Gå til innhold

Mange sovekrav i barnehagen - en utblåsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå jobber ikke jeg i barnehage, men er det ingen andre som reagerer på utviklingen blant en del foreldre generelt? Deres barn skal tas alle mulige ekstra hensyn til, uten tanke for at det kan gå ut over de andre barna i f.eks barnehagen. 
 

Det er helt fint å stille krav, men innenfor rimelighetens grenser. Selv om man betaler for barnehagen, betyr det ikke at de ansatte  skal danse etter deres pipe, da må man nesten ansette en privat barnepasser som har fullt fokus kun på det ene barnet.

Anonymkode: b514e...d8b

Her er du inne på et viktig poeng. Bare de siste 10 årene har dette endret seg raskt. 

Vi som har jobbet noen år ser dette veldig tydelig. 

 

 

Anonymkode: 15601...9fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje foreldre også burde ha fagbrev eller utdannelse før de fikk lov å få barn? Noe å tenke på ;) Kjenner flere som har vært assistenter i barnehage som er utrolig flinke og ansvarsfulle med barna uten å ha noen utdannelse. De vil også lære underveis i jobben, av pedleder, av kurs osv. Det skal vel såvidt jeg vet være en utdannet pedleder/førskolelærer på hver avdeling, og det er jo de som bestemmer. De barnehagene jeg har kjent til har iallfall hatt mange søkere til stillingene sine og ikke bare ansatt tilfeldige folk men valgt ut gode søkere til assistent-stillinger.

 

Ang. soving så jobbet jeg i barnehage for 14 år siden, på småbarnsavdeling. Der sov alle barna inne på gulvet, på små madrasser. Vi hadde liste over hvor lenge hvert barn skulle sove, og 1 av barna hadde en kosebamse de fikk ha med i sovetiden og noen brukte smokk (men bare 1...), ellers var det ikke noe spesielt. En voksen var inne på rommet til alle barna sovnet og det var ofte meg pga jeg var assistent og pedleder trengte ofte den tiden til å gjøre litt papirarbeid. Jeg kan aldri huske at barna virket utrygge eller at det var noe problem å få dem til å sovne, de sovnet ganske fort alle sammen uten noen problemer... Husker at et av barna noen ganger trengte at den voksne satt eller lå like ved h*n for å roe seg bare. Føltes kanskje ekstra trygt da fordi det var en voksen der inne med dem? Hvorfor sluttet man helt med innesoving og gikk over til å sove i vogn egentlig? Er det tryggere å sove i vogn? Eller er det for at de voksne kan være ute med andre barn mens de små sover? 

Anonymkode: 8d7b5...164

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje foreldre også burde ha fagbrev eller utdannelse før de fikk lov å få barn? Noe å tenke på ;) Kjenner flere som har vært assistenter i barnehage som er utrolig flinke og ansvarsfulle med barna uten å ha noen utdannelse. De vil også lære underveis i jobben, av pedleder, av kurs osv. Det skal vel såvidt jeg vet være en utdannet pedleder/førskolelærer på hver avdeling, og det er jo de som bestemmer. De barnehagene jeg har kjent til har iallfall hatt mange søkere til stillingene sine og ikke bare ansatt tilfeldige folk men valgt ut gode søkere til assistent-stillinger.

 

Ang. soving så jobbet jeg i barnehage for 14 år siden, på småbarnsavdeling. Der sov alle barna inne på gulvet, på små madrasser. Vi hadde liste over hvor lenge hvert barn skulle sove, og 1 av barna hadde en kosebamse de fikk ha med i sovetiden og noen brukte smokk (men bare 1...), ellers var det ikke noe spesielt. En voksen var inne på rommet til alle barna sovnet og det var ofte meg pga jeg var assistent og pedleder trengte ofte den tiden til å gjøre litt papirarbeid. Jeg kan aldri huske at barna virket utrygge eller at det var noe problem å få dem til å sovne, de sovnet ganske fort alle sammen uten noen problemer... Husker at et av barna noen ganger trengte at den voksne satt eller lå like ved h*n for å roe seg bare. Føltes kanskje ekstra trygt da fordi det var en voksen der inne med dem? Hvorfor sluttet man helt med innesoving og gikk over til å sove i vogn egentlig? Er det tryggere å sove i vogn? Eller er det for at de voksne kan være ute med andre barn mens de små sover? 

Anonymkode: 8d7b5...164

Fordi foreldrene krever at barnet deres skal sove ute.

