Gå til innhold

Den store tempetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det så mange som temper her inne at jeg tenkte det kunne være greit å opprette en egen tråd på samme måte som de for tolking av tester 😊 

Anonymkode: 73694...041

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ganske så ny på dette

første forsøk 

skjønner ikke alt enda heller🙄

8DE1A49D-BA05-468A-85AA-24C53F919C53.thumb.png.129fc386c30a417b70cfe97714052ccf.png

Anonymkode: 9a0d0...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ganske så ny på dette

første forsøk 

skjønner ikke alt enda heller🙄

8DE1A49D-BA05-468A-85AA-24C53F919C53.thumb.png.129fc386c30a417b70cfe97714052ccf.png

Anonymkode: 9a0d0...d29

De dagene der du har de trekantene i stedet for prikkene kan være at du har registrert tempen i pm og ikke am :) Angående det å kjenne på livmortappen kuttet jeg selv ut, da det ikke ga meg noe. Så det har jeg ikke kjennskap til dessverre.

Bare å fortsette å tempe til samme tid hver morgen, og på samme sted :) Har du tenkt å ta EL-tester i tillegg? Vet du når pleier å ha EL i løpet av en syklus? Ha gjerne sex annenhver dag hvis du ikke er sikker på når EL er eller om du er usikker på sykluslengde. Temping vil ikke gi noen indikasjon på når EL vil inntreffe, bare når egget har sluppet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, J1994 skrev:

De dagene der du har de trekantene i stedet for prikkene kan være at du har registrert tempen i pm og ikke am :) Angående det å kjenne på livmortappen kuttet jeg selv ut, da det ikke ga meg noe. Så det har jeg ikke kjennskap til dessverre.

Bare å fortsette å tempe til samme tid hver morgen, og på samme sted :) Har du tenkt å ta EL-tester i tillegg? Vet du når pleier å ha EL i løpet av en syklus? Ha gjerne sex annenhver dag hvis du ikke er sikker på når EL er eller om du er usikker på sykluslengde. Temping vil ikke gi noen indikasjon på når EL vil inntreffe, bare når egget har sluppet :)

Jeg har ikke peiling på når jeg har EL😫 har forvirrende lange sykluser av og til korte 🙁 det med PM og AM skal jeg inn å sjekka nå, takk for tips!

Anonymkode: 9a0d0...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Arwina skrev:

Hei 😊 tenkte begynne å Tempe, men hvor er beste sted å ta tempen? Under tunga?

Under tunga 👍🏼 Sett tempspissen helt bakerst på den ene siden av «strengen» :) 

Bare å spørre hvis du har noen flere spm rundt temping :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen tanker om denne? Tempen er så ustabil denne perioden, har discharget en temp som var unaturlig høy også. Livredd for at EL ikke kommer denne mnd på grunn av disse svingningene når jeg ikke aner om det er normalt eller ikke. 

Irriterende å ikke kan styre kroppen sin 😡

Screenshot_20191107_091801.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carjo4 skrev:

Noen tanker om denne? Tempen er så ustabil denne perioden, har discharget en temp som var unaturlig høy også. Livredd for at EL ikke kommer denne mnd på grunn av disse svingningene når jeg ikke aner om det er normalt eller ikke. 

Irriterende å ikke kan styre kroppen sin 😡

Screenshot_20191107_091801.jpg

Tror FF kommer til å klare å pinpointe eggløsning denne måneden også :) Du tar gjerne EL tester også? Den gjør en samlet vurdering på tester og temperaturskift. Du kan også discarde alle temperaturene under mensen om du vil da disse fluktuerer mye (for mange). Dette skyldes at progesteronen (som skaper temperaturøkningen fra eggløsning til mensen) reduseres i rykk og napp når mensen kommer. Det er temperaturene etter mensen og til ca tre dager etter eggløsning som blir analysegrunnlaget til fertilityfriend mener jeg. Ser så mange i FF sin database som ikke gidder å tempe under mensen og likevel får helt «perfekte charts» (altså eggløsning og coverline blir pinpointet med rød fast strek)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekk tråd! Jeg har bare tempet i tre sykluser og har tre heeeelt forskjellige grafer. Prøver å måle konsekvent mellom 05.45 og 06.15 hver dag. 

