Gå til innhold

Alkohol 2 Dpo?


MiniMaya

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du vise til forskning som sier at alkohol FØR positiv test kan knyttes til lærevansker og ADHD? Jeg har lest det meste og det har jeg aldri sett noe sted. 

Og fersk prøver? De har prøvd i 2 år. Ingen jeg kjenner som har prøvd i 2 år er helt avholds før positivt test hver eneste gang og det får de støtte fra helsepersonell i. Stress og bekymring er heller ikke bra. 

Jeg har tatt noen glass i dpo-land TS og hadde gjort det om jeg var deg. 

Anonymkode: d8538...bfb

Ikke meg du spør men: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9RWVW/ny-undersoekelse-alkohol-kan-skade-svaert-unge-fostre

Med det sagt, det finnes studier som sier det motsatte også. Veldig vanskelig å forske på, fordi en skikkelig pålitelig studie er uetisk å gjennomføre. 

Etter 2 år hadde jeg unnet meg et glass vin 2 dpo... Men som fersk prøver ville jeg vært mer restriktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Albbas skrev:

Ikke meg du spør men: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9RWVW/ny-undersoekelse-alkohol-kan-skade-svaert-unge-fostre

Med det sagt, det finnes studier som sier det motsatte også. Veldig vanskelig å forske på, fordi en skikkelig pålitelig studie er uetisk å gjennomføre. 

Etter 2 år hadde jeg unnet meg et glass vin 2 dpo... Men som fersk prøver ville jeg vært mer restriktiv. 

Høyner med en artikkel som viser til ny forskning, fra april 2019. Din artikkel er fra 2014.

https://www.aftenposten.no/norge/i/WbvPpG/ny-studie-alkoholbruk-tidlig-i-svangerskapet-foerer-trolig-ikke-til-adferdsproblemer-hos-barn

Anonymkode: d8538...bfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Høyner med en artikkel som viser til ny forskning, fra april 2019. Din artikkel er fra 2014.

https://www.aftenposten.no/norge/i/WbvPpG/ny-studie-alkoholbruk-tidlig-i-svangerskapet-foerer-trolig-ikke-til-adferdsproblemer-hos-barn

Anonymkode: d8538...bfb

Du, det er ikke slik at forskning er bedre bare fordi den er nyere. :Phadde jammen vært greit å være forsker i så fall, da man automatisk kunne danket ut tidligere funn. I wish! 

Men jeg skrev jo også at det finnes studier som sier det motsatte, så du trenger ikke høyne noe som helst. Jeg bare svarte på spørsmålet ditt, men du var tydeligvis ikke oppriktig interessert siden du ikke gadd å lese det en gang. Da kan du jo la være å spørre. 

 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du vise til forskning som sier at alkohol FØR positiv test kan knyttes til lærevansker og ADHD? Jeg har lest det meste og det har jeg aldri sett noe sted. 

Og fersk prøver? De har prøvd i 2 år. Ingen jeg kjenner som har prøvd i 2 år er helt avholds før positivt test hver eneste gang og det får de støtte fra helsepersonell i. Stress og bekymring er heller ikke bra. 

Jeg har tatt noen glass i dpo-land TS og hadde gjort det om jeg var deg. 

Anonymkode: d8538...bfb

 

Jeg svarer på begge disse tingene i mine innlegg i denne tråden

1, etter to år trenger TS hjelp til å bli gravid. Og kan derfor leve som normalt.

2, forskning har aldri klart å påvise når i en graviditet, eller hvor mye, som kan være skadelig. Alkoholikere får friske barn. De som har gått på en fyllekule før positiv test får barn med adhd (uten at det nødvendigvis er årsakssammenheng). Avholds anbefales av helsedirektoratet for å være på den sikre siden. Da alkoholen virkelig ikke er verdt så mye mot hva den kan føre til, og man i alle fall kan vite at man har gjort sitt beste dersom barnet senere i livet får lærevansker. 

 

Anonymkode: 9b8d4...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Albbas skrev:

Du, det er ikke slik at forskning er bedre bare fordi den er nyere. :Phadde jammen vært greit å være forsker i så fall, da man automatisk kunne danket ut tidligere funn. I wish! 

Men jeg skrev jo også at det finnes studier som sier det motsatte, så du trenger ikke høyne noe som helst. Jeg bare svarte på spørsmålet ditt, men du var tydeligvis ikke oppriktig interessert siden du ikke gadd å lese det en gang. Da kan du jo la være å spørre. 

 

Enig. Litt for kjapp og «eplekjekk» i svaret. Beklager det. Jeg skulle ha nevnt at det er mer tyngde i forskningen i artikkelen fra 2019. Skulle også presisert bedre i mitt første innlegg. Jeg ønsker å se grundig forskning som har kommet frem til at et par enheter før positiv test kan knyttes sammen med lærevansker og ADHD. Jeg har til gode å finne forskning som konkluderer med dette som ikke er motbevist med grundigere forskning på en større gruppe. 
 

