordentlig god på), så her i huset foretrekker vi det jeg lager. Dermed går spiselige hjemmelagde ting i søpla.
 

Synes forøvrig dette med å gi glass med brente mandler, musli og karameller osv er veldig upersonlig. Ikke dersom du er skikkelig god på å lage noe spesielt og dette blir godt mottatt, men ser veldig ofte tips til billige julegaver «bare sleng sammen noen mandler eller noe sånt». Da kan man godt la være. 

Anonymkode: d1ce9...cc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmelagede gaver er de jeg setter mest pris på også, for man vet hvor mye jobb som ligger bak. Ta f.eks. strikkede votter. Garnet koster og vedkommende som har strikket vottene har brukt av sin fritid til å glede meg som mottaker. Det er mye mer kjærlighet i hjemmelagede gaver :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan det blir billigere å strikke. Jeg slo på stortromma i fjor og kjøpe inn garn på 50% og slikt for å strikke gensere, luer, jakker o.l. Holdt på fra juni, så nesten alle fikk strikka gaver. Samlet prislapp ble 10000 for 20 gaver + tiden jeg brukte. Er det billig? 

Anonymkode: 361f1...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Hjemmelagede teller mer. Tenk på all den tid og omtanke giveren gir meg. Hver gang jeg bruker votter og sokker jeg har fått, tenker jeg på giveren😀 Jeg ønsker meg alltid hjemmestrikk fra folk jeg vet strikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.11.2019 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Jeg er delt. Strikkeklær og liknende teller i høyeste grad og jeg blir veldig glad for det.
 

Derimot hjemmelaget snop, bakverk osv setter jeg lite pris på. Vet aldri hvordan hygienen rundt tillagingen er, og jeg baker/lager mye selv (den tingen jeg er ordentlig god på), så her i huset foretrekker vi det jeg lager. Dermed går spiselige hjemmelagde ting i søpla.
 

Synes forøvrig dette med å gi glass med brente mandler, musli og karameller osv er veldig upersonlig. Ikke dersom du er skikkelig god på å lage noe spesielt og dette blir godt mottatt, men ser veldig ofte tips til billige julegaver «bare sleng sammen noen mandler eller noe sånt». Da kan man godt la være. 

Anonymkode: d1ce9...cc1

Hjertens enig! Som med andre gaver er det viktig å se mottakeren an når det gjelder hjemmelagde gaver. 

Jeg er f.eks. elendig med håndarbeid, og blir kjempeglad for hjemmestrikk og liknende til både meg selv og ungene; på den andre siden er jeg en racer på kjøkkenet (noe som er velkjent i omgangskretsen) og blir litt i stuss når folk gir meg brente mandler og sånt - skulle tro de overhodet ikke kjente meg. :klo: På samme måte ville det være idiotisk om jeg skulle strikke votter til min svigermor, som sannsynligvis kan strikke meg under bordet med hendene bundet på ryggen. 

Men når det er sagt, så tror de aller fleste som ikke er ihuga strikkere selv hadde blitt kjempeglade for strikkede gaver, så han mannen din bør bare rulle inn. 

Anonymkode: ffc85...ef7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt hoppende glad for hjemmestrikk i julegave. Teller faktisk mye mer enn en kjøpt gave! Du bruker tid, velger hva du skal strikke til mottaker, velger farger og garn. Jeg strikker selv, men hadde blitt så glad for småstrikk som sokker, tøflet, votter og skjerf. Større plagg regner jeg med er kun for utvalgte for da ligger det veldig mange timers jobb bak.

Anonymkode: af9d2...e91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...