 

Grønn graf 

Juli 2019. Her begynte jeg å tempe CD 24 og var allerede gravid. Så rakk bare tempe noen dager ifør jeg fikk positiv test.

Lilla graf

September-oktober 2019. Her starter CD 1 med abort (utskrapning etter MA). Hele syklusen var merkelig og jeg har trolig ikke hatt eggløsning i hele tatt. Ikke helt unaturlig. Tipper de høye HCG nivåene har gjort at eggløsning ikke skjedde (HCG hemmer hypofysens hormoner som er nødvendige for eggmodning og eggløsning). Fikk først en antatt, stiplet eggløsningslinje CD 15, men deretter la de fleste temperaturene seg under coverline og streken forsvant. Fikk dip på slutten da mensen kom.

Blå graf

Oktober-november 2019. Her er jeg nå. Har heldigvis fått eggløsning CD 14. Fertility friend antok først CD 12, men justerte seg til CD 14 etter noen dager. Discarded noen temperaturer i starten av grafen da jeg sov lite og drakk alkohol to dager. Så nå håper jeg temperaturene holder seg oppe og at positiv test blir neste steg!

 

Capture.JPG

Endret av Vestalinn
La til mer informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Vestalinn skrev:

Tror FF kommer til å klare å pinpointe eggløsning denne måneden også :) Du tar gjerne EL tester også? Den gjør en samlet vurdering på tester og temperaturskift. Du kan også discarde alle temperaturene under mensen om du vil da disse fluktuerer mye (for mange). Dette skyldes at progesteronen (som skaper temperaturøkningen fra eggløsning til mensen) reduseres i rykk og napp når mensen kommer. Det er temperaturene etter mensen og til ca tre dager etter eggløsning som blir analysegrunnlaget til fertilityfriend mener jeg. Ser så mange i FF sin database som ikke gidder å tempe under mensen og likevel får helt «perfekte charts» (altså eggløsning og coverline blir pinpointet med rød fast strek)

Takk for svar 😊 tar ikke tester da de aldri slo ut positivt selv om jeg tydelig hadde EL. Har tenkt på å prøve digital istedenfor, men har ikke rotet meg til det. Tenker jeg prøver med digitale tester på nyåret om det ikke har klaffet enda da. Kjenner jeg er så stressa pga grafen at jeg konstant går å spenner musklene der nede, tar meg flere ganger om dagen i det... Det hjelper ikke på EL det heller sikkert :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Carjo4 skrev:

Takk for svar 😊 tar ikke tester da de aldri slo ut positivt selv om jeg tydelig hadde EL. Har tenkt på å prøve digital istedenfor, men har ikke rotet meg til det. Tenker jeg prøver med digitale tester på nyåret om det ikke har klaffet enda da. Kjenner jeg er så stressa pga grafen at jeg konstant går å spenner musklene der nede, tar meg flere ganger om dagen i det... Det hjelper ikke på EL det heller sikkert :( 

Hmmm.. Jeg har så kort LH peak/stigning at det er så vidt mine strimmeltester også klarer å fange det opp. Selv om jeg tester morgen og kveld. Heldigvis klarte den lilla digitale til CB å pinpointe den. Den eneste sikre måten å vite om man har hatt eggløsning (man ser det bare i etterkant av eggløsning) er jo å måle temperaturen, og av grafen din ser man jo i det minste at du faktisk får eggløsning :) Ser også ut som du er inne i de mest fertile dagene dine akkurat nå også (om man skal legge historisk graf til grunn - noe som er litt "feil" siden perioden mellom mensen og eggløsning kan variere fra periode til periode, men det kan jo stemme). Tror ikke stresset vil påvirke fertiliteten din så mye som du frykter. Av det jeg har lest vil "ytre faktorer" (som stress) i verste fall forskyve eggløsning, men ikke hindre den. Synes alt ser fint ut i dine grafer :) 