Ønsker også å legge til at jeg selvfølgelig er for å være 100% avholds når man faktisk er gravid.
 

Anonymkode: d8538...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikk og slapp av! Regner med at du er til utredning når dere ikke har gått til noe etter to år. Jeg har selv prøvd i fem år, inkludert 6 ivf forsøk og begynte etter litt over ett år å skjønne at livet må leves uavhengig av det å forsøke på barn. Og jeg skjønner at det er kjempevondt med forventninger om å være gravid. Når jeg har måttet i forbindelse med medisiner og forsøk, har jeg drukket alkoholfri øl eller drinker. Ingen merker det. 

Anonymkode: b166b...600

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan drikke alkohol, påvirker ikke det eventuelle barnet før den er festet og startet sirkulasjon via deg. 

Du kan jo bestille egen drikke i en bar eller noe? Gå når du kan gå alene og be om alkoholfritt. 

Anonymkode: cf80b...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alkohol påvirker enhver celle i kroppen. Også et befruktet egg. Og er derfor også skadelig lenge før barnet utvikler blodomløp. 

Men fra når dette er farlig, og hvilket volum som er farlig, har det vært umulig å påvise gjennom forskning. Som prøver er det derfor optimalt med totalavhold, for sikkerhets skyld. 

En annen utfordring med alkohol er at dette i større grader koblet til adhd og lærevansker, selv små vansker, senere i livet. Det er derfor håpløst å høre på alle som sier "jeg drakk, og det gikk fint". For det får man aldri vite - om man virkelig har gitt barnet en optimal start. 

Det er faktum. Det sagt er jeg heller ikke blant de som er hysterisk på avhold, selv om jeg synes det er temmelig idioti om man som fersk prøver går på flatfylla etter eggløsning. 

Anonymkode: 9b8d4...918

Enhver celle i kroppen som er i tilknytning til personens blodomløp og får næring derfra. 

En delt eggcelle får derimot IKKE næring fra personens blod. 

Anonymkode: 25d61...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enhver celle i kroppen som er i tilknytning til personens blodomløp og får næring derfra. 

En delt eggcelle får derimot IKKE næring fra personens blod. 

Anonymkode: 25d61...6ff

Siden alt skal inn med teskje på kg kan jeg legge til "delt eggcelle som ikke er festet i livmor" 

Anonymkode: 25d61...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Å herre... Her har du visst lagt ditt hat på meg. Dette er en side der vedkommende ber om råd fra likesinnede, ikke helsepersonell. Og jeg hadde ikke sagt dette om jeg ikke hadde lest om det før.

Jeg sier ikke dette som om det er fakta - jeg sier at alkohol visstnok ikke påvirker før egget har festet seg, men at det jo vil påvirke kroppens allmenntilstand. Med et enkelt Googlesøk er det ikke vanskelig å finne kilder på at blodomløpet til mor ikke er koblet sammen med barnets før egget har festet seg.

Og til det med folat, så var det ikke det det handlet om her... 🤦‍♀️

Synes bare det er fascinerende hvor lett du tar på disse tingene. Melde seg inn i forum, stresse med å teste for EL og teste for tidlig graviditet - det gidder du. Men å ta folat i prøveperioden og å ikke drikke alkohol etter eggløsning; DET blir for mye, ja. Artig prioritering! Lykke til med graviditeten, du er helt klart mer heldig enn meg som ikke er gravid. 

Anonymkode: 8ae3d...a98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes bare det er fascinerende hvor lett du tar på disse tingene. Melde seg inn i forum, stresse med å teste for EL og teste for tidlig graviditet - det gidder du. Men å ta folat i prøveperioden og å ikke drikke alkohol etter eggløsning; DET blir for mye, ja. Artig prioritering! Lykke til med graviditeten, du er helt klart mer heldig enn meg som ikke er gravid. 

Anonymkode: 8ae3d...a98

Ville brukt mer tid på å leve livet enn å gå rundt å være bitter hvis jeg var deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enhver celle i kroppen som er i tilknytning til personens blodomløp og får næring derfra. 

En delt eggcelle får derimot IKKE næring fra personens blod. 

Anonymkode: 25d61...6ff

Fosteret får først blodomløp i uke fem. Og er "bare" en celle i en del uker. Du mener det er trygt å drikke hele denne perioden? Mot helsedirektoratets råd? 

Anonymkode: 9b8d4...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min tredje graviditet gikk jeg uten lue i minusgrader rundt dpo. Og jeg mistet.

Du mistet ikke pga en øl til dagen. Jeg mistet ikke pga været. 

 

Til ts, kos deg på ferie, med alkohol hvis du vil. Når dere kommer hjem ber du om legetime.  2 år er lenge. 

Anonymkode: ff36f...bba

Været har aldri noe å si for å miste nei. Men alkohol og koffein kan føre til en spontanabort.

Anonymkode: 26b1a...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du vise til forskning som sier at alkohol FØR positiv test kan knyttes til lærevansker og ADHD? Jeg har lest det meste og det har jeg aldri sett noe sted. 

