Gå til innhold

kjøpe bolig med oppvarming inkludert eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange har fyring og evt også varmtvann inkl. i fellesutgiftene, men da er jo fellesutgiftene gjerne et høyere beløp enn fyring ikke er ink.

Lønner det seg å ha det med eller utenom? Det er snakk om leiligheter, ikke store hus.

Anonymkode: 8241a...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må man regne på i hvert enkelt tilfelle. 

Er det en del av fellesutgiftene, "spiller det ingen rolle" hvor varmt man har det og hvor lenge man dusjer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette borettslag eller selveier? Du må være obs at det sikkert er en avlesning i løpet av året. Har dere brukt mye mer strøm enn beregnet så får dere ekstra regning. 

Anonymkode: 37a55...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg lønte det seg definitivt. Hadde a-kontostrøm og jeg fikk tilbake det jeg ikke hadde brukt. Det utgjorde ca 1000 kr hver 3. mnd for vann og strøm. 

 

Kunne dusje i evigheter, hadde boblebad på verandaen og alt var bare gull ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det innbakt i felleskostnaden blir man enten en som subsidierer eller en som blir subsidiert av fellesskapet. Man har heller ikke mulighet eller incentiv for å holde kostnaden så lav som mulig. Avtaler i fellesskap er som regel bedre enn hva man får til på egen hånd, men dette er ikke alltid riktig. Man sitter også igjen med risikoen for at andre i avtalen bruker "mer enn de må", dvs at andres overforbruk deles på alle andelene.

Er det ikke innbakt betaler man alltid eget forbruk - altså "riktig sum" og kan selvsagt styre forbruket til en viss grad. På lang sikt vil det alltid lønne seg å betale kun for eget bruk, med mindre man mer eller mindre bevisst bruker mer enn malen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det innbakt i felleskostnadene. Dette er et stort borettslag med både barnefamilien og pensjonister, så jeg vil tro vi som er noe midt i mellom (foreløpig uten barn) betaler omtrent det vi forbruker. Fordelen er at vi alltid vet hva vi betaler. Det er ingen store overraskelser de månedene det er dyr strøm eller veldige kuldeperioder. Det er også deilig å alltid ha jevn varme i boligen og at dusjen aldri går tom for varmtvann. 

Anonymkode: 6da7a...046

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har varmt vann og sentralfyring innbakt i felleskostnadene. Vanskelig å si hva som lønner seg, men fint å aldri få sjokk når jeg får strømregningen. Jeg tar ofte lange varme dusjer og leiligheten er kald, så sentralfyring er helt toppers. Sentralfyringen er eneste varme jeg trenger her så sparer nok endel på det. På sommeren er regningene i gjennomsnitt 250- 300kr. På vinteren max 500. Nettleie er da inkludert. I fellesutgifter ligger tv, internett, snømåking, vaktmester osv. 

Anonymkode: 57dfd...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har varmt vann og sentralfyring innbakt i felleskostnadene. Vanskelig å si hva som lønner seg, men fint å aldri få sjokk når jeg får strømregningen. Jeg tar ofte lange varme dusjer og leiligheten er kald, så sentralfyring er helt toppers. Sentralfyringen er eneste varme jeg trenger her så sparer nok endel på det. På sommeren er regningene i gjennomsnitt 250- 300kr. På vinteren max 500. Nettleie er da inkludert. I fellesutgifter ligger tv, internett, snømåking, vaktmester osv. 

Anonymkode: 57dfd...4f9

Hvor mye er felleskostnadene på?:)

Anonymkode: 8241a...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har varmtvann, fyring og internett i husleien og den er på 2566,- Strømmen betaler jeg selv og den har vært på maks 350,-mnd. Sameiet har ingen gjeld.

Anonymkode: 1027b...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har varmtvann, fyring og internett i husleien og den er på 2566,- Strømmen betaler jeg selv og den har vært på maks 350,-mnd. Sameiet har ingen gjeld.

Anonymkode: 1027b...300

Wow det er skikkelig bra!

Anonymkode: 8241a...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow det er skikkelig bra!

Anonymkode: 8241a...7f3

Ganske så fornøyd ja. :Nikke: Har parkeringsplass til 500,- i mnd også. 

Anonymkode: 1027b...300

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye er felleskostnadene på?:)

Anonymkode: 8241a...7f3

Ganske høye, nesten 5000 kr. Men det er pga store oppgraderinger som har blitt gjort.

Ulempen med fellesutgifter er at oppgraderingene som blir gjort ikke alltid er noe som kommer alle tilgode. F.eks har de satt opp lading for elbiler og det er ikke noe jeg har bruk for. Samtidig har jeg fått mye hjelp av vaktmesteren til div som ville kostet meg endel om jeg bodde alene. 

Anonymkode: 57dfd...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...