Gå til innhold

Fortell meg hvilken verdi du synes en julegave skal ha?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har utbetalt ca 15 000 i mnd, har med andre ord veldig dårlig råd. 

Jeg likte allikevel jul og brukte mye tid på å kjøpe julegaver. Men det var små gaver til under 100 lappen til de fleste, bortsett fra helt nær familie.
En typisk gave fra meg, kunne være en duk, en pose twist, sokker, pyntegjenstand osv.
Men etter å ha lest mange innlegg her inne så er mine gaver som skrot å regne for de fleste. Så egentlig burde jeg slutte å kjøpe virker det som.

Har vi virkelig blitt et så utakknemlig folkeslag?

Jeg har mistet helt lysten på både julen og gavene. 

Anonymkode: 94b2b...06e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har utbetalt ca. 11k, men klarer da julegaver likevel. Uansett er det helt opp til deg og dem du kjøper gaver til. Noen bruker titusenvis og noen klarer seg med helt enkle ting. Jeg tror jeg bruker circa 3-4000 på julegaver til sammen.

Anonymkode: e4bf8...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har utbetalt ca 15 000 i mnd, har med andre ord veldig dårlig råd. 

Jeg likte allikevel jul og brukte mye tid på å kjøpe julegaver. Men det var små gaver til under 100 lappen til de fleste, bortsett fra helt nær familie.
En typisk gave fra meg, kunne være en duk, en pose twist, sokker, pyntegjenstand osv.
Men etter å ha lest mange innlegg her inne så er mine gaver som skrot å regne for de fleste. Så egentlig burde jeg slutte å kjøpe virker det som.

Har vi virkelig blitt et så utakknemlig folkeslag?

Jeg har mistet helt lysten på både julen og gavene. 

Anonymkode: 94b2b...06e

Hadde satt pris på Twist og sokker. Duk/pyntegjenstander... vel,vel, kommer an på hva som passer inn. 

Ellers: Du er ikke fattig. En slektning av meg får 9.800 utbetalt Han sliter, for å si det sånn. 

Anonymkode: 5df55...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh, femten tusen er ikke lite utbetalt! Skjerp deg! Jeg fikk 7000kr i måneden på dagpenger for et par år siden, det var derimot lite det, spesielt når husleien var på 6 av de 7! men likevel klarte jeg å kjøpe julegaver til flere!

Anonymkode: d553c...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på ts sitt spørsmål:

Jeg setter meget stor pris på hjemmelaget. Særlig hjemmestrikkede. Pannebånd sliter jeg ut hvert år og det samme gjelder votter. Eller noe godis som er hjemmelaget. 
 

Jeg pleier å få gaver for titusenvis av kroner, men det er de tingene som giver har brukt tiden sin på som betyr mest. 

Anonymkode: ec508...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg Kjøper aldri julegaver selv, men liker å få. I år ønsker jeg ikke å dra hjem. Vil heller få noen lapper overført, og kose meg alene.

Anonymkode: 7a13b...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15.000 kan være veldig lite. Man må jo se det hele fra situasjonen som den som mottar utbetalingen har. Bor man hjemme hos mor og far, og ikke eier nåla i veggen, er det mye. 

Du skal ikke tenke så mye på julegavene. Kjøp det du vil kjøpe. Jeg mener at det har oppstått et gavehysteri ut av en annen verden. Kjenner jeg får vondt i hjerterota når jeg ser og hører hvor mye folk legger i gavene. Også til meg. Enda har jeg god råd. Tidligere var det helt normalt å gi mor en flaske vin og far et par ullester og votter. Nå skal man kjøpe til flere hundre kroner, om ikke en tusenlapp. 

Det er hyggeligere å få noe i det hele tatt, enn å ikke motta gave i frykt for at det ser stusslig ut. Gi det du føler for og hva din økonomi tilsier! Synes dine tidligere gaver høres fint ut jeg! 

Husker når jeg var i etableringsfasen og hadde en vanskelig jobbsituasjon. Måtte kjøpe alle julegavene på kredittkort, og bruke hele neste år på å betale det ned. For så gjøre det på nytt igjen jula etter. Det er faktisk bare trist. Ikke gjør det! Ikke føl kjøpepress. 

Anonymkode: f93bc...456

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeh, femten tusen er ikke lite utbetalt! Skjerp deg! Jeg fikk 7000kr i måneden på dagpenger for et par år siden, det var derimot lite det, spesielt når husleien var på 6 av de 7! men likevel klarte jeg å kjøpe julegaver til flere!

