AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 Jeg har veldig nylig blitt sagt opp i forbindelse med en nedbemanningsprosess på arbeidsplassen og kjenner at denne «hverdagen» er veldig ny for meg. Jeg tenkte at det sikkert er andre der ute i samme, eller tilnærmet samme, situasjon som meg. Hvordan fyller dere dagene? Selv forsøker jeg å fylle dagene med så mye positivt som mulig; lange turer med hunden, jobbsøking, nettkurs og webinarer, teste nye oppskrifter på mat osv. Også har jeg selvfølgelig vært innom noen av de mindre morsomme tingene som å rydde i boden, pakke vekk sommerklærne og ryddet opp i alle «roteskuffer». Kanskje det også er noen der ute som har gode råd i forbindelse med jobbsøking? Selv har jeg aktive profiler hos alle bemannings- og rekrutteringsbyråene i mitt og omkringliggende fylker, i tillegg søker jeg på alle aktuelle stillinger som lyses ut på Finn, nav, jobreg, Jyb og webcruiter. Flere steder det lyses ut stillinger som jeg ikke har tenkt på? Uansett; er du jobbsøker, sykemeldt, ufør eller har en arbeidstidsordning som gjør at du er mye hjemme på dagtid, del gjerne hva du fyller dagene med for å gjøre de så gode som mulig! Anonymkode: 32366...e84
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #2 Skrevet 8. november 2019 Er det virkelig ingen der ute som har gode forslag til å fylle dagene når man er arbeidsledig? Anonymkode: 32366...e84
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #3 Skrevet 8. november 2019 Jeg er i deltidsjobb, men jeg er for tiden i sykdomspermisjon fra studier. Jeg håper det er greit at jeg kan følge med og bidra i tråden. Siden jeg er syk så blir jo hverdagen min naturlig nok preget av det. Uansett, jeg forsøker å komme meg ut hver dag og gjøre minst én nyttig ting for meg selv. Jeg har brukt tid på å søke jobb til neste semester, og har sannsynligvis fått to tilbud. Nå skal jeg søke på et sommervikariat. For meg som student er det mest aktuelt å få relevante sommervikariater gjennom utlysninger som blir sendt på e-post, gjennom andre studenter eller å oppsøke arbeidsstedet. Jeg bekymrer meg mye over hullet mitt i utdannelsen, men jeg prøver å ikke bli dratt ned på grunn av det. Utover det passer jeg på å vedlikeholde de relasjonene jeg har, og ta initiativ til å treffes, samt å studere litt slik at jeg forhåpentligvis kan komme tilbake til studiene etter nyttår. Jobben jeg har nå er så fleksibel at jeg jobber i gjennomsnitt et par timer hver dag. Ellers ser jeg på serier/film og prøver å holde på håpet behandlerne mine har om at jeg vil bli friskere. Anonymkode: 303ee...d08
Anim92 Skrevet 8. november 2019 #4 Skrevet 8. november 2019 Synes det høres ut som at du har funnet deg en god rutine jeg, ser liksom ikke helt hva mer du skal endre. Jeg er også arbeidsledig og har falt totalt sammen, til tross for at jeg før hadde et veldig aktivt og bra liv - hadde jeg klart å holde på som deg hadde jeg vært strålende fornøyd 😬
Gjest Witch24 Skrevet 10. november 2019 #5 Skrevet 10. november 2019 (endret) Jeg er ikke arbeidsledig, men jobber bare 2 dager i uka. På fritiden maler jeg fast på et atelier en gang i uka, trener ca. 3 ganger i uka, har en del venner som jobber deltid/ er uføre som jeg går en del på kafe sammen med o.l. Gamer en del, leser, tegner og noe Netflix:) Jeg er alenemor så på ettermiddagen er det lekser og aktiviteter til guttungen som følges opp:) Og så har jeg diverse behandlings timer som jeg må følge opp i forbindelse med helsa...dagene går egentlig veldig fort:) Endret 10. november 2019 av Witch24
