Gå til innhold

Hvorfor glir bilene så fælt på Østlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste denne artikkelen nå. Og så video av biler som bare sklir ned en bakketopp. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70oMG8/varsler-mer-trafikktroebbel?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Jeg har aldri opplevd dette før. Beklager det dumme spørsmålet, men er det fordi jeg alltid kjører med piggdekk? Ikke mulig å gli slik ned en bakke med piggdekk?

Anonymkode: 89bfc...4f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje fordi det er isete og kommunene gir faen i å strø? Er ikke alltid piggdekk hjelper hvis det er glatt nok..

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg at det var glatt i veibanen i dag. Så flere biler som sleit opp bakken. Var faktisk bedre å være fotgjenger. 

Anonymkode: 1bc9a...f74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggdekk hjelper ikke alltid. Det er ikke ishakker 😂

Anonymkode: a5ad5...36d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det var vondt å se den videoen! Det er helt jævlig når bilen sklir og man ikke har kontroll. 

På Østlandet er det mange som kjører med piggfrie vinterdekk, inkludert meg selv. Jeg var ikke ute å kjørte i dag heldigvis. 

Anonymkode: 7aa44...329

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi i byene får de alle til å kjøre piggfritt, som betyr at all snø og is blir fullstendig blankpolert. Men piggfrie dekk funker bare når noen kjører med pigger og river litt opp i overflaten av isen og snøen.

Anonymkode: 5e34b...68a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at trafikken er å så stor at bare en bil med sommerdekk eller en trailer med dårlige dekk er nok til å lamme store deler av den. Ofte er det mange av begge deler og spesielt under det første snøfallet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjører ikke folk med piggdekk da? Er den så dyr den piggdekkavgiften?

Anonymkode: 89bfc...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig fenomen. Resten av Norge sliter ikke med snø og trafikk som Østlandet gjør 

Anonymkode: 428e2...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjører ikke folk med piggdekk da? Er den så dyr den piggdekkavgiften?

Anonymkode: 89bfc...4f4

Da kommer MDG og tar deg.. hoho...

Anonymkode: ae51f...697

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Festlig fenomen. Resten av Norge sliter ikke med snø og trafikk som Østlandet gjør 

Anonymkode: 428e2...8ac

Ikke så rart det. Nå bor vel ca halvparten av Norges befolkning på det sentrale østland. 

Anonymkode: f55ab...40e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av disse kunne ha hverken piggdekk eller piggfrie dekk. Så dårlig står ikke de på. Dette minner mer om det vi ser av videoer fra USA, og der har de ikke vinterdekk. Det som ikke kom fram, var hvilket resultat politiet kom til, når de undersøkte dekkene til de innvolverte.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe skyldes dårlig sjåfører, noe skyldes dårlige dekk og noe skyldes dårlig strøing. De gangene jeg får trøbbel på glatta er det stort sett fordi andre biler gjør at jeg må stoppe på ugunstige steder. En dårlig sjåfør i Oslo kan gjøre at køen blir laaang og det blir ,er kaos. I går gikk blant annet politiet ut og advarte mot speilblanke veier. På isføre som det var i går blir det kaos uansett hvor det er, men en bil i grøfta på veier med 100 biler i timen skaper ikke samme kaos som på en vei med 500+ biler i timen. Det sier seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Festlig fenomen. Resten av Norge sliter ikke med snø og trafikk som Østlandet gjør 

Anonymkode: 428e2...8ac

Det er fordi  at i resten av landet er det knapt trafikk sammenlignet med Oslo/Akershus  :

A1953227-4CDB-45D5-B4E4-3D2B5B6ED919.jpeg

Anonymkode: 50a1d...2ed

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjører ikke folk med piggdekk da? Er den så dyr den piggdekkavgiften?

Anonymkode: 89bfc...4f4

Fordi piggdekk ødelegger veien og luftkvaliteten samt støyer. 

Dagens piggfrie dekk står ikke mye tilbake for piggdekkene på isføre. 

De som har problemer nå er de som ennå kjører på sommerdekk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Festlig fenomen. Resten av Norge sliter ikke med snø og trafikk som Østlandet gjør 

Anonymkode: 428e2...8ac

Eeh, nei vel? 

Anonymkode: 0dc39...639

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste denne artikkelen nå. Og så video av biler som bare sklir ned en bakketopp. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70oMG8/varsler-mer-trafikktroebbel?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Jeg har aldri opplevd dette før. Beklager det dumme spørsmålet, men er det fordi jeg alltid kjører med piggdekk? Ikke mulig å gli slik ned en bakke med piggdekk?

Anonymkode: 89bfc...4f4

Her mener jeg de burde lagt kjettinger!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...