Gå til innhold

Er det sunt å gå mest mulig ned i vekt på kortest mulig tid , altså er hurtigslanking bra eller ikke ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/myten-om-hurtigslanking-knuses-i-ny-forskning---a-ga-ned-i-vekt-veldig-fort-er-ikke-farlig/68579291/amp (Les gjerne dette før svar på spørsmålet!)

Anonymkode: a804d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å så kjekt at du la ut denne artikkelen i dag. Nesten som du er synsk. Har satt i en time å lest om sparebluss effekten uten å finne ut hvor lenge den varer. I artikkelen står det at den stabiliserer seg i løpet av en måned. Så kjekt å lese dette.

Jeg leste denne artikkelen når den kom ut og synes den hørtes veldig fornuftig ut. Vanskelig å holde motivasjonen oppe når man ofrer mye og resultater venter på seg. Samtidig tar det tid å lage nye vaner, noe som taler mot hurtig vektnedgang. Jeg tror det må være veldig personavhengig. Jeg kjenner noen som gikk ned 10 kg på under en måned (mer som en uke) etter alvorlig mageinfeksjon med sykehusinnleggelse som har klart å holde vekten etter et år etter dette. Også kjenner jeg fedmeopererte som har gått rikelig opp igjen etter noe tid. Jeg tror i bunn og grunn at det viktigste er å veie seg ofte og bruke ikke elastiske klær. Det var der jeg feilet når livet mitt ble snudd på hodet. Ikke hvor fort eller hvor sakte vektnedgang går. Noen ønsker ikke å gjøre store endringer, mens noen synes det er lettere å snu opp ned på alt. 

Har lest mange artikler om temaet og det som går igjen er at kroppen vil opp til høyeste stabile vekt. Jeg får de artiklene ikke helt til å stemme, selv om det er høyt utdannede som sier dette. Jeg hadde høyere appetitt når jeg var tykkere, en til og med nå når jeg skal ned i vekt. Siden jeg spiser sunnere har jeg også mer energi i kroppen og beveger meg derfor mer. Regner med det er fordi blodsukkeret er mer stabilt, kroppen lettere og maten har mer næringsstoffer. Jeg tror faktisk at min forbrenning har gått opp totalt sett pga økt aktivitet, selv om muskelmassen er noe (nesten ubetydelig) lavere. Ser han anbefaler de med bmi mellom 25-30 å ikke slanke seg, men prøve å ikke gå ned i vekt. Uansett hvor mange ganger jeg leser dette forstår jeg det ikke. Vi er da ikke viljeløse dyr som ikke greier å selvregulere om vi finner trivselsvekt. Det gjelder å ha kontroll og ikke la det skli ut, ja helt enig der, men hvorfor ikke gjøre det når man finner trivselsvekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned hele 10 kg på under 2 måneder. Gikk de opp igjen på 4 måneder...... Har dårlig erfaring med hurtigslanking generelt, også når jeg ser på venner og min mor, alle går opp igjen ganske fort etter vekttapet.

Anonymkode: 10767...dc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned hele 10 kg på under 2 måneder. Gikk de opp igjen på 4 måneder...... Har dårlig erfaring med hurtigslanking generelt, også når jeg ser på venner og min mor, alle går opp igjen ganske fort etter vekttapet.

Anonymkode: 10767...dc6

Ok. Visst ein berre gjer dei rette tingene går det nok bra.

Anonymkode: a804d...7ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig få dietter som er helseskadelig på kort sikt, fordi kroppen til (friske) folk takler en god del. Men det sier seg vel litt selv at å sette kroppen på utilstrekkelig og ensidig kost er en DÅRLIG IDÉ. Joda, kanskje man raser ned noen kilo på å nesten ikke spise noe på 2 uker. Men hva er vitsen? Man blir slapp, utilfreds og skrubbsulten. Dersom man er overvektig spiser man over magemål jevnt og trutt. Til syvende og sist må man gå for en livsstilsendring, så hvorfor ikke bare starte med det og satse på en lang, rolig vektnedgang? Det er noe kroppen tåler mye bedre enn ekstrem sulting. 

Anonymkode: 76e55...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Visst ein berre gjer dei rette tingene går det nok bra.

Anonymkode: a804d...7ff

De rette tingene er å kunne vedlikeholde vektnedgangen, og det er neimen ikke enkelt når man raser ned i vekt på kort tid med voldsomt kaloriunderskudd. La oss si du spiser kun 1500 kalorier daglig i mange måneder og går ned hele 20-30 kg. Hvordan skal du vite hvordan du skal spise når du er på din nye vekt? Kanskje det er lett å lære i teorien, men å utføre i praksis er det ikke enkelt. Og om en bare gjør de rette tingene så går det nok bra, sier du.... Vell, vi mennesker feiler nesten hele tiden på ulike ting, og spesielt vanskelige ting, og på dette punktet feiler mange.