Anonymkode: cd07b...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi foreldrene krever at barnet deres skal sove ute.

Anonymkode: cd07b...5e9

Ikke alle steder det finnes noe alternativ. I vår barnehage er utesoving i vogn eneste alternativ. 

Anonymkode: 1decb...75c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

 Hvorfor sluttet man helt med innesoving og gikk over til å sove i vogn egentlig? Er det tryggere å sove i vogn? Eller er det for at de voksne kan være ute med andre barn mens de små sover? 

Anonymkode: 8d7b5...164

 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi foreldrene krever at barnet deres skal sove ute.

Anonymkode: cd07b...5e9

Nei, det er fordi det er billigere å la foreldrene stå for soveinnretningen enn at barnehagen gjør det. Det sparer barnehagen for mye inneareal. Vår barnehage har IKKE plass til innesoving. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage, og har litt av samme erfaringene om noen av foreldrene. Noen er ekstremt kravstore og mener at vi i barnehagen skal ha tid til å innfri alle de utenkelige kravene deres om barnas "særbehandling" lik den de får hjemme. Åpenbart er ikke det mulig når man er et knippe voksne på jobben, og en haug med barn som alle skal ses, høres, legges, mates, hjelpes, skiftes, osv. Da er det ganske nyttig da med alle de foreldrene som har gjort barnet mest mulig selvstendig før barnehagen, og samarbeider med oss! De foreldrene som innser at det er helt utenkelig at vi kan sende en voksen ut for å trille på et barn i 30 minutter for at barnet skal sovne. Men vi kan forholde oss til at barn f.eks. har en koseklut og smokk med seg i vogna. Sovetider forholder vi oss også til, men her må det være snakk om hele halvtimer eller hele timer. Noe annet blir svært utfordrende for oss.

Sannheten er at vi prøver bare best mulig å ta vare på alle barna i barnehagen, med den mengde tid og ressurser vi har tilgjengelig. Det er slitsomt å jobbe i barnehage, det har jeg alltid tenkt. Derfor er det en midlertidig jobb for meg. Ikke fordi jeg ikke bryr meg om barna, men fordi vi ikke sitter i ro på en stol 5 minutter (annet enn i den korte pausen vi har). Og fordi det er impulser rundt oss hele tiden. Man kan ikke snu seg eller "late seg" i det hele tatt, fordi tar du øynene vekk fra barna skjer det plutselig et eller annet. Man må være obs obs. Jeg studerer noe helt annet, da jeg ikke ser hvordan jeg skal takle å bli mor selv og fortsatt jobbe med barn på den samme måten. Det kommer rett og slett å bli for slitsomt.

Anonymkode: b918a...044

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg er en av de som har maxtid, om de sover mer enn 90 min i bh så får jeg problemer med å legge de hjemme.

Har flere barn i forskjellige aldre så må nesten ha klare rutiner hjemme

Ja, skjønte det etter jeg ble spurt, men for min del hadde jeg aldri tenkt tanken, så jeg ble overrasket. For vår eldste fungerer det best at han får sove så mye han trenger, men hvem vet hva som vil gjelde yngstemann når han blir eldre. Ser for all del poenget ditt og da må man selvsagt kunne forvente at dette blir fulgt opp i barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje foreldre også burde ha fagbrev eller utdannelse før de fikk lov å få barn? Noe å tenke på ;) Kjenner flere som har vært assistenter i barnehage som er utrolig flinke og ansvarsfulle med barna uten å ha noen utdannelse. De vil også lære underveis i jobben, av pedleder, av kurs osv. Det skal vel såvidt jeg vet være en utdannet pedleder/førskolelærer på hver avdeling, og det er jo de som bestemmer. De barnehagene jeg har kjent til har iallfall hatt mange søkere til stillingene sine og ikke bare ansatt tilfeldige folk men valgt ut gode søkere til assistent-stillinger.

