Gå til innhold

Jeg veier for mye, men ser ikke tjukk ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BMI skalaen virker ikke for alle. Det er jo fakta at når man nærmer seg ytterkantene på f.eks høyde blir utslagene rare. Mr. Universe (kroppsbygger uten et gram fett) har BMI på 42.

En kortvokst må omtrent  veie 25 kg fo å ikke havne utenfor skalaen.

Jeg er mann på 176 cm. Jeg slanket meg ned til 72 og så bare rar ut. Jeg er kraftig bygget med endel muskler fra naturen side. Dvs motstykket til Mick Jagger. Veier ca 88 kg nå og er overvektig på BMI skalaen men har sixpack og er definert.. Vil ikke veie mindre og bryr meg katta om hva skalaen sier.

Anonymkode: b0608...71a

Dette er ikke riktig. En som er lav vil få en kunstig lav bmi og en som er høy vil få en kunstig høy bmi. Google: the New bmi scale, den tar høyde for dette. 

Anonymkode: 436d4...acb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 1,63 og klokker inn på 75 kg. Det er det ingen som gjetter. Jeg har fra naturens side mye muskler og er ganske atletisk bygget. Om jeg skal forholde meg til BMI må jeg ned på 65 kg for ikke å være overvektig, mens sannheten er at dersom jeg nærmer meg 60 kg ser jeg ut som om jeg har vært utsatt for hungersnød. Jeg bruker s og m i klær og den generelle oppfatningen blant folk er at jeg er mellom 60-65 kg. Folk har kg fordelt ulikt og de kg som ser lubbent ut på en, vil være lite på en annen. Jeg har en kollega som har samme høyde og vekt som meg, og hun ser helt klart direkte feit ut og må ha str XL i klær fordi kiloene legger seg på helt andre steder enn hos meg og består hovedsaklig av fett. Mitt beste råd er å ta bilde av deg selv og sjekk. De gangene jeg har blitt for drøy, har jeg ikke sett det i speilet, men på bilder...

Anonymkode: f8e07...ace

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Chiubi skrev:

En gjennomsnittlig kvinnes skjelett veier ca 2.5 kg. Det er ingen grunn til å tro at ditt skjelett veler 20 kg eller mer. 

Men skjelettet kan være ulikt bygd fra person til person, hos noen kan bredden sitte over brystkassen (ribbeina) eller skuldrene, hos andre over bekkenet/hoftene. Dette er helt uavhengig av vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man se hvor stor forskjell det er på kroppsbygning til folk med samme høyde og vekt:

 https://app.mybodygallery.com/#/

Fettprosent har mye å si, og genetikk har mye å si. Jeg har veldig lange, slanke muskler, og sliter med å legge på meg både muskler og fett. Marathon-kropp med lav BMI. Venninna mi er motsatt, legger lettere på seg er MYE sterkere enn meg. Kroppsbyggerfolk hadde vel sagt at vi er ectomorph og endomorph typer. 

Anonymkode: a3ba4...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig lite. Skjelettet veier totalt mellom 2,5-4,5 kg.

Anonymkode: 3498a...fb1

Da tenker du evt på tørrvekten av skjelettet. 5-10 kg er normalt for et voksen menneske, og jo tyngre man er jo mer forsterker skjelettet seg med brusk o.l. Men det er ikke det som er grunnen til at man evt veier 20 kg for mye. Skjelettet ugjør jo ca 20% av kroppsvekten. Tørrvekten er vel kun 7-8% av kroppsvekten. Så går man ned i vekt, synker jo vekten på skjelettet og, mange glemmer at det også følger kroppsvekten og ikke er en satt vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag veide jeg meg, 73 kg på mine 168 cm. Ble helt satt ut, og litt kvalm av meg selv, fordi 73 høres helt forjævlig mye ut.

Jeg ser da ikke så stor ut som 73 kg høres ut som? Jeg har flat mage, små pupper (75 b), tydelig midje, ikke unormalt store overarmer. Bruker small i overdeler. Har imidlertid brede hofter, litt fett på rumpa og lårene, men heller ikke urovekkende mye (slik jeg ser det). Bruker small eller medium i bukser.