Endret av Vestalinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vestalinn skrev:

Hmmm.. Jeg har så kort LH peak/stigning at det er så vidt mine strimmeltester også klarer å fange det opp. Selv om jeg tester morgen og kveld. Heldigvis klarte den lilla digitale til CB å pinpointe den. Den eneste sikre måten å vite om man har hatt eggløsning (man ser det bare i etterkant av eggløsning) er jo å måle temperaturen, og av grafen din ser man jo i det minste at du faktisk får eggløsning :) Ser også ut som du er inne i de mest fertile dagene dine akkurat nå også (om man skal legge historisk graf til grunn - noe som er litt "feil" siden perioden mellom mensen og eggløsning kan variere fra periode til periode, men det kan jo stemme). Tror ikke stresset vil påvirke fertiliteten din så mye som du frykter. Av det jeg har lest vil "ytre faktorer" (som stress) i verste fall forskyve eggløsning, men ikke hindre den. Synes alt ser fint ut i dine grafer :) 

Tusen takk 😊 ja har hørt om kort LH topp, kanskje jeg skal prøve den du PRØVDE. kunne gitt det et forsøk hverfall, vært fint å vite når EL er så man slipper å nærmest få gnagsår der nede 😂 håper ikke stresset påvirker ❤️🤞🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom på en ting, kanskje dumt spørsmål men.. Når dere drikker alkohol og får en temp som ikke er til å stole på, skriver dere opp alkohol på dagen før eller den dagen du får rar temp? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Carjo4 skrev:

Jeg kom på en ting, kanskje dumt spørsmål men.. Når dere drikker alkohol og får en temp som ikke er til å stole på, skriver dere opp alkohol på dagen før eller den dagen du får rar temp? 

Jeg skriver det opp på den dagen jeg drikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Carjo4 skrev:

Jeg kom på en ting, kanskje dumt spørsmål men.. Når dere drikker alkohol og får en temp som ikke er til å stole på, skriver dere opp alkohol på dagen før eller den dagen du får rar temp? 

Hvis jeg drikker på onsdagskveld er det temperaturen som tas torsdagsmorgen som blir feil/rar :) Så markerer "drinking" på torsdagen og vurderer om temperaturen må discardes. 

Endret av Vestalinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Er det noen som vet hvorfor noen temperaturer blir registrert med trekant i grafen, istedenfor prikker? Forstår ikke helt.. Er ganske ny på temping og har bare tempet noen uker :)  
Har forresten registrert alle temperaturer i samme AM. 

Endret av Lille fjasa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lille fjasa skrev:

Hei! Er det noen som vet hvorfor noen temperaturer blir registrert med trekant i grafen, istedenfor prikker? Forstår ikke helt.. Er ganske ny på temping og har bare tempet noen uker :)  
Har forresten registrert alle temperaturer i samme AM. 

Trekant er vel når du har registrert tempen til en annen tid enn vanlig. Temper du til faste tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lille fjasa skrev:

Hei! Er det noen som vet hvorfor noen temperaturer blir registrert med trekant i grafen, istedenfor prikker? Forstår ikke helt.. Er ganske ny på temping og har bare tempet noen uker :)  
Har forresten registrert alle temperaturer i samme AM. 

Trekant opp betyr at du har tempet senere enn du pleier, og trekant ned betyr at du har tempet tidligere enn du pleier :) Temper du til samme tid hver dag?

En regel er å justere tempen med 0,05 grader for hver halvtime du våkner tidligere/senere enn du pleier :) Justere opp når du våkner tidligere, og ned når du våkner senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...