Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Å føle seg alene blant mange på juleaften

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg er en av de heldige som alltid har noen å feire jul med. Men samtidig så føler jeg meg veldig alene på juleaften, til tross for at jeg sitter rundt et bord med minst 7 andre. Er det noen som har det som meg?

Jeg er i midten av 30 årene, er singel og barnløs. Til jul blir jeg invitert til å feire jul sammen med min søster og hennes familie (mann, barn og svigerfamilie). Dette innebærer for det første at jeg må kjøpe inn minst 6 julegaver, barna til søster, henne og mannen, samt fellesgave til hennes svigerforeldre. Jeg føler at alle disse gavene utgjør et stort innhogg i budsjettet mitt som student. Men det er likevel ikke det økonomiske som plager meg mest. Det er ensomheten. 

Jeg føler meg alltid veldig alene rundt bordet, jeg er liksom der på nåde. Samtalene dreier seg stort sett om barna til søster og det er stortsett unga som er i fokus på juleaften. Hvis det ikke er barna snakker de om noe annet de har gjort sammen, søstera mi er mye sammen med svigerfamilien sin. Jeg føler meg veldig utenfor og ender ofte opp på sofaen med fjernkontrollen i hånden, når middagen er overstått. Under julegavene får jeg maks 2 gaver. 

Min mor er ikke i blant oss lengre, men jeg savner virkelig julekvelden som hun stelte i stand. Der var alle inkludert og jeg følte meg velkommen på ekte. 

Utenom min søster har jeg også tilbud om å feire hos min tante, men der er det igjen samme problemstilling, igjen er det tantes barn og barnebarn som er i fokus. 

Jo mer jeg tenker på dette, jo mer plager det meg. Synes det er trist, men føler ikke jeg skal klage jeg blir i hvertfall invitert. 

Anonymkode: 8f827...3d0

Fortsetter under...

AnonymBruker

Istedenfor å melde deg ut med fjernkontrollen kan du velge å inkludere deg selv. Bidra, snakk med barna, ta del i samtalene, gi litt av deg selv og ikke sitt på gjerdet. 

Anonymkode: fc090...343

AnonymBruker

På tide å slutte å være sjalu på ungene og heller prøve å inkludere deg selv litt. Det er ikke alle andres ansvar å inkludere deg i alt, du må vise engasjement du å. 

Anonymkode: 8d8fc...73d

AnonymBruker

Drit i å kjøpe julegave til så mange da. Blås alle gavepengene på noe gøy til nieser og nevøer, vær med dem når de pakker opp. Svigerforeldrene til din søster kan du skippe, når du ikke ville kjøpt hvis dere ikke feiret sammen. Din søster og mannen kan du skippe til fordel for barna. Eller kjøp en god vin til dem for vertsskapet. Så kjøper du et par-tre ting til deg selv, fra julenissen, så koser du deg med det. En god bok, en ny genser osv.

Anonymkode: 21759...37c

AnonymBruker

Å føle seg alene sammen med noen...det er så trasig at jeg ville heller vært helt alene hjemme...selv på julaften.

Anonymkode: 3aae5...f1a

AnonymBruker

Er du virkelig i midten av tredveårene og har enda ikke skjønt hvorfor julaften handler om barna i barnefamilier? Jeg skjønner kjempe godt at det kan bli kjedelig for deg som er barnløs, men du høres jo sjalu ut på barna. Dersom du ikke liker barn/aktiviteter som inkluderer barn så får du vel heller bare feire alene da?

Det høres ut som søsteren din og svigerfamilien deler mer av hverdagen sammen enn du gjør sammen med noen av dem. Det er da naturlig at praten flyter mindre anstrengt mellom dem, og at de snakker om ting som har skjedd sammen/barna. Du må jo prøve å aktivt bidra til samtaler selv, du kan ikke legge dette ansvaret over på dem. At du er der «på nåde» er jo bare tull. Du er nok mer enn hjertelig velkommen, men det høres ut som du burde by litt mer på deg selv. Ta litt plass i samtalen, så vil du også bli mer inkludert. Dersom du bare sitter der å sier ingenting så vil du jo selvsagt føle deg som «stolpynt».

Og angående gaver; du trenger da virkelig ikke kjøpe så mange/dyre gaver! Kjøp fks et brettspill felles til alle ungene, en flaske vin eller lignende til vertskapet og en boks (rimelig) konfekt til svigers, så er du i mål? Kan forsåvidt droppe svigerforeldrene også, dersom du ikke treffer dem ellers).

Anonymkode: e22a5...7b8

Annonse

AnonymBruker

Det høres ut som om du ennå ikke har skjønt at julaften hovedsaklig er for barnas del? Som om du er sjalu på småtrollene, og føler at oppmerksomheten skulle vært rettet mot deg, en kvinne i tredveårene, istedenfor barna.

Stram deg opp litt. Prøv å glede deg over barnas glede på julaften. Du får heller bli hjemme og føle deg ensom der da, vet du, når du ikke klarer å glede deg over barnas jul.

Anonymkode: 6530a...729

SoWhat?