Er det synet mitt som er forvrengt, og jeg tror jeg er tynnere enn det jeg er, eller kan 73 kg se ulikt ut fra person til person. Jeg er forresten 18 år og trener styrke og utholdenhet ca. 2 ganger i uka

Anonymkode: f9cf1...5ba

Altså du har jo nesten 26 i bmi, så du er nok ikke slank. Men du kan jo se fin ut likevel:) 

Anonymkode: e37be...f11

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Phavi skrev:

Da tenker du evt på tørrvekten av skjelettet. 5-10 kg er normalt for et voksen menneske, og jo tyngre man er jo mer forsterker skjelettet seg med brusk o.l. Men det er ikke det som er grunnen til at man evt veier 20 kg for mye. Skjelettet ugjør jo ca 20% av kroppsvekten. Tørrvekten er vel kun 7-8% av kroppsvekten. Så går man ned i vekt, synker jo vekten på skjelettet og, mange glemmer at det også følger kroppsvekten og ikke er en satt vekt

 

Faktisk varierer vekten av benbygningen vår med bare omtrent 750 gram for kvinner, og med cirka en kilo for menn.
- En gjennomsnittlig kvinnes skjelett veier cirka 2,5 kilo, mens en gjennomsnittlig manns skjelett veier cirka 3,5 kilo. Vekten av bena til gjennomsnittspersonen varierer med pluss eller minus tretti prosent, sier professor dr. med. Jan A. Falch ved Poliklinikk for osteoporose ved Aker universitetssykehus.
Han har ofte hørt pasienter forklare sin tunge vekt med at de har "tung benbygning".
- Da forteller jeg dem at vekten kommer fra bløtdelsmassen, og ikke fra skjelettet, sier Falch.
Altså kommer vekten fra muskel-, fettvev og væske - ikke fra knokler eller brusk.

Anonymkode: 3498a...fb1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bred benbygning, med det så mener jeg breie skuldre/ribbein og breie hofter. Jeg kan ikke gå under bmi 24, da ser jeg veldig tynn ut, og ikke frisk. Mot en person som hadde hatt smale hofter/skuldre kan gå mye lenger ned i vekt på samme høyden.

Søstra mi har bredere skuldre enn meg, og jeg ser slankere ut enn henne selv om jeg har høyere bmi.

Anonymkode: f1fd8...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 1,63 og klokker inn på 75 kg. Det er det ingen som gjetter. Jeg har fra naturens side mye muskler og er ganske atletisk bygget. Om jeg skal forholde meg til BMI må jeg ned på 65 kg for ikke å være overvektig, mens sannheten er at dersom jeg nærmer meg 60 kg ser jeg ut som om jeg har vært utsatt for hungersnød. Jeg bruker s og m i klær og den generelle oppfatningen blant folk er at jeg er mellom 60-65 kg. Folk har kg fordelt ulikt og de kg som ser lubbent ut på en, vil være lite på en annen. Jeg har en kollega som har samme høyde og vekt som meg, og hun ser helt klart direkte feit ut og må ha str XL i klær fordi kiloene legger seg på helt andre steder enn hos meg og består hovedsaklig av fett. Mitt beste råd er å ta bilde av deg selv og sjekk. De gangene jeg har blitt for drøy, har jeg ikke sett det i speilet, men på bilder...

Anonymkode: f8e07...ace

Samme her. Altså jeg veier for mye nå, men når jeg når 70 er jeg slank og ved 62 fikk jeg høre fra sykepleier at jeg absolutt ikke måtte gå ned mer. Er 160 cm og har mye muskler ifølge inbody scan . Jeg kan fint helsemessig veie 50. Gjorde det da jeg var tenåring og 20 år. Men personlig ser jeg ut som en liten kjedelig mus da. Målet er bare å såvidt ligge under 70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Faktisk varierer vekten av benbygningen vår med bare omtrent 750 gram for kvinner, og med cirka en kilo for menn.
- En gjennomsnittlig kvinnes skjelett veier cirka 2,5 kilo, mens en gjennomsnittlig manns skjelett veier cirka 3,5 kilo. Vekten av bena til gjennomsnittspersonen varierer med pluss eller minus tretti prosent, sier professor dr. med. Jan A. Falch ved Poliklinikk for osteoporose ved Aker universitetssykehus.
Han har ofte hørt pasienter forklare sin tunge vekt med at de har "tung benbygning".
- Da forteller jeg dem at vekten kommer fra bløtdelsmassen, og ikke fra skjelettet, sier Falch.
Altså kommer vekten fra muskel-, fettvev og væske - ikke fra knokler eller brusk.

