Gå til innhold

Hva betaler deres 17 åringer for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er under den formening om at så lenge barnet er under 18 år, og trenger noe nødvendig så er det foresatte som har ansvar å betale.

Så langt det ikke er ting utover husholdningen de vil ha pga "særheter" som en dyr Shampo eller dyre kremer osv.

Dette gjelder da mitt stebarn på 17 år som trenger klær og div. 

Far mener at hn kan bruke de klærne hn har, og heller være litt mer kreativ med sammensetningen. 

Jeg syns det et skralt med utvalg og har tatt hn med på shopping noen ganger å gjort nøkterne kjøp.

Vi har felles økonomi, så det spiller ingen rolle om far tar hn med å handler eller jeg, og det utgjør liten forskjell i regnskapet.

Dette er absolutt ikke noe vi lager noe poeng ut av hjemme. Og far føler seg ikke overkjørt annet enn at han brummer litt 😅

Bare jeg som lurer. Tenåringen jobber 2 lørdager i mnd, og jeg syns de pengene heller burde gå til kino, ut å spise osv og at vi står for alt annet.

Og nå er det et felles barn på vei som vi kjøper inn masse greier til, og da vil jeg ikke være så firkanta og streng med stebarn. 

Far mener at det må hn bare takle, og at vi trenger ikke kompensere pga det kommer en baby som trenger ting.

Søndagsrefleksjoner fra ei høygravid med bekkenløsning 😊

Anonymkode: d5b35...558

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden jeg ikke har barn selv så har jeg vel ikke stemmerett, men jeg er enig med deg på prinsipielt grunnlag. Foreldrene skaffer det som er nødvendig inntil de fyller 18, men vil de ha noe ekstra: f.eks. en dyr jakke, så kan de selv spare til mellomlegget mellom "dyr" og "god nok" jakke. 

Slik du beskriver situasjonen så er jeg enig med deg. Dere betaler for det nødvendige og 17 åringen får bruke av jobbepengene til "luksus".

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene skal jo stå for alt som er nødvendig. Og så har vi forskjellige meninger om hva som er  nødvendig. Man trenger f eks ikke nye klær bare fordi man er lei av de gamle. Men man trenger det selvsagt om de er for smått eller slitt. 

Og man trenger heller ikke dyre ting. Mener jeg da. En grei løsning for så store barn er at de får litt mer lommepenger men at de da er ansvarlig for å kjøpe alt selv. Da må de prioritere og planlegge. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal nå forsørge barna til de er 19 år så fremt de går på videregående. Det er lovpålagt. 

Anonymkode: 7be21...8b5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter 17-åringen er ei jente som ikke "har noen ting å ha på seg"? Det som bør dekkes av foreldre er klær man har behov for. Jenter som bare vil ha noe nytt fordi det er moten som skifter, bør dekke det selv. Jeg er tilbøyelig til å være enig med far her. Eller et sted i midten, om far er gnien. Men det leser jeg ikke at han er. 

Dessuten har ikke en 17-åring noen grunn til å bli sjalu på at en baby får utstyr. Det er det rareste...

Anonymkode: 341cb...5c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gjetter 17-åringen er ei jente som ikke "har noen ting å ha på seg"? Det som bør dekkes av foreldre er klær man har behov for. Jenter som bare vil ha noe nytt fordi det er moten som skifter, bør dekke det selv. Jeg er tilbøyelig til å være enig med far her. Eller et sted i midten, om far er gnien. Men det leser jeg ikke at han er. 

Dessuten har ikke en 17-åring noen grunn til å bli sjalu på at en baby får utstyr. Det er det rareste...

Anonymkode: 341cb...5c9

Det er jo TS som mener at utvalget av klær er skralt. Det er TS som mener at pengene fra jobben bør gå til fornøyelser og ikke nødvendige klesplagg. Det er TS som opplever at det blir feil å kjøpe mye til baby og ikke noe til tenåringen. 

Lær deg heller å lese. 

Anonymkode: 7be21...8b5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Cata skrev:

Siden jeg ikke har barn selv så har jeg vel ikke stemmerett, men jeg er enig med deg på prinsipielt grunnlag. Foreldrene skaffer det som er nødvendig inntil de fyller 18, men vil de ha noe ekstra: f.eks. en dyr jakke, så kan de selv spare til mellomlegget mellom "dyr" og "god nok" jakke. 

Slik du beskriver situasjonen så er jeg enig med deg. Dere betaler for det nødvendige og 17 åringen får bruke av jobbepengene til "luksus".

Helt enig, og mine tenåringer hadde dette å forholde seg til :) 

Anonymkode: b7970...d42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar :)

Tenåringen hverken krever eller forlanger. Det er som jeg skrev i hovedinnlegget at utvalget er skralt.