Du føler at du ikke kan klage, og så er det akkurat det du gjør?  Jeg har ikke vanskelig for å få sympati med andre, men her stoppet det for meg. Du sitter faktisk og syter for at fokus blir på barna. Det går bare ikke an. Du kan fint komme inn i samtalen ved å stille spørsmål, si noe du også. At du føler at du er der på nåde kan jeg ikke skjønne. 

Og du setter deg i sofaene med fjernkontrollen altså? Melder deg ut? Det er sikkert hyggelig for både vertskap og de andre gjestene. Og klage på hvor få gaver du får? Nei, nei og nei. 

Du har full mulighet til å sitte hjemme hos deg selv hvis du vil. Makan altså. 

AnonymBruker

Jeg skjønner frustfasjonen, men julaften er nettopp for barna.

Du sier at samtalen dreier seg om barna, men hva åpner du opp for å prate om? 

Ønsker du at alle skal henvende seg til deg først, eller prøver du å initiere en samtale om deg selv?

Å ende opp i sofaen med fjernkontrollen velger du selv, og du signaliserer med dette at du ikke bryr seg om de andre. Kanskje de tror du ikke bryr deg og derfor lar deg være enda mer i fred?

Anonymkode: fd1f9...803

AnonymBruker

Gjør en masse hyggelig med din søster og barna, alene og sammen nå før jul, så skal du se du får noe å snakke om og en naturlig plass rundt bordet. Bake julekaker (sammen!) som du tar med? Lage noen julegaver? Handle gaver? Gå på noe julearrangement barna har? Være med i planleggingen. Hjelpe søsteren din med forberedelser. Be hjem til deg på søndagsmiddag. 
6 julegaver er veldig lite å handle for noen over 30. 

Anonymkode: 9cfd2...b5b

AnonymBruker

Jeg kan faktisk skjønne at julaften ikke føles det samme lenger, nå når du må feire med din søsters svigerfamilie. Det er jo noe eget og avslappende å bare feire med kun sine nærmeste. Og jeg kan også skjønne at du føler deg litt utenfor. Synes ikke du trenger å kjøpe til de voksne, du kjøper kun til barna, og kan gi beskjed om dette på forhånd. Selv skal jeg ha tantebarnet mitt her( på 30)og hun gav beskjed på forhånd at hun rett og slett ikke har penger til å kjøpe gave til oss voksne.For meg er det gave nok at hun kommer, og det er jeg helt sikker på at din søster føler også.

Anonymkode: 81e97...8c9

AnonymBruker

Det er ikke forsent å få egen familie da. Nå mener jeg ikke nødvendig egne barn, men mann. Get to work, girl!

Anonymkode: 89ad3...425

WhisperingWind

Om du har dårlig økonomi så forstår vel familien at du kun gir oppmerksomhet til barna. 

Og ærlig talt. Er det barn tilstede så handler julen faktisk om barna. 

Om du ikke har glede av å tilbringe julen der så dropp det heller. Eller involer deg og ikke kun tenk på deg selv og antall gaver du får. Betyr virkelig antall julegaver noe når en er over 18?

Annonse

AnonymBruker

Julaften er for barna. Så vi har meldt oss ut av familiejul for noen år. 

Da har vi en rolig og sen middag, med vin, i stedet for hive-i-seg-maten klokka 17. Vi hører på julemusikk i stedet for skrik og skrål. Vi snakker med hverandre, i stedet for å prøve å holde en samtale med noen som korrigerer/hjelper/irettesetter barn på annethvert utpust. Vi åpner en og en gave, i sakte tempo, i stedet for å være vitner til kaos av papir, krangling og tårer. Og vi slipper at TVen står på, med alt for høyt volum, så snart tålmodigheten til de voksne er slutt. 

Melder oss nok inn igjen om noen år da småtrollene har blitt tenåringer, og det igjen blir mulig å holde en samtale med andre voksne. 

Anonymkode: 3e398...193

AnonymBruker

Å være singel og barnløs kan nok være litt kjipt i jula. Det er noe eget med barn og jul. Har man egne barn så blir fokuset på dem, slik er det bare.

Angående gaver, hvis ikke du får gaver fra svigerforeldrene til søsteren din, så dropp å kjøpe. Jeg støtter forslaget om ha med vin.

Og foreslår at du tar litt ekstra vin selv. Det er jo fordelen med å ikke ha barn, man kan drikke hihi 

Anonymkode: 46545...272

AnonymBruker

Gir du ikke julegaver til tantebarn hvert år? Uansett om du er der eller ei? Hva med bursdager? Gir du ingenting? 

Du vet jo at julen kommer til samme tid hvert år.. er ikke så vanskelig å legge av 1000-2000kr i løpet av et år vel? Jeg har dårlig råd selv men sparer likevel 200kr mnd tii julegaver. 

Og når du er invitert et sted og kun får to gaver. Det er sånn det er å være voksen. Mindre gaver!  (som regel får du gave fra de du selv gir gave til)

du minner om min bror sånn han var før. Kom til dekket bord. Pratet ikke med noen. Kjøpte ikke gaver (mamma fikset det for han)  Og satt seg i sofaen med mobilen. Så fort klokken er over åtte på kvelden stakk han ut. Han er i 30-årene. Tok en alvorsprat med han hele gjengen etter 2-3 år med denne oppførselen. 

