Jump to content
Sign in to follow this  
Hoppetaujenta

Jeg trenger tips til turgåingspåkledning i kulden

Recommended Posts

Hoppetaujenta

Jeg går omfangsrikt påkledd, lag på lag og kjenner at bevegelsesmulighetene blir tunge og omstendelige. 
Kan dere fortelle meg hva folk bruker av to tre tynnere plagg og ei treningsjakke og fremdeles er godt kledd ute?
Møtte et menneske i skogen i dag og hun var "lettkledd", men hadde sikkert noen gode kvalitetsvarme klær på
under og jeg tror jeg må på jakt etter slikt jeg også. Tips og linker/bilder mottas med stor takk. :jepp: 

Fortsetter under...

Brunhilde

Det var rett under 0 grader her i dag, og jeg hadde på fleecegenser og fleecejakke med en tynn dunjakke ytterst. Lue og ullskjerf i tillegg, men jeg er veldig frysen av meg og jeg var kald da jeg kom inn etter turen. Bevegeligheten var god, men kunne nok med fordel byttet ut en fleece med ull.

AnonymBruker

Ullundertøy?

Anonymkode: f8c99...96b

Hoppetaujenta

Takk for svar. Mhm...ullundertøy noteres. Sikkert noe slikt som transporterer svetten bort og ut...ja, for svetting
blir det på en effektiv trimtur i skogen og i kombinasjon med vanlig kulde og sterk vind, blir det veldig isnende
kaldt å være svett syns jeg. Hvordan gjør idrettsutøvere det mon tro? Ser de for meg på tv og svetten hagler
når de går over mål, men det de har på seg er jo minimalt og supertynt. Fryser de ikke? Blir de ikke syke?

eller

Ull. Tynn ull. Flere lag om det er kaldt, da får du en termoeffekt. Plast hadde jeg holdt meg langt unna. Altså fleece.

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Takk for svar. Mhm...ullundertøy noteres. Sikkert noe slikt som transporterer svetten bort og ut...ja, for svetting
blir det på en effektiv trimtur i skogen og i kombinasjon med vanlig kulde og sterk vind, blir det veldig isnende
kaldt å være svett syns jeg. Hvordan gjør idrettsutøvere det mon tro? Ser de for meg på tv og svetten hagler
når de går over mål, men det de har på seg er jo minimalt og supertynt. Fryser de ikke? Blir de ikke syke?

Ull holder på varmen selv om den blir våt. Tynn ull innerst, tykkere ull som mellomlag, avslutt med noe som tar vinden/regnet/snøen. Ytterlag bør være pustende. Dunjakke? Vindjakke? Gortex ? Husk å dekke områder med stort varmetap, som hals (buff i ull) og hodet. Ull på føttene. Legg ullsåle i sko dersom du fryser på føttene. 

Dersom man feks går topptur på ski og blir veldig svett, er det vanlig å skifte den innerste ulltrøya på toppen, iallefall i min gjeng. Blir fort kaldt ned igjen. Men det er vel ikke så aktuelt på en vanlig skogstur?

Den eneste fordelen med fleece er at det er et lett materiale, så man sparer vekt i sekken dersom man skal gå over lange avstander. Ellers foretrekker jeg alltid ull.

Anonymkode: f8c99...96b

Frida

Jeg anbefaler jakke med glidelåser under armene som kan åpnes ved behov, det synes jeg fungerer veldig bra når jeg går meg varm.