Gå til innhold

Litt vanskelig situasjon, noen andre med høyere utdannelse som har jobbet i barnehage på disp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har annen høyere utdannelse, når jeg var ferdig utdannet fikk jeg tilbud om å jobbe som ped leder på disp. Dette har jeg gjort i mange år, men nå har barnehageloven strammet inn, man må være utdannet barnehagelærer.

Så, nå er jeg arbeidssøkende, har bare praksiserfaring med hovedutdannelsen min, 10 års erfaring som leder, men får avslag på søknader, får ikke jobb som barne og ungdomsarbeider en gang.

Vurderer ¨sette meg på skolebenken til høsten igjen, men synes dette er så vanskelig. Har også mottatt mye pes fra andre ansatte fordi jeg ikke har harr tiktig utdannelse, burde gitt meg tidligere, men fikk så gode tilbakemeldinger fra foreldre og styret så jeg ble. likevel. det føles tungt. Noen råd?

Anonymkode: fee42...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, spegel skrev:

Hvilken utdannelse har du? 

Sosionom, men valgte feil utdannelse, jeg er ikke så flink til saksbehandling, mer med mennesker direkte, og ikke minst med små barn:) vurderer sterkt å ta en ny utdannelse, men det føles tungt. Er også utdannet barne og ungdomsarbeider, har ikke fått noe intervju, har jo jobbet i mange år som ped leder, så det er vel forståelig.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sosionom, men valgte feil utdannelse, jeg er ikke så flink til saksbehandling, mer med mennesker direkte, og ikke minst med små barn:) vurderer sterkt å ta en ny utdannelse, men det føles tungt. Er også utdannet barne og ungdomsarbeider, har ikke fått noe intervju, har jo jobbet i mange år som ped leder, så det er vel forståelig.

Anonymkode: fee42...173

Jeg kjenner faktisk en sosionom som jobber i bhg (styrer, muligens andre regler?). Senest i går så jeg en annonse som søkte etter ped leder, der annen barnefaglig utdannelse kunne vurderes. Ikke sikkert de er like strikte alle steder? 

Dersom du velger å sette deg på skolebenken igjen, vil du sikkert få avskrevet noen fag pga tidligere utdannelse om du velger bhg lærer utd. Hva med å ta kontakt med em høyskole å sjekke? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, spegel skrev:

 

Dersom du velger å sette deg på skolebenken igjen, vil du sikkert få avskrevet noen fag pga tidligere utdannelse om du velger bhg lærer utd. Hva med å ta kontakt med em høyskole å sjekke? 

Du får ikke avskrevet noen fag. Barn og ungdomsarbeider er videregående, mens barnehagelærer er høyere utdanning.

Anonymkode: 7fa6f...7cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får ikke avskrevet noen fag. Barn og ungdomsarbeider er videregående, mens barnehagelærer er høyere utdanning.

Anonymkode: 7fa6f...7cb

Jeg vet, men startet arbeidsplassbasert barnehagelærer etter mange år, det var et krav, tok ferdig to områder/semestre? som jeg har tatt eksamen i, fikk C på begge, det ene emnet vil jeg søke om å få godskrevet, det andre vurderer jeg å ta opp for å få bedre karakter får se. det er jo en helt grei karakter,

Måtte plutselig slutte på utdannelsen, da det gikk dårlig for barnehagen, så nå sitter jeg her, og må forkalre alt for ev nye arbeidsgivere, det er tungt.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, spegel skrev:

Jeg kjenner faktisk en sosionom som jobber i bhg (styrer, muligens andre regler?). Senest i går så jeg en annonse som søkte etter ped leder, der annen barnefaglig utdannelse kunne vurderes. Ikke sikkert de er like strikte alle steder? 

Dersom du velger å sette deg på skolebenken igjen, vil du sikkert få avskrevet noen fag pga tidligere utdannelse om du velger bhg lærer utd. Hva med å ta kontakt med em høyskole å sjekke? 

Lenge siden jeg har sett annen utdannelse kan vurderes, men blir holdt utenfor uansett, og andre pedagoger er gjerne ikke så hyggelige mot de som har annen utdannelse dessverre, har opplevd at de nesten blir sinte på deg, så jeg har stått på og egentlig vert på jobb 24.7 i en del år. Satt på spissen da,.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare ta barnehagelærerutdannelse om det er noe du ønsker å jobbe med?

Anonymkode: 6caf5...82e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare ta barnehagelærerutdannelse om det er noe du ønsker å jobbe med?

Anonymkode: 6caf5...82e

Enig. Og du har mye relevant erfaring i tillegg til at sosionom er en litt beslekta utdanning/ yrke. 

Anonymkode: eaf96...aff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om økonomi. og vil være langt over 40 når utdannelsen er ferdig, tenk hvis jeg ikke får jobb, jeg vet dette er negative tanker, skal stå på, men akkurat i dag er det tøft, skulle så gjerne ønske jeg stod opp for å gå på jobb, ikke bare jobbsøking, det er demotiverende å få avslag som barne og ungdomsarbeider etter å ha jobber som ped leder i manger år.

Har en dårlig dag, har ikke hatt inntekt på en stund, og er litt bitter i dag, he he. Hadde jeg valgt den opprinnelige utdannelsen min hadde jeg sikket vært i jobb.

