Gå til innhold

Søknad til nav og flytting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt om en ytelse og det kan ta opptil 6 mnd før den er ferdig behandlet jeg skal flytte til ett annet fylke vil saken min og søknaden min da bli overført til fylke jeg flytter? Om jeg flytter fra oslo til bergen fks vil saken min da overføres til bergen? Og vil jeg da få en annen saksbehandler som har med saken og gjøre eller vil jeg ha den samme i oslo? Eller må jeg søke på nytt fordi jeg flyttet til et annet fylke? Ønsker bare svar på spørsmålet mitt og ønsker ingen krangling og stygge komentarer ønsker bare konstruktive svar takk.

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Gidavmeg said:

Ringe nav på mandag å spørre?

Ønsker svar nå. De er helg og de åpner ikke før mandag...

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker svar nå. De er helg og de åpner ikke før mandag...

Anonymkode: 304bf...17d

Skjønner. Husk at du av og til må ta svarene her med en klype salt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Gidavmeg said:

Skjønner. Husk at du av og til må ta svarene her med en klype salt;)

Okei:-) men hva tror du? Tror du søknaden blir overført til fylke jeg flytter til? Det er jo litt rart om nav oslo skal ha noe med søknaden og gjøre når en fks flytter til bergen?

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt umulig å si. Ikke sier du hvilken ytelse du har søkt og ikke sier du hvorfor du skal flytte. 
Det eneste jeg vet er at du får ny saksbehandler i den kommunen du flytter til og at du får ikke støtte bare fordi du har lyst å flytte. Beste tipset jeg kan gi deg er å søke på nav.no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en kommunal ytelse så må du søke på nytt. Om det er en statlig ytelse så trenger du ikke det. Da skal søknaden behandles ferdig i den "gamle" kommunen din. Du vil få en ny veileder på ditt nye sted.

Anonymkode: fb518...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Nooni said:

Det er jo helt umulig å si. Ikke sier du hvilken ytelse du har søkt og ikke sier du hvorfor du skal flytte. 
Det eneste jeg vet er at du får ny saksbehandler i den kommunen du flytter til og at du får ikke støtte bare fordi du har lyst å flytte. Beste tipset jeg kan gi deg er å søke på nav.no. 

Jeg har jo prøvd og lest på nette men det kommer ikke opp noe. Det eneste jeg vet er at om en flytter til ett annet fylke fks fra oslo til bergen så vil det stå på mine sider at jeg tilhører mitt lokale nav kontor dvs nav kontoret jeg sogner til. Flytter jeg fra oslo til bergen vil jeg jo ikke tilhøre nav oslo men nav bergen. Skal jeg på møte med nav eller noe så kan jeg ikke gå til nav kontoret jeg tilhørte før i oslo men nav kontoret jeg sogner til i bergen.

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det er en kommunal ytelse så må du søke på nytt. Om det er en statlig ytelse så trenger du ikke det. Da skal søknaden behandles ferdig i den "gamle" kommunen din. Du vil få en ny veileder på ditt nye sted.

Anonymkode: fb518...0b7

Hva er det som er kommunal ytelse og statlig ytelse? Hva er forskjellen?

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er kommunal ytelse og statlig ytelse? Hva er forskjellen?

Anonymkode: 304bf...17d

Hva har du søkt? Sosiale ytelser er kommunale.

Anonymkode: fb518...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har du søkt? Sosiale ytelser er kommunale.

Anonymkode: fb518...0b7

Og Sosiale ytelser er? Hvilke ytesler er under statlig vs kommunale? 

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo prøvd og lest på nette men det kommer ikke opp noe. Det eneste jeg vet er at om en flytter til ett annet fylke fks fra oslo til bergen så vil det stå på mine sider at jeg tilhører mitt lokale nav kontor dvs nav kontoret jeg sogner til. Flytter jeg fra oslo til bergen vil jeg jo ikke tilhøre nav oslo men nav bergen. Skal jeg på møte med nav eller noe så kan jeg ikke gå til nav kontoret jeg tilhørte før i oslo men nav kontoret jeg sogner til i bergen.