 

Ang. soving så jobbet jeg i barnehage for 14 år siden, på småbarnsavdeling. Der sov alle barna inne på gulvet, på små madrasser. Vi hadde liste over hvor lenge hvert barn skulle sove, og 1 av barna hadde en kosebamse de fikk ha med i sovetiden og noen brukte smokk (men bare 1...), ellers var det ikke noe spesielt. En voksen var inne på rommet til alle barna sovnet og det var ofte meg pga jeg var assistent og pedleder trengte ofte den tiden til å gjøre litt papirarbeid. Jeg kan aldri huske at barna virket utrygge eller at det var noe problem å få dem til å sovne, de sovnet ganske fort alle sammen uten noen problemer... Husker at et av barna noen ganger trengte at den voksne satt eller lå like ved h*n for å roe seg bare. Føltes kanskje ekstra trygt da fordi det var en voksen der inne med dem? Hvorfor sluttet man helt med innesoving og gikk over til å sove i vogn egentlig? Er det tryggere å sove i vogn? Eller er det for at de voksne kan være ute med andre barn mens de små sover? 

Anonymkode: 8d7b5...164

Det varierer mellom barnehager. Vi hadde tidligere en barnehage hvor de sov inne. Nå en hvor de sover ute. Jeg var fornøyd med at de sov inne, mens han har det tydelig bedre ved å sove ute.

Anonymkode: 5d3f1...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, CabinCruiser skrev:

Hvorfor trenger barnet 4 smokker? Jo, det er fordi foreldrene har sagt han sover ikke uten de. Så nå sover han ikke uten de

Hvorfor trenger barnet 4 kosekluter? Jo fordi foreldrene har vent ungen til det.

Unger har en fantastisk fin tilpasningsevne. Det er bare foreldrene som overdriver nødvendigheten i at ungen trenger ditt eller datt.

Utover det sjokkerer mesteparten av svarene meg. Nedlatende og frekke. Tilsynelatende foreldre som ikke er bevist egen rolle.

Hva i all helvete skal et barn med 4 smokker?!😳😳

Anonymkode: c60c3...ce9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Albbas skrev:

 

Nei, det er fordi det er billigere å la foreldrene stå for soveinnretningen enn at barnehagen gjør det. Det sparer barnehagen for mye inneareal. Vår barnehage har IKKE plass til innesoving. 

Enig.

Anonymkode: c60c3...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for man man blir ikke nødvendigvis bedre til å jobbe md barn av den grunn. Å ja, jeg har jobbet med ett par av de.

kunnskap ja, men det får man også gjennom kurs.

Anonymkode: c5208...b67

Nei, men det er vanskelig å luke ut de dårlige eplene. Er man seriøs ønsker man å ta utdanning. Hvis du VET at du vil jobbe med barn, hvorfor ikke utdanne deg? For hvilken årsak tenker man heller at det er bedre å droppe enten fagbrev eller høyere utdanning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare en kort utblåsning fra nyansatt barnehagearbeider her. Nettopp kommet til en barnehage hvor barna har så mange «krav» til hvordan de ønsker blunden sin gjennomført. Så mange detaljer å måtte huske på!

 

Mari skal ha med seg ikke mindre enn fire smokker i vogna. Finner vi bare tre, nekter ungen å sove.

Kristoffer skal ha med seg to kosekaniner og tre små kosetepper i vogna. De må ligge tett opptil fjeset hans, så han vet at de er der.

Kine insitererer på å sove med regntrekk året rundt. Foreldrene vil at vi etterkommer Kines ønske.

Marius skal alltid ha med seg en leke når han skal sove. Han bruker ofte lang tid på å velge en leke fra avdelingen.

Lotte skal ha med seg en bamse like stor som vogna selv. Vi må fjerne den etter at hun har sovnet, så hun ikke kveles...

Askil på snart to år skal ha en flaske morsmelkerstatning med seg i vogna. Foreldrenes ønske, selv om han drikker kumelk til måltidene.

 

Jeg bare... hva skjedde med en koseklut og en smokk?

Anonymkode: 2c604...e7c

Det er så vanlig! I 10 0r har jeg jobbet i bhg og minst 5 stk har vært slik hvert eneste år. En gang for 8 år siden var det et barn som måtte ha dyne over posen i vognen, en pute inntil seg i vogna, en smokk og en bamse, for å kunne sove. 

Anonymkode: 33253...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash
4 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Endel kan det gjennom erfaring.