Det er ikke blitt perfekt men det er blitt bedre.

Han gjorde dette fordi han 1) ikke var interessert i ungene 2) ikke følte han hadde noe å snakke om 3) ikke tenkte på hvordan oppførselen hans påvirket alle oss andre. 

Nå bidrar han; hans oppgaver: lufter hundene før middagen og hiver matavfall etter middagen. Etter middag tuller han litt med ungene, snakker litt med alle gjestene og selv om han fremdeles går tidlig føles det ikke på samme måten lengre. 

Så mitt forslag; kjøp gaver til ungene. Vertinnegave til din søster (vin & sjokolade eller blomst)

Reis tidligere til din søster. Skrell poteter, dekk på bordet. Ta del i arbeidet. Kanskje det er lettere å komme inn i samtalene når du har vært der en stund? Ikke sett deg i sofaen etterpå. Rydd av bordet. Hjelp med oppvasken. Spør om ungene vil spille et spill. Kanskje noen flere voksne blir med? 

Og ikke sett deg i sofaen med mobil eller fjernkontrollen i hånden. Du er voksen nå. Ikke 16 år,

Anonymkode: 74677...71c

AnonymBruker

Jeg skjønner deg, synes kosen med julen ble ødelagt da broren min fikk barn. Nå drar jeg til familien hvert andre år når de ikke er der. Men kan feire med kjæresten min de andre årene. Har du venner i samme situasjon? Kanskje dere kan finne på noe sammen?

Anonymkode: 4ce40...5a7

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du virkelig i midten av tredveårene og har enda ikke skjønt hvorfor julaften handler om barna i barnefamilier? Jeg skjønner kjempe godt at det kan bli kjedelig for deg som er barnløs, men du høres jo sjalu ut på barna. Dersom du ikke liker barn/aktiviteter som inkluderer barn så får du vel heller bare feire alene da?

Dette tenker jeg også. Jula er annerledes når man er voksen. Man setter seg selv tilside og har fokus på at de rundt deg skal ha det hyggelig. Det viktige er å gi, ikke nødvendigvis fysiske gaver, men i tid, samvær og hygge til de som står deg nærmest. Du høres ut som en furt 20-åring mer enn noen i midten av 30-åra. Men om du syns det er slitsomt så feir jula på en annen måte da. Her er vi 2 venninner som skal feire sammen i år, fordi vi begge er uten barna denne jula og vi har begge lite familie rundt oss. For å si det sånn, vi er mange som av ulike grunner feirer julen på en annen måte enn vi ideelt hadde ønsket, men det er opp til oss selv å gjøre det beste ut av det. Slutt å forvente ting av andre, så vil livet ditt begynne å gå framover. Jeg får også maks 2 julegaver normalt, i tillegg til noe ungene har aget evt (som er de fineste gavene jeg vet å få). Det er helt normalt når man er voksen.

Anonymkode: 8e889...313

Kontorotta

Det første jeg hang meg opp i, var at du måtte kjøpe julegave til barna til din søster, fordi du er invitert. Tantebarn kjøper jeg gaver til, uansett om jeg er invitert eller ikke. Søsken får også gave, selv om vi ikke feirer jul sammen. Svigerforeldrene trenger du ikke kjøpe til.

Ellers så kan jeg jo forstå deg. At det føles ensomt ut. Du er alene, det kan se ut som om de andre har sterkere bånd seg mellom. Det blir jo mye fokus på barna. Kvelden blir lagt opp rundt barna. Det var derfor jeg et par ganger valgte å feire jul alene, når barna var hos faren. For ikke å bli minnet på savnet etter egne barn.

Samtidig forstår jeg ikke. Det er snakk om din søsters barn. Hva slags forhold har du til dem resten av året? Liker du barn? For når jeg er sammen med andres barn, liker jeg å ta del i samtalen sammen med dem. Gjerne leke eller spille med dem. Lære dem å kjenne.

Men alle liker ikke barn, har ikke planer om å få det. Og hadde det vært meg, ville jeg nok takket nei til invitasjonen på julaften, enten feiret alene, eller sammen med venner. Eller gått et sted hvor det arrangeres julefeiring.

Ellers når det kommer til gaver, så teller jeg aldri gaver jeg får eller gir. Hos oss er det faktisk svigermor som får aller flest gaver. Flere gaver en barnet her i huset på 9.

Se forbi gavestyret, føl deg elsket fordi du blir invitert og ta et valg du blir fornøyd med. Gjør det beste ut av valget ditt. Om du blir sittende alene, eller om du feirer med søster.

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner frustfasjonen, men julaften er nettopp for barna.

Anonymkode: fd1f9...803

Nei, det er den ikke. Den er for alle, og så er det ekstra hyggelig om man har noen man er glad i man kan tilbringe julaften med.  Slik ts har.

Anonymkode: 3cba5...766