Selvom hun ikke får dyre merkeklær så syns jeg ikke at en skal gå med slitte hullete klær heller.

Hadde hun ville hatt dyre klær måtte hun ha betalt mellomlegget selv.

17 åringen har vært enebarn alltid. Og vil tro det er temmelig tøft å skulle få et nytt søsken. 17 åringen har selv sagt det er sårt og av og til litt vondt å tenke på selvom hun gleder seg på mange måter også. Da blir det feil for meg å tenke "at det får hun bare finne seg i"

Ts

Anonymkode: d5b35...558

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Cata skrev:

Siden jeg ikke har barn selv så har jeg vel ikke stemmerett, men jeg er enig med deg på prinsipielt grunnlag. Foreldrene skaffer det som er nødvendig inntil de fyller 18, men vil de ha noe ekstra: f.eks. en dyr jakke, så kan de selv spare til mellomlegget mellom "dyr" og "god nok" jakke. 

Slik du beskriver situasjonen så er jeg enig med deg. Dere betaler for det nødvendige og 17 åringen får bruke av jobbepengene til "luksus".

Selvom du ikke har barn selv så har du din fulle rett til dine meninger syns jeg :)

Og dette er ikke et storforlangende "barn" heller. Så når behov blir ytret tenker jeg det er på sin plass

ts 

Anonymkode: d5b35...558

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har en fornuftig og grei 17 åring så da fortjener hun jammen litt "dulling" hun også. En nødvendig oppgradering av garderoben høres absolutt ut til å være innafor. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tre 17-åringer. Alle jobbet når de gikk på vgs. To av dem kjøpte klær selv, den tredje brukte de samme klærne til de gikk i oppløsning og mor eller far forbarmet seg over hen. 

Anonymkode: 593ba...2d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge rommet blir holdt ryddig, og det ryddes etter matlaging, og de steller på badet etter dusj og stell, og søppel og panteposen blir tatt ut etter behov, så gjør det ikke noe om de spør en gang iblandt om penger til kino, bowling eller andre ting utover nødvendige ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Summ skrev:

Så lenge rommet blir holdt ryddig, og det ryddes etter matlaging, og de steller på badet etter dusj og stell, og søppel og panteposen blir tatt ut etter behov, så gjør det ikke noe om de spør en gang iblandt om penger til kino, bowling eller andre ting utover nødvendige ting. 

Det er jo helt klart :)

Ts 

Anonymkode: d5b35...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Cata skrev:

Høres ut som dere har en fornuftig og grei 17 åring så da fortjener hun jammen litt "dulling" hun også. En nødvendig oppgradering av garderoben høres absolutt ut til å være innafor. 

Syns nesten hun er For fornuftig noen ganger at det kan bli mer meg som sier ifra når jeg syns det er på tide med noe nytt hehe 

Ts 

Anonymkode: d5b35...558

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syns nesten hun er For fornuftig noen ganger at det kan bli mer meg som sier ifra når jeg syns det er på tide med noe nytt hehe 

Ts 

Anonymkode: d5b35...558

Da plusser du på med en "unødvendig" ting denne gangen - for godt mål ;) . *konspirerer *

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Cata skrev:

Da plusser du på med en "unødvendig" ting denne gangen - for godt mål ;) . *konspirerer *

Enig 😅

Ts 

Anonymkode: d5b35...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere skal nå forsørge barna til de er 19 år så fremt de går på videregående. Det er lovpålagt. 

Anonymkode: 7be21...8b5

Det er sant! :)

ts 

Anonymkode: d5b35...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 17 betalte jeg kun når jeg selv dro på shopping uten foreldre og når jeg var på ting med venner. Når jeg var med dem på butikken så betalte de alt. Jeg hadde fått meg jobb da jeg var 17 år. Da jeg var 16 f. eks. så fikk jeg penger til absolutt alt, hver gang jeg gikk ut med venner osv, da hadde jeg jo ikke noen inntekt. 

Anonymkode: f64ba...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var 17 betalte jeg kun når jeg selv dro på shopping uten foreldre og når jeg var på ting med venner. Når jeg var med dem på butikken så betalte de alt. Jeg hadde fått meg jobb da jeg var 17 år. Da jeg var 16 f. eks. så fikk jeg penger til absolutt alt, hver gang jeg gikk ut med venner osv, da hadde jeg jo ikke noen inntekt. 

Anonymkode: f64ba...7b5

Det høres temmelig likt ut som her ja :)

Syns du det var okei ordning. Følte du at du fikk det du trengte?

Da jeg vokste opp måtte jeg ønske meg ting til bursdag og jul som jeg trengte. 

Var veldig lite penger å ta av så det var bare sånn det var.

Ts 

Anonymkode: d5b35...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...