Anonymkode: 3498a...fb1

Tørrvekten ja, det var ikke den jeg snakket om. Fra medisinsk leksikon:

Sitat

 

Vekten er henholdsvis omtrent 10 kg og 6–7 kg. Med alderen vil skjelettvekten avta, forholdsvis mer hos kvinner enn hos menn.

https://sml.snl.no/skjelettet

 

 

Sitat

Skjelettets tørrvekt, altså uten fett, vann, osv., utgjør seks-syv prosent av kroppsvekten hos voksne. Dette varierer lite fra person til person, ifølge en stor studie av skjelettet . Veier du 50 kg, vil da 3-3,5 kg av kroppsvekten din bestå av kun benvev. Veier du 100 kg vil 6-7 kg være benvev.
https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/9vBBAl/denne-forklaringen-paa-hoey-vekt-er-bare-en-myte

 

Men selv om skjelettet veier mye, så er det fortsatt ikke grunnen til at man er overvektig. Skjelettet er fortsatt ca 20% av kroppsvekten uansett om man veier 50 eller 150.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de der kommentarene på at "jeg er overvektig i følge BMI, men jeg ser slank ut" eller typ "jeg ser skrapa ut når jeg er under 70 kg" minner meg om anorektikere som syns de ser tjukke ut med kraftig undervekt. 

Ja, vi har ulike kropper, men det handler først og fremst om hvordan vi oppfatter at vi ser ut mer enn en objektiv vurdeing av kroppen.

Anonymkode: d30af...fc6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Phavi skrev:

Tørrvekten ja, det var ikke den jeg snakket om. Fra medisinsk leksikon:

 

 

Men selv om skjelettet veier mye, så er det fortsatt ikke grunnen til at man er overvektig. Skjelettet er fortsatt ca 20% av kroppsvekten uansett om man veier 50 eller 150.

Nei, jeg korrigerer deg på din feilaktige påstand om at brusk gjør til at vekten øker.

Anonymkode: 3498a...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg noe i det, hvis du ikke ser tjukk ut eller kan få helseplager så er det ikke noe å tenke over. :) 

Jeg veier lite, men ser tykkere ut enn det vekta tilsier - som er ikke langt unna undervekt ang BMI, men både andre og jeg synes at jeg ser ut som en som kunne veid 7-9 kg mer enn vekten min. 😅

Anonymkode: 553ad...0e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg korrigerer deg på din feilaktige påstand om at brusk gjør til at vekten øker.

Anonymkode: 3498a...fb1

Brusk er en ting, og utgjør ikke mye, men benmargen utgjør jo en stor del av skjelettet vårt og trekker dermed opp vekten en del, samt vann, blodårer, kolagenfibre og  nerver. De fleste veier skjelett med bløtdelsmassen, ikke bare tørrmassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Absurdah skrev:

Er det egentlig det? Jeg er bred og kraftig, men absolutt ikke tykk.. (litt mage etter 2 barn).

Et skjelett veier ca 7 kilo på en som veier ca 100 kg. Variasjonen på skjelett vekten fra menneske til menneske (voksen) er fra 1-2 kilo forskjell. Så det utgjør uansett nesten ingenting. Skjelettet øker og minker også med resten av vekten. 

Anonymkode: f5646...298

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg veier mindre enn deg og er en del høyere. Jeg anser meg selv som lubben. Store pupper, litt mage og rygg fett. Bare antydning til kraveben. Det kan godt være du kler vekten din, men jeg har iallefall begynte å gjøre noe med min. Jeg har forøvrig smal benbygning (men brede skuldrer) som veier 2.8 kg.