Anonymkode: d553c...3c6

Jo, det er lite. Minst halvparten forsvinner i boutgifter.

Anonymkode: 7a13b...40a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å plukke opp ting her og da. Så hvis min mor eller en av søstrene snakker om noe de ville ha likt, kan det hende jeg kjøper en mer enn et halvår før jul. Er det salg, pleier jeg også å slå til.  I fjor ga jeg min familie såkalte "tullegaver". De fikk sokker med taco, egg & bacon osv. Etterpå fikk de mer gjennomtenkte, "seriøse" gaver.  Dette kan være et klesplagg de har hatt lyst på, som jeg har kjøpt på salg. Men jeg kjøper ikke julegaver til flere enn mine to søstre, min far, min mor og katten min. 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 232e3...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeh, femten tusen er ikke lite utbetalt! Skjerp deg! Jeg fikk 7000kr i måneden på dagpenger for et par år siden, det var derimot lite det, spesielt når husleien var på 6 av de 7! men likevel klarte jeg å kjøpe julegaver til flere!

Anonymkode: d553c...3c6

DET regnestykket hår ikke opp. Du har overdrevet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegavestyret har sklidd litt ut de siste årene og blitt preget av dyre gaver til 400-500 kr til vennene, men i år har jeg gitt beskjed om at jeg ønsker at vi begrenser oss litt. Noen av vennene synes det var en god ide, mens andre virket sånn passe fornøyd. Jeg gidder uansett ikke blakke meg på gaver, så jeg holder meg til ca 200 kr pr gave og så får de bare bestemme selv hvor mye de vil legge i gavene til meg.

En julegave trenger overhodet ikke koste masse penger. En godt gjennomtenkt gave til under 100 kr kan være like bra, om ikke bedre enn en dyr julegave. Dersom man har dårlig råd er det viktig å starte tidlig og lete etter gode tilbud. Det verste man kan gjøre er å vente til i siste liten når man må svi av hele månedslønna på svindyre gaver som har fått høyere pris rett før jul. Jeg mener også at det er fullt mulig å kjøpe julegaver på bruktbutikken så lenge varen ser ubrukt og fin ut.

Julegaver skal ha den pengeverdien giveren selv mener den skal ha. Man skal ikke sette seg i gjeld for å få unna julegaver.

Anonymkode: 0264b...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde satt pris på Twist og sokker. Duk/pyntegjenstander... vel,vel, kommer an på hva som passer inn. 

Ellers: Du er ikke fattig. En slektning av meg får 9.800 utbetalt Han sliter, for å si det sånn. 

Anonymkode: 5df55...b4b

Hvordan vet du om hun er fattig?   Du vet jo ikke hva slags utgifter TS har.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å plukke opp ting her og da. Så hvis min mor eller en av søstrene snakker om noe de ville ha likt, kan det hende jeg kjøper en mer enn et halvår før jul. Er det salg, pleier jeg også å slå til.  I fjor ga jeg min familie såkalte "tullegaver". De fikk sokker med taco, egg & bacon osv. Etterpå fikk de mer gjennomtenkte, "seriøse" gaver.  Dette kan være et klesplagg de har hatt lyst på, som jeg har kjøpt på salg. Men jeg kjøper ikke julegaver til flere enn mine to søstre, min far, min mor og katten min. 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 232e3...5a8

Ts her

Dette er ting jeg også har gjort. Men så leser jeg her at å kjøpe ting lenge før, eller på salg er helt ute. Da kan hverken ting eller plagg byttes osv.
Jeg kjenner at gleden ved å gi er mye mindre enn tidligere. Jeg har et lite håp om at det fremdeles finne noen som synes det er greit å få en gave selv om det er en liten en. Og at det er lov av og til og bomme på hva mottaker liker osv.

 

Anonymkode: 94b2b...06e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeh, femten tusen er ikke lite utbetalt! Skjerp deg! Jeg fikk 7000kr i måneden på dagpenger for et par år siden, det var derimot lite det, spesielt når husleien var på 6 av de 7! men likevel klarte jeg å kjøpe julegaver til flere!

