Gå til innhold

Mange sovekrav i barnehagen - en utblåsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For ikke å glemme at bemanningsnormen (1 per 3) kun gjelder i kjernetiden, ca 09.30-14.00. Før og etter dette er man gjerne 2 voksne på 9 små som også skal sove osv utenfor kjernetiden. Altså en voksen på 8 ettåringer da, siden den ene må gå og bysse/gi mme osv. Skulle så ønske foreldrene også snart kan begynne å kjempe for økt bemanning.

Anonymkode: 7ab96...f65

Bemanningsnormen sier også bare noe om hvor mange som er ansatt. Ikke hvor mange som er til stede til enhver tid. Ved sykefravær vær, møter osv er det ferre til stede. 

Anonymkode: ab573...d7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, BangersBeans&Mash skrev:

Enig. Men da bør man heller ikke jobbe med barn

Jo, om det er noe en egner seg for.

Men her bli vi to nok aldri enige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, BangersBeans&Mash skrev:

Enig. Men da bør man heller ikke jobbe med barn

Dette gir ikke mening. Jeg har jobbet i barnehage i 10 år og utdanning er virkwlig ikke noe jeg ville ansatt folk etter hvis jeg var sjef og hadde hatt valget.

Mange utdanner seg bare for å få høyere lønn og mer fri (les ubunden tid). Mange pedledere "går på kontoret" når barnegruppa er ekstra oppspilt, bare for å få fri fra bråket. Så er det assistentene som må ordne opp og stå i det. Det er ofte assistentene som gjør mesteparten av jobben, det finnes så uendelig mange dårlige pedledere at du ville ikke tro det.

Sorry, men du virker veldig trangsynt og uviten om kulturen i en barnehage.

Rart at du setter utdanning høyere enn personlig egnethet. Virkelig rart!!

Anonymkode: 0113b...f7e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BangersBeans&Mash skrev:

Ja. Og heldigvis blir fagbrev eller høyere utdanning krevd mer og mer. Det er tryggest og best for barna våre

Det kan du også få mene, vi er definitivt ikke enige.

Anonymkode: c5208...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BangersBeans&Mash skrev:

Enig. Men da bør man heller ikke jobbe med barn

Man kan da være fantastisk i jobben, selv om man ikke har utdanning .

Anonymkode: c5208...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan da være fantastisk i jobben, selv om man ikke har utdanning .

Anonymkode: c5208...b67

Nemlig, i barnehagen til barnet mitt jobber det en del gamle damer som har jobbet der i alle år, de er utrolig flinke med barn selvom de ikke har fagbrev. Utdanning er nødvendigvis ikke viktig når enkelte er flinke med barn av naturlige grunner.

Anonymkode: c60c3...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha😂. Kom til å tenke på når min førstefødte skulle begynne i barnehage. Vi styra så ekstremt mye hjemme med legging til kveld og formiddagsluren. Vugging, byssing, kjøkkenvifte, koseklut og "you name it". Og når han endelig var sovna, lista vi oss rundt på tjukkesokker for å ikke vekke. Var, mildt sagt, veldig skeptisk til hvordan de skulle få han til å sove i barnehagen. Og det attpåtil i et rom med flere andre småbarn. Ped.lederen smilte og lytta tålmodig til alle "formaningene" vi hadde om hvilen. Han sovna selvsagt uten problemer fra dag 1, og uten allt "styret" vi gjorde hjemme😂. Førskolelærere altså👏👏

Anonymkode: 0ed95...9aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha😂. Kom til å tenke på når min førstefødte skulle begynne i barnehage. Vi styra så ekstremt mye hjemme med legging til kveld og formiddagsluren. Vugging, byssing, kjøkkenvifte, koseklut og "you name it". Og når han endelig var sovna, lista vi oss rundt på tjukkesokker for å ikke vekke. Var, mildt sagt, veldig skeptisk til hvordan de skulle få han til å sove i barnehagen. Og det attpåtil i et rom med flere andre småbarn. Ped.lederen smilte og lytta tålmodig til alle "formaningene" vi hadde om hvilen. Han sovna selvsagt uten problemer fra dag 1, og uten allt "styret" vi gjorde hjemme😂. Førskolelærere altså👏👏

Anonymkode: 0ed95...9aa

Og selvsagt alle andre som jobber i barnehage, ufaglærte eller ei! 

Anonymkode: 0ed95...9aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen år siden jeg hadde barnehagebarn. Tenkte at det med soving i barnehagen var noe de fant ut av der, og det gjorde de jo. Barna blir jo mye mer sliten av å være i barnhagen enn de blir hjemme, så soving der er ofte ikke noe problem. Da de begynte å bli vanskelige å legge på kvelde så samarbeidet vi med barnehagen om hvor lenge og om de skulle legges først eller sist på dagtid. 
Tror ikke jeg hadde så mye krav til barnehagen annet enn at de skulle ta godt vare på barna mine. Så fikk de finne ut hva som funket best hos dem, ev. i samarbeid med meg.