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #6 Skrevet 11. november 2019 På 8.11.2019 den 10.05, AnonymBruker skrev: Jeg er i deltidsjobb, men jeg er for tiden i sykdomspermisjon fra studier. Jeg håper det er greit at jeg kan følge med og bidra i tråden. Siden jeg er syk så blir jo hverdagen min naturlig nok preget av det. Uansett, jeg forsøker å komme meg ut hver dag og gjøre minst én nyttig ting for meg selv. Jeg har brukt tid på å søke jobb til neste semester, og har sannsynligvis fått to tilbud. Nå skal jeg søke på et sommervikariat. For meg som student er det mest aktuelt å få relevante sommervikariater gjennom utlysninger som blir sendt på e-post, gjennom andre studenter eller å oppsøke arbeidsstedet. Jeg bekymrer meg mye over hullet mitt i utdannelsen, men jeg prøver å ikke bli dratt ned på grunn av det. Utover det passer jeg på å vedlikeholde de relasjonene jeg har, og ta initiativ til å treffes, samt å studere litt slik at jeg forhåpentligvis kan komme tilbake til studiene etter nyttår. Jobben jeg har nå er så fleksibel at jeg jobber i gjennomsnitt et par timer hver dag. Ellers ser jeg på serier/film og prøver å holde på håpet behandlerne mine har om at jeg vil bli friskere. Anonymkode: 303ee...d08 Alle er selvfølgelig hjertelig velkomne hit! Var kanskje litt feil å kalle tråden "for oss som er arbeidsledige", det er jo mange der ute som av ulike grunner trenger et par tips til hva man kan finne på mens resten av Norge er på jobb i hverdagene Jeg også finner mye positivt i å komme meg ut hver dag. Da får jeg beveget meg, pustet inn litt frisk luft og som regel vært litt sosial også. Jeg ser selvfølgelig litt på netflix eller andre strømmetjenester i løpet av dagen også, det ville vært en svært usannsynlig løgn om jeg påstod noe annet. Jeg skjønner veldig godt at hullet i utdannelsen er en bekymring for deg, men som du selv sier; det er så viktig å ikke bli dratt ned i gjørma av det. Jeg har selv nettopp vært i en lederstilling med personalansvar for ca. 15 personer, og jeg har aldri tenkt mindre om en kandidat eller kollega fordi de er syke/har hatt lengre sykdomsperioder. Det er rett og slett en del av livet for de aller fleste mennesker i hele verden. Nå kan det nevnes at jeg selv også er kronisk syk, men heldigvis har jeg en sykdom som er lett å holde i sjakk med rette medisiner og god oppfølging. Poenget er egentlig at du kan møte på en person med stor sympati eller erfaring med din situasjon når du skal gjennom en jobbsøkerprosess neste gang. Jeg krysser fingrene for deg, både for at du blir raskt friskere og at du kommer deg tilbake til studiene dine! -TS Anonymkode: 32366...e84
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #7 Skrevet 11. november 2019 På 8.11.2019 den 15.44, Anim92 skrev: Synes det høres ut som at du har funnet deg en god rutine jeg, ser liksom ikke helt hva mer du skal endre. Jeg er også arbeidsledig og har falt totalt sammen, til tross for at jeg før hadde et veldig aktivt og bra liv - hadde jeg klart å holde på som deg hadde jeg vært strålende fornøyd 😬 Jeg er nok forsåvidt enig med deg i at jeg har en grei ting gående, men jeg redd for å ikke greie å holde på den over tid. Jeg håper jo selvfølgelig at jeg skal komme meg raskt tilbake i jobb, men det er vanskelig å si noe konkret akkurat nå. Jeg tror rett og slett at det er frykt for å falle sammen som gjør at jeg "flyr rundt" sånn som jeg gjør. Dette blir den tredje uken jeg er hjemme etter at jeg fratrådte stillingen min og jeg har ikke flere skap, skuffer eller boder å rydde i..... Var det noe spesielt som gjorde at du falt sammen? Og har du fått noe særlig oppfølging eller veiledning fra f.eks. Nav for å komme deg ovenpå igjen? Hvis du skulle føle for å teste ut en ny hobby kan jeg absolutt anbefale foto Trenger egentlig ikke mer enn et mobilkamera nå som de er så bra. Når man skal ut for å ta bilder får turen en helt annen mening og motivasjon enn om man skal ut bare for å gå ut. Selv har jeg vært hobbyfotograf i mange år så jeg bruker litt ekstra tid nå til både fotografering og bildebehandling, og det er utrolig givende syns jeg. Anonymkode: 32366...e84
