Gå til innhold

Jeg drikker ikke kaffe, te eller alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

At du ikke liker kaffe eller te: ok. Jeg liker ikke brus. Aldri vært en issue.

Men i forhold til alkohol så er dette min erfaring: jeg har to venninner som er avholds. Den ene liker ikke smaken, og den andre har valgt det bort fordi hun hadde problemer. Fair enough. Men begge er mye mer opptatt av at de ikke drikker, og mer selvbevisste på det, enn det omgivelsene er. Venner og bekjente bryr seg ikke så mye om det som det de selv tror. Vi legger ikke merke til hva du har i glasset. De skaper en slags mytologi om at alle har innvendinger mot at de ikke drikker, og det stemmer rett og slett ikke. De få kommentarene fra idioter representerer ikke majoriteten. 

Anonymkode: 39514...7c3

Man blir litt paranoid av alle kommentarene da. Selv er jeg ikke avholds, men liker ikke å drikke mye. Pleier å snike til meg alkoholfri øl i baren uten at noen ser det. De gangene folk «oppdager» det, blir det et kjempetema, folk smaker på ølen og sier «æsj», kjøper til og med alkoholholdige drikker til meg.

Og vi er ikke studenter lenger, men godt voksne...

Anonymkode: 84dd1...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oioioi.... stopp verden, TS drikker ikke kaffe, te eller alkohol!

Anonymkode: 4c90c...ef9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter å tro at folk blir sjokkerte men. At de blir overrasket kan jeg forstå, og jeg hadde kanskje lurt på om du var mormoner. Men ikke spurt.

Poenget er at det er vanlig å ikke bare like kaffe, men å like det godt også. Te ikke fullt så vanlig, og alkohol i en eller annen form er også vanlig.

Så hva gjør det om man får kommentarer egentlig? :vetikke:   det er jo ikke kritikk!  Folk er så hårsåre noen ganger syns jeg. Jeg tror i 99% av tilfellene hvor folk får vite hvor jeg er fra, at de kommenterer mat, og at jeg må være flink til å lage det. Det skjer så og si hver gang. Jeg er ikke spesielt flink til å lage mat nei, men jeg bryr da vel meg ikke om det! Det er det folk forbinder med landet, og det skjønner jeg jo. Alt en skal oppfatte som plagsomt og slitsomt og irriterende. Stress ned 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2019 den 6.22, AnonymBruker skrev:

Et liv uten verken kaffe eller te høres veldig kjedelig ut!

Anonymkode: 70009...3ba

Jeg drikker hverken kaffe eller te, og har det ikke kjedelig av den grunn😀 er ikke noe glad i varm drikke, det blir bare feil..: drikke skal være forfriskende og slukke tørst syns jeg, og det gjør den ikke nården er varm. Kaffe smaker dessuten ikke godt, men lukter nydelig før den er traktet da

Anonymkode: 304df...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg hadde et liv uten kaffe og alkohol vært kjedelig. Hva gjør du når du skal kose deg?

Anonymkode: 87e75...f83

Herlighet. Det finnes mange måter å kose seg på som ikke innebærer alkohol eller kaffe.Bruk fantasien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2019 den 8.20, AnonymBruker skrev:

Hva er dette for et svar? Kanskje dine venner ikke bryr seg, men folk legger seg gjerne opp i slikt. Jeg er 40 og får kommentarer på at jeg ikke spiser kake, at jeg drikker alkoholfritt øl osv.

Anonymkode: 84dd1...71b

At ikke folk kan passe sine egne saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker heller ikke alkohol, kaffe eller te. Og ja, enkelte reagerer, men det har blitt mindre med tiden. Var verre når jeg var i 20-årene. 

Det er kjipt når folk ikke respekterer deg, men man får bare heve seg over det. Det går seg til, er min opplevelse ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SoWhat? skrev:

Nekter å tro at folk blir sjokkerte men. At de blir overrasket kan jeg forstå, og jeg hadde kanskje lurt på om du var mormoner. Men ikke spurt.