Og fersk prøver? De har prøvd i 2 år. Ingen jeg kjenner som har prøvd i 2 år er helt avholds før positivt test hver eneste gang og det får de støtte fra helsepersonell i. Stress og bekymring er heller ikke bra. 

Jeg har tatt noen glass i dpo-land TS og hadde gjort det om jeg var deg. 

Anonymkode: d8538...bfb

Det sies at alkohol tidlig i svangerskapet kan gå bra for 99 stk, men den 100 så kan det gå skikkelig dårlig. Jeg har vært på et slikt kurs angående slikt. Mange tror at det er verre med alkohol og lignende på slutten av svangerskapet. Det er feil. Tenk på at alt bygges de første 12 ukene, dermed er man mest utsatt for mulige skader helt i starten.

Anonymkode: 26b1a...832

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom mensen tidlig denne gangen... så har eggløsning allerede dag 2 på ferie så da  har jeg bestemt meg for å utsette prøvinga til desember. 😫 

kunne vurdert å ta et par glass rett etter eggløsning, men å ta et par glass flere dager på rad blir litt i overkant. Kunne jo ha droppa alkoholen hele ferien ... men orker ikke at svigers skal misstenke at jeg er gravid.  Så er det jo veldig hyggelig å kose seg litt med noen glass på kvelden. 

 

Anonymkode: 0252e...7bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den over var fra meg, TS. 

Må også legge til at vi (jeg) slutta med prevensjon for 2 år siden uten å ha systematisk prøvd å treffe eggløsning. Har vært mer metodisk de siste 8 mnd... håper det klaffer snart. Har vært på privat utredning uten at de fant «feil». Legen min vil at jeg skal prøve i 4 mnd til før jeg blir henvist videre i et offentlige. Er så utrolig kipt at nesten alle jeg kjenner som har slutta på prevensjon etter meg allerede er gravid. 😢 Unner jo dem alt godt, men når er det min tid lissom? 

Endret av MiniMaya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha sex likevel og drikke alkohol samtidig? 😊 Da har dere lagt inn aksjer likevel, uten å gjøre for mye ut av det? Kun for hyggens del, men så går dere ikke glipp av en mnd 

Anonymkode: 501e0...730

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, MiniMaya said:

Den over var fra meg, TS. 

Må også legge til at vi (jeg) slutta med prevensjon for 2 år siden uten å ha systematisk prøvd å treffe eggløsning. Har vært mer metodisk de siste 8 mnd... håper det klaffer snart. Har vært på privat utredning uten at de fant «feil». Legen min vil at jeg skal prøve i 4 mnd til før jeg blir henvist videre i et offentlige. Er så utrolig kipt at nesten alle jeg kjenner som har slutta på prevensjon etter meg allerede er gravid. 😢 Unner jo dem alt godt, men når er det min tid lissom? 

Etter 2 år er ikke sannsynligheten så stor for at dere lykkes uten hjelp. Hvorfor i all verden vente 4 mnd til? Er mannen sjekket? Hvis dere hadde ofte sex før disse 8 mnd teller jo den tiden før også med! 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med å ha sex likevel og drikke alkohol samtidig? 😊 Da har dere lagt inn aksjer likevel, uten å gjøre for mye ut av det? Kun for hyggens del, men så går dere ikke glipp av en mnd 

Anonymkode: 501e0...730

Enig. Trenger jo ikke drikke deg dritings. 

Ellers kan det jo være godt å droppe prøving også, hvis det føles mest rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 6.44, Albbas skrev:

Etter 2 år er ikke sannsynligheten så stor for at dere lykkes uten hjelp. Hvorfor i all verden vente 4 mnd til? Er mannen sjekket? Hvis dere hadde ofte sex før disse 8 mnd teller jo den tiden før også med! 

Enig. Trenger jo ikke drikke deg dritings. 

Ellers kan det jo være godt å droppe prøving også, hvis det føles mest rett. 

Takk for tilbakemelding! 😊😊

Er legen min, ikke jeg som vil vente 4 mnd til. Vi sjekket oss begge privat for en stund siden. Da fant de ikke noe feil, men har jo ikke hatt grundig utredning. Periodemessig får jeg uregelmessig mens -kan nok gjøre at vi ikke treffer eggløsningen like ofte som vi tror. 

 

Jeg blir veldig usikker på hva jeg skal gjøre ang prøving på ferien. Er jo ikke sånn at jeg kommer til å gå på spritfylla, men blir fort et par glass til lunsj, litt til middagen og et par utover kvelden. Blir jo mange enheter ila en dag ... Kan jo droppe å «smådrikke», men blir umiddelbart spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker. Også synes jeg det er hyggelig å ta seg et glass eller to og bli litt småbrisen midt på dagen. Er jo ikke så ofte man gjør det -utenom på feire. 🤣

Sånn i utganspunktet tenker jeg at å drikke et par glass i DPO land ikke er så farlig; men det er kanskje den totale mengden som har noe å si? Eller? 

Endret av MiniMaya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...