Gå til innhold

Jeg veier for mye, men ser ikke tjukk ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare kommentere de som sier "Jeg er overvektig i følge BMI, men ingen gjetter det."

Jeg har selv hatt en BMI på 25. Jeg trente mye, men det var helt klart for mye fett på kroppen min. Jeg bruke S og M i klær. "Alle" sa også til meg at vekten ikke kunne stemme og at jeg overhodet ikke kunne være overvektig. Dette er ting jeg selv sier til folk som ikke er veldig overvektige (ikke sykelig overvektig). For eksempel latet jeg en gang som om jeg var overrasket over at en venninne måtte ha ekstra oppfølging under graviditeten fordi hun hadde en BMI på 27. Da jeg begynte å gå ned i vekt, var folk rundt meg bekymret og sa jeg begynte å bli alt for tynn osv. Jeg hadde da en BMI på 21, og så helt normalt ut. Folk var ikke vant til å se meg så slank, derfor ble forskjellen så stor at de begynte å tenke "for tynn". De ville aldri tenkt det om en person de møtte for første gang med tilsvarende kropp. Man ser forresten ikke SÅ stor ut med en BMI mellom 25 og 29, så det er ikke rart man føler man ser helt normal ut. Man er en ganske gjennomsnittlig nordmann da. 

Anonymkode: 3a7e6...54f

Godt poeng. Jeg har selv sagt det til venninner som har slanket seg, "du trenger ikke ta av mer nå" og så sier de at de bare så vidt er over i normalvekt. Men kontrasten til hvordan man er vant til å se dem som overvektige blir stor. Og så har jeg venninner som alltid har vært slanke som jeg ikke vil tenkt er "for tynne" selv om de har lavere BMI. 

Anonymkode: d30af...fc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.11.2019 den 4.06, AnonymBruker skrev:

Veldig lite. Skjelettet veier totalt mellom 2,5-4,5 kg.

Anonymkode: 3498a...fb1

Ja, men en som har bred benbygning trenger mer masse for å danne en kropp, enn en med veldig smal benbygning. Så en med bred benbygning vil naturligvis veie mer, siden man også har mer hud, bindevev, muskler og fett etc. En med veldig smal benbygning som veier 70 kg vil ha mer fett på kroppen enn en som har bred benbygning og veier det samme (kvinne begge to og samme høyde).

Anonymkode: 17c76...bc0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 170 og veide for noe år siden 73 kg, syns selv jeg var tynn da og skjønte ikke hvorfor jeg så så stor ut på bilder 😂🙈 Var først når jeg begynte å gå ned at jeg så hvor stor jeg hadde vært. Idealvekten min ligger nok på rundt 60 kg. 

Anonymkode: b672c...7de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2019 den 21.57, AnonymBruker skrev:

Ja, men en som har bred benbygning trenger mer masse for å danne en kropp, enn en med veldig smal benbygning. Så en med bred benbygning vil naturligvis veie mer, siden man også har mer hud, bindevev, muskler og fett etc. En med veldig smal benbygning som veier 70 kg vil ha mer fett på kroppen enn en som har bred benbygning og veier det samme (kvinne begge to og samme høyde).

Anonymkode: 17c76...bc0

Det er ikke snakk om mye. Dette med bred benbygning er i de fleste tilfeller snakk om fornektelse. 

Anonymkode: ba6e3...bc3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til det de fleste i denne tråden sier. Selv har jeg alltid vært slank. Nå har jeg lagt på meg over 10 kg. Jeg er 1.65 cm og veier 64 kg. Kiloene kom sigende så sakte at jeg ikke så det i speilet. Jeg la ikke merke til hvor mye jeg hadde lagt på meg før jeg så et bilde av meg selv i bikini. Jeg bruker M/S/38 i klær nå i motsetning til før når jeg brukte XS/S/34/36 i klær. 

Anonymkode: 0d8c2...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 74 kg og er 170 høy. Jeg føler jeg ser tjukk ut i forhold til andre med samme vekt og høyde. Jeg har gått ned 50 kilo, og 75 kg var min målvekt. Jeg hadde sett for meg at jeg ville se tynnere ut enn det jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 174 og veier 63 kg, har dobbelthake, muffinmage, store lår og overarmer.. bruker str 38/40. 
jeg føler meg og ser bedre ut ved 58kg, da er jeg en 36/38 og fremdeles runde kinn.

Anonymkode: 997e0...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om mye. Dette med bred benbygning er i de fleste tilfeller snakk om fornektelse. 

Anonymkode: ba6e3...bc3

Det er ikke sant, du kan se tydelig forskjell på benbygningen til folk. Selv er jeg 170 høy og veier 52 kg, jeg har godt med rumpe og pupper, litt synlige ribbein etc. men ikke noe ekstremt. Det minste jeg har veid var 46 og da var jeg veldig tynn, men hadde fremdeles mensen, rumpe og pupper. Jeg har som du nok skjønner veldig smal benbygning.