Anonymkode: d553c...3c6

Hadde jeg hatt bare 1000 kr i måneden til mat, klær og andre utgifter hadde jeg heller droppet å kjøpe julegaver og kanskje da sluppet å leve på nudler og first price kneip i hele desember.  Og igjen, så vet du ingenting om TS sine utgifter og du kan da heller ikke uttale deg om hvor vidt hun har god råd eller ei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at til voksne i nær familie/gode venner bør man gi for iallefall 150-200 kr pr.person. Til barn er 100 kr greit og til grandtanter eller postmannen holder det med en twistpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, theTitanic skrev:

DET regnestykket hår ikke opp. Du har overdrevet litt.

Å ja, har jeg det? Har du sett utbetalingene mine fra NAV kanskje? Men helt seriøst så var det det jeg fikk utbetalt! Når man er ringevikar tjener man gjerne ikke så mye, og når man da havner hos nav tjener man altså enda mindre!

Men til saken, pris på gaver bør egentlig ikke ha noe å si! Det er tanken, og gleden, giveren har over å finne en gave til nettopp deg som burde være det som teller!

Anonymkode: d553c...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gavehysteriet som foregår er i mine øyne helt forferdelig. Tok et grep for noen år siden når jeg innså hvor mye penger som gikk til gaver til folk som allerede har alt, og har kuttet betraktelig. Jeg vil ikke ha eller gi dyre gaver og ønsker meg gjerne enkle ting som kan brukes opp, dusjsåpe, en god olivenolje, sjokolade etc. Det beste jeg kan få er hjemmestrikket. Syns også det er synd dersom de som har dårlig råd skal bruke over evne. De man gir gave til vet gjerne hvordan økonomi man har så syns ikke du skal gi mer enn det du klarer :) Min søster er lærling, mens jeg jobber og tjener godt, så ville føltes forferdelig visst hun skulle gitt meg en gave for masse penger som tar et stort innhugg i hennes budsjett. Elsker likevel gavene jeg får fra henne :)

Anonymkode: 7fd32...7ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Du misforsto. Jeg betviler slett ikke at du kun fikk 7000 i mnd. Jeg betviler at du brukte 6000 på husleie og klarte deg fint med å leve på 1000 kr til mat og andre utgifter og i tillegg uten problem fikk kjøpt julegaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at de julegavene du feks lager selv er de beste, om det så er hjemmestrikkede sokker, brente mandler, fløtekarameller eller en collage med bildeminner av oss (vennegjeng, par, venninner etc). Jeg er den som heller ikke forventer gaver av mine venner (eller andre i grunn). Jeg blir så glad når jeg får noe, å da spiller det ingen rolle hva det måtte være egentlig. Men virker som at mange i dag blir direkte sure om de får noe som har kostet mindre enn 200, som om summen har noe å si. 

Anonymkode: db7a8...484

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns at de julegavene du feks lager selv er de beste, om det så er hjemmestrikkede sokker, brente mandler, fløtekarameller eller en collage med bildeminner av oss (vennegjeng, par, venninner etc). Jeg er den som heller ikke forventer gaver av mine venner (eller andre i grunn). Jeg blir så glad når jeg får noe, å da spiller det ingen rolle hva det måtte være egentlig. Men virker som at mange i dag blir direkte sure om de får noe som har kostet mindre enn 200, som om summen har noe å si. 

Anonymkode: db7a8...484

Enig med deg!

Man mister litt gleden ved å gi noe hvis mottaker sitter og undrer seg over hva den kostet heller enn å sette pris på å få noe. I fjor fikk jeg en liten hjemmelaget katt av ei venninne med veldig dårlig råd. Hun hadde sydd en kattefigur i tøy og fylt den med bomull og limt på et par øyne. Den kostet nok ikke mange kroner totalt i materiale, men er en av få gaver jeg ble ekte rørt av, og ikke minst som jeg enda ser på jevnlig, tenker på vedkommende jeg fikk den av og blir like glad hver gang. Hun hadde jo brukt tid på å tenke ut noe akkurat jeg vil like og laget det med sine egne hender!

Tanken bak en gave er det som teller! Om det er sokker eller en ny mac burde ikke spille noen rolle, noen har tenkt på deg og valgt deg ut som en som fortjener en gave! Det er jo så fint å tenke på 🎅

Så TS, de som bryr seg om pris på julegavene er overfladiske og utakknemlige. Jeg hadde sagt ifra hvis noen ble skuffa over en gave jeg ga bare fordi de synes den kosta for lite. Det holder ikke mål

Anonymkode: 042bd...f68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...