Gå til innhold

Er så drittlei av å se månen - kan den forsvinne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor føler dere at dere må forsvare månen da? men er jo ingen av dere som kan forklare hvorfor den bare må være her. Så det er ikke bare jeg som ikke har forklart hvorfor den bare skal forsvinne. Eller, jeg har sagt hvorfor jeg ikke vil ha den her. Dere har jo bare sagt at den er god å ha og at det bare skal være sånn at den skal være her for alltid. Er bare ikke logisk at den bare er der. Hater når enkelte ting bare er der uten at noen har bestemt noe som helst om det. Aaarg. 

Anonymkode: 17c2e...b15

Det er klart at det går an å bli kvitt månen. Men det vil ha ganske store konsekvenser for oss jordboere om den gjør det.

Så vi trenger i det minste en grundig utredning først.

Anonymkode: 10694...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor føler dere at dere må forsvare månen da? men er jo ingen av dere som kan forklare hvorfor den bare må være her. Så det er ikke bare jeg som ikke har forklart hvorfor den bare skal forsvinne. Eller, jeg har sagt hvorfor jeg ikke vil ha den her. Dere har jo bare sagt at den er god å ha og at det bare skal være sånn at den skal være her for alltid. Er bare ikke logisk at den bare er der. Hater når enkelte ting bare er der uten at noen har bestemt noe som helst om det. Aaarg. 

Anonymkode: 17c2e...b15

Hele universet inkludert oss er jo her uten at noen har bestemt det så da får du mye å irritere deg over 😅

Og du har fått flere svar på hvorfor vi må ha den her. Eller har du lyst til at jorda skal vippe så mye at nordpolen havner i Kongo? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 18.53, AnonymBruker skrev:

ok den er altså ikke helt meningsløs? Tenkte ikke over at det du skrev her. vanskelig å si akkurat hvorfor jeg mener den bare kan forsvinne, jeg liker den bare ikke. Men har det blitt forsket på om vi bare kan skyte den vekk eller ødelegge den? Eller dytte vekk i verdensrommet. jeg irriterer meg over at ting bare er der uten at vi skal ha noe å si om det. Så jeg mener det er ikke logisk at den bare er der hele tiden. men forstår jo at forskere ikke går og tenker på dette som jeg har irritert meg litt over. Så jeg må vel bare aksptere at den bare skal være der. Men greit å få ut litt av det jeg tenker på synes jeg.

Anonymkode: 17c2e...b15

Oi du er du gammel nok til å være på forumet i det hele tatt? Du trodde høyvann skjedde helt av seg selv? Skyte vekk månen  Du er en artig skrue, det må jeg si. Jeg elsker månen. Det er noe mystisk ved den og den lyser alltid opp om man føler seg litt småredd på nattestid om man går tur ute. Sett pris på alt det fantastiske du har rundt deg!

Anonymkode: b655b...1b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

heldigvis har ikke uvitende barn noe dere skulle sagt om det. Voksne forstår hvorfor månen er der og hvorfor vi trenger den

Anonymkode: c30ca...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månen beveger seg bort i fra oss med fire cm i året, men vil aldri komme så langt ut at den unnslipper jordas tyngdekraft.

Vår jord beveger seg saktere og saktere rundt sin egen akse, og dagene blir lengere og lengere. (Da dinosaurene levde var et døgn ca 21 timer langt.) Den energien som blir tapt som gjør av vi spinner saktere blir overført til månen, som er grunnen til at den beveger seg lengere og lengere  bort.

Om ca 50 milliarder år vil månen ha beveget seg så langt ut av den vil nå geostasjonær bane. Jordens rotasjon vil da være så treg at 1 rotasjon rundt sin egen akse (også kalt en dag), vil ta 1128 timer (Én dag vil altså være 47 ganger så lang som i dag!). Rotasjonen til månen vil være nøyatig den samme, 1128 timer. Derfor er det ikke noe mer energi for månen å hente fra forskjellene i vår rotasjonshastighet, og månen stopper å bevege seg bort i fra oss.

Men, ingenting av dette kommer egentlig til å skje, fordi lenge før den tid vil solen sluke både månen og jorda, da den svulmer opp til en Rød Kjempe. Ingen grund til bekymring, med andre ord!

Anonymkode: 030bf...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 16.52, AnonymBruker skrev:

Høres kanskje litt rart ut, men kan månen plutselig forsvinne? Har lest litt at enkelte andre måner har kanskje revet seg vekk fra små planeter. Kometer raser jo bare videre uten at de hele tiden må være nær planetene. Eller er vi stuck med denne månen for alltid?

Anonymkode: 17c2e...b15

Du bør få med deg dokumentaren Space:1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...