Gå til innhold

Viktigste aspektene ved sosialt arbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er de viktigste aspektene ved sosial arbeid - synes du? Begrunne gjerne hvorfor :) 

Anonymkode: f8ad9...5df

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er de viktigste aspektene ved sosial arbeid - synes du? Begrunne gjerne hvorfor :) 

Utdyp, lettere å svare da.

Anonymkode: dbf56...4c5

Skrevet

Å ha forståelse på hvordan sosiale problemer oppstå på både individ og samfunnsnivå.

eks. Når en bruker som sliter med rus/psykiske problemer oppsøker deg som sosial arbeider. Man må kunne se og forstå hvordan de ulike faktorer i livet/miljøet hans påvirke han, kan hende at omsorgssvikt, dårlig oppvekstvilkår har bidratt til at han ruse seg eller sliter psykisk. Dvs. Forstå han som individ (Mikro). Ser på hans nettverk (Meso) og samfunn/miljøet (Makro). Forståelse på de ulike nivåer kan hjelpe sosial arbeideren til å få bedre bilde av hans problemer, dermed finne best mulig måte å hjelpe han.

Anonymkode: b9bd9...a57

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å ha forståelse på hvordan sosiale problemer oppstå på både individ og samfunnsnivå.

eks. Når en bruker som sliter med rus/psykiske problemer oppsøker deg som sosial arbeider. Man må kunne se og forstå hvordan de ulike faktorer i livet/miljøet hans påvirke han, kan hende at omsorgssvikt, dårlig oppvekstvilkår har bidratt til at han ruse seg eller sliter psykisk. Dvs. Forstå han som individ (Mikro). Ser på hans nettverk (Meso) og samfunn/miljøet (Makro). Forståelse på de ulike nivåer kan hjelpe sosial arbeideren til å få bedre bilde av hans problemer, dermed finne best mulig måte å hjelpe han.

Anonymkode: b9bd9...a57

Husker jeg skrev alle oppgaver på individ, gruppe og samfunnsnivå, i tillegg hadde jeg med FOs yrkesetiske grunnlagsdokument. Jeg har også opplevd å være sosialklient fordi jeg mistet arbeidet mitt og ble syk en periode. ikke har jeg rus, psykriatri eller andre sosiale problemer, og er utdannet sosionom, så det er veeeldig individuelt. alle kan oppleve vansker i livet uten at det trenger å ha en annen årsak enn at omgivelsene rundt deg gjør alt for å ødelegge for deg, og du er uheldig.

De må hjelpe seg selv, vi kan bidra med råd og veiledning, men i hovedsak er godt sosialt arbeid "hjelp til selvhjelp". les om empowerment.

Anonymkode: dbf56...4c5

Skrevet

Dytt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...