Det sier statistikken. Ca. 80 til 95% av de som går ned i vekt, ender opp med å legge på seg igjen. Det er lett å tenke at "haha, jeg skal ikke være en del av statistikken", og det tenker nok mange, likevel legger de på seg igjen. Det kan ta alt ifra et år til flere år.  

Anonymkode: 10767...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fort ned da jeg la om livsstil og begynte å trene og spise sunnere. Fra 105 kg til 90 kg gikk veldig fort. Derfra og videre har det gått saktere og saktere. 

Nå er jeg 75 kg, og regner med å bruke minst halvår på å nå målet på 68 kg. 

Jeg mener at det kommer mye an på hvor mye man skal slanke seg. Er det mye er det motiverende (og også lettere) å gå av mye fort. Er det noen få kg er det ikke bare mer krevende å få dem av, men også smartere å bruke tid. Legger man ikke seg til bedre vaner, på et nivå man kan leve med, og får slike vaner til å sitte, så går man gjerne like fort opp igjen. 

Anonymkode: 64952...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De rette tingene er å kunne vedlikeholde vektnedgangen, og det er neimen ikke enkelt når man raser ned i vekt på kort tid med voldsomt kaloriunderskudd. La oss si du spiser kun 1500 kalorier daglig i mange måneder og går ned hele 20-30 kg. Hvordan skal du vite hvordan du skal spise når du er på din nye vekt? Kanskje det er lett å lære i teorien, men å utføre i praksis er det ikke enkelt. Og om en bare gjør de rette tingene så går det nok bra, sier du.... Vell, vi mennesker feiler nesten hele tiden på ulike ting, og spesielt vanskelige ting, og på dette punktet feiler mange.

Det sier statistikken. Ca. 80 til 95% av de som går ned i vekt, ender opp med å legge på seg igjen. Det er lett å tenke at "haha, jeg skal ikke være en del av statistikken", og det tenker nok mange, likevel legger de på seg igjen. Det kan ta alt ifra et år til flere år.  

Anonymkode: 10767...dc6

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/myten-om-hurtigslanking-knuses-i-ny-forskning---a-ga-ned-i-vekt-veldig-fort-er-ikke-farlig/68579291/amp?fbclid=IwAR0J3exAV6JjIxQ3V3En3ABqEhy5fydTXdxY5b206i5ZQ02jxlnLqGyufPk

Anonymkode: a804d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når man skal over i et normalt kosthold kan det være lurt å gradvis øke antall kalorier. Altså f.eks 100 ekstra per dag til man ser at det stabiliserer seg. Man verken går opp eller ned. Regner med det tar noen uker før man finner sitt nivå også må man fortsette å veie seg relativt hyppig. Det er nyttig å lære hva man kan spise lite av og hva man kan spise mye av. Dagens middag hadde bernaise saus og den dobbelte antall kalorier i middagen, men det var kalkulert inn. Surkål og rødkål er eksempel på tilbehør man kan ha mye mer av. Så når du er ferdig med kuren ville jeg absolutt logge all mat med Myfitnesspal eller lignende, for å lære hvordan å leve uten å gå tilbake til gamle synder. 

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av RoNo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RoNo skrev:

Jeg tenker at når man skal over i et normalt kosthold kan det være lurt å gradvis øke antall kalorier. Altså f.eks 100 ekstra per dag til man ser at det stabiliserer seg. Man verken går opp eller ned. Regner med det tar noen uker før man finner sitt nivå også må man fortsette å veie seg relativt hyppig. Det er nyttig å lære hva man kan spise lite av og hva man kan spise mye av. Dagens middag hadde bernaise saus og den dobbelte antall kalorier i middagen, men det var kalkulert inn. Surkål og rødkål er eksempel på tilbehør man kan ha mye mer av. Så når du er ferdig med kuren ville jeg absolutt logge all mat med Myfitnesspal eller lignende, for å lære hvordan å leve uten å gå tilbake til gamle synder. 

Ok. Har du lest dette? https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/myten-om-hurtigslanking-knuses-i-ny-forskning---a-ga-ned-i-vekt-veldig-fort-er-ikke-farlig/68579291/amp?fbclid=IwAR0J3exAV6JjIxQ3V3En3ABqEhy5fydTXdxY5b206i5ZQ02jxlnLqGyufPk

Anonymkode: a804d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror dere disse hurtigkurene varer når flere må ta dem igjen og igjen fordi de går opp igjen i vekt? Problemet blir ikke løst av å jukse. Etter kuren er over sitter du fremdeles med samme problemet, nemlig at kostholdet enten er dårlig eller at du spiser for mye og beveger deg for lite.