Bestevenninnen min har samme høyde som meg, men veier 65 kg. Hun har mye bredere skuldre og hofter enn meg, og generelt større skjelett, håndleddene hennes er for eksempel rundt 50% større enn mine. Med hennes vekt på 65 kg ser hun nesten undervektig ut, alle ribbein synes, virvler nedover hele ryggen, og ikke et gram ekstra fett på magen. 

Grunnen til at hun kan veie såpass mye mer enn meg, men samtidig se tynnere ut enn meg er fordi hun er bygget veldig mye bredere. Det er ikke snakk om at skjelettet veier mer, men at en kropp som er større bygget naturligvis tar mer vekt. 

Mener du at en på 160 og en på 170 som veier det samme er like slanke? Akkurat som at vi kan ha forskjellige høyder, kan vi også ha forskjellige bredder 😉

Anonymkode: 17c76...bc0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sant, du kan se tydelig forskjell på benbygningen til folk. Selv er jeg 170 høy og veier 52 kg, jeg har godt med rumpe og pupper, litt synlige ribbein etc. men ikke noe ekstremt. Det minste jeg har veid var 46 og da var jeg veldig tynn, men hadde fremdeles mensen, rumpe og pupper. Jeg har som du nok skjønner veldig smal benbygning.

Bestevenninnen min har samme høyde som meg, men veier 65 kg. Hun har mye bredere skuldre og hofter enn meg, og generelt større skjelett, håndleddene hennes er for eksempel rundt 50% større enn mine. Med hennes vekt på 65 kg ser hun nesten undervektig ut, alle ribbein synes, virvler nedover hele ryggen, og ikke et gram ekstra fett på magen. 

Grunnen til at hun kan veie såpass mye mer enn meg, men samtidig se tynnere ut enn meg er fordi hun er bygget veldig mye bredere. Det er ikke snakk om at skjelettet veier mer, men at en kropp som er større bygget naturligvis tar mer vekt. 

Mener du at en på 160 og en på 170 som veier det samme er like slanke? Akkurat som at vi kan ha forskjellige høyder, kan vi også ha forskjellige bredder 😉

Anonymkode: 17c76...bc0

Her må du bli litt flinkere til å lese. Det handler om vekten det utgjør å ha en bredere benbygning. Det er ikke snakk om mye. 

 

;) 

Anonymkode: ba6e3...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 168 høy, og veier 68-70 kg. i følge BMI-kalkulator er jeg helt på grensen mellom normalvekt/ overvekt, og det er helt greit. Jeg synes jeg ser bra ut som jeg gjør, så jeg tenker aldri på at jeg skulle veid mindre :)  (så lenge det ikke er snakk om sykelig overvekt så handler vel passende vekt mest om hva man er komfortabel med selv)

Anonymkode: 40961...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Candiru skrev:

Jeg veier 74 kg og er 170 høy. Jeg føler jeg ser tjukk ut i forhold til andre med samme vekt og høyde. Jeg har gått ned 50 kilo, og 75 kg var min målvekt. Jeg hadde sett for meg at jeg ville se tynnere ut enn det jeg gjør.

Så flink du har vært! Mulig du ser større ut fordi hud osv ikke har trekt seg helt sammen ennå? Uansett er det jo ikke noe i veien for å gå ned mer, slik at du blir fornøyd:) Er selv 170 høy, og ville følt meg stor på 74kg, det er faktisk 20kg mer enn jeg veier. Og jeg er helt vanlig slank, ikke for tynn.

Anonymkode: e37be...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her må du bli litt flinkere til å lese. Det handler om vekten det utgjør å ha en bredere benbygning. Det er ikke snakk om mye. 

 

;) 

Anonymkode: ba6e3...bc3

Tror heller du må lese en ekstra gang. 

Å veie mer pga tung benbygning og å veie mer pga man er bredt bygd er to vidt forskjellige ting.

Anonymkode: ffc20...f7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2019 den 13.26, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke riktig. En som er lav vil få en kunstig lav bmi og en som er høy vil få en kunstig høy bmi. Google: the New bmi scale, den tar høyde for dette. 

Anonymkode: 436d4...acb

Ifølge new BMI scale gikk jeg fra BMI på 21,14 til 20,83. Så ikke sånn veldig stort forskjell. Jeg er 174 cm. 