Skole er langt i fra svaret på alt

Ja. Så klart finnes det mange mennesker som er gode uten skolegang, men noen krav må stilles, hvis ikke mister utdanning mye mening. Fagbrev og høyere utdanning er et krav i mange yrker. Det burde absolutt være et krav for å jobbe med barn også. Sier noe om hvor seriøs en er mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i barnehage, og har litt av samme erfaringene om noen av foreldrene. Noen er ekstremt kravstore og mener at vi i barnehagen skal ha tid til å innfri alle de utenkelige kravene deres om barnas "særbehandling" lik den de får hjemme. Åpenbart er ikke det mulig når man er et knippe voksne på jobben, og en haug med barn som alle skal ses, høres, legges, mates, hjelpes, skiftes, osv. Da er det ganske nyttig da med alle de foreldrene som har gjort barnet mest mulig selvstendig før barnehagen, og samarbeider med oss! De foreldrene som innser at det er helt utenkelig at vi kan sende en voksen ut for å trille på et barn i 30 minutter for at barnet skal sovne. Men vi kan forholde oss til at barn f.eks. har en koseklut og smokk med seg i vogna. Sovetider forholder vi oss også til, men her må det være snakk om hele halvtimer eller hele timer. Noe annet blir svært utfordrende for oss.

Sannheten er at vi prøver bare best mulig å ta vare på alle barna i barnehagen, med den mengde tid og ressurser vi har tilgjengelig. Det er slitsomt å jobbe i barnehage, det har jeg alltid tenkt. Derfor er det en midlertidig jobb for meg. Ikke fordi jeg ikke bryr meg om barna, men fordi vi ikke sitter i ro på en stol 5 minutter (annet enn i den korte pausen vi har). Og fordi det er impulser rundt oss hele tiden. Man kan ikke snu seg eller "late seg" i det hele tatt, fordi tar du øynene vekk fra barna skjer det plutselig et eller annet. Man må være obs obs. Jeg studerer noe helt annet, da jeg ikke ser hvordan jeg skal takle å bli mor selv og fortsatt jobbe med barn på den samme måten. Det kommer rett og slett å bli for slitsomt.

Anonymkode: b918a...044

Jeg som ansatt syns det er viktig at alle barn blir sett og hørt på den måten de trenger. Deres måte kjenner foreldrene til best så det er fint å få råd. Noe tilpasser man selvfølgelig selv etter man blir kjent med barna.

Anonymkode: 33253...44e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, BangersBeans&Mash skrev:

Ja. Så klart finnes det mange mennesker som er gode uten skolegang, men noen krav må stilles, hvis ikke mister utdanning mye mening. Fagbrev og høyere utdanning er et krav i mange yrker. Det burde absolutt være et krav for å jobbe med barn også. Sier noe om hvor seriøs en er mener jeg. 

Det må du få mene.

Anonymkode: c5208...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må du få mene.

Anonymkode: c5208...b67

Ja. Og heldigvis blir fagbrev eller høyere utdanning krevd mer og mer. Det er tryggest og best for barna våre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har hatt en unge i min barnehage som måtte høre på musikk for å få sovne, helst litt store kvinnestemmer som Adele/Celine Dion/Whitney Houston.. Det var ikke akkurat gjennomførbart. Vi i personalet hadde mye morro med at vi like gjerne kunne synge selv da. 

Men helt seriøst, hva er det med foreldrene som tillegger barna sine slike vaner? Hva skjedde med å sette litt grenser, stille litt krav, tørre å sette foten ned? Smokk og koseklut - ok. MME til et barn på 2 år, store kosedyr som kan være farlig, velge seg en leke og dra ut tida - ikke ok. Hva skal barna med dette her da? De skal jo sove.

 

Anonymkode: 1e1d1...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BangersBeans&Mash skrev:

Ja. Så klart finnes det mange mennesker som er gode uten skolegang, men noen krav må stilles, hvis ikke mister utdanning mye mening. Fagbrev og høyere utdanning er et krav i mange yrker. Det burde absolutt være et krav for å jobbe med barn også. Sier noe om hvor seriøs en er mener jeg. 

Så la oss være enig i å være uenig

Har sett for mange i de 25+ år jeg har hatt barn i bh/SFO at det er nok med utdanning som er elendige og folk uten utdanning som er fantastiske.

Ja noen med utdanning er gode og de uten som er dårlige blir raskt faset ut

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BangersBeans&Mash skrev:

Nei, men det er vanskelig å luke ut de dårlige eplene. Er man seriøs ønsker man å ta utdanning. Hvis du VET at du vil jobbe med barn, hvorfor ikke utdanne deg? For hvilken årsak tenker man heller at det er bedre å droppe enten fagbrev eller høyere utdanning? 

Ikke alle egner seg for skolebenken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash
11 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Ikke alle egner seg for skolebenken

Enig. Men da bør man heller ikke jobbe med barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...