Gå til innhold

Nytt kjøleskap, eller nytt kjøkken..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

What would KG do..?

Vi har et gammelt kjøleskap som riktignok fortsatt fungerer, men som er alt for kaldt. Det er så kaldt at omtrent alle grønnsaker fryser til is og blir ødelagte. Det samme skjer tidvis med ost, kjøttpålegg og liknende. Utrolig irriterende. Vi har forsøkt å stille på temperaturen i kjøleskapet, men det har null effekt. Vi opplever også at temperaturen svinger helt vilkårlig i perioder. Kjøleskapet er mange år gammelt, og har nok gjort jobben sin. 

Så kan man jo tenke at vi bare burde kjøpe et nytt kjøleskap, men den langsiktige planen er egentlig å bytte ut hele kjøkkenet. Og da føles det litt sløsete å kjøpe nytt kjøleskap nå, når vi egentlig på sikt ønsker integrert kjøleskap. Det er flere grunner til at vi ikke bare setter igang med nytt kjøkken nå. Vi er nettopp ferdige med et annet stort byggeprosjekt, og orker rett og slett ikke bo i oppussing lenger. Derfor er planen når kjøkkenet skal tas, å få inn noen som kan gjøre jobben mens vi er bortreist. Dette blir tidligst til sommeren. I tillegg tenker vi at når vi tar kjøkkenet, så må vi også bytte gulv, og det innebærer å bytte gulv i nesten hele etasjen, da rommene er sammenhengende. Dermed må vi også fikse lister og dører i hele etasjen. Med andre ord: et digert prosjekt. Som selvfølgelig også vil være kostbart...

Så hva gjør vi med det håpløse kjøleskapet?

- Prøve å reparere? Hvem gjør slikt, og hva koster det?

- Leve med frossent kjøleskap og ødelagt mat til vi får byttet kjøkken?

- Kjøpe et brukt kjøleskap på Finn? Ser vi kan få noenlunde likt det vi har nå, til rundt 1000kr. Men så må vi også bruke penger på frakt (eier ikke egen bil), både få det nye hit og få det gamle ut, så det blir jo noe dyrere.

- Kjøpe nytt kjøleskap, som potensielt må ut igjen til sommeren, om vi bestemmer oss for å ta kjøkkenet da. Men det kan også bli stående noen år, hvis vi utsetter kjøkkenprosjektet. Samme ekstrakostnad med tanke på frakt her også.

- Sette igang kjøkkenprosjektet nå? Dette er egentlig ikke noe alternativ, verken av hensyn til økonomi eller bosituasjon, så dette kan vi egentlig slå fra oss.

Hører gjerne andres innspill.

Anonymkode: 10ab8...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvor bor du, relativt sentralt (oslo) ? da kan du prøve å få tak i brukt kjøleskap. Mange kvitter seg med frittstående når de kjøper kjøkken med integrert. Ja, du må jo få bil til å frakte den. Men den gamle, fungerende-ish, kan du legge som GIS bort på finn, og det er sikkert noen som henter. 

nytt, du får jo kjøpt nytt kjøleskap til 4 tusen. Ikke største og fineste, men fungerer helt fint frem til sommer. Gratis frakt. Omtrent billigste jeg fant: https://www.tretti.no/hvitevarer/kombiskap/frittstaende-kombiskap/product/scandomestic-skf326-1a-ss/ 

Anonymkode: ae377...dcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne jeg skrevet i sommer! 
Bare at hos meg røyk fryseren i kombiskap, kjøleskap fungerte. 

Jeg valgte kjøpe nytt, men billig. Betalte vel 3500,- inkludert frakt for mitt nye. Om jeg faktisk kommer meg i gang med totalrenoveringen av kjøkken til sommer, så legger jeg det ut på finn.
Kan dere kjøpe brukt så er det helt greit, men det er fint mulig få helt nye kombiskap til 2000-2500,-. 
Reparasjon av eldre kjøleskap vil nesten aldri være lønnsomt. 
 