 

Uansett. Det er jo en kjent sak at vi bærer vekten ulikt og kroppssammensetningen har mye å si. Jeg ser skrapa ut på overkroppen, men har noe kraftige lår og godt med muskler i lår og legger. Jeg er som sagt 174 og jeg veier 64 kg. Mister mensen ved 62 kg. Ved den vekten jeg har nå så plages jeg av en del blodtrykksfall og jeg er tynnere enn det som er trivselsvekten til min kropp. Har bred benbygning (kraftige kragebrin og brystkasse, store hender og føtter) så jeg ser raskt ganske tynn ut. Likevel etter mitt syn er jeg lubben ved 68 kg, men ja. På 64 kg får jeg kommentarer på at jeg er tynn og at jeg "forsvinner" hvis jeg går ned mer. Har jeg på meg helt tettsittende kjole blir brystkassen veldig framtredende i forhold til den smale midjen. Det ser ikke proporsjonalt ut. Akkurat det bedrer seg hvis jeg går opp noen kg. Noe jeg ikke ønsker da. Vil helst ned 2-3 kg, men har valgt å holde meg på 63-64 kg. 

Bruker forresten XS, av og til S i genser og kjoler og 36/38 i bukse. Noen tilfeller 34, men dette er jo da fordi størrelsen på klær varierer fra butikk til butikk. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har ikke alltid et riktig syn på seg selv. Jeg syns alltid jeg ser større ut på bilder enn hva jeg selv tenker at jeg er. Jeg føler meg lik nå som 84kg som den gangen jeg veide 63 (den gangen så jeg tynnere ut på bilder enn jeg følte meg)  Men en stor forskjell er at jeg syns alle folk er tynne nå, før syns jeg mange var lubne. For jeg ser alle som er større enn meg som lubne/tjukke og alle som er mindre enn meg som tynne. Jeg er normalen inni mitt hode, uansett hvordan jeg faktisk ser ut. Sjukt, jada. Men sånn er jeg 😂 

Anonymkode: 2346a...667

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke alltid et riktig syn på seg selv. Jeg syns alltid jeg ser større ut på bilder enn hva jeg selv tenker at jeg er. Jeg føler meg lik nå som 84kg som den gangen jeg veide 63 (den gangen så jeg tynnere ut på bilder enn jeg følte meg)  Men en stor forskjell er at jeg syns alle folk er tynne nå, før syns jeg mange var lubne. For jeg ser alle som er større enn meg som lubne/tjukke og alle som er mindre enn meg som tynne. Jeg er normalen inni mitt hode, uansett hvordan jeg faktisk ser ut. Sjukt, jada. Men sånn er jeg 😂 

Anonymkode: 2346a...667

For meg er det motsatt. Jeg ser tynnere ut på bilder enn hva jeg ser når jeg ser i speilet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flink du har vært! Mulig du ser større ut fordi hud osv ikke har trekt seg helt sammen ennå? Uansett er det jo ikke noe i veien for å gå ned mer, slik at du blir fornøyd:) Er selv 170 høy, og ville følt meg stor på 74kg, det er faktisk 20kg mer enn jeg veier. Og jeg er helt vanlig slank, ikke for tynn.

Anonymkode: e37be...f11

Det er en del hud ja, står på venteliste for å fjerne en del av det kirurgisk :) Jeg kan nok gå ned litt mer, jeg har ikke sluttet med å jobbe med det . Kjører på litt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke alltid et riktig syn på seg selv. Jeg syns alltid jeg ser større ut på bilder enn hva jeg selv tenker at jeg er. Jeg føler meg lik nå som 84kg som den gangen jeg veide 63 (den gangen så jeg tynnere ut på bilder enn jeg følte meg)  Men en stor forskjell er at jeg syns alle folk er tynne nå, før syns jeg mange var lubne. For jeg ser alle som er større enn meg som lubne/tjukke og alle som er mindre enn meg som tynne. Jeg er normalen inni mitt hode, uansett hvordan jeg faktisk ser ut. Sjukt, jada. Men sånn er jeg 😂 

Anonymkode: 2346a...667

Tror det er veldig vanlig å føle det sånn. Nå når det er normalt å være overvektig, så er litt overvekt det som alle ser på som en gjennomsnittskropp. Spesielt dersom vi selv er litt overvektige.

Har en tynn venninne som sier at hun aldri har følt seg så undervektig som nå (hun er faktisk ikke undervektig i følge BMI, men i nedre normal). Hun har veid det samme i alle år, men først nå har hun begynt å få masse kommentarer på vekten. I en befolkning av tjukkaser og smålubne mennesker så vil man skille seg ut som veldig slank.                                                                

Anonymkode: d30af...fc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror heller du må lese en ekstra gang. 

Å veie mer pga tung benbygning og å veie mer pga man er bredt bygd er to vidt forskjellige ting.

Anonymkode: ffc20...f7f

Som tidligere bekreftet er altså dette en myte.

Anonymkode: 3498a...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2019 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Gammel myte.

Anonymkode: 3498a...fb1

Ja det er nok heller mye muskelmasse. 

Anonymkode: a3a9e...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er så misvisende. Så lenge du føler deg bra ok og er sunn så ville jeg dritt i vekta. Du bruker small i klær så du kan umulig være tjukk. 

Anonymkode: a3a9e...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...