Poenget er at det er vanlig å ikke bare like kaffe, men å like det godt også. Te ikke fullt så vanlig, og alkohol i en eller annen form er også vanlig.

Så hva gjør det om man får kommentarer egentlig? :vetikke:   det er jo ikke kritikk!  Folk er så hårsåre noen ganger syns jeg. Jeg tror i 99% av tilfellene hvor folk får vite hvor jeg er fra, at de kommenterer mat, og at jeg må være flink til å lage det. Det skjer så og si hver gang. Jeg er ikke spesielt flink til å lage mat nei, men jeg bryr da vel meg ikke om det! Det er det folk forbinder med landet, og det skjønner jeg jo. Alt en skal oppfatte som plagsomt og slitsomt og irriterende. Stress ned 

Det er vel noe med at man blir lei av kommentarene. Det er ofte ikke snakk om noen få.

Nå begynner mine kolleger å bli vant til det, så sjeldent et tema på jobb, men på jobbtilsetninger der man møter andre enn bare sine kolleger blir det ALLTID et tema. Jeg prøver f.eks med brus i vinglass for å skjule det, for når man er på den femte-sjette-syvende kommentaren blir jeg lei. Jeg blir ikke fornærma, det er bare så ufattelig irriterende!

Og enkelte virker nesten fornærmet, som jeg dømmer deres valg fordi de drikke alkohol. Vel. Nei. Jeg drikker ikke alkohol fordi det smaker vondt. Jeg er heldigvis voksen og kan velge selv hva jeg drikker. 

Det har blitt bedre med tiden, men altså, det handler ikke om å være hårsår, men å være drittlei av at folk skal bry seg om hva jeg velger å drikke eller ikke.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SoWhat? skrev:

Nekter å tro at folk blir sjokkerte men. At de blir overrasket kan jeg forstå, og jeg hadde kanskje lurt på om du var mormoner. Men ikke spurt.

Poenget er at det er vanlig å ikke bare like kaffe, men å like det godt også. Te ikke fullt så vanlig, og alkohol i en eller annen form er også vanlig.

Så hva gjør det om man får kommentarer egentlig? :vetikke:   det er jo ikke kritikk!  Folk er så hårsåre noen ganger syns jeg. Jeg tror i 99% av tilfellene hvor folk får vite hvor jeg er fra, at de kommenterer mat, og at jeg må være flink til å lage det. Det skjer så og si hver gang. Jeg er ikke spesielt flink til å lage mat nei, men jeg bryr da vel meg ikke om det! Det er det folk forbinder med landet, og det skjønner jeg jo. Alt en skal oppfatte som plagsomt og slitsomt og irriterende. Stress ned 

Om jeg ikke kjenner folk og de spør så er det helt i orden. Men når hver eneste anledning skal bli ett press om å drikke blir det slitsomt, dette fra folk jeg har kjent i årevis. Jeg har lyst til å hygge meg med folk uten å hver gang forsvare at jeg ikke drikker.  

Anonymkode: 84dd1...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å si at man ikke liker te er ganske snodig. Te finnes jo i allverdens av smaker fra svart te via alle slags urter, frukter, lakris, bær osv. 

Anonymkode: 574e0...4af

Ingenting snodig med det, da alt smaker høgg.

Drikker heller ikke kaffe, te, øl eller vin. De fleste som ''reagerer'' på dette er ofte generasjonen 40+
 

Anonymkode: a2a59...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg ikke kjenner folk og de spør så er det helt i orden. Men når hver eneste anledning skal bli ett press om å drikke blir det slitsomt, dette fra folk jeg har kjent i årevis. Jeg har lyst til å hygge meg med folk uten å hver gang forsvare at jeg ikke drikker.  

Anonymkode: 84dd1...71b

Hvis det er snakk om press, så blir det noe annet. Jeg skjønner ikke hva problemet er med at noen ikke drikker. Syns det er rart at folk maser om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det helt likt som deg. Aldri likt noen av delene og får alltid kommentarer som at jeg venner meg til det, eller annet type drikkepress der andre drikker alkohol. Nå er jeg 28 år og de holder fortsatt på 🙄 kaffe og alkohol er tydeligvis obligatorisk i Norge og det er sinnsykt mye drikkepress der ute.