Anonymkode: 94544...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill begge over. Etter litt googling tror jeg nok reparasjon vil være lite lønnsomt. Termostat er visst ikke noe du fikser på egenhånd, og det er visstnok dyrt å fikse på gamle kjøleskap. Så jeg heller nok mot å kjøpe et brukt på Finn også legge ut vårt eget mot henting. 

Anonymkode: 10ab8...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill begge over. Etter litt googling tror jeg nok reparasjon vil være lite lønnsomt. Termostat er visst ikke noe du fikser på egenhånd, og det er visstnok dyrt å fikse på gamle kjøleskap. Så jeg heller nok mot å kjøpe et brukt på Finn også legge ut vårt eget mot henting. 

Anonymkode: 10ab8...431

Det er frekt å legge ut et defekt kjøleskap på finn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jytte skrev:

Det er frekt å legge ut et defekt kjøleskap på finn. 

Kjøleskapet virker i den forstand at det kjøler ned maten. Problemet er at det også fryser grønnsaker. Så det spørs veldig hva man skal bruke det til. Skal det stå i en bod og kjøle ned drikkevarer er det helt utmerket. Og hvis man legger det ut på «gi bort» og samtidig informerer om fryseproblemene, så er det jo opp til andre om de vil ha et gratis (men litt for kaldt) kjøleskap eller ikke. Ser ikke noe frekt i det.

Anonymkode: 10ab8...431

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjøleskapet virker i den forstand at det kjøler ned maten. Problemet er at det også fryser grønnsaker. Så det spørs veldig hva man skal bruke det til. Skal det stå i en bod og kjøle ned drikkevarer er det helt utmerket. Og hvis man legger det ut på «gi bort» og samtidig informerer om fryseproblemene, så er det jo opp til andre om de vil ha et gratis (men litt for kaldt) kjøleskap eller ikke. Ser ikke noe frekt i det.

Anonymkode: 10ab8...431

Med korrekt info er det ok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jytte said:

Det er frekt å legge ut et defekt kjøleskap på finn. 

hvorfor er det frekt?
Det er da mange som faktisk tar i mot og vil ha defekte hvitevarer... 

Anonymkode: 94544...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vurdert om integrert kjøleskap er så lurt. Kjøleskap slutter å virke, det oppstår feil, lekkasje osv. Da er integrert kjøleskap lite greit. Mye enklere med et pent frittstående. Så mange stilige kjøleskap nå, at jeg hadde heller brukt penger på et skikkelig kjøleskap og brukt det videre i nytt kjøkken.

Anonymkode: 40898...da0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vurdert om integrert kjøleskap er så lurt. Kjøleskap slutter å virke, det oppstår feil, lekkasje osv. Da er integrert kjøleskap lite greit. Mye enklere med et pent frittstående. Så mange stilige kjøleskap nå, at jeg hadde heller brukt penger på et skikkelig kjøleskap og brukt det videre i nytt kjøkken.

Anonymkode: 40898...da0

Takk, dette er også et godt innspill som jeg skal tenke over. 

Anonymkode: 10ab8...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jytte said:

Det er frekt å legge ut et defekt kjøleskap på finn. 

nei nei, det er ikke det! Det er folk som lever av å hente defekte hvitevarer, fikse de, og selge videre med litt garanti. Ihvertfall i Oslo. Man må selvsagt opplyse om defekten. 

Anonymkode: ae377...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde vurdert om integrert kjøleskap er så lurt. Kjøleskap slutter å virke, det oppstår feil, lekkasje osv. Da er integrert kjøleskap lite greit. Mye enklere med et pent frittstående. Så mange stilige kjøleskap nå, at jeg hadde heller brukt penger på et skikkelig kjøleskap og brukt det videre i nytt kjøkken.

Anonymkode: 40898...da0

man får jo kjøpt nytt kjøleskap som passe i et kjøkkenskap, på samme måte som man må kjøpe nytt frittstående. hva er forskjell.. Ser bare penere ut med integrert. 

men annen ting, er jo at integrerte kjøleskap er litt mindre. Så du vil kanskje beholde den andre for å ha i boden som ekstra, kommer an på hvor mange er dere. 