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #8 Skrevet 11. november 2019 13 timer siden, Witch24 skrev: Jeg er ikke arbeidsledig, men jobber bare 2 dager i uka. På fritiden maler jeg fast på et atelier en gang i uka, trener ca. 3 ganger i uka, har en del venner som jobber deltid/ er uføre som jeg går en del på kafe sammen med o.l. Gamer en del, leser, tegner og noe Netflix:) Jeg er alenemor så på ettermiddagen er det lekser og aktiviteter til guttungen som følges opp:) Og så har jeg diverse behandlings timer som jeg må følge opp i forbindelse med helsa...dagene går egentlig veldig fort:) Så spennende at du maler, skulle ønske jeg var kreativ på den måten eller hadde noe som helst talent for tegning og maling. Hva gamer du? Anonymkode: 32366...e84
Gjest Witch24 Skrevet 11. november 2019 #9 Skrevet 11. november 2019 Jeg er en allsidig gamer på både ps4 og Nintendo Switch, og snart vil det gå mye i pokemon sword/shield;)
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #10 Skrevet 11. november 2019 1 minutt siden, Witch24 skrev: Jeg er en allsidig gamer på både ps4 og Nintendo Switch, og snart vil det gå mye i pokemon sword/shield;) Jeg spiller litt ps4 selv. Litt barnslig kanskje, men jeg oppdaget at de har kommet med en "refurbished" utgave av både Spyro the Dragon og Crash Bandicot for en liten tid tilbake. Det var skikkelig gode barndomsminner og førte med seg flere timer med gaming i strekk enn jeg er stolt av 😬 Anonymkode: 32366...e84
Fhuzzy Skrevet 11. november 2019 #11 Skrevet 11. november 2019 Jeg har ei venninne som tok kurs i såpelaging da hun var arbeidsledig, hun var veldig fornøyd og laget masse finer såper i lang tid etter at hun kom tilbake i jobb også. Ellers vet jeg at mange fylker har forskjellige arrangementer som gründeruker, jobbmesser, karrieredager ol. Kanskje det kan være lurt å følge med i ditt eget fylke eller kommune for å se om de har noen arrangementer på gang hvor du kan komme i kontakt med bedrifter og potensielle arbeidsgivere? Nå som det nærmer seg jul kan du jo kanskje begynne med litt julegaver eller andre forberedelser som kan være positive? Jeg forsøkte meg på prosjekt "sukkerfri jul" for et par år siden. Det var egentlig veldig gøy å prøve ut nye oppskrifter på julebakst og godter som skulle være sukkerfrie. Veldig mye ble også veldig godt og har blitt faste bakverk til jul selv om jeg har gått tilbake til mer tradisjonell julebakst.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #12 Skrevet 12. november 2019 Hei dere - TS her, Som jeg sier innledningsvis i denne tråden har jeg veldig nylig blitt sagt opp. Dette er den tredje uken etter at jeg fratrådte stillingen og jeg mottar fortsatt etterlønn fra arbeidsgiver i en periode fremover. I et forsøk på å være litt smart og på forskudd, meldte jeg meg som arbeidssøker hos Nav med en gang. Vi har kommet frem til at jeg ikke kan motta dagpenger samtidig som jeg får etterlønn - det har jeg selvfølgelig full forståelse for, noe annet ville ikke vært riktig! MEN Nav har nettopp kalt meg inn til "Jobbverksted" som skal foregå mellom kl 9:15 og kl 12 hver dag fom. 2. - 17. desember. Vedlagt i innkallingen er også en trussel om at jeg kan miste stønad om jeg ikke stiller opp. Problemet mitt med dette er at i denne perioden mottar jeg fortsatt etterlønn fra arbeidsgiver og selvfølgelig ingen stønad fra Nav. Er det ikke merkelig å pålegge noen å stille opp på denne måten selv i en periode man ikke mottar noe fra dem? Mulig jeg tolker dette helt feil og at jeg bare har hengt meg opp i ordbruken deres i brevet... Jeg kan legge til at jeg selvfølgelig har tenkt til å stille opp, jeg tar imot all hjelp jeg kan få med søknadsskriving og alt annet relatert til å komme meg ut i jobb igjen. Er det noen der ute som har vært på et slikt "Jobbverksted" før og som kanskje vet noe om hva jeg kan vente meg? Anonymkode: 32366...e84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå