Gå til innhold

Nå rådes svenske kvinner til å slumme.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sirkelen

Problemet er at det faktisk er en sammenheng mellom utdanningsnivå og det å ha gode verdier som menneske (prioritere helse, ansvarlighet, kulturell dannelse, generell kunnskap, smak, vidsyn, toleranse, nysgjerrighet).

Det går dessverre utover de som har yrkesfag og ellers er bra mennesker med gode verdier. Du kan ikke sette dem i samme bås som pølsespisende rørleggere som aldri har vært på et teater hele sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirkelen

Mennesker elsker å snakke om likhet, men selv barn i barneskolen «skjønner» intuitivt hvem av sine klassekamerater som blir «elite» og hvem som blir «slum». Og hvem som er noenlunde i midten. Dette viser seg jo å stemme godt når man blir voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
13 minutter siden, Sirkelen skrev:

Noen yrker og bransjer er bare mye viktigere og mer lønnsomme enn andre. Det blir ikke kriseoppslag på Dagsnytt om landet har en enorm mangel på negldesignere.

Det er sant og jeg er ikke uenig i det. Men det vi snakker om her er en klassereise og sosial mobilitet som enkelte ikke har fått anledningen til å være med på (man må heller ikke utelukke at enkelte ikke vil eller ønsker å foreta en slik klassereise). Folk som er ufør, syke, handikappede osv. er jo forhindret fra det. Man ønsker å tilrettelegge ting for rullestolbrukere, men hvor mange blir faktisk ansatt i jobber?

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
3 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Det er sant og jeg er ikke uenig i det. Men det vi snakker om her er en klassereise og sosial mobilitet som enkelte ikke har fått anledningen til å være med på (man må heller ikke utelukke at enkelte ikke vil eller ønsker å foreta en slik klassereise). Folk som er ufør, syke, handikappede osv. er jo forhindret fra det. Man ønsker å tilrettelegge ting for rullestolbrukere, men hvor mange blir faktisk ansatt i jobber?

Det er klart at noen blir forhindret i å nå det samfunnsnivået og det yrket de egentlig hadde hørt mest hjemme i, på grunn av faktorer de ikke rår over selv. Slik som sykdom, uførhet og handicap, som du nevner over. Dette er klare unntak fra den generelle regelen om at folk ofte havner der de hører hjemme i samfunnspyramiden. Men disse gruppene er klart i mindretall, og ingen fornuftig person vil klandre dem for deres problemer. Når du snakker med en ufør fra en høyt utdannet familie, kan du ikke merke «ufør» fra samtalen. Snarere vil en slik person typisk være kunnskapsrik, kulturell og dannet, akkurat som en høyt utdannet person ofte er. Dette handler om kulturell kapital og gener fra familien. 
 

At det finnes slike forskjeller, er ingen unnskyldning for å være nedlatende eller overdrevent snobbete mot de som har yrkesfag. Men her i sosialdemokratiske Norge er det vanskelig å snakke om klassesamfunnet og dets pyramidale natur. Meritokratiet i utdanningsløpet sørger for at de på toppen generelt har det beste av alt: mest penger, best utdanning, mest kunnskap, mest kulturell dannelse, best gener og best helse, best utseende og beste sosiale miljø. 
 

Det ligger rett og slett i menneskets natur å søke å optimere sitt eget liv basert på de ressursene man har, og da får du en slik pyramide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Det er sant og jeg er ikke uenig i det. Men det vi snakker om her er en klassereise og sosial mobilitet som enkelte ikke har fått anledningen til å være med på (man må heller ikke utelukke at enkelte ikke vil eller ønsker å foreta en slik klassereise). Folk som er ufør, syke, handikappede osv. er jo forhindret fra det. Man ønsker å tilrettelegge ting for rullestolbrukere, men hvor mange blir faktisk ansatt i jobber?

Jah... Stephen Hawking var multihandicappet. Det forhindret ikke ham fra noe som helst. Det er mye viljen det står på. 

Anonymkode: 93301...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jah... Stephen Hawking var multihandicappet. Det forhindret ikke ham fra noe som helst. Det er mye viljen det står på. 

Anonymkode: 93301...d9c

Hvor mange funksjonshemmede er det på din jobb? Veldig smart å referere til en person fra "kremen" i samfunnet.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har svært lang utdannelse, og er gift med en bondemann med vgs. Helt perfekt!

Anonymkode: b3f2d...81d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jah... Stephen Hawking var multihandicappet. Det forhindret ikke ham fra noe som helst. Det er mye viljen det står på. 

Anonymkode: 93301...d9c

Dette er sant. Og det er en gjensidighet her: Jo mer samfunnet er villig til å legge til rette og hjelpe, jo mer kan det få tilbake fra handikappede personer. Alle kan bidra med noe, uansett hvor lite. Behøver heller ikke være lønnet arbeide.

Om samfunnet ikke hadde investert i et geni som Hawkings hadde det blitt mye fattigere på vitenskapelig innsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

Hvor mange funksjonshemmede er det på din jobb? Veldig smart å referere til en person fra "kremen" i samfunnet.

Handikappede fortjener mye mer støtte fra samfunnet om de ønsker å bidra i arbeidslivet.

Et geni som Stephen Hawkings er et ganske spesielt eksempel, men likevel veldig inspirerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Dette er sant. Og det er en gjensidighet her: Jo mer samfunnet er villig til å legge til rette og hjelpe, jo mer kan det få tilbake fra handikappede personer. Alle kan bidra med noe, uansett hvor lite. Behøver heller ikke være lønnet arbeide.

Om samfunnet ikke hadde investert i et geni som Hawkings hadde det blitt mye fattigere på vitenskapelig innsikt.

Så er spørsmålet; hvor mye investerer samfunnet i mennesker med funksjonshemminger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

Så er spørsmålet; hvor mye investerer samfunnet i mennesker med funksjonshemminger?

Altfor lite per i dag. Men det skjer en bedring. Og man må jo også ta det økonomiske i betraktning, men jeg synes dette er vel anvendte penger.

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har svært lang utdannelse, og er gift med en bondemann med vgs. Helt perfekt!

Anonymkode: b3f2d...81d

Hva har dere mest til felles? Det er jo ofte det som avgjør og er limet i et forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 007_008_007
1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Det å forhindre «forslumming» er uansett et fellesansvar, uavhengig av samfunnsklasse og kjønn. Alle må bidra.

For å bevare fellesskapet må man ikke stemme på liberalistiske partier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

For å bevare fellesskapet må man ikke stemme på liberalistiske partier 😄

Jeg er ikke så glad i liberalisme selv, har tatt helt overhånd og kan være skadelig.

Men det er mange andre viktigere ting vi kan gjøre som individer og fellesskap for å hindre forslumming. Dette har ikke noe med partipolitikk å gjøre.

Vi har alle ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En faktor er jo at det er "bare" for damer å dra til Danmark og få barn på egenhånd. Jeg er en høyt utdannet kvinne, og dersom jeg var singel hadde jeg heller gått for det, enn å ta til takke med en fra "slummen" (hva nå det innebærer...). Forskjellen i dag versus for mange år tilbake, er at damer ikke trenger en mann. Verken økonomisk eller for å få barn. 

Ikke alle uten utdanning er håpløse, men sjansen for å finne gull blant dem er lavere enn i akademia. Det finnes sikkert intelligente menn med gode verdier og spennende interesser blant håndverkere, men det er er flere av dem på Universitetet...

Anonymkode: ca487...f1a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wow, var ikke klar over at jeg slummet når jeg fant min deilige brannmann 😍🥰♥️😂😂😂😂😂😂😂😂😂🏼 

Skal herved aldri slutte med det og oppfordrer alle andre kvinns til litt slumming 😂

Anonymkode: 17e54...672

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En faktor er jo at det er "bare" for damer å dra til Danmark og få barn på egenhånd. Jeg er en høyt utdannet kvinne, og dersom jeg var singel hadde jeg heller gått for det, enn å ta til takke med en fra "slummen" (hva nå det innebærer...). Forskjellen i dag versus for mange år tilbake, er at damer ikke trenger en mann. Verken økonomisk eller for å få barn. 

Ikke alle uten utdanning er håpløse, men sjansen for å finne gull blant dem er lavere enn i akademia. Det finnes sikkert intelligente menn med gode verdier og spennende interesser blant håndverkere, men det er er flere av dem på Universitetet...

Anonymkode: ca487...f1a

I så fall kan ikke disse damene lenger klage over at beilerne ikke står i kø. Både menn og kvinner har glemt at de faktisk utfyller hverandre. Men i jaget etter frihet fra forpliktelser så glemmer man "naturen". Fordi om man kan trenger ikke bety at det er nødvendigvis er rett for en i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, 007_008_007 skrev:

I så fall kan ikke disse damene lenger klage over at beilerne ikke står i kø. Både menn og kvinner har glemt at de faktisk utfyller hverandre. Men i jaget etter frihet fra forpliktelser så glemmer man "naturen". Fordi om man kan trenger ikke bety at det er nødvendigvis er rett for en i det lange løp.

Når mennene slutter å si at det ligger i kvinnens natur å ha eneansvaret for rydding og vasking, skal vi høre mer på naturen. 

Anonymkode: 93301...d9c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En faktor er jo at det er "bare" for damer å dra til Danmark og få barn på egenhånd. Jeg er en høyt utdannet kvinne, og dersom jeg var singel hadde jeg heller gått for det, enn å ta til takke med en fra "slummen" (hva nå det innebærer...). Forskjellen i dag versus for mange år tilbake, er at damer ikke trenger en mann. Verken økonomisk eller for å få barn. 

Ikke alle uten utdanning er håpløse, men sjansen for å finne gull blant dem er lavere enn i akademia. Det finnes sikkert intelligente menn med gode verdier og spennende interesser blant håndverkere, men det er er flere av dem på Universitetet...

Anonymkode: ca487...f1a

Det finnes jo sædbanker med sæd fra høyt utdannede menn, og tilogmed nobelprisvinnere. Dette hadde vært en mye bedre start for barnet enn en lavt utdannet mann. Det ideelle er jo at far og mor bor sammen, men enig med deg i at dette kan være en bedre løsning i noen tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...