Anonymkode: 53d86...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikker heller ikke te eller kaffe. Eller energidrikker for den slags skyld. Helt normalt, mange som ikke gjør det :) 

Endret av Eevee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ingen av delene jeg også, men sluttet å få kommentarer på det etter jeg bikket 25 tror jeg. Før det fikk jeg også kommentarer at jeg kom til å bli vant med det, at jeg måtte ha et kjedlig liv (ble ikke invitert på fest feks), at jeg en dag kom til å bli voksen osv osv. Grunnen til at jeg ikke drikker noe av det er fordi jeg ikke liker smaken, og så ser jeg ingen poeng i å venne meg til å like noe (alkohol spesielt) som ikke er noe godt for meg heller. 
men nå som jeg er eldre føler jeg ikke at noen bryr seg, av og til noen som skal overbevise meg om at deres drink er kanon, men kjenner ikke særlig på det presset nå som da jeg var yngre.

Anonymkode: f1840...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/22/2019 at 10:18 PM, AnonymBruker said:

Å si at man ikke liker te er ganske snodig. Te finnes jo i allverdens av smaker fra svart te via alle slags urter, frukter, lakris, bær osv. 

Anonymkode: 574e0...4af

 

On 11/22/2019 at 10:28 PM, AnonymBruker said:

Enig. Noen teer smaker jo nesten bare varmt vann med litt frukt oppi. 

Anonymkode: 8467e...3c5

Det er vel nettopp disse kommentarene TS er lei av? 

Jeg er heller ikke glad i te, og disse med fruktsmak er definitivt noe av det jeg absolutt ikke liker. 
Jeg drikker litt te om jeg er forkjøla, men ellers takker jeg nei fordi jeg ikke synes det er noe godt og foretrekker ett glass kaldt vann istedet. 
Har vært på te-smaking med over 30 ulike te-sorter, de fleste går ned, men ikke noe jeg ville forsynt meg av, og jeg ville takket nei om jeg fikk tilbud om disse. 
Jeg drikker kaffe og øl/vin selv, men det må da gå an å respektere at andre faktisk heller vil ha vann, brus/juice eller hva som helst, framfor å si "du har ikke smakt alle typer, du må smake mer, du må lære deg like" og slike kommentarer. 

Anonymkode: 76ae3...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kaffe, te og vin er jo alle drikker en lærer seg å like. Det er ikke noe man smaker første gangen og syns er godt. 

Jeg har lært meg å drikke alle de tingene fordi det er mange som liker det. Og da har man noe å servere osv. 

Hvis du ikke vil lære deg å like det, så må du tåle at noen få folk blir overrasket. Ikke verre enn det egentlig. 

Anonymkode: 9cb2c...c27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fordi folk får litt dårlig samvittighet for sin egen drikking. Jeg får alltid kommentarer på at jeg ikke spiser søtsaker. «Hva, skal du ikke ha? Hvorfor det? Slanker du deg? Hva tenker du da om meg, som er tjukkere enn deg? Jaja, jeg er ikke så opptatt av kropp, må da være lov å kose seg»

Som om jeg bryr meg om hva de spiser eller hvordan andres kropp ser ut? Jeg synes sukker er en uting, og stort sett ikke sørlig godt. Hvorfor skal man spise eller drikke noe man ikke har lyst på for å gi andre bedre samvittighet?

Det eneste jeg reagerer på med avholdsfolk er at de ofte krever/forventer å få noe «annen drikke» . Det synes jeg er både frekt og sært. Vil man ikke ha vinen så drikker man da bare vann? Hadde ikke falt meg inn å kreve å få noe annet hvis de andre spiser sjokolade/kake/boller etc. Da står man vel over da, ferdig med det. 

Anonymkode: 3be66...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...