Anonymkode: ee4ab...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Bare en kort utblåsning fra nyansatt barnehagearbeider her. Nettopp kommet til en barnehage hvor barna har så mange «krav» til hvordan de ønsker blunden sin gjennomført. Så mange detaljer å måtte huske på!

 

Mari skal ha med seg ikke mindre enn fire smokker i vogna. Finner vi bare tre, nekter ungen å sove.

Kristoffer skal ha med seg to kosekaniner og tre små kosetepper i vogna. De må ligge tett opptil fjeset hans, så han vet at de er der.

Kine insitererer på å sove med regntrekk året rundt. Foreldrene vil at vi etterkommer Kines ønske.

Marius skal alltid ha med seg en leke når han skal sove. Han bruker ofte lang tid på å velge en leke fra avdelingen.

Lotte skal ha med seg en bamse like stor som vogna selv. Vi må fjerne den etter at hun har sovnet, så hun ikke kveles...

Askil på snart to år skal ha en flaske morsmelkerstatning med seg i vogna. Foreldrenes ønske, selv om han drikker kumelk til måltidene.

 

Jeg bare... hva skjedde med en koseklut og en smokk?

Anonymkode: 2c604...e7c

For hver slik «utblåsing» jeg leser fra dere som jobber i barnehage, jo mer gnager følelsen av hvor mye dritt dere snakker om oss foreldre uansett hva vi gjør....

etter å ha lest KG tenker jeg kun at de hyggelige smilene, de varme klemmene de ansatte gir barnet mitt og de positive kommentarene vi får bare er spill for galleriet og taktikk. Så holder de oss der at vi svarer det de ønsker på brukerundersøkelsen deres. Mens den egentlige energien, den bruker de på

å sitte på personalrommet for å snakke dritt om oss og barna våre mens de løfter sine hyklerske kaffekopper og sukker høyt. 

Jeg har dager der jeg tenker at halvparten av pasientene mine er gærn. Jeg har dager der jeg skulle ønske pasientene mine gjorde akkurat dom jeg ba dem. Jeg har dager der Jeg ikke orker mer oppkast og dise, men! Dette er jobben min. Jeg velger å ha mitt etiske og empatiske meg tilstede da. Og keg klager ikke på kundene mine for noen pris i vet den. Mer mindre MERToo.

Anonymkode: a6b8c...d73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gir ikke mening. Jeg har jobbet i barnehage i 10 år og utdanning er virkwlig ikke noe jeg ville ansatt folk etter hvis jeg var sjef og hadde hatt valget.

Mange utdanner seg bare for å få høyere lønn og mer fri (les ubunden tid). Mange pedledere "går på kontoret" når barnegruppa er ekstra oppspilt, bare for å få fri fra bråket. Så er det assistentene som må ordne opp og stå i det. Det er ofte assistentene som gjør mesteparten av jobben, det finnes så uendelig mange dårlige pedledere at du ville ikke tro det.

Sorry, men du virker veldig trangsynt og uviten om kulturen i en barnehage.

Rart at du setter utdanning høyere enn personlig egnethet. Virkelig rart!!

Anonymkode: 0113b...f7e

For noe tull. Har selv jobbet mange år i ulike barnehager. Har fremdeles mye å gjøre med ansatte i barnehager. Det koster ikke mye å ta et fagbrev hvis du virkelig vil jobbe med barn. Og uansett hva du måtte mene så vil dette bli strengere og strengere. Utdanning kreves mer og mer, og da inkluderer jeg selvfølgelig fagbrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du også få mene, vi er definitivt ikke enige.

Anonymkode: c5208...b67

Det er da ikke meninga mi, det er fakta. Skolegang i form av fagbrev eller høyere utdanning vil kreves mer og mer, spesielt i barnehager hvor man skal jobbe med det mest dyrebare vi har. Godt en ikke kan bare «velge å jobbe i bhg» som 19 fordi man ikke gidder ta fagbrev eller utdanne seg innen noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan da være fantastisk i jobben, selv om man ikke har utdanning .

Anonymkode: c5208...b67

Ja, det er ikke poenget. Strengere krav til fagbrev og høyere utdanning blir det uansett. Mye strengere i dag enn for 10 år siden. Og det er bra. Skal ikke være enkelt å få jobb i bhg fordi en ikke får jobb andre steder pga mangel av fagbrev eller annen utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...