Takk for svar.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan kanskje jobbe som assistent mens du tar barnehagelærer utdannelse? tror mange som gjør det

Anonymkode: 20275...4a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du kan kanskje jobbe som assistent mens du tar barnehagelærer utdannelse? tror mange som gjør det

Anonymkode: 20275...4a6

Jeg prøver å få slike jobber, men siden jeg har jobbet som ped leder i mange år så  nå hører jeg ingenting.

Skal fortsette søkingen, det blir nok skolebenken fra høsten av, et fint lite hull i cv, men men.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er barnehagerlærer/ped.leder og jeg trodde i grunn det var litt motsatt nå. Her satser  kommunen/oppvekst på flere abeidsgrupper i i barnehage og skole. Vi har nylig ansatt en barnevernspedagog i vår barnehage.

Kan skole være noe for deg?

 

Anonymkode: fd544...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Brimi skrev:

Du kan jo sjekke ut om Praksiskandidat kan være noe for deg :)

Takk, men det er vel mer lærling med fagbrev, får ikke jobb som barne og ungdomsarbeider, har bare fått avslag i hverfall, og det med mange år ped leder erfaring, nei, får bare stå på mot videre utdannelse, er karakter C regnet som en grei karakter på vitnemål, eller ser det dårlig ut, synes akademisk skriving er litt vanskelig, og må starte på nytt.

For en dag, en kjip dag, lei, lei, lei og lei. Bare skriver av meg litt, takk til dere som svarte. 

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er barnehagerlærer/ped.leder og jeg trodde i grunn det var litt motsatt nå. Her satser  kommunen/oppvekst på flere abeidsgrupper i i barnehage og skole. Vi har nylig ansatt en barnevernspedagog i vår barnehage.

Kan skole være noe for deg?

 

Anonymkode: fd544...3fd

Ja, de ansatter gjerne bvpedagoger, men som sosionom har jeg dessverre møtt dårlige holdninger, blir ikke skikkelig regnet med og utnyttet for å gjøre ekstra arbeid, fikk også mindre lønn. Skole kan være noe ja, har søkt som miljøterapeut men avslag der og. 

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, spegel skrev:

Jeg kjenner faktisk en sosionom som jobber i bhg (styrer, muligens andre regler?). Senest i går så jeg en annonse som søkte etter ped leder, der annen barnefaglig utdannelse kunne vurderes. Ikke sikkert de er like strikte alle steder? 

Dersom du velger å sette deg på skolebenken igjen, vil du sikkert få avskrevet noen fag pga tidligere utdannelse om du velger bhg lærer utd. Hva med å ta kontakt med em høyskole å sjekke? 

Jeg tror ikke den sosionomutdannelsen er egentlig feil i barnehagen, men problemet er nok at barnehagene stilles krav til, krav som handler om antall pedagogisk utdannede. Det er i utgangspunktet tull at lederen skal være pedagog, men ansetter man en pedagog, så vil jo regnestykket/pedagogprosentandelen gå opp.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de ansatter gjerne bvpedagoger, men som sosionom har jeg dessverre møtt dårlige holdninger, blir ikke skikkelig regnet med og utnyttet for å gjøre ekstra arbeid, fikk også mindre lønn. Skole kan være noe ja, har søkt som miljøterapeut men avslag der og. 

Anonymkode: fee42...173

Å søke på stillinger er i utgangspunktet tilnærmet dødfødt. Man må møte opp personlig og ta en prat. Når man først har fått personlig kontakt så er man plutselig høyaktuell.

Angående videreutdanning. Gå og ta en prat på utdanningskontoret til fylkeskommunen. I Akershus, Sandvika, er det iallfall et slikt kontor der du kan få seriøst god hjelp, både til rådgivning, og til å komme inn der dere finner det smart å komme inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg tror ikke den sosionomutdannelsen er egentlig feil i barnehagen, men problemet er nok at barnehagene stilles krav til, krav som handler om antall pedagogisk utdannede. Det er i utgangspunktet tull at lederen skal være pedagog, men ansetter man en pedagog, så vil jo regnestykket/pedagogprosentandelen gå opp.

Ja, jeg fikk fast ansettele som ped leder, så de fikk pes fra kommunen, og det gikk ut over meg. Søker arbeid i kommunen nå, og får bare avslag, kan det være derfor? at jeg blir straffet for å ha en ped jobb uten å ga "riktig utdannelse"?

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, I Grosny skrev:

Å søke på stillinger er i utgangspunktet tilnærmet dødfødt. Man må møte opp personlig og ta en prat. Når man først har fått personlig kontakt så er man plutselig høyaktuell.

Angående videreutdanning. Gå og ta en prat på utdanningskontoret til fylkeskommunen. I Akershus, Sandvika, er det iallfall et slikt kontor der du kan få seriøst god hjelp, både til rådgivning, og til å komme inn der dere finner det smart å komme inn.

Å? det er jo vanlig at ansettelser går gjennom søknader, jeg har undersøkt og kommer inn på høyskolen til høsten, får håpe jeg kan få en assistent stilling til da, men hvordan formulere at jeg ønsker å gå fra ped leder til assistent? har prøvd tidligere, men har fått avslag. Jeg har jobbet som ped leder i to ulike barnehager, de har jeg fått uten å søke spesefikt, kom inn som assistent, så har en bra cv, men dessverre fått hull nå.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...