Anonymkode: 304bf...17d

Beklager, jeg misforsto spørsmålet ditt og er litt trøtt. Jeg skumleste og trodde du også lurte på om du ville få støtte til flytting. Min feil. 
Offentlige kontorer tar utgangspunkt i flyttedato du har gitt til folkeregistret, men det kan være lurt å melde flytting på nav.no. Jeg tror det skal ligge et skjema et sted der eller så er det kanskje mulig å endre på profilen din? Og ja du har rett. Flytter du til Bergen så vil du få en saksbehandler der så snart nav oslo har overført saken din. Hadde en slektning som akkurat gjorde det samme.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og Sosiale ytelser er? Hvilke ytesler er under statlig vs kommunale? 

Anonymkode: 304bf...17d

Sosiale ytelser er nødhjelp, sosialhjelp, KVP

Statlige ytelser er dagpenger, AAP, uførepensjon, foreldrepenger osv

Anonymkode: fb518...0b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Nooni said:

Beklager, jeg misforsto spørsmålet ditt og er litt trøtt. Jeg skumleste og trodde du også lurte på om du ville få støtte til flytting. Min feil. 
Offentlige kontorer tar utgangspunkt i flyttedato du har gitt til folkeregistret, men det kan være lurt å melde flytting på nav.no. Jeg tror det skal ligge et skjema et sted der eller så er det kanskje mulig å endre på profilen din? Og ja du har rett. Flytter du til Bergen så vil du få en saksbehandler der så snart nav oslo har overført saken din. Hadde en slektning som akkurat gjorde det samme.  

Ok så det gjelder hvilken som helst sak det er? Om det er kommunal ytelse eller statlig ytelse? Ser at noen over har skrivi noe om det så blir litt forvirret.... 

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Sosiale ytelser er nødhjelp, sosialhjelp, KVP

Statlige ytelser er dagpenger, AAP, uførepensjon, foreldrepenger osv

Anonymkode: fb518...0b7

Det høres jo rart ut at nav oslo skal ha saken da jeg ikke tilhører oslo... Og hvor har du lest det? Det er veeeldig mange som flytter og jeg tror ikke det er sånnsom du sier. Jeg tror den vil bli overført til fylket personen sogner til. 

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok så det gjelder hvilken som helst sak det er? Om det er kommunal ytelse eller statlig ytelse? Ser at noen over har skrivi noe om det så blir litt forvirret.... 

Anonymkode: 304bf...17d

Nei, sosiale ytelser betales av kommunen og gis kun til kommunens beboere. Så da må man søke på nytt, om man flytter.

Andre ytelser er det staten som betaler, så da spiller det ingen rolle hvor du bor. Men du sier i fra til Nav, bare send en melding i dialogen i aktivitetsplanen din. Så blir du og sakene overflyttet til ny kommune.

Anonymkode: fb518...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Nooni said:

Beklager, jeg misforsto spørsmålet ditt og er litt trøtt. Jeg skumleste og trodde du også lurte på om du ville få støtte til flytting. Min feil. 
Offentlige kontorer tar utgangspunkt i flyttedato du har gitt til folkeregistret, men det kan være lurt å melde flytting på nav.no. Jeg tror det skal ligge et skjema et sted der eller så er det kanskje mulig å endre på profilen din? Og ja du har rett. Flytter du til Bergen så vil du få en saksbehandler der så snart nav oslo har overført saken din. Hadde en slektning som akkurat gjorde det samme.  

Jeg tror det er slik jeg også. 

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok så det gjelder hvilken som helst sak det er? Om det er kommunal ytelse eller statlig ytelse? Ser at noen over har skrivi noe om det så blir litt forvirret.... 

Anonymkode: 304bf...17d

Du skal forholde deg til nav-kontoret i den kommunen du flytter til uansett hvilken ytelse du har. Har du søkt en kommunal ytelse (sosialhjelp) i Oslo og så flytter til Bergen så tror jeg Oslo-kontoret vil behandle den ferdig. Jeg mener også å ha hørt at de da betaler den første måneden også må den nye kommunen betale videre etter at du har søkt på nytt der. Men som sagt, jeg er usikker. Det beste er at du er mer konkret på hvilken ytelse du har søkt. Jeg har ikke veldig mye peiling på nav, men noe.  

Endret av Nooni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...