Anonymkode: 74061...c49

Det er veldig forskjellig hvordan fettet fordeler seg hos folk. Dersom man hovedsakelig lagrer fett på overkroppen, slik jeg tipper du gjør, vil man ofte se tjukkere ut enn når man lagrer fett på underkroppen, slik jeg tipper TS gjør. To personer med samme vekt/høyde kan se veldig forskjellige ut. 

TS: du er jo bare så vidt overvektig ifølge BMI, så det er ikke sånn at du er helseskadelig feit. Trives du med kroppen din, trenger du ikke gjøre noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle de der kommentarene på at "jeg er overvektig i følge BMI, men jeg ser slank ut" eller typ "jeg ser skrapa ut når jeg er under 70 kg" minner meg om anorektikere som syns de ser tjukke ut med kraftig undervekt. 

Ja, vi har ulike kropper, men det handler først og fremst om hvordan vi oppfatter at vi ser ut mer enn en objektiv vurdeing av kroppen.

Anonymkode: d30af...fc6

Jeg tror det handler litt om hva vi er vant til å se. Nå for tida er jo over halvparten av befolkninga i vestlige land overvektige. Det påvirker jo hva vi ser på som normalt. Det som noen kaller "skrapa" er sannsynligvis det som egentlig er normalt... Å ha litt synlige kragebein, ribbein og hoftebein er faktisk ikke å være "skrapa", men en normal, slank kropp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle de der kommentarene på at "jeg er overvektig i følge BMI, men jeg ser slank ut" eller typ "jeg ser skrapa ut når jeg er under 70 kg" minner meg om anorektikere som syns de ser tjukke ut med kraftig undervekt. 

Ja, vi har ulike kropper, men det handler først og fremst om hvordan vi oppfatter at vi ser ut mer enn en objektiv vurdeing av kroppen.

Anonymkode: d30af...fc6

Må si meg enig 😄 Jeg er 169 høy og veier 59 kg, og bruker fortsatt medium i benklær - det samme gjør dem som veier 20 kg mer enn meg? Erhm, ok. Jeg synes jeg kunne gått ned mer

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg tror det handler litt om hva vi er vant til å se. Nå for tida er jo over halvparten av befolkninga i vestlige land overvektige. Det påvirker jo hva vi ser på som normalt. Det som noen kaller "skrapa" er sannsynligvis det som egentlig er normalt... Å ha litt synlige kragebein, ribbein og hoftebein er faktisk ikke å være "skrapa", men en normal, slank kropp.

Nettopp. Se på gamle fotoalbum fra foreldrene våre på 70-90-tall. Gjennomsnittskroppen dengang hadde man kalt "skrapa" i dag.

Anonymkode: f3d1d...ad2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare kommentere de som sier "Jeg er overvektig i følge BMI, men ingen gjetter det."

Jeg har selv hatt en BMI på 25. Jeg trente mye, men det var helt klart for mye fett på kroppen min. Jeg bruke S og M i klær. "Alle" sa også til meg at vekten ikke kunne stemme og at jeg overhodet ikke kunne være overvektig. Dette er ting jeg selv sier til folk som ikke er veldig overvektige (ikke sykelig overvektig). For eksempel latet jeg en gang som om jeg var overrasket over at en venninne måtte ha ekstra oppfølging under graviditeten fordi hun hadde en BMI på 27. Da jeg begynte å gå ned i vekt, var folk rundt meg bekymret og sa jeg begynte å bli alt for tynn osv. Jeg hadde da en BMI på 21, og så helt normalt ut. Folk var ikke vant til å se meg så slank, derfor ble forskjellen så stor at de begynte å tenke "for tynn". De ville aldri tenkt det om en person de møtte for første gang med tilsvarende kropp. Man ser forresten ikke SÅ stor ut med en BMI mellom 25 og 29, så det er ikke rart man føler man ser helt normal ut. Man er en ganske gjennomsnittlig nordmann da. 

Anonymkode: 3a7e6...54f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...