Anonymkode: ae377...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva ville Greta Thunberg gjort? ;)

Vi stilte oss til slutt det spørsmålet og endte med å beholde det gamle kjøleskapet i stedet for nå å kjøpe nytt. 

 

Anonymkode: e87b9...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville Greta Thunberg gjort? ;)

Vi stilte oss til slutt det spørsmålet og endte med å beholde det gamle kjøleskapet i stedet for nå å kjøpe nytt. 

 

Anonymkode: e87b9...711

Hehe, ja jeg har absolutt miljø i tankene her. Det er årsaken til at jeg ikke vil kjøpe nytt bare for en potensielt kort stund. Men samtidig så fører det defekte kjøleskapet til litt matsvinn fordi for eksempel salat blir helt ødelagt. Og det er jo ikke så heldig det heller. 

Anonymkode: 10ab8...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vurdert om integrert kjøleskap er så lurt. Kjøleskap slutter å virke, det oppstår feil, lekkasje osv. Da er integrert kjøleskap lite greit. Mye enklere med et pent frittstående. Så mange stilige kjøleskap nå, at jeg hadde heller brukt penger på et skikkelig kjøleskap og brukt det videre i nytt kjøkken.

Anonymkode: 40898...da0

Signerer denne! Integrerte kjøle-/kombiskap er no' dritt den dagen det oppstår problemer. Og utvalget av integrerte kjøle-/kombiskap er så mye, mye mindre. Det blir nesten "Dette er det ene vi har, - og det er dyrt!"

Anonymkode: 3a8ca...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, Jytte skrev:

Det er frekt å legge ut et defekt kjøleskap på finn. 

 

23 timer siden, Jytte skrev:

Med korrekt info er det ok. 

Så du tok det bare for gitt at TS hadde tenkt å lure folk? Hyggelig. 

Anonymkode: 406b7...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg anbefaler IKKE integrerte kjøleskap. De har mye mindre volum (det er bare å gå å se på ditt eget kjøleskap og se hvor stort volum døren utgjør, hele det volumet mister du.

Jeg anbefaler istedet halvintegrert kjøleskap - at kjøleskapet i full dybde - bygges inn i et høyskap, men har vanlig kjøkeskapdør. Da har du plass til liggende 1,5 brusflasker (noe du ikke får plass til i et integrert).

Ja, jeg er enig at helintegrering er pent, men du mister volum, og jeg har ikke angret på at jeg valgte halvintegrert istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss trigget dette oppussing - elendig kjøleskap, håpløs platetopp, og så røk oppvaskmaskinen. Skulle vente, men virket som bortkastede penger å kjøpe nye hvitevarer midlertidig. 

Vi ville vente av samme grunn du nevner, at vi var så lei av å leve i alt rotet. 

Men kjøkkenet er virkelig det enkleste vi har pusset opp når det kommer til å leve oppi det. 

De jobbet mens vi var på jobb, og var så godt som ingen valg underveis, så alt skjedde av seg selv. vi flyttet alt av kjøkkenutstyr inn på gjesterommet, så slapp å vasse i dette. Vi satt opp en liten kjøkkenkrok i spisestua. Vannkoker og mikro med crisp funksjon. (siste kjøpt for 300 kr på finn). Det delvis defekte kjøleskapet ble satt i garasjen, slik at vi hadde kjøleskap under oppussingen. Det varte i tre uker. Og med litt planlegging spiste vi variert og godt. 

Gulv kan legges, så legg en list. For deretter å fortsette gulvet senere. Ikke det peneste i mellomfasen, men det fungerer. 

 

Anonymkode: 1edf7...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøleskapet virker i den forstand at det kjøler ned maten. Problemet er at det også fryser grønnsaker. Så det spørs veldig hva man skal bruke det til. Skal det stå i en bod og kjøle ned drikkevarer er det helt utmerket. Og hvis man legger det ut på «gi bort» og samtidig informerer om fryseproblemene, så er det jo opp til andre om de vil ha et gratis (men litt for kaldt) kjøleskap eller ikke. Ser ikke noe frekt i det.

Anonymkode: 10ab8...431

Da er det defekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...