Gå til innhold

Sykemeldt ansatt kommer tilbake på jobb, har ikke råd til å jobbe mindre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår at jeg har selv satt meg i denne posisjonen, men trenger sårt råd! 

I august var det en butikk som søke etter en ansatt, dette var en liten stilling på papiret men siden de hadde ansatt som var sykemeldt så ville jeg få hennes vakter i tillegg. Fikk beskjed på intervjuet at sykemeldingen skyldtes ekstrem svangerskapskvalme og at hun mest sannsynlig ikke kom tilbake før etter permisjonen (Ja, de hadde fått tillatelse fra den sykemeldte å fortelle meg om grunnen til sykemeldingen) fant da ut at jeg kom til å jobbe nok til å leve av lønnen. 

Fikk på fredag beskjed at de hadde hatt et møte med sykemeldte og hun ønsket å prøve å komme tilbake med gradert sykemelding. Ergo jeg har ikke råd til at hun skal komme tilbake! Selv om det er snakk om gradert, så har jeg ikke råd til å motta mindre lønn. 

Er det mulig å få noe støtte fra nav eller lignende pga tapt inntekt? 

Anonymkode: 9b17c...f14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir det ikkje muligheit for ekstravakter? Og dersom det er svangerskap, brukar det ofte å bli meir fråvere etterkvart. 

Skrevet

Hvor lenge har du jobbet der? Har den sykemeldte ansatte nylig kommet tilbake? 

Du kan få dagpenger om du ufrivillig har gått den i stilling, du kan da ikke ha mer enn 50% stilling. Men, jeg er usikker på hvor lenge du må ha jobbet i en stor stilling. 

Anonymkode: 2959d...c6c

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at jeg har selv satt meg i denne posisjonen, men trenger sårt råd! 

I august var det en butikk som søke etter en ansatt, dette var en liten stilling på papiret men siden de hadde ansatt som var sykemeldt så ville jeg få hennes vakter i tillegg. Fikk beskjed på intervjuet at sykemeldingen skyldtes ekstrem svangerskapskvalme og at hun mest sannsynlig ikke kom tilbake før etter permisjonen (Ja, de hadde fått tillatelse fra den sykemeldte å fortelle meg om grunnen til sykemeldingen) fant da ut at jeg kom til å jobbe nok til å leve av lønnen. 

Fikk på fredag beskjed at de hadde hatt et møte med sykemeldte og hun ønsket å prøve å komme tilbake med gradert sykemelding. Ergo jeg har ikke råd til at hun skal komme tilbake! Selv om det er snakk om gradert, så har jeg ikke råd til å motta mindre lønn. 

Er det mulig å få noe støtte fra nav eller lignende pga tapt inntekt? 

Mest sannsynlig ikke siden du antagelig likevel jobber mer enn det det står på papiret. Det er papiret som gjelder.

Anonymkode: 4fcf7...ceb

Skrevet

Hva er timene i kontrakten din? Det er det som gjelder her, når du har jobbet en såpass kort periode. Ellers må du finne deg enda en jobb på siden.

Anonymkode: c0d69...2e7

Skrevet
På 10.11.2019 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du jobbet der? Har den sykemeldte ansatte nylig kommet tilbake? 

Du kan få dagpenger om du ufrivillig har gått den i stilling, du kan da ikke ha mer enn 50% stilling. Men, jeg er usikker på hvor lenge du må ha jobbet i en stor stilling. 

Anonymkode: 2959d...c6c

Siden August, hun har ikke komt tilbake enda men kommer om to uker. 

Stillingen min er kun 20% på papiret, mine faste vakter tilsier ca 40%. I tillegg så har den sykemeldte 40% kontrakt pluss ekstra vakter som jeg har tatt over. Så jobber nesten 100% nå, har ikke råd til å kun jobbe 40%, hadde jeg visst hun skulle komme tilbake så hadde jeg ikke takket ja til jobben. 

Skrevet

Du har ikke krav på noe utover de 20 % som stillingen er på da, nei. Jeg ville sett meg etter ny jobb. 

Anonymkode: c0d69...2e7

• Liker 1
Skrevet

Du må jo få oppdatert kontrakten din i samme øyeblikk som du jobber mer enn den tilsier! 

Anonymkode: c569f...6c2

Skrevet

Hvis ikke kontrakten tilsier at du skal jobbe mer enn du gjør, har man dessverre heller ikke krav på å jobbe mer. Og arbeidsgiver er nødt til å la den sykmeldte få prøve seg i gradert sykemelding siden arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge, så dette får du nok ikke gjort så mye med. Så lenge man vikarierer for en som er sykmeldt i større eller mindre grad, så er det den sykmeldte som har prioritet på vaktene når h*n er tilbake helt eller delvis. Løsningen her er enten å finne seg en ekstra jobb, eller bytte jobb til et sted som totalt sett tilbyr deg flere vakter. 

Anonymkode: c162c...9ed

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener at om man jobber langt over stillingsprosent i en lengre periode så har man rett til å bli ansatt tilsvarende det man har jobbet. Sjekk ut arbmiljøloven. Kanskje det Jan brukes til beregning av dagpenger fra NAV.

Anonymkode: 32320...5ab

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at om man jobber langt over stillingsprosent i en lengre periode så har man rett til å bli ansatt tilsvarende det man har jobbet. Sjekk ut arbmiljøloven. Kanskje det Jan brukes til beregning av dagpenger fra NAV.

Det stemmer, men perioden er ett helt år.

Anonymkode: a4ef7...841

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis man vikarierer for noen andre, noe man i realiteten gjør dersom man fyller inn for noen som er sykmeldt. Da vil den som er sykmeldt ha prioritet når h*n kommer tilbake helt eller delvis. 

Anonymkode: c162c...9ed

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja viss du jobber et år. jobber du mindre enn et år har du ikke krav på noe utover den prosenten som står på kontrakten

Anonymkode: ed862...23d

Skrevet

Om du ikke har råd til 40% stilling, så burde du ikke takket ja til 20% i utgangspunktet. 

Men det første du bør gjøre nå er å snakke med sjefen din, å få klarhet i hva planen er framover. 
Kollegaen din skal jo ut i permisjon. Når skal permisjonen starte, og er det tiltenkt at du skal tre inn i hennes stilling under permisjonen? Altså, er det planlagt at du skal få ett vikariat på 40% (tilsvarende hennes stilling)? 
At hun kommer tilbake i gradert sykemelding, betyr heller ikke nødvendigvis at hun blir værende tilbake på jobb helt til permisjon. 

Om du skal ha vikariat for henne, og det ikke er så lenge til, så kan det være mer lønnsomt for sjefen å gi deg noen ekstra vakter selv om det ikke er helt behov for det, framfor at du sier opp og dem må ha inn ny på opplæring. 
Du må bare snakke med sjefen, være ærlig på hvor mye du har behov for å jobbe, å se hva sjefen sier. 

Anonymkode: a6ef5...411

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...