Det beste er å bruke lenger tid og legge seg til nye, gode vaner som varer.

Anonymkode: 7d3c5...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror dere disse hurtigkurene varer når flere må ta dem igjen og igjen fordi de går opp igjen i vekt? Problemet blir ikke løst av å jukse. Etter kuren er over sitter du fremdeles med samme problemet, nemlig at kostholdet enten er dårlig eller at du spiser for mye og beveger deg for lite.

Det beste er å bruke lenger tid og legge seg til nye, gode vaner som varer.

Anonymkode: 7d3c5...ba7

Fordi dei ikkje gjer rett når dei er ferdige med kurane sine.

Anonymkode: a804d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvenBeinlaus skrev:

Gikk ned 12 kg på en mnd. pga stress for 3 år siden . Gått opp 4 kg siden.

 

Bra! 😊

Anonymkode: a804d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er veldig overvektig så kan hurtigslanking eller faste være bra. For det første er det motiverende å gå ned raskt i vekt. Det kan være demotiverende å bare gå ned 0,5 kg i uken når man veier 110 kg...Og for det andre så har man som kraftig overvektig mye å tære på, og rask vektnedgang kan normalisere blodverdier som blodsukker og triglyserider ganske fort. 

Men dersom man er normalvektig og ønsker å gå ned typ 5 kg for å passe inn i en kjole, så er ikke en streng lavkaloridiett noen god ide. Det er vanskelig å få i seg de næringsstoffene man trenger med et lavt inntak av mat. 

Anonymkode: bce6b...7cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned hele 10 kg på under 2 måneder. Gikk de opp igjen på 4 måneder...... Har dårlig erfaring med hurtigslanking generelt, også når jeg ser på venner og min mor, alle går opp igjen ganske fort etter vekttapet.

Anonymkode: 10767...dc6

Jeg gikk ned 25 på 6 mndr. Gikk ikke opp igjen. Hurtigslanking er bra for å holde på motivasjonen. Motivasjon varer ikke i årevis. Når resultatet har kommet er det enklere å gjøre bra valg. Men selvsagt må du være forberedt på at noen vaner er for livet. Slanking er en periode. Etterpå må kaloriinntaket holdes på vedlikeholdsnivå og det må du være forberedt på å kunne opprettholde ellers er hele slankingen forgjeves. Du kan aldri gå tilbake til kaloriinntaket du hadde før dietten. Kan du ikke leve uten kaloririk mat så la være med slanking. Å jojoslanke øker bare vekten. 

Anonymkode: 6b259...190

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man er veldig overvektig så kan hurtigslanking eller faste være bra. For det første er det motiverende å gå ned raskt i vekt. Det kan være demotiverende å bare gå ned 0,5 kg i uken når man veier 110 kg...Og for det andre så har man som kraftig overvektig mye å tære på, og rask vektnedgang kan normalisere blodverdier som blodsukker og triglyserider ganske fort. 

Men dersom man er normalvektig og ønsker å gå ned typ 5 kg for å passe inn i en kjole, så er ikke en streng lavkaloridiett noen god ide. Det er vanskelig å få i seg de næringsstoffene man trenger med et lavt inntak av mat. 

Anonymkode: bce6b...7cb

Eg var 116.6 kg for 6 dagar sidan. I dag tidlig var eg 111.5. Også nett i stad var eg 111.5. Så kanskje 110.9 i morgon tidlig. Men har svært høgt kolesterol.

Anonymkode: a804d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned 25 på 6 mndr. Gikk ikke opp igjen. Hurtigslanking er bra for å holde på motivasjonen. Motivasjon varer ikke i årevis. Når resultatet har kommet er det enklere å gjøre bra valg. Men selvsagt må du være forberedt på at noen vaner er for livet. Slanking er en periode. Etterpå må kaloriinntaket holdes på vedlikeholdsnivå og det må du være forberedt på å kunne opprettholde ellers er hele slankingen forgjeves. Du kan aldri gå tilbake til kaloriinntaket du hadde før dietten. Kan du ikke leve uten kaloririk mat så la være med slanking. Å jojoslanke øker bare vekten. 

Anonymkode: 6b259...190

Eg tenker slik: Gå ned fort, og deretter få hjelp til å leva rett.....

Anonymkode: a804d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremst man er veldig flink til å innta nok vitaminer og mineraler går det greit. Jeg gikk ned 25 kg på 2.5 mnd. Dog pga sjokk, fikk ikke i meg nok vitaminer da så klart og hår datt av, negler knakk og null energi. Har fortsatt ed å gå ed etterpå også, men da med å gå under daglig kaloribehov med max 500, så går saktere, men håret, neglene og kroppen føles fin. Er straks i mål nå.

Anonymkode: 4bd78...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...