Jump to content
AnonymBruker

Utested i Sarpsborg slipper ikke inn menn over 30 år.

Recommended Posts

megda
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilke metoder?

Vi har prøvd å snakke i media. Der blir vi hysjet på og kalt hysteriske.

Vi har prøvd å fortelle vår side av saken: igjen blir vi bedt om å holde kjeft og tåle at menn "bare snakker"....

Jeg er over 30 og bryr meg ikke om et sånt tiltak. Synes det er bra for det er noe veldig spesielt at eldre menn MÅ henge på steder for folk 18+...som regel er det få over 25 på sånne steder. Og at folk reagerer sånn synes jeg også er merkelig. Men de som reagerer føler seg vel truffet kanskje?

Anonymkode: eb00d...012

Metodene kan vel diskuteres. svarteliste kanskje. jeg vet ikke, men det burde da være mulig å få til noen regler på det slik at forbudet ikke gjelder alle menn. Mitt utgangspunkt er mer en prinsippsak enn noe annet. De som er 30 og over må ikke henge der, men selv om det er uvanlig burde det fortsatt være lov eller? Når grunnen bak tiltaket er for å begrense klåfingrede menn, så stemples jo alle over 30 som denne stereotypien. Om vi mente at hvite menn ikke burde få gå inn på en klubb, fordi de er hvite og man har opplevd de som klåfingrede, så ville vel det generalisert alle hvite menn? 

Jeg skjønner jo at dette er å fremheve mitt poeng til et mer ekstremt tilfelle, men utgangspunktet blir vel noe av det samme. Tenker bare at man kunne funnet en bedre måte å løse det på, men nå tenker jeg også hvorfor jeg engasjerer meg i diskusjonen overhodet. Det bryr jo ikke meg mer eller mindre.  

Fortsetter under...

Sirah
8 minutter siden, megda skrev:

Metodene kan vel diskuteres. svarteliste kanskje. jeg vet ikke, men det burde da være mulig å få til noen regler på det slik at forbudet ikke gjelder alle menn. Mitt utgangspunkt er mer en prinsippsak enn noe annet. De som er 30 og over må ikke henge der, men selv om det er uvanlig burde det fortsatt være lov eller? Når grunnen bak tiltaket er for å begrense klåfingrede menn, så stemples jo alle over 30 som denne stereotypien. Om vi mente at hvite menn ikke burde få gå inn på en klubb, fordi de er hvite og man har opplevd de som klåfingrede, så ville vel det generalisert alle hvite menn? 

Jeg skjønner jo at dette er å fremheve mitt poeng til et mer ekstremt tilfelle, men utgangspunktet blir vel noe av det samme. Tenker bare at man kunne funnet en bedre måte å løse det på, men nå tenker jeg også hvorfor jeg engasjerer meg i diskusjonen overhodet. Det bryr jo ikke meg mer eller mindre.  

Jeg ser poengene dine og er egentlig enig med deg. Syntes det er feil å "diskriminere" så mange mennesker. Når det er sagt så har nok dette vært et stort problem på dette utestedet og de ser nok ikke noen annen løsning. Jeg syntes det er et flott tiltak for å gjøre besøket hyggeligere for jenter/damer, men jeg har litt vanskelig med å se for meg at dette kan lønne seg økonomisk... Jeg har litt erfaring fra utelivsbransjen selv og det er stort sett menn over 30 som legger igjen penger... Sånn for å sette det på spissen.

Guile

Vel, dette er jo sannsynligvis ikke lovlig, så det blir vel opphevet ganske kjapt. 

Mulig lovbrudd

Likestillings- og diskrimineringsombud Hanne Bjurstrøm sier hun forstår intensjonen til utesteder som velger slik praksis, men samtidig er det helt uakseptabelt å skjære alle menn over en viss alder, over en kam.

Hun peker på at det i forarbeidet til likestillings- og diskrimineringsloven heter følgende:

«Øvre og nedre aldersgrenser for å komme inn på utesteder vil som utgangspunkt anses som ulovlig forskjellsbehandling etter det foreslåtte aldersdiskrimineringsforbudet, med mindre aldersgrensen har grunnlag i grensene for alkoholservering»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awekv5/har-maksgrense-paa-utested-vil-unngaa-klaafingrede-over-30-aar

AnonymBruker

Exodus i Bergen har samme policy, og hatt det i mange år.

Anonymkode: 5812f...b22

Tiuren
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilke metoder?

Vi har prøvd å snakke i media. Der blir vi hysjet på og kalt hysteriske.

Vi har prøvd å fortelle vår side av saken: igjen blir vi bedt om å holde kjeft og tåle at menn "bare snakker"....

Jeg er over 30 og bryr meg ikke om et sånt tiltak. Synes det er bra for det er noe veldig spesielt at eldre menn MÅ henge på steder for folk 18+...som regel er det få over 25 på sånne steder. Og at folk reagerer sånn synes jeg også er merkelig. Men de som reagerer føler seg vel truffet kanskje?

Anonymkode: eb00d...012

Jeg lurer litt på hvem "vi" er i denne sammenhengen? Er det en organisasjon eller er alle kvinner?

Diskriminering og å dømme folk ut fra "rase,kjønn eller alder" er ikke bra, skal jeg (som er mann godt over 30) bli forhåndsdømt dersom jeg velger å dra på en festival der det er overvekt av yngre? Må jeg ha med følge eller "reiser alene" skilt? 

Tiuren
On 11/8/2019 at 11:34 PM, AnonymBruker said:

Eldre menn oppfører seg ikke. Har opplevd mange fulle gamliser som skal slå ut håret en fredagskveld og «sjekke ut kvinnene.» Alle mine venninner har også blitt snakket til av menn over 30 på utesteder. Og de har forsøt og sjekke dem opp og har vært ekle.

Anonymkode: 7e891...1ee

Hvilke gruppe av mennesker har utmerket seg for seksuelle tilnærminger og overgrep ved festivaler og konserter (særlig i Sverige og Tyskland), og hva er konklusjonen av det? 

Annonse

AnonymBruker

Før var det "eldre" menn som brukte penger på byen, så en øvre aldersgrense ville vært økonomisk galskap. Men mulig yngre menn bruker mer penger på byen nå enn før

Anonymkode: 0fc74...2c5

AnonymBruker

Tror rett og slett ikke menn skjønner hvor stort problemet faktisk er, fordi de enten er problemet selv og da ikke skjønner det, eller fordi de selv ikke er sånn og da ut fra naivitet ikke fattet at andre kan være så ekle. Så da velger de å tro at kvinner overdriver istedet. Kvinner vet forskjell på trakassering og vennlig hei. Problemet er at vi har erfart alt for mange ganger at et hei betyr sex, at om en mann prøver seg på flørting så er det farlig å si nei fordi han blir sint. Det er ikke en overdrivelse, det er sånn. Ta en ordentlig opprydning i egne rekker, og slå ned på det når kompiser oppfører seg som eklinger, for det er ikke kvinners feil at det går ut over alle menn, det er den gruppen med menn som er ufyselige, de kompisene som overser at de er ufyselige, de mennene som bare ikke bryr seg fordi det ikke går ut over dem og de mennene som bærer krenkekrakk og manifest med seg i snippsekken og ser etter steder de kan sette seg ned å rope at kvinner er fæle og lyver og overdriver. DE er problemet. Ikke kvinner, og ikke normale menn. 

Anonymkode: 1b24f...003